De juiste nageeflijkheid....

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 21:45

Juangi, misschien geef je "teveel" hulp voor voorwaarts?
Voorwaartse hulp vanuit je zit helpt dan veel meer.

Als ze gaat sloffen in het terugrijden, heb je haar/hem niet meer "aan je been en zit"?
Laatst bijgewerkt door cherie78 op 17-05-10 21:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 21:45

modie schreef:
Natuurlijk evenwicht is een paard wat in de wei loopt ;)

Tempo hoeft er helemaal niet te zijn }> als een paard maar "voorwaarts denkt" *D

Ja dat noemt men zo, heel vervelend, wanneer men niet weet wat dit is.
Zij werkt eraan om het horizontale evenwicht te bevestigen, helaas is dit paard iets overbouwd, daardoor is de weg daarna toe moeilijker dan de meeste paarden.
Vind het nl reuze knap dat zij dit al zo doet, met haar paard.
En verzameling noemt men het evenvenwicht op de achterhand. (hogeschool)

FaberSmid

Re: De juiste nageeflijkheid....

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 21:48

Voorwaarts is niet alleen met het been, maar meerdere hulpen? Modie ik begrijp u vast verkeerd?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 21:48

modie schreef:

Als ze gaat sloffen in het terugrijden, heb je haar/hem niet meer "aan je been en zit"?

als ze gaan sloffen, missen ze de kracht en ontspanning in de achterhand
dat moet al een teken zijn dat het paard achter (te) weinig doet.
en daar komt juist de kracht en het sturen vandaan.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 21:52

nombrado schreef:
modie schreef:

Ik zie, het "sloffen" ook als niet "voorwaarts meer denken"
Want ook al is een paard/pony nog niet zo sterk, ze moeten naar kunnen actief blijven.

En gaan ze toch "sloffen' even terug naar de ontspannings-oefening bij uitstek ;) die ook weer sterk en gymnastiserend kan werken.
Hals laten "strekken" in de diepte *D

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-10 21:56

modie schreef:

Ik doe mijn handen licht naar voren, leun wat meer naar voren met mijn bovenlichaam en leg dan voorzichtig mijn benen aan. Geen drijvende (schop)beweging, maar aanleggen.

Ik heb ook absoluut niet het gevoel dat ze sloft, zal er eens opletten in de spiegels ;)

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 21:58

nombrado schreef:

Het is een gegeven dat het paard met de voorhand stuurt en niet met de achterhand.
De kracht, de motor is de achterhand deze stuwt en draagt , de voorhand stuurt men.
De voorhand geeft ook de richting aan. De voorhand word op de achterhand gericht maar niet de achterhand op de voorhand, dit kan men bij verschillende oefeningen zien zoals Schouderbinnewaarts en Schoudervoor.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 21:59

Juangi schreef:
modie schreef:

Ik doe mijn handen licht naar voren, leun wat meer naar voren met mijn bovenlichaam en leg dan voorzichtig mijn benen aan. Geen drijvende (schop)beweging, maar aanleggen.

Ik heb ook absoluut niet het gevoel dat ze sloft, zal er eens opletten in de spiegels ;)

waarom leun je naar voren?
dan komt er juist druk op de voorhand
altijd boven je paard (in jou middelpunt boven het middelpunt van het paard) blijven zitten
anders verstoor je de balans van het paard.
probeer eens te blijven zitten, op je middelpunt, met rechte rug, en kantel je bekken (navel naar voren)
als het tempo er is wat je wilt, weer terug op je middelpunt.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 22:04

Juangi schreef:
modie schreef:

Ik reageerde op je schrijven van de vorige bladzij, dat je schreef dat ze terug in tempo komt bij de verzameling en dan heel diep loopt?
En dat de nageeflijkheid weg is, bij het voorwaarts gaan.

Ik verruim vanuit het langzame tempo, door mijn schouders iets naar voor te doen.
Maar dat "iets" is heel weinig. Ook mijn zit/bekken verandert iets.
Maar meestal is alleen denken vaak al voldoende omdat hun aandacht zo op mij gericht is en mijn aandacht op hen.

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 00:04

Zo, wat een reacties op mijn foto's :D
Ik wíl helemaal geen hoofdhalshouding die gelijk is aan de hoogte van de schoft. Althans, dat was niet de bedoeling op de dag van de foto's.
Ik wil dat ik mijn paard op alle hoogtes in kan stellen. Niet alleen maar laag.
Natuurlijk rij ik haar wel zo los. De hoofdhals houding van de foto's kan ik niet alle dagen dat ik rij berijken met haar, geeft ook niks, is ook niet mijn intentie op dit moment. Ik wil haar los van de hand hebben en met het achterbeen erbij.
Als ik haar alle dagen lekker lang en laag laat lopen, gaat ze heel erg op de voorhand lopen, precies het tegenovergestelde van hetgeen wat ik wil berijken ;)
Ik ben veel bezig met tempowisselingen, halthouden achterwaarts en van daaruit wegdraven. Schoudervoor en schouderbuiten om de schouder te plaatsen waar ik wil. Als ik haar dan uiteindelijk zo krijg als op de foto's die ik heb geplaatst, is dat voor mij een cadeautje, een toetje op het werk.
Ze nam op deze foto's al eigenlijk weer iets te veel druk op het bit, dat kwam omdat ik eigenlijk al klaar was en de fotograaf voorstelde om wat foto's te maken. Het stukje voor de foto's was nog veel fijner, althans dat voelde voor mij zo.
Ik weet precies wat ik wil voelen, maar ik kan er niet altijd naartoe rijden. Dat is een beetje mijn probleem.
Niks vragen werkt bij dit paard niet, dat heb ik nl al lang achter de rug ;)
Daarnaast, moet je perse wedstrijden rijden of een bepaald niveau rijden om bepaalde oefeningen/hoofdhalshoudingen ed te vragen van je paard??!! Dat kan ik ook best zonder een jury hoor ;)
Om heel eerlijk te zijn vind ik de hedendaagse "dressuur" een beetje poppenkastdressuur, iets waar ik eigenlijk zelf helemaal niks meer mee te maken wil hebben. Been there, done that ;) Daarbij wil ik niemand voor het hoofd stoten, dit is gewoon MIJN mening.
Ik heb regelmatig foto's geplaatst van mijn rijden, heb ook altijd wel commentaar gehad wat vaak een negatieve ondertoon had. Alsof ik niet wist waar ik mee bezig was zeg maar. Nou, het tegenovergestelde juist. Ik weet heel goed waar ik mee bezig ben.
Ik ben blij dat er hier een aantal mensen zijn die dat dus wél zien. Wel zien hoe moeilijk het is om dit paard goed te rijden, op de achterhand te krijgen.
In een vorig fototopic heb ik een voorstel gedaan, die wil ik eigenlijk wel herhalen: kom haar maar eens proberen. Ik hoef geen pennyruitertjes op m'n paard te hebben, alleen serieuze mensen. Laat maar eens zien hoe jij dat met dit paard voor elkaar krijgt. Ik daag je uit!
Op m'n vorige uitdaging heb ik 0 respons gehad ;) Misschien ontbreekt het lef bij sommigen...ik weet het niet...

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 00:35

Nou Gillian, wat een uitdaging, ik heb een hoop opgeschreven en weer gewist, gezien je vereisten en ervaringen. Je weet alles al, dus klaar toch?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 08:59

precies , je weet het al
je plaatst hier foto's betreffende het onderwerp de juiste nageeflijkheid.
daar wordt op gereageerd.
je kan wel iemand uitnodigen op je paard te stappen, alleen kunnen diegene ook niet toveren en zorgen dat je paard binnen 10 minuten de juiste bespiering heeft om wel goed te kunnen bewegen vanachteruit. ;)
een fries is veelal reuze moeilijk, trekken zich veelal vanuit de boeg voorwaarts, en doen achter weinig. dat vergt nu eenmaal een kundige ruiter en tijd.
als je gewoon zorgt dat je meer met de achterkant /achterhand bezig bent en de rechtheid van het paard, en minder met de voorkant, komt het vanzelf goed.
en ik meende wat ik zei van je zadel, die ligt niet goed, daar heeft het paard ook last van om juist te kunnen bewegen.

de instelling van de hals , hoog of laag(overigens onjuiste uitdrukking) gebeurd ook vanachteruit, en kan je van voor niet afdwingen, dat heeft alles te maken met de mate van verzameling.

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 10:50

Haha, moet hier eigenlijk wel een beetje om lachen :D Mijn verhaal wordt weer helemaal verkeerd begrepen.
Natuurlijk kun je niet binnen 10 minuten de juiste bespiering en juiste houding voor elkaar krijgen, dat snap ik ook wel.
Daar gaat het mij ook niet om. Ik daag mensen uit om mijn paard eens aan te voelen, niet om haar bespiering te verbeteren in 10 minuten. Daar ben ik zelf nl ook al zolang ik haar heb mee bezig. Ik zou nl wel eens willen weten en zien hoe jullie zoiets nou aan pakken. Niet op papier maar gewoon real live. Het liefst idd met mijn paard zodat ik zie wat jullie bedoelen, hoe ik het met mijn paard dan volgens jullie aan moet gaan pakken.
Op zich heb ik niet veel eisen, ik wil alleen geen pennymeisjes op mijn paard hebben. Verder is iedereen die serieus rijdt welkom hoor ;)

Een Fries heeft net als vele ander rassen zijn makkelijke en moeilijke punten, ook verschilt dan nog eens per paard. Bij ieder paard geldt dat je een kundige ruiter moet zijn om de bespiering op de juiste plaats te krijgen. Ik beweer ook helemaal niet dat ik een kundige ruiter ben, in tegendeel zelfs. Moet gewoon nog veel leren en dat wil ik ook wel, heb tenslotte ook niet voor niks les ;)
Wat mij gewoon stoort is dat veel mensen die hier (oa in dit topic) veel commentaar op anderen leveren, het zelf schijnbaar heel goed weten, dat die mensen nooit eens beeldmateriaal laten zien hoe hun nou met hun paard bezig zijn, aan het trainen zijn. Terwijl ze wel willen dat mensen naar hen luisteren. Dát vind ik jammer. Het is nl zo ontzettend leerzaam om naar andere manieren van trainen te kijken!!

Wb mijn zadel, die moet opgevuld worden zoals ik eerder al vertelde ;)

De instelling van de hals gebeurt idd van achteruit. Kun je idd niet van voren afdwingen en heeft idd alles te maken met de mate van verzameling, helemaal mee eens! Maar denken jullie dan dat ik enorme spierballen heb en mijn paard in die houding heb afgedwongen?? Ik streef juist naar los van de hand en achterhand gebruik!!
Als ik mijn paard in die houding zou dwingen met de hand, zou ze dan niet een heel andere uitdrukking hebben en manier van lopen hebben? Ik zie geen achterblijvend achterbeen, als je met de hand afdwingt breekt ie toch ergens af en komt het achterbeen niet meer door, of heb ik het nou helemaal mis?
Natuurlijk zijn er een heleboel verbeterpunten, ben ik me wel degelijk van bewust. Ze moet nog meer de achterhand gebruiken, laten zakken, bekken kantelen. Als dat beter wordt, kan ze voor ook meer omhoog, rijzen vanuit de schoft. Dat is gewoon heel erg moeilijk voor haar.

Verder nog iets over mijn opmerking over wedstrijden rijden, want ik denk dat dat hetgeen is waar men over valt:
Iedereen die wedstrijden wil rijden, prima. Ik wil dat niet (meer), toch ook prima. Wb mijn mening, tja, dat is MIJN mening. Jullie delen die mening ws niet, ook prima.
Ik vind de hedendaagse dressuur niet mooi om te zien, er zitten wel een aantal ruiters bij die ik wel graag zie rijden, maar dat zijn er niet veel.
Ben veel op wedstrijden geweest waar je op het losrijterrein met regelmaat tranen in je ogen krijgt. Is dát wat iedereen zo leuk vind aan wedstrijden rijden? Dat er steeds meer regels moeten komen om het voor de paarden diervriendelijk te houden? Ik bedank daarvoor. Sorry als ik daardoor arrogant overkom.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 12:50

gillian schreef:
Wb mijn zadel, die moet opgevuld worden zoals ik eerder al vertelde ;)

heeft geen zin
zadel is gewoon te smal, voor dit paard
daar kan je niet tegen opvullen.
vermoedelijk schuift het zadel ook naar voren , hij ligt op de foto's in ieder geval teveel naar voren.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 13:32

Doet u geen ruiters en paarden door elkander heen halen? Van de eerste foto's was geen fries en de persoon u les voorschrijft? Dat waren de 2e foto's en ander persoon?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 13:57

FaberSmid schreef:
Doet u geen ruiters en paarden door elkander heen halen? Van de eerste foto's was geen fries en de persoon u les voorschrijft? Dat waren de 2e foto's en ander persoon?

tegen wie heb je het?

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 14:09

Citaat:
Ben veel op wedstrijden geweest waar je op het losrijterrein met regelmaat tranen in je ogen krijgt. Is dát wat iedereen zo leuk vind aan wedstrijden rijden? Dat er steeds meer regels moeten komen om het voor de paarden diervriendelijk te houden? Ik bedank daarvoor. Sorry als ik daardoor arrogant overkom.

Deze mening deel ik totaal met u.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 14:23

Nog even algemene vraag. Ik heb er even paar oude foto's van mij bijgepakt, omdat ik daarbij het gevoel weet :D

Nu loopt mijn huidige paard, zoals te zien op de foto's enkele pagina's terug, snel met neusje achter de loodlijn. Mijn 2 vorige paarden echter niet. Maar, ja nu komt de maar, mijn huidige paard is veel soepeler en fijner te buigen enzovoorts. De twee oude paarden liep wel netjes op de loodlijn, maar waren toch stugger. Ook met huidige paard is vaak het probleem dat als hij eenmaal netjes op de loodlijn loopt, hij stugger wordt. Is dit nu echt mijn fout, of moet dit langzaam groeien? Dat huidige paard nog moet leren in de oprichting te lopen en neus op loodlijn en zich daarbij ontspannen en loslaten?

http://i199.photobucket.com/albums/aa13 ... CF4722.jpg

http://i199.photobucket.com/albums/aa13 ... 36V9-2.jpg

http://i199.photobucket.com/albums/aa13 ... YVM3-1.jpg

http://i199.photobucket.com/albums/aa13 ... CF2020.jpg

En Proffessor, ik had nog geen antwoord op mijn vraag gehad. U zei dat ik een actievere houding aan moest nemen, niet alleen met handen, maar mijn hele houding. Kunt u dat uitleggen wat u daarmee bedoelt?

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 14:24

Professor schreef:
Citaat:

Deze mening deel ik totaal met u.

Hier kan ik het alleen maar voor 100% mee eens zijn ook, jammer genoeg ;(

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 14:45

nombrado schreef:
FaberSmid schreef:

tegen wie heb je het?

Tegen wie denkt u, u natuurlijk zo ook nek en schoft gelijke hoogte fries en die link?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 14:47

MyWishMax schreef:
Nog even algemene vraag. Ik heb er even paar oude foto's van mij bijgepakt, omdat ik daarbij het gevoel weet :D

Nu loopt mijn huidige paard, zoals te zien op de foto's enkele pagina's terug, snel met neusje achter de loodlijn. Mijn 2 vorige paarden echter niet. Maar, ja nu komt de maar, mijn huidige paard is veel soepeler en fijner te buigen enzovoorts. De twee oude paarden liep wel netjes op de loodlijn, maar waren toch stugger. Ook met huidige paard is vaak het probleem dat als hij eenmaal netjes op de loodlijn loopt, hij stugger wordt. Is dit nu echt mijn fout, of moet dit langzaam groeien? Dat huidige paard nog moet leren in de oprichting te lopen en neus op loodlijn en zich daarbij ontspannen en loslaten?

als je je realiseert dat als het paard op de loodlijn loopt en recht gericht is, pas de draagspieren op de juiste manier gaat gebruiken, snap je waardoor hij in het begin zwaarder voelt
mocht je dit voelen, neem dan iets tempo terug met zit en voel dat hij gaat veren.
de oprichting komt pas, als het achter voor elkaar is en de kracht daarvandaan het paard opgericht kan laten lopen.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 14:50

FaberSmid schreef:
Tegen wie denkt u, u natuurlijk zo ook nek en schoft gelijke hoogte fries en die link?

lees maar even wat berichten terug
en kijk wat en wie Gillian is en hier op dit topic gepost heeft

C_S_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 15:16

Ik denk dat het de juiste nageefelijk is als de ruiter alleen zijn hand stil hoeft te houden. :)

mrs_ed

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 15:49

nombrado schreef:
MyWishMax schreef:

als je je realiseert dat als het paard op de loodlijn loopt en recht gericht is, pas de draagspieren op de juiste manier gaat gebruiken, snap je waardoor hij in het begin zwaarder voelt
mocht je dit voelen, neem dan iets tempo terug met zit en voel dat hij gaat veren.
de oprichting komt pas, als het achter voor elkaar is en de kracht daarvandaan het paard opgericht kan laten lopen.

Als meelezer ben ik even nieuwsgierig geworden.

Nombrado, ik snap wat je bedoelt en wilt bewerkstelligen met het terugkomen in tempo. Mijn probleem als ruiter-die-klok-hoort-luiden-maar-nog-niet-weet-waar-de-klepel-hangt, is dat mijn paard bij het terugkomen in tempo zijn achterhand niet onder blijft plaatsen. Neem ik hem terug (op mijn zit! niet met mijn handen), dan blijft hij fijn nageven maar begint hij direct met het hier eerder genoemde sloffen.

edit: wat door mij opgelost wordt door weer weg te rijden om zijn achterhand actiever te maken.

Hoe los ik dit nu op?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 16:00

woods schreef:
Als meelezer ben ik even nieuwsgierig geworden.

Nombrado, ik snap wat je bedoelt en wilt bewerkstelligen met het terugkomen in tempo. Mijn probleem als ruiter-die-klok-hoort-luiden-maar-nog-niet-weet-waar-de-klepel-hangt, is dat mijn paard bij het terugkomen in tempo zijn achterhand niet onder blijft plaatsen. Neem ik hem terug (op mijn zit! niet met mijn handen), dan blijft hij fijn nageven maar begint hij direct met het hier eerder genoemde sloffen.

edit: wat door mij opgelost wordt door weer weg te rijden om zijn achterhand actiever te maken.

Hoe los ik dit nu op?

Bij het terugrijden in tempo, plaatst het paard het achterbeen onder zijn middelpunt, dus waarom "men"wil bepalen als ruiter waar het paard zijn achterbeen neerzet om zijn balans te behouden is niet aan ons.
Het sloffen zou ik even laten voor wat het is in dat lage tempo.(laat die lui aan de kant maar brullen :D )
als je in dat lage tempo heel bewust voelt wat er onder je gebeurd, kan je nl voelen, dat als het paard recht is vanuit zijn bekken(dus echt recht op de mm), hij pas vanuit zijn balans gaat bewegen en je krijgt dan meer afgemaakte passen , meer vering in de gang en meer ruimte in de passen.
Voordat je dit gaat voelen is het wel eens leuk om te leren zien, wat er aan de longe (gewoon aan halstertje) gebeurd bij dit lage tempo....eerst krijg je een soort vastgezet gedoe in de lendenen met een blik van hmpf (van het paard haha) uiteindelijk gaan ze zichzelf rechtwerken vanuit het bekken en je ziet meer swung en afdruk ontstaan. Laat het hoofd waar het is, aan die longe, dat is dan echt zijn balans stok. Zo maak je én je paard recht, maar ook leer je te zien wat er gebeurd. wel een heel laag tempo en niet té lang. Dan kan je het ook makkelijker onder het zadel voelen.