Ben je een slechte ruiter als je valt?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

misspablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 20:33

dns_paard schreef:
Zonder vallen geen goede ruiter werd mij altijd gezegd

bij mij werd dat ook altijd gezegd en ook dat je pas een goede ruiter bent als je er 12x zowiezo bent afgevallen

Aurelle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 20:34

Iedereen maakt wel eens een fout en een paard is nu eenmaal geen machine. Dus vallen zegt niks over de kwaliteit van rijden. Toevallig ben ik vorige week dinsdag ook over de hindernis gelanceerd :+

Seraja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 08:56

Ok ik ben dus gelukkig niet de enige :D
Ik ben iemand die een beetje angstig ben aangelegd en heel achterlijk kan doen op het paard als ze schrikt of iets. Ik probeer met alle mogelijkheden niet te vallen, omdat ik bang ben verkeerd te recht tekomen. Iemand tips hoe je het beste kan vallen, als je weet dat je gaat (wat een vraag ook).

Over de topic, ik vind dat vallen niks te maken heeft met goed kunnen rijden, ook al ben je een ster rijder en rij je in de top klasse, als een paard een snelle beweging maakt en je bent erop dat moment niet op verdacht dan kan elke ruiter de grond van dichtbij gaan zien.
Ik vind het alleen maar klasse, als iemand valt en er dan zo weer opstapt. applausse voor degene die dat gewoon doen, en laat de rest maar praten ze zijn gewoon jaloers, dat je opstaat en er weer op gaat.

groetjes

Cassidy

Re: Ben je een slechte ruiter als je valt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 09:02

Ook de beste ruiters vallen weleens, de zwaartekracht wordt niet ineens minder omdat je gevorderd bent. De situaties waarin een gevorderd ruiter valt zijn wel anders dan bij een beginner...

vilouma

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 12:06

Vind ik oznin,van vallen moet je leren,en anky valt net zo snel ;) Als een paard een enorme bokkensprong maakt kan je nog zo'n goede zit hebben en die miss uitzitten,maar schijnbewegingen oid ziet je zit niet aankomen en je zit kan zich dan niet aanpassen en zal je dus indd ten val komen.

Girassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 13:57

Voor zover ik weet, hoort vallen gewoon bij paardrijden. Sommige ruiters vallen bijna nooit, sommige ruiters vallen vaak maar dat kan aan verschillende dingen liggen. Ik ben ook al zo vaak van paarden gevallen, maar ik heb niet het idee dat ik er slechter door ben gaan rijden. Ik denk dat je na een aantal keer vallen ook wel (onbewust) leert hoe je moet vallen zodat de kans kleiner is dat je vervelend terecht komt.

Joelle1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 14:03

Cahill schreef:
Het is ook niet dat ik er aan twijfel of je nou wel of geen goede ruiter bent als je van je paard valt. Zoals ik al zei, ik heb menig bok uitgezeten. Waar het mij omgaat zijn de mensen langs de kant die je beoordelen en dat vind ik er niet eerlijk aan.

haha ik ben er 5x af gevallen in 1 uur ik heb erg hard gelachen
op me 2 blouwe plekken na had ik helemaal niks
alleen in dat uur heeft die pony ook nog een meisje perongeluk
een gebroken voer getrapt dat was wel wat minder
naja achteraf kon zei erook wel weer om lachen :D

Anouk1605

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 15:06

Ik ben behoorlijk vaak gevallen op een paar maanden tijd. Maar dat heeft mij geen slechtere ruiter gemaakt. Ik vind van mezelf dat ik een echte doorzetter ben geworden, elke les er af vliegen. En toch er weer op stappen en het gewoon overnieuw proberen. Uiteindelijk heb ik een weekje niet gereden, en toen kreeg ik angst... vanaf toen voelde ik me een slechte ruiter. Want ik gaf op voor mijn gevoel. Mijn instructrice heeft mij daaar doorheen gesleept met 3 lesjes aan de longeerlijn aan ontspanning van mezelf werken. Toen ik het vertrouwen weer heb gekregen ben ik weer los gaan rijden. En wat blijkt? Ik heb een veel mooiere, stevigere zit gekregen! Ik heb ondanks dat vallen ontzettends veel geleerd. Dus ik ben daar echt geen slechtere ruiter op geworden. :)

kelly_Utah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 15:32

Ja, superslecht.
Meteen stoppen als je 1 enkele keer bent gevallen, ceen carriére voor jou.. Jammer maar helaas....

Nou dat meen ik dus niet voor de mensen die het niet snappen.
Iedereen valt wel eens, we zijn geen rodeoruiters, en zelfs die mensen vallen wel eens (wel eens, ja iets vaker..)

Gewoon als je gevallen bent, en als het lukt er meteen weer op. En rijden zoals je altijd rijd, en niet vastklampen. (Mijn ervaring: Je gaat dan hard (als ze heet zijn) )

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 18:09

Zelfs de beste ruiter vallen wel eens van hun paard. Vroeger toen ik net begon lag je er al af als een paard een flinke bok gaf, maar ook nu zijn sommige bokpartijen niet uit te zitten. Zeker van die lekkertjes die eerst omhoog springen, kop omlaag en dan scheef wegbokken. Dan ga ik er ook af, maar of je dan een slechte ruiter bent??

Diemer09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 18:15

Met m'n vorige Fries reed ik Z en nu heb ik een 4-jarige waar ik zaterdag vanaf geknikkerd ben omdat ie tijdens een dressuurproef op een linkervolte ineens rechtsom aan de kletter ging en vervolgens een gesloten dresuurbaan uitspringt. Omdat ie eigenlijk nog nooit gesprongen had, ging ie met een helicoptersprong recht omhoog en vervolgens aan het racen. Tja, dat kon ik écht niet uitzitten omdat het zó onverwachts gebeurde en hij zó snel en sterk was....
En dan heb ik voor m'n 41 jaar best al wat meters gemaakt met paarden. Hoewel mijn ego flink gedeukt is, voel ik me echt geen slechte ruiter....

amber2588

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 18:19

Als je een slechte ruiter bent als je valt had ik jaren geleden al een omgangsverbod voor paarden moeten hebben :+)
van vallen leer je, als je nooit in een situatie met risico's komt zul je ook nooit leren daar mee om te gaan.
Ik kan me nog goed herinneren dat ik als jong manegemeisje met iets van 2 jaar ervaring en een springgrage pony (op gewone hindernissen) ineens een keer buiten boomstammetjes mocht springen. Die bleek het ponytje dan weer iets minder humor te vinden... ik heb 7 keer in 1 les als een tafelkleedje over die stammen gelegen. :Y) Nou kan dit ook iets over ezels en stenen zeggen, maar als je het doorbijter-type bent en je neemt nog wel eens een risico, dan gak je ook wel eens plat op je snufferd ja. Ik heb nog nooit het idee gehad dat ik daar een slechte ruiter van ben geworden....... 8-)

marlouzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 21:21

Ik heb mijn pony al jaren en hij loopt inmiddels M2 bij de paarden. Ze is altijd erg snel geweest en kan zeer goed om haar as draaien, bokken en dan wegrennen. Ik val er minstens een paar keer per jaar af.........!
Op een dag was ik er weer eens afgevallen en iemand wist het wel beter, die zou haar wel even aanpakken want ik kon zogenaamd niet rijden. Was het zo zat dat ik haar erop gelaten heb en wat gebeurde er: ze bleef wel een half rondje zitten en donderde er heel elegant af (achteraf mag ik blij zijn dat het zo goed is afgelopen, maar goed). Toen had ik natuurlijk een stom paard :-) Maar heb nooit weer gehoord dat ik niet kon rijden :P Mijn andere paard ben ik (bijna) nog nooit afgevallen!
Soms ligt het ook aan de paarden, het ene paard is gewoon sneller en leniger dan de andere en sommige zijn erg onverwachts (zoals die van mij) en dan ook nog razendsnel. Ik heb respect voor de ruiter die er afvalt en toch gewoon weer opstapt.....

daphnijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 18:31

weetje,
waarschijnlijk vinden ze jou aleen maar goed rijden.
of ze zijn jaloers dat jij een eigen paard hebt.
ik zou gewoon lekker zeggen : ALS JULIE ALLEEN MAAR KOMEN OM KRITIEK OP MIJN RIJDEN TE GEVEN , ROT DAN MAAR LKKKR OP .
maar iedereen valt wel eens en de ene pony is stouter als de ander .
dus nee je bent geen slechte ruiter als je soms valt.
j leert er alleen maar van !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Firebug

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 18:44

ik hoop het toch niet:D viel de laatste tijd (nu weer minder) op zijn meest 5 keer per springles ervanaf! niet elke les hoor :+ maar dan stopt mijn pony en kukel ik er zo voorover af.. half in slowmotion. nu zegt mijn vader: als ik iets doe doe ik het goed.. als ik val val ik meteen 5 keer, als ik een balk eraf spring spring ik de hele hindernis omver. als ik een wp heb (héél lang op geprobeerd) heb ik in een keer 189 punten :+

edit: bij ons op de manege zij je ook dat je pas een goede ruiter was als je er 7x was afgevallen

lovebinache

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 19:04

Ik vind niet dat je iemand kan bestempelen als slecht of goed wanneer die valt.
Hangt enorm af van de situatie, paard en zadel.
Je hebt situaties waarin niemand kan blijven zitten, dat gaat nu eenmaal zo.

Vallen maakt een ruiter.

QualityHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 19:30

Slaat nergens op,
als goede ruiter blijf je inderdaad makkelijker zitten,
maar van vallen leer je en als je valt zegt dat lang
niet altijd wat over je rijkunst.

vosje2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 20:20

Eraf vallen kan natuurlijk altijd. Soms gebeurt er iets dat je echt niet aan ziet komen, bv. je paard wordt ergens door gestoken net op het moment dat je opstapt. Niks aan te doen, gewoon weer op stappen en doorgaan.
Het hoort gewoon bij onze sport.

Chrisjjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 14:34

van vallen leer je alleen maar

dus nee :)

sarona27

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 22:52

nou iedereen is begonnen met vallen en opstaan denk dat menig ruiters die er een paar keer naast liggen beter rijden dan die ruiters die zich zelf geweldig vinden er nooit af vallen

rosanne94

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 12:41

ONZIN.
Ik vind dit juist moedig, het feit dat je eraf valt en er dan weer opstapt, dan zet je toch weer een grote stap vind ik..
Ik vind het slecht als je van je paard af STAPT (en dit zie ik helaas wel eens bij mensen die met hun dressuur paarden op het strand gaan, denken dat ze geweldig rijden en er dan afgaan omdat hun paard wat heter wordt) omdat hij vervelend doet, want dan verlies je van je paard, en laat je je kennen, als je erop blijft zitten en er af valt omdat het gewoon lastig is om te blijven zitten vind ik dat je knapper bezig bent!
Ik vind het respectloos als je dus iemand zomaar een stempel geeft als diegene eraf valt, ik heb daar respect voor.

blackbeauty5

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 13:45

rosanne94 schreef:
ONZIN.
Ik vind dit juist moedig, het feit dat je eraf valt en er dan weer opstapt, dan zet je toch weer een grote stap vind ik..
Ik vind het slecht als je van je paard af STAPT (en dit zie ik helaas wel eens bij mensen die met hun dressuur paarden op het strand gaan, denken dat ze geweldig rijden en er dan afgaan omdat hun paard wat heter wordt) omdat hij vervelend doet, want dan verlies je van je paard, en laat je je kennen, als je erop blijft zitten en er af valt omdat het gewoon lastig is om te blijven zitten vind ik dat je knapper bezig bent!
Ik vind het respectloos als je dus iemand zomaar een stempel geeft als diegene eraf valt, ik heb daar respect voor.

helemaal met je eens! ;)

Beauty_star

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 13:46

slechte ruiter als je valt?? haha dan ben ik een hele slechte.. maar heb altijd ook opknappers

Undomiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 13:02

Vind ik niet.
Júist door veel mee te maken leer je veel meer!

Lotte_Wessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 13:04

mij werd altijd gezegt dat je pas een echte (goede) ruiter was, als je een keertje bent gevallen :D

daarom ben ik ook zo goed.. ben al zooooo vaak gevallen (in 10 jaar ongeveer 50x) :+