Wanneer rijden jullie met sporen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LOCA

Re: Wanneer rijden jullie met sporen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 16:02

Ik rijd mijn bijrijdpaard ALTIJD met sporen als ik ga dresuren, hij is dan sneller op mijn been, ik kan hem met kleinere hulpen "heter" maken, ik hoef veel minder aan te drijven om het zelfde tempo te bewaren en aangezien hij er een handje van heeft om hoog te steigeren als hij zijn zin niet krijgt is het wel handig dat ik hem dan met behulp van mijn sporen gelijk kan laten schrikken en naar voren kan rijden zonder dat ik hem eerst moet "Schoppen" gewoon met een kleine hulp dus. Ik rijd overigens met knopsporen die iets langer zijn dan de kindersporen ik geloof 1,5 cm misschien wel 2. Ik ken dit paard al 7 jaar ongeveer en heb niet het idee dat hij in deze tijd trager voor het been is geworden of dat ik hem harder moet andrijven om vooruit te komen. Eigenlijk is hij in de jaren gewoon sneller voor het been geworden en hoef ik minder hulpen te geven.

KIPxSTYLE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 16:09

ik rij noooit met sporen,
ik vind het oook neit nodig.

KIPxSTYLE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 16:09

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 16:24

KIPxSTYLE schreef:

dat kun je eigenlijk niet in het algemeen zeggen , wel voor je eigen paard of pony;)

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 16:26

ik heb ze altijd aan, maar gebruik ze afentoe
Mijn voeten liggen ver naar binnen dus raak d'r niet de hele tijd aan.
ik rijd al 2 jaar met sporen

Paranoide

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 18:14

Eigenlijk zouden we er ook bij moeten vermelden met wát voor een spoortje dan rijdt. Dat vind ik namelijk ook nog wel eens verschil uitmaken.

Laten we het dan maar op een kort en o zo vriendelijk knopspoortje houden. ;)

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 19:16

ietjelover schreef:
ik heb ze altijd aan, maar gebruik ze afentoe
Mijn voeten liggen ver naar binnen dus raak d'r niet de hele tijd aan.
ik rijd al 2 jaar met sporen

ik rijd met een 30mm knopspoor

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 19:22

stompe wielsporen.

Monica24

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 19:26

Waar ik echt een hekel aan heb is als mensen met sporen rijden die ze dan echt zo omhoog laten wijzen, en bij elke stap met hun spoor het paard raken, doordat ze ook met hun tenen naar buiten rijden. Doe gewoon je sporen op een normale manier om. Ik raak gewoonlijk het paard niet met mijn sporen omdat ik vrij lange benen heb en mijn tenen naar voren wijzen. Als hij dan echt niet op mijn hulpen reageert kan ik ze alsnog gebruiken om de hulp te verduidelijken. Ik heb van die kleine knopsporen. Ik ben er destijds in de M mee begonnen en in het achttal en viertal moesten wij met allemaal met sporen rijden. Ik vind het vriendelijker dan het geschop met het been dat ik regelmatig tegenkom.

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 20:42

Same here. Sporen vrij laag en teentjes netjes naar voren.
Dan gebruik ik ze niet onnodig.

Monica24

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 20:09

Staat nog een leuk stukje van Tineke Bartels over sporen op de nieuwspagina (bij dat stuk over stang en trens)

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 20:14

Monica24 schreef:
Waar ik echt een hekel aan heb is als mensen met sporen rijden die ze dan echt zo omhoog laten wijzen, en bij elke stap met hun spoor het paard raken, doordat ze ook met hun tenen naar buiten rijden. Doe gewoon je sporen op een normale manier om. Ik raak gewoonlijk het paard niet met mijn sporen omdat ik vrij lange benen heb en mijn tenen naar voren wijzen. Als hij dan echt niet op mijn hulpen reageert kan ik ze alsnog gebruiken om de hulp te verduidelijken. Ik heb van die kleine knopsporen. Ik ben er destijds in de M mee begonnen en in het achttal en viertal moesten wij met allemaal met sporen rijden. Ik vind het vriendelijker dan het geschop met het been dat ik regelmatig tegenkom.

ik rijd met grotere sporen maar verder s onze manier het zelfde !

_likepink_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 20:15

Op mijn paarden rij ik niet met sporen, maar sporen vind ik vriendelijker dan het geschop, mits je er goed mee om kan gaan natuurlijk.
Maar op een manege?! :n

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 23:04

Ik heb een wielspoor, grofgetand, middel stomp, 3 cm. Wieltje rolt over de huid en bij correct gebruik zodoende vriendelijker dan een knopspoor, welke over de huid 'duwt'. moet je wel een stil been voor hebben, een goede coordinatie en de wetenschap dat je het wieltje schoon moet houden en af en toe in de olie moet zetten (ding moet wel rollen, anders gaat t zeer doen en da wille we nie). heb dan ook nooit een beschadiging gezien op de huid/vacht van mijn paard en zou mezelf keihard voor de kop slaan als ik dat ooit merk......

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 23:11

Ik gebruik stompe knopspoortjes van 1 cm op mijn 5 jarige, dat kan echt geen kwaad ;)

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 23:13

Ligt aan het gebruik ;-)