Overgewicht van de ruiter, negatief effect op het paard..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

beantsje

Re: Overgewicht van de ruiter, negatief effect op het paard..

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 12:33

Je zegt dat je het gevoel hebt dat je je moet verdedigen mbt gewicht. Ik denk dat dat meer met jouw zelfbeeld te maken heeft, dan met opmerkingen hier.

(BTW ik heb even de zoekfunctie gebruikt voor het woord 'gratenpakhuis' en het zijn uitsluitend de lichtgewichten hier die die term hanteren. En ook dit keer breng jijzelf deze term in)

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 12:53

gr_roos schreef:
Dat heb ik inderdaad geschreven en daar sta ik ook achter. Ik heb het hier wel over een pony. Alleen reageer ik nooit in zulke topics. Dat vind ik geen zin hebben.

Er zijn genoeg opmerkingen geplaatst in dit topic en ik heb al eerder aangegeven dat ik het gevoel had dat ik me moest verdedigen mbt mijn gewicht/ het niet hebben van overgewicht. Er waren meer mensen die dit zo ervaarden en er is zelfs al een keer een topic geweest waarin men zich afvroeg waarom er regelmatig zo naar gedaan werd tegen mensen die niet zo zwaar zijn en dat het ook niet leuk is om altijd maar als gratenpakuis afgeschildert te worden.

Net als de veel gemaakte opmerking, iemand van 90kg die goed rijdt geeft minder problemen dan een licht iemand die dat niet doet. Net of alle mensen die lichter zijn niet kunnen rijden om maar even op alle slakken zout te leggen

MB ik houd niet van een slachtoffer rol, maar ik vind dat ik mijn mening mag hebben en dat die nooit hetzelfde is als die van jou, daar kan ik niks aan doen ;)
Net als voor dikke mensen is het voor slanke mensen ook niet leuk om woorden als gratenpakhuis te lezen.

Zo en nu ga ik naar mijn fragiele hobbelpaard ook al weer zo'n positieve benaming

Heb ik jou aangevallen op je gewicht? Ook maar 1 keer?
Heb ik gezegd en geschreven dat mensen die lichter zijn niet kunnen rijden? Nee, dat is kolder, echt waar, je vat het zelf op en waarom is mij een raadsel want je wordt nergens aangevallen op je gewicht! Ik vind het juist hartstikke goed dat je een 'juist' gewicht hebt!

Nee, wij verschillen van mening en dat geeft niets maar je moet geen woorden in mijn mond leggen die ik niet heb gezegd.
Nooit en te nimmer heb ik jou gratenpakhuis genoemd hoor. :n

Fragiele houten hobbelpaard, dat zijn mijn woorden maar in welke context was dat? Omdat jij niemand op je paard laat van 72 kilogram zonder het verhaal erbij te zetten van die zware peesblessure vroeg ik mij af of je dan een fragiel houten hobbelpaard had.

Jij draait alles om en geeft je eigen draai eraan en dat vind ik niet helemaal eerlijk, zullen we wel eerlijk blijven?

Veel plezier bij je paard! :)

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 12:58

Citaat:
Er zijn genoeg opmerkingen geplaatst in dit topic en ik heb al eerder aangegeven dat ik het gevoel had dat ik me moest verdedigen mbt mijn gewicht/ het niet hebben van overgewicht. Er waren meer mensen die dit zo ervaarden en er is zelfs al een keer een topic geweest waarin men zich afvroeg waarom er regelmatig zo naar gedaan werd tegen mensen die niet zo zwaar zijn en dat het ook niet leuk is om altijd maar als gratenpakuis afgeschildert te worden.

dat was mijn topic :j , het feit is dat er zo goed als nooit iets over zware mensen gezegd mag worden. Maar hier op bokt wel altijd dunne mensen op een vervelende manier weergegeven worden. Maar dat schijnt normaal te zijn, je mag schijnbaar wel zeggen ooooh jij bent dun & niet ooohh jij bent dik. Dit topic is overigens gesloten terwijl er op niveau en respectvol gediscuseerd werd omdat het kwetsend zou zijn voor de dikkere mede mens. En het tegenhang topic : Wat is dat toch met die dunne ruiters loopt nog wel.. waar wel over anorexia ruiters gesproken wordt;). Wat dus mijn punt bevestigd.

Ook hier in dit topic zie je snel de dikkere ruiter afgeven op de dunnere of normale ruiter...Want wanneer het over dikker gaat zie je 100 keer de stelling: Beter een zware goede ruiter dan een lichte die het paard tegenzit, verschijnen.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 13:03

Dus ik ben een dikke ruiter die knol hobbelt? :D

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 13:05

dat hoor je mij helemaal niet zeggen ;). Heb het over het algemeen op bokt, niet op de man toe. Absoluut niet. Het alleen iets waar ik me in het algemeen aan stoor. En ik stel jullie even op de hoogte van de inhoud van het topic omdat roos erover begon.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 13:11

Ja, ik begrijp je punt wel hoor! :j
Maar ik denk juist dat de slanke ruiter zich aangevallen voelt omdat de misschien wat forsere mensen hier een ander beeld van hebben. Ik ben diegene die begon over lengte enz. Dat is toch ook niet geheel onbelangrijk? Waarom begon ik daarover, omdat ik het erg kortzichtig vind dat een forser persoon niet zou mogen rijden.
Misschien dat ik het zo beter uitleg?
Ik wil ook niet het punt weghalen van een te dikke ruiter op een paard, ik bedoel, 150 kilo op een paard lijkt mij ook niet fijn maar er zijn zeer zeker meerdere aspecten waar naar moet worden gekeken dan alleen te zeggen dat als je dik bent je niet mag paardrijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 13:19

Zo het gaat weer lekker hier. Het gaat niet om overgewicht, maar om gewicht wat een paard kan hebben. Tuurlijk kan je niet alles over 1 kam scheren en zul je ook op punten moeten letten die Beantsje noemt. Maar velen doen dit niet en gaan gewoon op een paard zitten zonder hier aan te denken.
Maar goed, iemand van boven de 90 kilo komt niet op mijn paard of dat nu een slank lang iemand is of iemand met overgewicht.

Dat het woord gratenpakhuis alleen gebezigd wordt hier op het forum door de lichtere ruiter is niet waar. In een ander topic wordt genoemd, gratenpakhuis, bonkies, iemand waar een man geen interesse in heeft want de lovehandles ontbreken, men zou het paard niet kunnen rijden omdat de zit van een dunne ruiter minder is dan van een zwaardere ruiter, om over balans nog maar niet te spreken, draadharing, noem het maar.
Het commentaar is ook van de zwaardere personen niet van de lucht.

MB, er is hier geprobeerd om het niet over overgewicht te hebben, maar puur over het gewicht in kilo's of het nu een lang en slank iemand is of iemand met overgewicht. Puur zodat het niet weer een dik/ dun discussie wordt. Er wordt hier ook niet gezegd,je bent dik dus je mag niet rijden, dat is wat jij er van maakt, er wordt veel genuanceerder over gesproken dan je hier nu neerzet.
Een forser iemand kan prima rijden, Beantjse is ook forser, maar nog prima beneden de 90/ 100 kilo hoor. Ik vind het juist kortzichtig als je denkt dat je alles maar op een paard kunt parkeren.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 15-05-10 13:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 13:21

Meiden meiden, snappen jullie nu helemaal niets meer van paardrijden..? Is het nu zo ontzettend moeilijk om het allemaal te snappen..Het gaat er bij sommige van jullie echt niet in he..Zoals ik al in het begin zei 90 kilo is en blijft 90 kilo maar daar kreeg ik ook allerlei commentaar op dat het niet onderbouwd was en dat jullie werkelijk niet snappen dat een rug een rug is..En dan maakt het echt niet uit of het nu een bels, shire of een kwpnner is..Tuurlijk is het mee bewegen van de bewegeningen van het paard ook fijn voor het dier dan bv iemand met een dikke kont wat helemaal over het zadel komt en naar voren hangt en dan beweren dat een perfecte combi zijn..

Maarja hier zullen de dikkere mensen ook wel weer commentaar op hebben want dat past niet in hun straatje..

Maar goed dat die mensen niet op de manege's rijden waar de 90 kilo grens van toepassing is..goh waarom zou dat nu toch zijn denken jullie..????

AMEN..!!!!!!!

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 13:25

Mindim, ten eerste, er is hier niets aan de hand omdat je zegt, het gaat weer lekker hier...

Jij mag dan toch zelf weten wie je op je paard zet en hoe of wat maar wat jij doet is toch niet per definitie het juiste of het enige juiste?

Over die scheldwoorden zoals gratenpakhuis weet ik echt niet, in die topics kom ik niet, zal dat dus ook niet weten...

Ook ik vind het kortzichtig om alles zo maar op een paard te zetten hoor daarom wordt er ook over combi's gesproken en sommigen spreken dat weer tegen of vinden dat niet belangrijk. Ik wel... :)

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 13:26

Elco schreef:
Meiden meiden, snappen jullie nu helemaal niets meer van paardrijden..? Is het nu zo ontzettend moeilijk om het allemaal te snappen..Het gaat er bij sommige van jullie echt niet in he..Zoals ik al in het begin zei 90 kilo is en blijft 90 kilo maar daar kreeg ik ook allerlei commentaar op dat het niet onderbouwd was en dat jullie werkelijk niet snappen dat een rug een rug is..En dan maakt het echt niet uit of het nu een bels, shire of een kwpnner is..Tuurlijk is het mee bewegen van de bewegeningen van het paard ook fijn voor het dier dan bv iemand met een dikke kont wat helemaal over het zadel komt en naar voren hangt en dan beweren dat een perfecte combi zijn..

Maarja hier zullen de dikkere mensen ook wel weer commentaar op hebben want dat past niet in hun straatje..

Maar goed dat die mensen niet op de manege's rijden waar de 90 kilo grens van toepassing is..goh waarom zou dat nu toch zijn denken jullie..????

AMEN..!!!!!!!

Jij wel?! :')

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 13:31

MamboBeach schreef:
Elco schreef:

AMEN..!!!!!!!

Jij wel?! :')

Ja gelukkig wel..Maar ik word hier zo treurig van.. |(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 13:31

'Het gaat lekker hier' daar bedoel ik mee, dat het weer een dik-dun topic wordt, terwijl het mijns inziens niet zo is bedoeld, vandaar dat er gewoon ook over het aantal kilo's gewicht gesproken wordt of je dat nu hebt als je slank bent of zwaar.

Gratenpakhuis doelde ik op de post van Beantsje.

Ik beweer ook nergens dat wat ik doe het enige juiste is. Ik vind alleen dat je niet alles op een paard kunt parkeren. Ik vind dat je als ruiter de verantwoording moet nemen en bij je zelf na moet gaan of je wel zo geschikt bent om op een bewust paard te gaan zitten. Ik kan me van maneges dan ook voorstellen dat er een maximum aan gewicht op de paarden mag, vooral omdat de paarden meerdere uren per dag lopen, meerdere dagen per week. Dus ik geloof ook best in combi's, maar ik vind dat je bij 100 en meer gewoon niet op een paard moet gaan zitten.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 13:32

precies mindim dat commentaar had ik dus ook allemaal gelezen.. :n .

Eigenlijk zouden ze gewoon een goede test moeten doen. Men neemt 2 paarden die op dezelfde leeftijd ingereden zijn,
2 dezelfde types paarden. Men neemt 2 dezelfde merken zadels, Men neem 2 ruiters die aan elkaar gewaagd zijn en dezelfde instructie krijgen. Een ruiter zwaar en een ruiter licht en deze krijgen hetzelfde schema qua training. Volg deze een aantal jaar, ook met hitte metingen & een fysio erbij. En misschien komen daar wat gegevens uit.

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 13:35

randie schreef:
precies mindim dat commentaar had ik dus ook allemaal gelezen.. :n .

Eigenlijk zouden ze gewoon een goede test moeten doen. Men neemt 2 paarden die op dezelfde leeftijd ingereden zijn,
2 dezelfde types paarden. Men neemt 2 dezelfde merken zadels, Men neem 2 ruiters die aan elkaar gewaagd zijn en dezelfde instructie krijgen. Een ruiter zwaar en een ruiter licht en deze krijgen hetzelfde schema qua training. Volg deze een aantal jaar, ook met hitte metingen & een fysio erbij. En misschien komen daar wat gegevens uit.

Denk je dat er al lang geen ondezoek naar gedaan is..??
Hoe komen ze anders bij een limiet van 90 kilo..??? :(:)

bandita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-10 13:50

Mindim schreef:
'Het gaat lekker hier' daar bedoel ik mee, dat het weer een dik-dun topic wordt, terwijl het mijns inziens niet zo is bedoeld, vandaar dat er gewoon ook over het aantal kilo's gewicht gesproken wordt of je dat nu hebt als je slank bent of zwaar.

Precies........ Het gaat absoluut niet om dik-dun... Maar het gaat erover dat er misschien grenzen zijn, en dat dat vaak in de doofpot gestopt wordt!

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 14:48

bandita schreef:
Precies........ Het gaat absoluut niet om dik-dun... Maar het gaat erover dat er misschien grenzen zijn, en dat dat vaak in de doofpot gestopt wordt!

Hoezo gaat het niet over dik-dun? Ik herhaal de titel van dit topic nog even:
bandita schreef:
'Het overgewicht van de ruiter heeft een negatief effect op het paard'

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 15:54

Er is ook al meerdere keren gezegd dat dat geen goede titel is..... misschien heb je dat gemist ;)
Maar er zijn gewoon grenzen aan wat je op een paard kunt parkeren idd.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 16:03

Citaat:
Denk je dat er al lang geen ondezoek naar gedaan is..??
Hoe komen ze anders bij een limiet van 90 kilo..???

Geen idee, ik heb geen onderzoek gevonden. Zou overigens wel interessant zijn. Maar inderdaad
mensen die te zwaar zijn hoor je hier de gekste argumenten verzinnen...! Sommige tot het hylarische
tot. Echter zal het paard het niet zo hylarisch vinden ;).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 16:06

En dát is ook waar het om gaat :j

Zelfs een keer een te zware ruiter (iig veel te zwaar voor haar paard) "wil je me dan mijn pleziertje afnemen?"

En het plezier van je paard dan.....? "Lol met je knol" gaat vooral erg vaak om de lol van de ruiter, de lol van het paard wordt vaak vergeten.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 18:25

Yamcha schreef:
Er is ook al meerdere keren gezegd dat dat geen goede titel is..... misschien heb je dat gemist ;)
Maar er zijn gewoon grenzen aan wat je op een paard kunt parkeren idd.

Ook door mij, alleen wordt dat dan weer niet onthouden :D

Oh en mijn fragiele hobbelpaard is mijn paard zonder peesblessure, mijn arabiertje is degene van de peesblessure voor hem heb ik de lat op ca. 63 kg heb gelegd.
Zolang ik alles zelf betaal voor mijn paarden maak ik uit wat voor gewicht ze mogen dragen. Als dat iemand is van 1.30 en 65 kg, mag ze er van mij op.
Ik heb een vriendin die wat zwaarder is en die heb ik ook wel eens aangeboden om een rondje op mijn paard te laten rijden. Ze is er niet opgestapt omdat ze zich te zwaar vond voor mijn paard, terwijl ze wel goed kan rijden.

Helaas loopt dit weer uit op een 2 kampen topic, ik ben eerlijk gezegd wel benieuwd of er ooit onderzoek gedaan is naar belastbaarheid van een paard.

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 18:44

gr-roos, beetje jammer dat dit inderdaad uitloopt op een twee kampen oorlog. Het enige waar ik eigenlijk benieuwd naar ben, en dat heb ik al vaker hier in het topic aangegeven, is of er ooit een echt onderzoek is gedaan naar de grens. Ik zie hier vaak genoeg voorbij komen van 90 kilo is de grens. Maar ik vraag mij af waar dat vandaan komt? Ik zie namelijk zoveel verschillende grenzen, 15% van paard zijn gewicht, 20%, 80 kilo, 90 kilo etc.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 19:10

Ik heb al eerder gepost dat mijn fysio het over 10% (voorkeur) tot 15% (eigenlijk iets boven de bovengrens)had. Dit gaat dan over het gewenste gewicht van een paard en niet over zijn daadwerkelijke gewicht. Ik had begrepen dat je bij een te zwaar (dik durf ik niet eens meer neer te zetten :+ ) paard er ook weer iets moest afhalen. Als een paard bv 50kg te zwaar is moet je daar ook rekening mee houden met het ruitergewicht, omdat hij dan ook al een "extra ruitertje"bij zich heeft.
Waar zij dat vandaan heeft weet ik niet.

Alleen die 10% is wel heel weinig, dan zou ik tussen de 45 en 50 kg mogen wegen voor mijn pony en tussen de 55 en 60 voor mijn paard. Dit is dan inclusief kleding en harnachement.

Vraag me af of er een minimum gewicht is voor renpaarden, of krijgen die alleen extra gewicht mee als ze een bepaalde win som hebben? Als er een minimum gewicht is dan zal daar vast wel iets van uitleg ook over gegeven zijn.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 19:23

gr_roos schreef:
Beantsje, laat mij even zelf bepalen wat ik met mijn pony doe. Als je dan toch commentaar hebt op mijn gewicht en het feit dat ik niet heel zwaar ben zeg dat dan gewoon. Daarbij heb je mijn berichten niet goed gelezen. Mijn pony heeft een zware peesblessure gehad en waarom zou ik hem onnodig zwaar belasten. Ik rijd geen endurance, dus die gewichten die hij mee zou krijgen interesseren me geen hol.....

Begin het nu echt zat te worden dat je hier niet een normaal gewicht mag hebben!!!!!!!!!

Ik snap best dat jij kijkt naar de dingen die in jou straatje passen dat je daar een hoop medestanders bij hebt die ook wat zwaarder zijn dan gewenst is.

Nou, rustig aan maar..... je bent 1:68 en weegt 61 kilo.
Ik ben 1:70 en weeg 50 kilo.
Zelfs ik ben geen gratenhuis, dus dan ben jij dat al helemaaaaaaaaal niet...

Je bent een beetje bezig je gewicht te 'etaleren' lijkt het... niet zo gepast, blijf liever inhoudelijk.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 19:33

Weegschaal gaf vanochtend echt wat anders aan :+ Ik ben ook echt geen gratenpakhuis, heb ik ook nooit gezegd.
Ik heb een normaal gewicht, zit volgens allerlei tabellen 0.4 kg boven mijn ideale gewicht.

Zo en nu even weer on topic en poging 2 om 2 kampen te voorkomen.

Weet iemand waarom een man bijna 5 kg zwaarder mag wegen dan een vrouw? Ik heb op een website (weet even niet meer welke) mijn lengte gewicht en geslacht ingevuld. Daar kwam een BMI, een onder en een bovengrens uit en een ideaal gewicht. Als ik ipv vrouw man aanklikte dan mag een man van mijn lengte bijna 5 kg meer wegen.

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 19:36

Het is een prima titel!!! Overgewicht zit niet alleen het paard in de weg, maar ook jezelf!!!!!!
Vet zit in de weg. Dit ontkennen, is struisvogel politiek. Je bent er minder fit door, kortademiger, trager.
Je belast je paard veel meer met opstijgen, doorzitten en in de galop zijn er maar erg weinig ruiters met overgewicht, die nog goed kunnen meekomen met de beweging.
En natuurlijk kan een Shire, Gladsdale, tinker etc. meer gewicht dragen, maar een "gewoon paard of pony"heeft hier erg veel hinder van. Er lopen bijzonder veel van deze viervoeters rond, met last van hun rug.
Het mooiste gewicht is een gezond gewicht! Dus bereken je BMI en ga met jezelf aan de slag. En ja ( nu trap ik velen weer op hun ziel, maar sorry daarvoor) het oog wil ook wat. Zelfs Albert Zoer heeft zijn postuur aangepast. Zoiets vergt inzicht en doorzettings vermogen.