Dressuur voorwaarts in oefeningen tot western oefeningen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

FaberSmid

Re: Dressuur voorwaarts in oefeningen tot western oefeningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-10 18:08

En hoe zit het met de overeenkomsten en verschillen met hunter en dressuur?

Azmodania

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 19:14

cissy schreef:
je moet altijd je been aan je paard houden om op elke moment te kunnen corrigeren indien nodig. Je ziet ook wel eens wester ruiters rijden met hun benen afgestoken maar dat 'hoort' niet.

Ah, dus toch. Het lijkt me logisch dat als je op je paard zit, je daar ook gevoel bij hebt.
Wel lastig om de gradaties tussen volgen-met-de-zit en duidelijke inwerkingen aan te geven.
Je hebt sowieso de verbinding en dus informatie over wat zich onder je afspeelt.

cissy schreef:
Als ik een dressuurruiter op mijn paard zet dan gaat ze als een dronken aardbei de bak door omdat ze de hulpen braaf opvolgd van die ruiter die links rechts zit te drijven.

Haha, ik zie het al voor me!
Wat dat betreft is dus de algemene afstelling voor western wat fijner dan voor dressuur (even algemeen gezegd, overal zijn uitzonderingen op natuurlijk).
Misschien juist omdat er bij dressuur ruimte moet zijn voor de ondersteunde hulpen en je dus een groter bereik nodig hebt.
Met dressuur dan meer dynamiek in de sterkte van de hulpen.
Western heeft hier minder bereik nodig, dus alles kan lichter worden.

Inderdaad goede stof tot nadenken over de uitwerking van ruiter op het paard.

FaberSmid schreef:
En hoe zit het met de overeenkomsten en verschillen met hunter en dressuur?

Als onder hunter het "campagne-paard" bedoeld wordt, dan zit hier wel een overeenkomst in met wat hierboven staat.
Moet even op geheugen dit en is al lang geleden dat ik dit las ('Ken uw paard', boekje van serieuze man en was niet makkelijkste boek om mee te beginnen als pril pennymeisje destijds, maar ik kreeg maar 1 boek en dat was deze).

In dat boek gaat het over het africhten, dat je 2 routes hebt: dressuur en campagne.
Bij dressuur volgt het paard blindelings de ruiter en wordt in alles aangestuurd en gecontroleerd.
Campagne paard moet zelf meedenken en beslissingen nemen.
Als je een paard voor beide disciplines wilt trainen kon dat wel, maar was wel moeilijker.

Maar het komt dus wel neer op dat het campagne paard, net als het cutting paard, meer vrij wordt gelaten in de uitvoering van een opdracht.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-10 19:20

Campagne paard zelfde als cuttingpaard? Hoe kan een basis geschoold paard vergeleken worden met een cuttingpaard?

Azmodania

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 19:37

FaberSmid schreef:
Campagne paard zelfde als cuttingpaard? Hoe kan een basis geschoold paard vergeleken worden met een cuttingpaard?

Als mijn geheugen klopt dan is de overeenkomst tussen campagne paard en cutting paard dat ze beiden een behoorlijke mate van vrijheid krijgen bij het uitvoeren van oefeningen.
Campagne paard moet in het veld zelf reageren op terrein en cutting paard zelf beslissen hoe de koe te blokken.

Ongetwijfeld zijn er ook verschillen.
Ik denk dat de teugelvoering wel anders zal zijn bijvoorbeeld.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-10 19:46

Uw vergelijk van een basis geschoold dressuurpaard en cutting paard begrijp ik niet? Een basis geschoold paard is bekend met de hulpen en gangen? Dus de scholing na zadelmak het beleren?

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 19:50

Ik kan u niet volgen FS :\ Waar staat dat met een campagne paard een basis geschoold paard bedoeld wordt? :?

Azmodania

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 19:57

Misschien druk ik me niet goed uit, kan zijn dat ik me de term niet goed herinner.
Ik zal de inhoud omschrijven, dat zal duidelijker zijn.

Bij het africhten wordt rekening gehouden met het uiteindelijke gebruiksdoel van het paard.
In bovengenoemd boek werden daarin twee stijlen genoemd: dressuur en campagne.
Voor beide richtingen werd de africhting beschreven, het was dus niet zo dat de ene richting voorwaarde was voor de andere.

Basis africhting natuurlijk wel gelijk, maar de mate van zelfredzaamheid van het paard was duidelijk verschillend en werd al vanaf het africhten rekening mee gehouden.

Dressuur betekende dat het paard zelf niet meer nadacht en strict de hulpen van de ruiter opvolgt.
Paard loopt dus bij wijze van spreken tegen een boom als de ruiter hem niet vertelt te stoppen.
Tijdens het rijden wordt elke stap begeleid.

Campagne was voor rijden in het veld. Toen ik 'hunter' las, dacht ik dat dit wellicht hetzelfde was.
Ben zelf niet bekend met deze manier van rijden, misschien dat iemand anders dit beter kan uitleggen.

Campagne paard moest zorgen dat er niet tegen bomen werd gereden en dat de beste route door het terrein werd genomen.
Ruiter bemoeide zich alleen met de grotere lijnen en niet waar iedere stap precies gezet werd.

Ik heb nog geprobeerd een definitie van campagne paard te vinden op het internet, maar dat is niet gelukt.
Het betreffende boek heb ik niet bij de hand, dus kan niet controleren of de benamingen kloppen.
Laatst bijgewerkt door Azmodania op 27-05-10 19:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 19:58

Campagneschool = Basis africhting van het paard, en dito van de ruiter.
Het paard kan in alle gangen gereden worden, maar de verdere africhting komt dan eerst.
Dat is met de ruiter hetzelfde, het is een normaal Nederlands woord wat waarschijnlijk door de idioterie het woord basis in te voeren voor wedstrijden, wat geheel uit zijn verband geruk is.
Een M dressuur paard of Z of ZZ is niet meer in de campagneschool meer maar dat is al de verdere gevorderde africhting.
Daardoor komt dat men deze begrippen steeds weer verward, wat zeer jammer is.
Dat zien wij in Nederland in de paardensport steeds meer.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-10 20:07

Azmodania het geen u schrijft over champagne paard is niet correct?

Azmodania

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 20:19

FaberSmid schreef:
Azmodania het geen u schrijft over champagne paard is niet correct?

Goed mogelijk, misschien als iemand het boekje kent, dat met mijn uitleg hierboven de juiste term boven water gehaald kan worden?

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-10 20:21

Is het een vertaald boek?

Azmodania

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 20:25

De voorkant heb ik alvast gevonden op internet.
Kan ik nog steeds de term niet opzoeken..

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 20:43

Azmodania schreef:
De voorkant heb ik alvast gevonden op internet.
Kan ik nog steeds de term niet opzoeken..

Ach deze, u kunt beter het werkelijke werk lezen waaruit deze mijnheer het gecopyeerd heeft.
Aangezien het hier zuiver en duidelijk in beschreven staat.

Azmodania

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 17:45

Wat is de titel van het origineel, en wie heeft het geschreven?

Nu ik salaris krijg in plaats van zakgeld zijn er wat meer mogelijkheden :)

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-10 20:02

Schrijver luitenenant b.d.H. Treffers staat vermeld als schrijver? Maar klopt dat wel?

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 20:08

Heb een foutje gemaakt, H. Treffers heeft een super boek geschreven waarin hij duidelijk naar voren brengt wat Campagneschool is.

Azmodania

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 22:23

Met hulp van vriendlief heb ik op zolder het boek kunnen vinden (naast half vergaan haarnetje, plastic knopsporen en zakje kalkoenen - wie wat bewaard die heeft wat!).

"Campagne paard" staat genoemd in de index, dus kan ik opzoeken :)

Ik typ nu even over, opmaak is zoals in het boek van Treffers, "..." betekent dat ik een zin heb overgeslagen.

Het leerproces - voortgezet leren
"In de rijkunst noemt men deze aanwijzingen of signalen "hulpen". Na het voorafgaande zal duidelijk zijn dat van "helpen" geen sprake is: de ruiter dan zijn paard hoogstens "helpen"door het bij zijn natuurlijke bewegingen zo min mogelijk te hinderen.
Hij geeft slechts aanwijzigingen met teugels of kuiten, of ook wel met de teugels en kuiten en combineert dit met verandering van houding van de romp (gewichtshulp).
Maar het paard voert
zelf de beweging uit.

Wel kan met spreken van "helpen" als van het paard kunstmatige bewegingen worden gevraagd die zuiver een gevolg zijn van de inwerkingen van de ruiter, zoals het geval is bij het schoolpaard.

Wanneer men beseft hoe groot de principiele verschillen zijn tussen het leren van schoolpaard en campagnepaard dan rijst vanzelf de vraag of een paard dan niet voor het een zowel als het ander kan worden afgericht.

Dit kan inderdaad mits alle oefeningen in kunstmatige houdingen steeds worden gevolgd door die in natuurlijke houdingen en door oefeningen waardoor het inzicht in situaties en het zelfstandig werkzaam zijn worden bevorderd."

Funkties der lichaamsdelen bij de voortbeweging - De Ledematen - Achterbenen
"In tegenstelling tot het dressuurpaard laat het campagnepaard de achterhand dus een meer dragende funktie verrichten, met gestrekte benen; in dit geval gaat het meerdere dragen samen met onverminderde, ja zelfs vaak vermeerderde stuwing.

...

De natuurlijke houding vand e achterbenen bij het vervullen van een meer dragende funktie is dan ook met geopende hoeken van knie- en spronggewricht, welke hoeken alleen gesloten worden, zo lang en zo ver als nodig is om de voorwaartse beweging te laten verlopen met zo min mogelijk verplaatsing in het vertikale vlak van het zwaartepunt van het paard.

Het sluiten van de genoemde hoeken is hier dus funktioneel anders als bij het klassieke dressuurpaard. Voor dit paard is het sluiten van de hoeken der gewrichten van de achterhand voor het verrichten van de meer dragende funktie principieel. Hier is het zgn. "Hanken biegen" vereist.

...

"Er is dus, wat betreft het gebruik van de achterhand, een karakteristiek
verschil bij het campagnepaard en het dressuurpaard. Dit werpt vanzelf de vraag op of schoolse dressuur, die erop gericht is het achterbeen gebogen dragend te laten werken, dan niet nadelig is voor het campagnepaard en of het eigenlijk wel nodig is deze schoolse wijze van dressuur met het campagnepaard te beoefenen."

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 19:45

Campagnepaard is een paard voor wandelritten en jachten, zo staat het in dat boek van H.Treffers.
Voortgezet onderricht, en dan komt de hoge school.