Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
FaberSmid schreef:MarcelDufour schreef:Ik bedoelde dat heel serieus, voor de verandering. De energie kan dan alleen nog maar omhoog. Bij een paard is dat ook zo, die gaat dan 'heel gedragen' lopen.
Zo had ik u ook begrepen, maar de humor kunnen we toch alle behouden.
Hoewel ik paarden die zoals Modie beschrijft bereden worden, meer zeer oppervlakkige gangen zie maken. http://www.equihof.be/josepha/videos.htm , filmpje links onder.
modie schreef:FS, hoe kun je een tweede "Totilas" nu oppervlakkig noemen![]()
Maar dat is natuurlijk ook alleen maar, als ik "een beetje gas geef en een beetje rem"
KiWiKo schreef:ik heb ook niks met geen stuur en rem![]()
hou ik helemaal niet van van dat soort onzin........
ik wil iets in mijn handen hebben om het gevoel te kunnen bevestigen.......
setteke schreef:Beste Kadankovitch, hier een vraag, ik streef ook naar uiteindelijke lichtheid, maar hoe bevestig je dat bij een paard, die alle stadia al bijna doorlopen is. Je kan moeilijk zeggen, je bent nu tien, aub lichtheid. Dat houdt me mateloos bezig, die uiteindelijke lichtheid, dus geen valse krul.
Kadankovitch schreef:Tja dat is ook niet makkelijk: ik persoonlijk begin daar ook niet mee als ik bij die "tien" ben aangekomen. Al eerder probeer ik met de hand zover vooruit te gaan, naar de mond toe in milimeters, zoekend naar het punt waar het paard nog niets veranderd (in impuls, gedragenheid, oprichting, etc.) en laat het dier daarin zolang mogelijk te laten voortwerken. Ik tracht letterlijk één milimeter voor de mond te blijven, zodat het paard wel de hand nog voelt en zich erdoor geleid voelt, maar de spanning zo klein mogelijk is.
Net zoals ik mijn drijvende inwerking zo passief mogelijk is, totdat het paard mij noodzaakt weer in te grijpen of ikzelf iets wil veranderen. Iemand noemde het eens "vrijheid op erenwoord".
Ik vind het daarom zo moeilijk uit te leggen omdat hierbij steeds meer het 'rijkunstiggevoel' om de hoek komt kijken. Hoe beschrijft men een bepaald gevoel? Beschrijft U mij eens de smaak van coca cola. U begrijpt mijn probleem? Ik kan het U gemakkelijker laten zien of laten voelen dan het in tekst om te zetten.
Echter mocht U nog vragen hebben zal ik het nog eens proberen.
Met vriendelijke groet,
Kadankovitch
setteke schreef:Huh Mol, hier snap ik niets van.
Moll schreef:setteke schreef:Huh Mol, hier snap ik niets van.
wat valt er niet te snappen aan teugelgewicht. het gewicht van de teugel moet voldoenden zijn om het paard na te laten geven en aan de teugel te houden en dus ook te voelen, en met voelen bedoel ik dus elke beweging die de mond maakt aan te voelen en me te gaan in de beweging zonder daar in tegen te werken of onnodig weerstand te bieden, als de gesp word vast gehouden zo het paard dus aan de teugel moeten lopen en daar blijven, en waneer er iets weerstand komt van uit het paard, met een lichte weerstand in de beweging van de hand dit opgelost dient te worden.
mol
setteke schreef:Moll schreef:[wat valt er niet te snappen aan teugelgewicht. het gewicht van de teugel moet voldoenden zijn om het paard na te laten geven en aan de teugel te houden en dus ook te voelen, en met voelen bedoel ik dus elke beweging die de mond maakt aan te voelen en me te gaan in de beweging zonder daar in tegen te werken of onnodig weerstand te bieden, als de gesp word vast gehouden zo het paard dus aan de teugel moeten lopen en daar blijven, en waneer er iets weerstand komt van uit het paard, met een lichte weerstand in de beweging van de hand dit opgelost dient te worden.
mol
Mol, gewoon helemaal mee eens, dus vanuit het been een "weerstandbiedende" hand en de uiteindelijke climax, nageven.