Discussie's, kan het de meningen veranderen??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Paardentango

Re: Discussie's, kan het de meningen veranderen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 21:18

Oe get, nee toch?
Dat is toch niet de bedoeling.... dat ziet er niet uit en is niet gezond voor paarden om zo ruiters te moeten dragen.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-10 21:19

FaberSmid schreef:
MarcelDufour schreef:
Ik bedoelde dat heel serieus, voor de verandering. De energie kan dan alleen nog maar omhoog. Bij een paard is dat ook zo, die gaat dan 'heel gedragen' lopen.

Zo had ik u ook begrepen, maar de humor kunnen we toch alle behouden.
Hoewel ik paarden die zoals Modie beschrijft bereden worden, meer zeer oppervlakkige gangen zie maken. http://www.equihof.be/josepha/videos.htm , filmpje links onder.

FS, hoe kun je een tweede "Totilas" nu oppervlakkig noemen :(

Maar dat is natuurlijk ook alleen maar, als ik "een beetje gas geef en een beetje rem" :+

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 21:19

modie schreef:
MarcelDufour schreef:
Net zoiets als gas geven met de auto, terwijl je op de rem drukt?
Dan gaat die auto ook stuiteren.

Volgens mij, MD, heb jij Albert Voorn al eens een hand gegeven *D

Zegt die dat ook dan? Dan moet het waar zijn!

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 21:22

modie schreef:
FS, hoe kun je een tweede "Totilas" nu oppervlakkig noemen :(

Maar dat is natuurlijk ook alleen maar, als ik "een beetje gas geef en een beetje rem" :+

Ik heb uw paard nooit met totilias vergeleken of zo benoemd? Zonder uw uitleg, kan ik me alleen maar zo een beeld vormen.
Een beetje gas en een beetje rem? Dus toch niet gas zonder rem en rem zonder gas?

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 21:36

Even erop terugkomen, waarom zitten er teugels aan een bit of bitloos hoofdstel, als er energie opgewekt wordt, moet deze toch "verwerkt" worden, al dan niet in volgens mij nageeflijkheid.
Ik houd absoluut niet van een lichte of te lichte verbinding of geen, ik geef gas en heb geen idee waar mijn (nu even) voertuig heen gaat. Het is een fijn gevoel als ik gas geef, ik een stuur en rem heb. In verdere graad van africhting graag een Ferrari, gaat zitten op de kont en geeft opstijggevoel. Waanzinnig.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 21:49

Ik zou het je niet kunnen vertellen Setteke, misschien Dufour, die weet overal wat van ! :D

(Je beschrijving is uh.. licht uh...ja, uh...getint... ;) )

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 22:00

Ach Setteke, leef avontuurlijk. Ik ben dol op superlicht. maar het is volgens mij geen kwestie goed of slecht. Zolang het binnen het kader van het betamelijke blijft, in het bijzonder m.b.t. zwaardere aanleuning, Bij een extreem lichte aanleuning kan ik me niet zo snel een idee vormen wat daar fout aan zou zijn, zolang het paard tenminste doet wat verlant wordt.
Met vriendelijke groet,
Kadankovitch

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 22:43

Het heet toch met het been naar de hand rijden? Het been vraagt op en wekt energie op, de hand (cq zit), biedt weerstand en het paard geeft na.
De mate van de lichtheid van de nageeflijkheid is voor ieder persoonlijk. Ik zei ook ik. En ik streef ook naar de voor mij ultieme nageeflijkheid en die is uiteindelijk zo licht mogelijk. Maar en daar komt het struikelblok voor mij, ik houd niet van paarden die aan de voorkant niets aan willen nemen. Op zulke geef ik net zolang been, tot ze wat sterker worden aan de voorkant en ik dat kan verwerken tot nageeflijkheid.
En de vergelijking met auto's vond ik zo slecht nog niet, machtig gevoel die PK's onder je achterwerk of die ene PK, die net als een sportwagen voelt.

PT, hoezo getint?

En, ik heb geen commentaar op mensen die het zo licht mogelijk willen. Ik wil een stuur en rem en natuurlijk dat het paard het gevraagde doet.

KiWiKo

Re: Discussie's, kan het de meningen veranderen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 22:46

ik heb ook graag contact............ zo voel ik het beste wat er onder me gebeurd.......... en ik heb gevoellige billetjes en gevoelige handjes.........

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 22:53

Yes, Kiwiko eens, daarbij heb ik zo'n "losse flodder" gehad, tja, als hij de rit aannam had ik geen stuur en rem. Dat vind ik een rotgevoel. En ik spreek nog steeds over ik.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 22:55

ik heb ook niks met geen stuur en rem :D :D hou ik helemaal niet van van dat soort onzin........

ik wil iets in mijn handen hebben om het gevoel te kunnen bevestigen.......

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 23:29

Natuurlijke Setteke en KiWiKo, een paard dat de hand niet wilt aannemen en niet uitvoert wat gevraagd wordt, is simpelweg achter de teugel; dat wilt niemand. Ik ben er van overtuigd dat een jong en/of onbeleerd paard steun en leiding nodig heeft, dat betekent ook een stabiele aanleuning. Zo'n "losse flodder" vind ik ook gewoon gevaarlijk, dat kan niet de bedoeling van rijkunst zijn.
Ik denk dus ook dat we niet zozeer van mening verschillen. In het begin wens ik een stabiele (dat is vaak ook iets zwaarder) aanleuning en naarmate de opleiding vordert streef ik ook naar een steeds lichtere aanleuning, binnen het kader van het mogelijke (gehoorzaamheid). Daarbij hoort mijns inziens ook de gehoorzaamheid met betrekking tot draagkracht, schwung, kadands. Het is mijn ervaring dat er paarden zijn die met een zwaardere aanleuning, zich beter ontwikkelen, terwijl er weer anderen zijn die juist welvaren bij een lichtere aanleuning. Maar uiteindelijk streven we toch allemaal naar lichtheid?
Met vriendelijke groet,
Kadankovitch

Geachte Modie,
Ik heb het al eens eerder geschreven; Ernest van Loon heeft het vooral over de corrigerende weerstandbiedende hand. Dat blijkt ook uit de hele teneur van zijn boek (deel I). Tegen mij persoonlijk heeft hij toegegeven dat hij niet altijd even consequent de begrippen 'weerstand biedende hand' en 'corrigerend weerstandbiedende hand' heeft toegepast. Over welke vorm het gaat moet vooral blijken uit de contekst.
Ik kan de heer Fabersmid ook niet anders dan gelijk geven; de 'Handleiding' is een geheel ander werk dan 'Ruiters en Rechters'. Over contekst gesproken; de handleiding beschrijft hoe het dient te gaan indien alles in orde is. Van Loon daarentegen draagt zeker deel I op aan de ruiters wiens Hippische barometer is gedaald onder de rillige 0°C. Ruiters met problemen dus.
Met vriendelijke groet,
Kadankovitch

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 23:34

KiWiKo schreef:
ik heb ook niks met geen stuur en rem :D :D hou ik helemaal niet van van dat soort onzin........

ik wil iets in mijn handen hebben om het gevoel te kunnen bevestigen.......

mag ik vragen, met iets in de hand hebben, wat u daar mee bedoeld? en welk gevoel u hier in mee bedoelt, mischien moeilijk te omschrijven maar vraag u toch dit te proberen, teugelgewicht niet voldoende?

mol

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 23:40

Beste Kadankovitch, hier een vraag, ik streef ook naar uiteindelijke lichtheid, maar hoe bevestig je dat bij een paard, die alle stadia al bijna doorlopen is. Je kan moeilijk zeggen, je bent nu tien, aub lichtheid. Dat houdt me mateloos bezig, die uiteindelijke lichtheid, dus geen valse krul.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 23:52

setteke schreef:
Beste Kadankovitch, hier een vraag, ik streef ook naar uiteindelijke lichtheid, maar hoe bevestig je dat bij een paard, die alle stadia al bijna doorlopen is. Je kan moeilijk zeggen, je bent nu tien, aub lichtheid. Dat houdt me mateloos bezig, die uiteindelijke lichtheid, dus geen valse krul.

ben dan iemand anders maar zou graag mijn visie hier op geven lichtheid zit in de snelheid van de hand en elleboog, en rijkunstig gevoel, het zit niet zozeer in de mond van het paard maar in de snelheid van het lossen van de hand en weerstand kunnen bieden in de beweging, daar valt of staat alles mee het rijkunstig gevoel.

mol

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 23:59

Ja, Mol, dank je voor het meedenken, ik ben snel en heb rijkunstig gevoel. Ik ben geen suffe muts, heb meerdere leerscholen doorlopen, vooral klassiek.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 00:01

van waar de vraag dan? teugel gewicht alleen moet voldoende zijn, als het los en zacht is vraag ik me zelf altijd af ken het nog lossen nog mooier en nog fijner.

mol
Laatst bijgewerkt door Moll op 24-02-10 00:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 00:07

Tja dat is ook niet makkelijk: ik persoonlijk begin daar ook niet mee als ik bij die "tien" ben aangekomen. Al eerder probeer ik met de hand zover vooruit te gaan, naar de mond toe in milimeters, zoekend naar het punt waar het paard nog niets veranderd (in impuls, gedragenheid, oprichting, etc.) en laat het dier daarin zolang mogelijk te laten voortwerken. Ik tracht letterlijk één milimeter voor de mond te blijven, zodat het paard wel de hand nog voelt en zich erdoor geleid voelt, maar de spanning zo klein mogelijk is.
Net zoals ik mijn drijvende inwerking zo passief mogelijk is, totdat het paard mij noodzaakt weer in te grijpen of ikzelf iets wil veranderen. Iemand noemde het eens "vrijheid op erenwoord".
Ik vind het daarom zo moeilijk uit te leggen omdat hierbij steeds meer het 'rijkunstiggevoel' om de hoek komt kijken. Hoe beschrijft men een bepaald gevoel? Beschrijft U mij eens de smaak van coca cola. U begrijpt mijn probleem? Ik kan het U gemakkelijker laten zien of laten voelen dan het in tekst om te zetten.
Echter mocht U nog vragen hebben zal ik het nog eens proberen.
Met vriendelijke groet,
Kadankovitch

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 00:08

Huh Mol, hier snap ik niets van.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 00:09

Kadankovitch schreef:
Tja dat is ook niet makkelijk: ik persoonlijk begin daar ook niet mee als ik bij die "tien" ben aangekomen. Al eerder probeer ik met de hand zover vooruit te gaan, naar de mond toe in milimeters, zoekend naar het punt waar het paard nog niets veranderd (in impuls, gedragenheid, oprichting, etc.) en laat het dier daarin zolang mogelijk te laten voortwerken. Ik tracht letterlijk één milimeter voor de mond te blijven, zodat het paard wel de hand nog voelt en zich erdoor geleid voelt, maar de spanning zo klein mogelijk is.
Net zoals ik mijn drijvende inwerking zo passief mogelijk is, totdat het paard mij noodzaakt weer in te grijpen of ikzelf iets wil veranderen. Iemand noemde het eens "vrijheid op erenwoord".
Ik vind het daarom zo moeilijk uit te leggen omdat hierbij steeds meer het 'rijkunstiggevoel' om de hoek komt kijken. Hoe beschrijft men een bepaald gevoel? Beschrijft U mij eens de smaak van coca cola. U begrijpt mijn probleem? Ik kan het U gemakkelijker laten zien of laten voelen dan het in tekst om te zetten.
Echter mocht U nog vragen hebben zal ik het nog eens proberen.
Met vriendelijke groet,
Kadankovitch

u heeft het goed beschreven heel heel herkenbaar.

mol

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 00:11

Geachte Setteke bedoelt U nu mijn tekst?

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 00:15

setteke schreef:

wat valt er niet te snappen aan teugelgewicht. het gewicht van de teugel moet voldoenden zijn om het paard na te laten geven en aan de teugel te houden en dus ook te voelen, en met voelen bedoel ik dus elke beweging die de mond maakt aan te voelen en me te gaan in de beweging zonder daar in tegen te werken of onnodig weerstand te bieden, als de gesp word vast gehouden zo het paard dus aan de teugel moeten lopen en daar blijven, en waneer er iets weerstand komt van uit het paard, met een lichte weerstand in de beweging van de hand dit opgelost dient te worden.

mol

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 00:22

Tja, Kadankovitch, snappen doe ik het wel, een hand naar voren, überstreichen ken ik ook, maar is semivrijheid de weg tot nageeflijkheid?
En rijkunstig zit het wel snor, gevoel heb ik wel, een spierziekte ook, maar gevoel is eenduidig, en ik hou ook van coca cola.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 00:27

Moll schreef:
setteke schreef:

wat valt er niet te snappen aan teugelgewicht. het gewicht van de teugel moet voldoenden zijn om het paard na te laten geven en aan de teugel te houden en dus ook te voelen, en met voelen bedoel ik dus elke beweging die de mond maakt aan te voelen en me te gaan in de beweging zonder daar in tegen te werken of onnodig weerstand te bieden, als de gesp word vast gehouden zo het paard dus aan de teugel moeten lopen en daar blijven, en waneer er iets weerstand komt van uit het paard, met een lichte weerstand in de beweging van de hand dit opgelost dient te worden.

mol

Mol, gewoon helemaal mee eens, dus vanuit het been een "weerstandbiedende" hand en de uiteindelijke climax, nageven.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 00:30

setteke schreef:
Moll schreef:
[wat valt er niet te snappen aan teugelgewicht. het gewicht van de teugel moet voldoenden zijn om het paard na te laten geven en aan de teugel te houden en dus ook te voelen, en met voelen bedoel ik dus elke beweging die de mond maakt aan te voelen en me te gaan in de beweging zonder daar in tegen te werken of onnodig weerstand te bieden, als de gesp word vast gehouden zo het paard dus aan de teugel moeten lopen en daar blijven, en waneer er iets weerstand komt van uit het paard, met een lichte weerstand in de beweging van de hand dit opgelost dient te worden.

mol

Mol, gewoon helemaal mee eens, dus vanuit het been een "weerstandbiedende" hand en de uiteindelijke climax, nageven.

hahahahhaha nu vat ik u niet meer hoor hahahhahahahha, het is been zonder hand en hand zonder been altans zo heb ik het geleerd.
en het doel na geven is er al voor dat ik ubehaubt been moet gaan geven.