cissy schreef:je moet altijd je been aan je paard houden om op elke moment te kunnen corrigeren indien nodig. Je ziet ook wel eens wester ruiters rijden met hun benen afgestoken maar dat 'hoort' niet.
Ah, dus toch. Het lijkt me logisch dat als je op je paard zit, je daar ook gevoel bij hebt.
Wel lastig om de gradaties tussen volgen-met-de-zit en duidelijke inwerkingen aan te geven.
Je hebt sowieso de verbinding en dus informatie over wat zich onder je afspeelt.
cissy schreef:Als ik een dressuurruiter op mijn paard zet dan gaat ze als een dronken aardbei de bak door omdat ze de hulpen braaf opvolgd van die ruiter die links rechts zit te drijven.
Haha, ik zie het al voor me!
Wat dat betreft is dus de algemene afstelling voor western wat fijner dan voor dressuur (even algemeen gezegd, overal zijn uitzonderingen op natuurlijk).
Misschien juist omdat er bij dressuur ruimte moet zijn voor de ondersteunde hulpen en je dus een groter bereik nodig hebt.
Met dressuur dan meer dynamiek in de sterkte van de hulpen.
Western heeft hier minder bereik nodig, dus alles kan lichter worden.
Inderdaad goede stof tot nadenken over de uitwerking van ruiter op het paard.
FaberSmid schreef:En hoe zit het met de overeenkomsten en verschillen met hunter en dressuur?
Als onder hunter het "campagne-paard" bedoeld wordt, dan zit hier wel een overeenkomst in met wat hierboven staat.
Moet even op geheugen dit en is al lang geleden dat ik dit las ('Ken uw paard', boekje van serieuze man en was niet makkelijkste boek om mee te beginnen als pril pennymeisje destijds, maar ik kreeg maar 1 boek en dat was deze).
In dat boek gaat het over het africhten, dat je 2 routes hebt: dressuur en campagne.
Bij dressuur volgt het paard blindelings de ruiter en wordt in alles aangestuurd en gecontroleerd.
Campagne paard moet zelf meedenken en beslissingen nemen.
Als je een paard voor beide disciplines wilt trainen kon dat wel, maar was wel moeilijker.
Maar het komt dus wel neer op dat het campagne paard, net als het cutting paard, meer vrij wordt gelaten in de uitvoering van een opdracht.