Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
modie schreef:Natuurlijk evenwicht is een paard wat in de wei loopt![]()
Tempo hoeft er helemaal niet te zijnals een paard maar "voorwaarts denkt"
modie schreef:Juangi, misschien geef je "teveel" hulp voor voorwaarts?
Voorwaartse hulp vanuit je zit helpt dan veel meer.
Als ze gaat sloffen in het terugrijden, heb je haar/hem niet meer "aan je been en zit"?
nombrado schreef:modie schreef:Juangi, misschien geef je "teveel" hulp voor voorwaarts?
Als ze gaat sloffen in het terugrijden, heb je haar/hem niet meer "aan je been en zit"?
als ze gaan sloffen, missen ze de kracht en ontspanning in de achterhand
dat moet al een teken zijn dat het paard achter (te) weinig doet.
en daar komt juist de kracht en het sturen vandaan.
modie schreef:Juangi, misschien geef je "teveel" hulp voor voorwaarts?
nombrado schreef:als ze gaan sloffen, missen ze de kracht en ontspanning in de achterhand
dat moet al een teken zijn dat het paard achter (te) weinig doet.
en daar komt juist de kracht en het sturen vandaan.
Juangi schreef:modie schreef:Juangi, misschien geef je "teveel" hulp voor voorwaarts?
Ik doe mijn handen licht naar voren, leun wat meer naar voren met mijn bovenlichaam en leg dan voorzichtig mijn benen aan. Geen drijvende (schop)beweging, maar aanleggen.
Ik heb ook absoluut niet het gevoel dat ze sloft, zal er eens opletten in de spiegels
Juangi schreef:modie schreef:Juangi, misschien geef je "teveel" hulp voor voorwaarts?
Ik doe mijn handen licht naar voren, leun wat meer naar voren met mijn bovenlichaam en leg dan voorzichtig mijn benen aan. Geen drijvende (schop)beweging, maar aanleggen.
Ik heb ook absoluut niet het gevoel dat ze sloft, zal er eens opletten in de spiegels
Citaat:Ben veel op wedstrijden geweest waar je op het losrijterrein met regelmaat tranen in je ogen krijgt. Is dát wat iedereen zo leuk vind aan wedstrijden rijden? Dat er steeds meer regels moeten komen om het voor de paarden diervriendelijk te houden? Ik bedank daarvoor. Sorry als ik daardoor arrogant overkom.
Professor schreef:Citaat:Ben veel op wedstrijden geweest waar je op het losrijterrein met regelmaat tranen in je ogen krijgt. Is dát wat iedereen zo leuk vind aan wedstrijden rijden? Dat er steeds meer regels moeten komen om het voor de paarden diervriendelijk te houden? Ik bedank daarvoor. Sorry als ik daardoor arrogant overkom.
Deze mening deel ik totaal met u.
nombrado schreef:FaberSmid schreef:Doet u geen ruiters en paarden door elkander heen halen? Van de eerste foto's was geen fries en de persoon u les voorschrijft? Dat waren de 2e foto's en ander persoon?
tegen wie heb je het?
MyWishMax schreef:Nog even algemene vraag. Ik heb er even paar oude foto's van mij bijgepakt, omdat ik daarbij het gevoel weet
Nu loopt mijn huidige paard, zoals te zien op de foto's enkele pagina's terug, snel met neusje achter de loodlijn. Mijn 2 vorige paarden echter niet. Maar, ja nu komt de maar, mijn huidige paard is veel soepeler en fijner te buigen enzovoorts. De twee oude paarden liep wel netjes op de loodlijn, maar waren toch stugger. Ook met huidige paard is vaak het probleem dat als hij eenmaal netjes op de loodlijn loopt, hij stugger wordt. Is dit nu echt mijn fout, of moet dit langzaam groeien? Dat huidige paard nog moet leren in de oprichting te lopen en neus op loodlijn en zich daarbij ontspannen en loslaten?
nombrado schreef:MyWishMax schreef:Nog even algemene vraag. Ik heb er even paar oude foto's van mij bijgepakt, omdat ik daarbij het gevoel weet
Nu loopt mijn huidige paard, zoals te zien op de foto's enkele pagina's terug, snel met neusje achter de loodlijn. Mijn 2 vorige paarden echter niet. Maar, ja nu komt de maar, mijn huidige paard is veel soepeler en fijner te buigen enzovoorts. De twee oude paarden liep wel netjes op de loodlijn, maar waren toch stugger. Ook met huidige paard is vaak het probleem dat als hij eenmaal netjes op de loodlijn loopt, hij stugger wordt. Is dit nu echt mijn fout, of moet dit langzaam groeien? Dat huidige paard nog moet leren in de oprichting te lopen en neus op loodlijn en zich daarbij ontspannen en loslaten?
als je je realiseert dat als het paard op de loodlijn loopt en recht gericht is, pas de draagspieren op de juiste manier gaat gebruiken, snap je waardoor hij in het begin zwaarder voelt
mocht je dit voelen, neem dan iets tempo terug met zit en voel dat hij gaat veren.
de oprichting komt pas, als het achter voor elkaar is en de kracht daarvandaan het paard opgericht kan laten lopen.
woods schreef:Als meelezer ben ik even nieuwsgierig geworden.
Nombrado, ik snap wat je bedoelt en wilt bewerkstelligen met het terugkomen in tempo. Mijn probleem als ruiter-die-klok-hoort-luiden-maar-nog-niet-weet-waar-de-klepel-hangt, is dat mijn paard bij het terugkomen in tempo zijn achterhand niet onder blijft plaatsen. Neem ik hem terug (op mijn zit! niet met mijn handen), dan blijft hij fijn nageven maar begint hij direct met het hier eerder genoemde sloffen.
edit: wat door mij opgelost wordt door weer weg te rijden om zijn achterhand actiever te maken.
Hoe los ik dit nu op?