Liever een TE actief paard of liever een wat slomer paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Liever een TE actief paard of liever een wat slomer paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 11:23

Ik kies ook liever een actievere, al lease ik op dit moment een paard wat liever lui dan moe is, en waar het nodige qua werk aan zit om hem echt wakker en scherp te krijgen. ;)

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 11:38

Geen van beide is aangenaam, maar als ik tussen beide moest kiezen, zou ik toch gaan voor het te actief paard.
Ik heb eentje gehad waar je een bom achter kon laten ontploffen en dan nog niet vooruit wou. Dat is dus echt verschrikkelijk, en enorm frustrerend.
In tegenstelling met de slome heb ik ook op een stuiterbal gereden. Ik moest 61 seconden in een minuut alert zijn of ik lag erlangs. Dat is ook vermoeiend, maar toch aangenamer dan eentje die je vooruit moet duwen.
Als ik op een sloom paard rij, heb ik helemaal geen voldoening van het rijden en raak ik helemaal gefrustreerd.

Utopiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 11:49

Ik heb ervaring met beide, maar doe mij maar een actief paard. Ik werk veel liever aan het opvangen van het tempo dan dat ik het paard, net als een fiets, constant bij moet sporen. Daar word ik moedeloos (en moe ;) ) van. Ik houd meer van wat pit.
Het voordeel daarvan vind ik dat hete paarden vaak ook gevoelig en slim zijn. Als je eenmaal het vertrouwen hebt gewonnen, zijn het vaak hele werkwillige beesten. Het vergt vaak alleen enige consequentie en vooral ook geduld.
Maargoed, het is erg persoonlijk en de voorkeur voor type paard hangt misschien ook wel een beetje af van wat je doel is (uitbrengen in de sport of een rustig buitenritje kunnen maken).

Pret_fan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 11:54

Ik heb liever een slomere dan een actieve,

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 11:54

Ik heb een ontzettend flegmatiek paard, die zo langzaamaan het werken leuk gaat vinden en richting het sensibel gaat...

Anderen werken zich kapot op haar, ikzelf krijg nu alles voor elkaar zonder dat het echt veel moeite meer kost.. Daar ben ik echt blij om, we hebben hard moeten werken.. Letterlijk bloed, zweet en tranen er in moeten stoppen om te bereiken waar we nu zijn. En heb ook de nodige hulpmiddelen, sporen/zweep erbij. Maar nu heb ik eigenlijk een heel fijn paard er aan, de zweep komt er niet of nauwelijks meer aan te pas en dat vind ik al een hele vooruitgang..

Mijn andere paard is juist heel sensibel, en dat is voor mij erg wennen en overschakelen tussen die 2 verschillen.. Op het sensibele paard moet ik erg oppassen dat ik niet zo rijd als op de flegmatieke.. Want dan krijg ik vliegles.. :Y)

xVerax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 21:21

Ik heb graag een actievere,
Heb je veel te doen met overgangen en te proberen om hem langzamer en gecontroleerd te krijgen.

unika

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 21:24

Ik heb liever een rustig paard. Als een paard bij mij wat drukker is, word ik zelf ook druk en ga ik ook heel veel regelen. Dat werkt dus voor mij totaal niet. Ik hoor dus op concour ook altijd, dat mijn paard te langzaam is.. Gelukkig gaat dat langzaam steeds stukken beter, maar nog steeds niet te actief!

AllstarLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 11:19

Ik heb liever een ´te actief paard´. :P

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 11:21

ook ik heb liever een ''te '' actief paard
die heb ik dan ook :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 11:24

Ik zou gaan voor een té actief paard, geen van beide is super, maar een paard dat echt niet vooruit te branden is vind ik enorm frustrerend en één die vlugger is kan ik beter mee werken. :)

ILoveJip

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 16:53

Ik zou liever er iets tussen in, af en toe wat sloom maar ook wel eens te actief en sommige dagen gewoon precies goed. Wat afwisseling is ook wel leuk, het manegepaardje wat ik meestal rijd is af en toe in een hele drukke bui maar meestal laat hij dan wel eerder zijn hals vallen en soms is hij heel sloom en heeft hij gewoon nergens zin in.

xxirisjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 17:03

Ik heb liever een te actief. Hij is dan altijd beetje snel en je blijft altijd attent op je paard omdat er wat kan gebeuren

Britt_Sisi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 17:06

Ik heb liever een paard wat ik tegen moet houden als een paard dat ik vooruit moet schoppen :)

BrittOllie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 09:38

Het liefst een gewoon tempo paard haha.
nu heb ik een actieve pony.
Eigenlijk heb ik er geen problemen mee.
als ze schrikt galoopeert ze wegof loopt achterwaarts, maar metrijdne is het altijd wel fijn voor in de proef de achterhand eronder en de midden draf enzoo ;)

Michel123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 09:40

Sita_ schreef:
Letterlijk bloed, zweet en tranen er in moeten stoppen om te bereiken waar we nu zijn. En heb ook de nodige hulpmiddelen, sporen/zweep erbij. Maar nu heb ik eigenlijk een heel fijn paard er aan, de zweep komt er niet of nauwelijks meer aan te pas en dat vind ik al een hele vooruitgang..

Lijkt me niks.

Lotteee14

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 10:29

Ik heb liever een beetje te actief paard dan een slome.
Als ik steeds maar moet aandrijven of een tik geven, daar wordt ik niet echt blij van.
Maar het paard moet ook niet weer te overactief zijn.
Voor mij dus een tusseningevalletje xd

Michel123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 10:30

Lotteee14 schreef:
Ik heb liever een beetje te actief paard dan een slome.
Als ik steeds maar moet aandrijven of een tik geven, daar wordt ik niet echt blij van.
Maar het paard moet ook niet weer te overactief zijn.
Voor mij dus een tusseningevalletje xd

Wil iedereen dat niet ?

Amaretto27

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 10:32

Tsjah, het is maar net of iemand een 'sloom' paard kán rijden!
Ik hoor hier meteen alweer de woorden zweep, meppen, sporen enz voorbij komen. Maar waarom? Die kunnen schijnbaar dus geen flegmatiek paard rijden?
Hetzelfde geld ook voor een te actief paard.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 10:34

Ik heb liever zo'n hete flikker dan een flegmatiek paard maar op het moment rij ik eigenlijk alleen maar beestjes die ertussen zit. Gewoon een fijn werkwillig karakter en looplust, maar niet heet.

Michel123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 10:35

Een flegmatiek paard vraagt een andere benadering dan een actief paard.
Als je een flegmatiek paard hebt, en je moet je bedienen van meppen en schoppen, dan is dat niet echt de juiste oplossing, lijkt me.
En als je je actieve paard gaat zitten tegen houden met scherpe bitten en/of een slofteugel, dan is dat ook niet de meest rijtechnische oplossing.
Lastig, lastig, lastig.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 10:37

Jemig. Ik heb altijd geleerd: Zorg dat je paard met jou wil samen werken, dus maak het je paard gemakkelijk om iets goed te kunnen doen. Daar krijgt een paard ook zelfvertrouwen van. Als ik hier enkele berichten lees.... Als je een flegmatiek paard snel wil maken met hulpmiddelen waar blijft voor dat paard dan de plezier in het rijden? Want van plezier in het rijden krijg je looplust en activiteit. Je moet je paard motiveren, niet net zo lang slaan tot hij het doet..

Michel123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 10:38

Chaos schreef:
Jemig. Ik heb altijd geleerd: Zorg dat je paard met jou wil samen werken, dus maak het je paard gemakkelijk om iets goed te kunnen doen. Daar krijgt een paard ook zelfvertrouwen van. Als ik hier enkele berichten lees.... Als je een flegmatiek paard snel wil maken met hulpmiddelen waar blijft voor dat paard dan de plezier in het rijden? Want van plezier in het rijden krijg je looplust en activiteit. Je moet je paard motiveren, niet net zo lang slaan tot hij het doet..

Ik had het niet beter kunnen verwoorden.

kissmeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 10:40

te actief!

heb beiden gehad maar die wie te actief is, leert nu verzamelen en dan is het heerlijk rijden!
die slomere,was niet voorruit te branden met gevolg dat ik ook altijd kapot was na de proef of les :D
en jaa...we hebben alles geprobeerd om haar actief te krijgen,maar dat was ze alleen met buitenrijden of springen:D
Laatst bijgewerkt door kissmeB op 18-08-10 10:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Amaretto27

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 10:41

Chaos schreef:

Ik deel je mening!
Sommige mensen die weten niet hoe ze moeten rijden :)

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 10:42

Michel123 schreef:
Chaos schreef:

Ik had het niet beter kunnen verwoorden.

Mensen zijn het altijd óf met mij eens, óf ze vinden dat ik totale onzin uitkraam. :+ Haha.
Maar even zonder gein, ik schrik echt van die reacties. Ik denk dat je dan toch een belangrijk stuk gemist hebt, als je zo te werk gaat. Harmonie tussen ruiter en paard. :)