dressuur voor het paard of paard voor dressuur

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-10 14:00

nombrado schreef:
roxxxiejjj schreef:
Er zijn genoeg friesen, die wel Z lopen, en die daar wel lol in hebben. Er zijn ook zat KWPN'ers die ook Z lopen en er totaal GEEN lol in hebben. Het hangt van het paard zelf af, hoe het beestje zich voelt, en ook wat binnen het bereik ligt, hoe hij getraint wordt en ook wat het paard zelf wil. Er zijn genoeg paarden die bepaalde oefeningen totaal niet willen, omdat ze deze niet leuk vinden, of dat ze te moeilijk zijn, en als je toevallig een paard heeft die dit wel allemaal wil, en probeert, kom je al een stuk verder. Verder dan met een paard "met tegenstrijdig karakter" zoals sommige zeggen van een paard dat niet mee werkt :+ . Maar ik vind het persoonlijk nogal kort door de bocht om te zeggen dat een fries er nooit lol in zal krijgen.

ik denk dat elk paard plezier kan hebben in dressuur
of het wedstrijdgericht gaat worden? daar zit hem het probleem.
door de snelheid en competitiedrang van de mens loopt het verkeerd. dit komt echt niet door het paard.
geduld, plezier is al voldoende.
zelfs voor een fjord,haflinger,fries,draver...maakt niks uit.
als je ze gymnastiseert en ze goed leert bewegen, hebben ze er allemaal baat bij.

Hier ben ik het dan wel weer met eens, in dit opzicht dus ook met roxxiejjj

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 14:01

nombrado schreef:
roxxxiejjj schreef:
Er zijn genoeg friesen, die wel Z lopen, en die daar wel lol in hebben. Er zijn ook zat KWPN'ers die ook Z lopen en er totaal GEEN lol in hebben. Het hangt van het paard zelf af, hoe het beestje zich voelt, en ook wat binnen het bereik ligt, hoe hij getraint wordt en ook wat het paard zelf wil. Er zijn genoeg paarden die bepaalde oefeningen totaal niet willen, omdat ze deze niet leuk vinden, of dat ze te moeilijk zijn, en als je toevallig een paard heeft die dit wel allemaal wil, en probeert, kom je al een stuk verder. Verder dan met een paard "met tegenstrijdig karakter" zoals sommige zeggen van een paard dat niet mee werkt :+ . Maar ik vind het persoonlijk nogal kort door de bocht om te zeggen dat een fries er nooit lol in zal krijgen.

ik denk dat elk paard plezier kan hebben in dressuur
of het wedstrijdgericht gaat worden? daar zit hem het probleem.
door de snelheid en competitiedrang van de mens loopt het verkeerd. dit komt echt niet door het paard.
geduld, plezier is al voldoende.
zelfs voor een fjord,haflinger,fries,draver...maakt niks uit.
als je ze gymnastiseert en ze goed leert bewegen, hebben ze er allemaal baat bij.

Als diegene de paarden die thuis plezier hebben in het dressuurmatige werk, net zo op wedstrijd zouden rijden, is dat ook haalbaar. ;) Maar ik vind het altijd zo kort door de bocht om te zeggen dat bepaalde rassen niet ver kunnen komen. Net als dat sommigen zeggen dat tinkers NIET kunnen springen. Ik heb er toch wel een aantal hoger zien springen dan de gemiddelde pony. :+

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 14:03

liljebo schreef:
:o? :?

Geen idee wat u hiermee bedoeld... sorry

Dat is juist het gemis van u.
Dat u dat verschil niet proeft.
Kleine tip, bestgaande, het paard gaat in draf het springt een parcour, maar het loopt niet een parcour.
Wanneer u dit nooit geleerd heeft, dan is dat jammer.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 14:08

liljebo ik bezit geen paarden, ben alleen werkzaam als hoefsmid. En ik ga dan ook alleen met die paarden professioneel om, wordt dan betaald voor de hoefverzorging en niet om te spelen met paarden.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-10 14:12

En dat ik ook van andere mensen te horen krijg dat het een verademing is om zonder problemen in de wei rond te lopen (we hebben de kano bij een steiger achteraan in de wei liggen) zonder dat de paarden vervelend worden.
Zelfs bange mensen wandelen zonder problemen hier door de wei.

Dit was de zin waar uw reactie op was gebaseerd
Het betrof mensen, die door de wei liepen. Of maakte ik hier een taalfout volgens u en had ik moeten schrijven dat mensen door de wei gingen... Ik denk het niet.
Mijn Nederlands is niet zo slecht.

Uw zin:

Lopen doet een paard trouwens in de wei, maar wanneer het goed gereden word gaat het.

Wat heeft die zin in hemelsnaam te maken met mensen die in een wei lopen?
En wat gaat?
Wanneer het goed gereden wordt, gaat het..
Gaat wat???

En dan spreekt u van een gemis aan mijn kant, terwijl uw zinsopbouw dusdanig slecht is dat ik het niet begrijp?

Uw verdient met het geven van dressuurlessen uw brood... ik met schrijven.
Zullen we het ieder bij ons eigen vak houden?
Laatst bijgewerkt door liljebo op 09-05-10 14:18, in het totaal 1 keer bewerkt

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-10 14:14

FaberSmid schreef:
liljebo ik bezit geen paarden, ben alleen werkzaam als hoefsmid. En ik ga dan ook alleen met die paarden professioneel om, wordt dan betaald voor de hoefverzorging en niet om te spelen met paarden.

OK ik begrijp volkomen dat u niet met de paarden van klanten gaat spelen. Dat zou inderdaad een vreemde (en in die situatie een gevaarlijke) situatie zijn.
Maar het is jammer dat u dan toch mensen veroordeeld, zonder dat u zich er werkelijk in heeft verdiept.

FaberSmid

Re: dressuur voor het paard of paard voor dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 14:22

liljebo van waar uw conclusie dat ik mij als hoefsmidzijnde niet informeer en veroordeel?
Ik zie meer dan genoeg mensen problemen ondervinden met paarden en kan dan echt wel beoordelen dat het niet aan de paarden doet liggen. Natuurlijk zijn er ook die goed met hun paarden om gaan, maar die spelen niet met hun paard, plezier hebben die wel samen met hun paard.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 14:56

liljebo schreef:
En dat ik ook van andere mensen te horen krijg dat het een verademing is om zonder problemen in de wei rond te lopen (we hebben de kano bij een steiger achteraan in de wei liggen) zonder dat de paarden vervelend worden.

Het betrof mensen, die door de wei liepen. Of maakte ik hier een taalfout volgens u en had ik moeten schrijven dat mensen door de wei gingen... Ik denk het niet.

Uw zin:

Lopen doet een paard trouwens in de wei, maar wanneer het goed gereden word gaat het.

En wat gaat?
Gaat wat???

En dan spreekt u van een gemis aan mijn kant, terwijl uw zinsopbouw dusdanig slecht is dat ik het niet begrijp?

Paarden die gereden worden gaan, en lopen niet, een paard wat loopt dat is niet goed.
Waarlijk een veronderstelling dat ik mijn brood met alleen dressuurlessen verdien.
Waar verdien ik dan het beleg?
Ben veelzijdiger als alleen maar dressuur.
Op mijn zinsopbouw mag u kritiek hebben, maar de nuance van de paardentaal ontbreekt u.
Dat is zo jammer wanneer men in een discussie zulke preciese dingen niet weet, omdat wanneer men met paarden omgaat men precies moet zijn, en dat ontbreekt u zo.
Het is allemaal ongeveer, en dat is wat ik mis, het gevoel voor wat er geschreven word, juist met uitdrukkingen als lopen.
Wanneer u dat niet proeft, kunt u ook nooit begrijpen wat ik bedoel met poedeldressuur.
U leeft in een eigen belevings wereld, die voor u mooi is, maar bewijzen dat mensen zo als ik met paarden omga minder plezierig voor de paarden is, dat kan u niet bewijzen.
De meeste paarden die ik getraind heb werden oeroud, en genoten hun oude dag, zonder pijn of kwaaltjes, en desondanks hebben ze hard gewerkt.
Heb plezier met ze gehad, en dat hebben ze mij ook laten merken dat dat omgekeerd ook het geval was.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-10 15:01

Ik denk dat het eraan ligt wat je onder spelen met je paard verstaat.

De mensen in de bovenstaande filmpjes zijn mensen die wel degelijk weten wat ze doen.
Het is spel, maar de mens bepaald de regels.

Ik geef toe... er zijn veel mensen die met paarden willen spelen en daarbij in de problemen komen, omdat ze zich blind staren op de mooie plaatjes en filmpjes en geen idee hebben wat ze precies zien en wat eraan ten grondslag ligt en onvoldoende kennis hebben van paardengedrag/paardenpsyche om dat veilig te kunnen doen.
Maar er zijn minstens net zo veel mensen die zich dagelijks in gevaar brengen omdat ze paarden hanteren die ten ene male ongeschikt zijn voor hen.
Er zijn talloze ruiters die de weg op gaan met een paard wat daartoe niet is voorbereid en een gevaar vormt voor zichzelf en de omgeving.
Er zijn heel wat ruiters die zich in het wedstrijdgewoel storten terwijl hun paard, of zijzelf, of in het ergste geval beiden daar niet klaar voor zijn. Ruiters die dan niet alleen ongelukken kunnen veroorzaken, maar die ook schade toebrengen aan hun eigen rijdier.
En zo kan ik nog een tijd doorgaan...

Het is niet het spel, het hanteren langs de weg, of het rijden van wedstrijden, wat gevaarlijk is voor mens en dier
Het is de mens, die geen helder beeld heeft van zijn eigen kunnen.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 15:08

Kunt u beter een topic openen, wil het paard eigenlijk wel mij spelen???

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 15:11

Professor schreef:

met mij hoop ik toch? :o

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-10 15:13

Allerbeste professor...

U hebt helemaal gelijk...
Ik ken de nuances van de paardentaal niet.
En eerlijk gezegd ervaar ik dat niet als een gemis.
Ik rij geen dressuur op niveau, ik geef geen les en ik hoef andere mensen niets te leren.
Ik werk met mijn eigen paarden, voor mijn eigen plezier en doe mijn best om dat zo goed mogelijk te doen.
Niet door ze tot prestaties te brengen, want die heb ik niet nodig.
Maar door het leven simpel en leuk te houden voor beiden, liefst in goede gezondheid.
Niet meer, niet minder.

Ik beweer nergens dat uw paarden geen plezier hebben.
Wel dat u niet bereid bent om in te zien dat er voor een groter wordende groep meer is dan alleen werken met een paard.
Dat is jammer en persoonlijk denk ik zie ik dat ook als een gemis. Zowel in het dagelijkse leven als in een discussie als deze.
Maar ik besef dat het uw eigen keuze is.

Dus als u zich het prettigst voelt in het strakke regime van het werken met paarden en alleen maar het werken van paarden, waarbij de theorie en de leer van grootmeesters de boventoon voert, is dat prima.
Dat kunt u als zodanig aangeven en dat respekteer ik ook.

Maar het zou u sieren als mens als u ook respekt toont voor de mens met een andere denkwijze. Voor de mens die niet teert op de letter van de grootmeesters in de dressuur, maar die op eenvoudige wijze gewoon plezier heeft met zijn of haar paard, daarbij rekening houdend met de natuur van het paard en diens behoefte aan beweging en uitdaging.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-10 15:16

Professor schreef:

Nee hoor. Ik heb gezegd wat ik wil zeggen en dit soort discussies kost mij tijd en energie, die ik liever in mijn paarden steek.
Dus zo meteen ga ik naar hen toe (nou ja, ze staan dus aan huis), voor een fikse wandeling in de natuur.
Een wandeling?
Ja hoor. Want ook dat doe ik. Of beter gezegd; dat doen wij. Mijn man met zijn paard en ik met mijn paard.
Een halstertje om en dan een wandeling van een kilometer of 6-7. Met het paard naast ons.
En u kunt het geloven of niet...
De paarden genieten daar zichtbaar van.

*ik hoop dat u bedoelt 'met' mij?"

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 15:27

liljebo schreef:
Allerbeste professor...

U hebt helemaal gelijk...
Ik ken de nuances van de paardentaal niet.
En eerlijk gezegd ervaar ik dat niet als een gemis.
Ik rij geen dressuur op niveau, ik geef geen les en ik hoef andere mensen niets te leren.
Ik werk met mijn eigen paarden, voor mijn eigen plezier en doe mijn best om dat zo goed mogelijk te doen.
Niet door ze tot prestaties te brengen, want die heb ik niet nodig.
Maar door het leven simpel en leuk te houden voor beiden, liefst in goede gezondheid.
Niet meer, niet minder.

Ik beweer nergens dat uw paarden geen plezier hebben.
Wel dat u niet bereid bent om in te zien dat er voor een groter wordende groep meer is dan alleen werken met een paard.
Dat is jammer en persoonlijk denk ik zie ik dat ook als een gemis. Zowel in het dagelijkse leven als in een discussie als deze.
Maar ik besef dat het uw eigen keuze is.

Dus als u zich het prettigst voelt in het strakke regime van het werken met paarden en alleen maar het werken van paarden, waarbij de theorie en de leer van grootmeesters de boventoon voert, is dat prima.
Dat kunt u als zodanig aangeven en dat respekteer ik ook.

Maar het zou u sieren als mens als u ook respekt toont voor de mens met een andere denkwijze. Voor de mens die niet teert op de letter van de grootmeesters in de dressuur, maar die op eenvoudige wijze gewoon plezier heeft met zijn of haar paard, daarbij rekening houdend met de natuur van het paard en diens behoefte aan beweging en uitdaging.

Dan weet u niet, dat de ongevallen de laatste jaren op wedstrijden zijn afgenomen, en dat in het berijk van de zg vrijetijdsrijderij enorm verhoogd zijn,
Juist door zulke akties die u beschrijft, het is een levendwezen, en het heeft instinkten, en daar zijn velen zich niet van bewust.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 15:38

Professor schreef:
Juist door zulke akties die u beschrijft, het is een levendwezen, en het heeft instinkten, en daar zijn velen zich niet van bewust.

dus
als een mens zich bewust wordt van zichzelf
is het des te makkelijker bewust te worden van de paarden.
dat kan je al bereiken door gewoonweg naar ze te kijken, in hun spel met andere paarden.
houding, gedrag naar elkaar, spelletjes, lichaamshouding.
ben je je als mens niet bewust van je eigen lichaamshouding, maar ook angsten, agressie en andere emoties , dan gaat het niet goed en die les krijg je duidelijk door van de paarden.
Juist door spelen en omgaan met paarden (en niet door er blind op te stappen) leer je daarin jezelf maar ook het paard kennen.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-10 15:39

Jammer dat u mijn tekst niet goed leest.

Ik gaf al toe dat er ongelukken gebeuren en ik gaf ook toe waarom. Een blik op het forumonderdeel gedrag, zegt meer dan ik kan vertellen.
Dat heeft niets te maken met het spel met dieren, maar meer met het feit dat mensen zichzelf overschatten mbt kennis van het dier.

Met de gevaren van wedstrijden refereerde ik naar het hoge aantal blessures zoals KHO, Spat, Kissing spines ed. veroorzaakt door overbelasting, omdat niet alleen een toenemend aantal mensen paarden houdt terwijl ze daar nog niet aan toe zijn, maar omdat ook een toenemend aantal mensen op wedstrijden verschijnt wat daar nog niet aan toe is.

We kunnen hier zeer lang over discussieren, maar ik denk dat het zinloos is. U houdt zich vast aan uw gelijk; uw overtuiging dat alleen uw waarheid de juiste waarheid is.
Wat mij betreft... prima....

Ik respekteer uw kennis op gebied van dressuur. Maar uw starre zienswijze maakt een verder gesprek over zaken buiten de dressuur/prestatiesport verder volkomen zinloos.

Sidera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 15:40

Ik heb alleen de eerste 2 pagina's doorgelezen maar wat ik toch echt even wil zeggen is dat echt niet iedereen anky wil zijn hoor.

Alleen die mensen ga je misschien niet snel op wedstrijd tegen komen (GOH, die mensen willen namelijk geen wedstrijden rijden) Als je lekker gaat buitenrijden of langs de wat kleinere pensionstalletjes gaat zul je nog veel mensen tegenkomen die wel aan het dressuren zijn, zonder te starten

:D dus

Sidera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 15:46

Professor schreef:
liljebo schreef:

Uw zin:

En wat gaat?
Gaat wat???

Paarden die gereden worden gaan, en lopen niet, een paard wat loopt dat is niet goed.
Waarlijk een veronderstelling dat ik mijn brood met alleen dressuurlessen verdien.
Waar verdien ik dan het beleg?
Ben veelzijdiger als alleen maar dressuur.
Op mijn zinsopbouw mag u kritiek hebben, maar de nuance van de paardentaal ontbreekt u.
Dat is zo jammer wanneer men in een discussie zulke preciese dingen niet weet, omdat wanneer men met paarden omgaat men precies moet zijn, en dat ontbreekt u zo.
Het is allemaal ongeveer, en dat is wat ik mis, het gevoel voor wat er geschreven word, juist met uitdrukkingen als lopen.
Wanneer u dat niet proeft, kunt u ook nooit begrijpen wat ik bedoel met poedeldressuur.
U leeft in een eigen belevings wereld, die voor u mooi is, maar bewijzen dat mensen zo als ik met paarden omga minder plezierig voor de paarden is, dat kan u niet bewijzen.
De meeste paarden die ik getraind heb werden oeroud, en genoten hun oude dag, zonder pijn of kwaaltjes, en desondanks hebben ze hard gewerkt.
Heb plezier met ze gehad, en dat hebben ze mij ook laten merken dat dat omgekeerd ook het geval was.

In het Nederlands is het veelzijdiger dan.. Niet veelzijdiger als
Tsja, de taal beheers ik ook niet perfect, maar als je anderen gaat verbeteren moet je het zelf wel goed doen.
:+

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 15:53

Sidera schreef:
In het Nederlands is het veelzijdiger dan.. Niet veelzijdiger als
Tsja, de taal beheers ik ook niet perfect, maar als je anderen gaat verbeteren moet je het zelf wel goed doen.
:+

Bedankt voor de correctie, heeft de paarden veel geholpen.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 18:06

Laat ik nu altijd horen, van DA, smid, instructie en anderen, dat mijn paarden goed "luisteren" :+

Snap ik eigenlijk niet, want ik "speel" ook met de paarden. Van groot naar klein ;)

Ik denk, dat mensen, die problemen krijgen met paarden, een grote afstand ervan nemen. En geen paarden-respect krijgen.
Paard MOET dit, paard MOET dat.
Maar het enige dat gebeurt, is dat het paard NIETS meer doet, behalve onder 'bevel' of 'dwang'

Die paarden hebben geen respect, voor de mens, die met hen omgaat. Die mens die alleen maar bevelen wil.

Juist door met paarden te 'spelen" met spelregels die paarden heel goed snappen en kennen, kan men een band opbouwen, die vele malen sterker en duurzamer is.

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 18:26

modie schreef:
Laat ik nu altijd horen, van DA, smid, instructie en anderen, dat mijn paarden goed "luisteren" :+

Snap ik eigenlijk niet, want ik "speel" ook met de paarden. Van groot naar klein ;)

Ik denk, dat mensen, die problemen krijgen met paarden, een grote afstand ervan nemen. En geen paarden-respect krijgen.
Maar het enige dat gebeurt, is dat het paard NIETS meer doet, behalve onder 'bevel' of 'dwang'

Die paarden hebben geen respect, voor de mens, die met hen omgaat. Die mens die alleen maar bevelen wil.

Juist door met paarden te 'spelen" met spelregels die paarden heel goed snappen en kennen, kan men een band opbouwen, die vele malen sterker en duurzamer is.

Hier ben ik het mee eens. Door wederzijds respect kom je erg ver, veel mensen zien hun paard als gebruiksvoorwerp, maar dat is het niet.

Dusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 19:20

Spelen met je paard, is plezier hebben voor 2.
Maar je moet wel gewend zijn om te gaan met paarden, omdat je door geen ervaring met deze dieren te hebben jezelf in hachelijke situaties kan plaatsen.
Eigenlijk moet je zelf "bijna paard zijn".
In ieder geval is er niets leukers dan met je paard te spelen, ik doe het al jaren, labyrinth, balkjes, los, kunstjes, diverse paarden bij elkaar, voor mij is het een grandioze manier om contact met paarden hebben.
En ook nog een ondersteuning voor het rijden, zeker ook mede door praten met je paard en echt geconcentreerd qua intens contact samen met je paard bezig te zijn, je hoeft dan maar iets te denken, of te zeggen en zoveel gaat vanzelf.
Veel mensen zouden met rijden ook meer een band met hun paard moeten hebben, wat zeker mede opgebouwd kan worden met spel erbij, dan alleen technisch hulpen te geven, er is zoveel meer levendigheid, blijheid en enthousiasme bij paarden te bemerken wanneer ze met de ruiter een echt contact hebben met zeker een bepaalde vorm van vrijheid en vrolijkheid.
De finishing touch om het zo te zeggen.
Maar ik denk wel dat je dat gevoel zelf mee moet maken, omdat je het niet echt uit kan leggen aan iemand die dat nog nooit ervaren heeft.
Paarden waar je zo mee omgaat zijn ook heel graag bij je, en zo ontzettend vertrouwd, ook voor andere mensen, zelfs mensen die niets met paarden hebben worden getrokken door de vriendelijkheid die ze uitstralen.

FaberSmid

Re: dressuur voor het paard of paard voor dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 19:26

Maar wat heeft spelen met het paard met dressuur te maken? Behalve dat dressuur door sommige ook als spelen wordt gezien?

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 19:30

Even een reactie op een quote van de eerste pagina :D

c_alsemgeest schreef:
eigenlijk is het dressuur nooit voor het paard geweest... altijd voor de mens ;)
Dressuur is geboren op het slagveld, paarden waren daar enkel werktuigen in.

Maar het duurde vaak wel 12 jaar voordat een paard voldoende opgeleid was om veilig te kunnen strijden. Dus dan wilde je wel dat je paard daarna nog vele jaren mee ging om je te beschermen. Ridders werden in die tijd niet zo oud. Een paard had je vaak voor je hele leven en die wilde je daarom zo gezond mogelijk opleiden om zo lang mogelijk mee te gaan ;)

En om te reageren op de berichtjes op deze pagina:

Commandeert u het paard in de rondte, zal het zijn oefeningen doen, maar niet dansen :D
Laatst bijgewerkt door Jennyxx op 09-05-10 19:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Dusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 19:30

roxxxiejjj schreef:
modie schreef:

Hier ben ik het mee eens. Door wederzijds respect kom je erg ver, veel mensen zien hun paard als gebruiksvoorwerp, maar dat is het niet.

Veel paarden die niet echt dat bijzondere contact met mensen hebben doen het gewoon wel op bevelen, dat is in de paardenrangorde ook zo, alleen zal zo'n dier niet dat speciale mensgerichte in zijn uitstraling hebben.
Meer dat wat duitse, "Befehl ist Befehl", ze volgen netjes de bevelen op en meer niet.
Er zijn mensen die ondanks dat ze altijd dachten dat dat het beste was inzien dat commando's en luisteren niet het summum is in de omgang met hun paarden, maar beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald.
Meestal ligt het aan een karakter van mensen of ze een diepere, fijnere band met een paard willen hebben, of dat ze willlen dat een paard zich aan hen onderwerpt, of mogelijk zijn ze bang dat wanneer het dier niet continue gediciplineerd gehouden wordt dat ze de zeggenschap erover kwijt zijn.