Dressuurruiters banger dan springruiters?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Scum

Re: Dressuurruiters banger dan springruiters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 08:07

Ik zie gewoon met eigen ogen dat dressuurruiters banger zijn dan springruiters. Vaak zijn dit ook ruiters die alleen in een binnenbak of een omheinde bak durven te rijden en niet van hun stal af durven te gaan.

Tot mijn verbazing zag ik vorig jaar op een wedstrijd in het L2 iemand die het paard met een longe begeleidde naar de (omheinde) buiten-losrijbak. Ruiter zat erop, paard was hartstikke braaf.
Vervolgens ging de groom met een longeerzweep horizontaal blokkerend voor de uitgang van de bak staan. Want ja... misschien kreeg het paard de neiging om op die plek de bak uit te rennen? En de ruiter (die inmiddels L2 start) zou het paard dan vast niet kunnen houden.

Dus de stelling klopt aardig ja. Ik denk dat over het algemeen dressuurruiters banger zijn dan springruiters. Tuurlijk ken ik ook dressuurruiters die een sprongetje maken, of een bosritje. Maar als je deze 2 groepen tegen mekaar afweegt zijn de dressuurruiters banger.

Hoewel er ook wel een trend aan het komen is. Ik heb in de afgelopen 2 jaar meer springruiters gezien die niet op hun paard durfden te kruipen zonder hem eerst een half uur te longeren.

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 10:56

dat is inderdaad wel heel erg Scum! Maar dat is wel meer uitzondering als regelmaat. Maar je komt inderdaad soms combi's tegen, zo ernstig zwaar begeleid, waarvan je dan denkt, Hoe moet dit hier vatsoenlijk een proefje gaan rijden? Ik bedoel, als mijn paard iets eng vind vraag ik mijn pa ook wel eens om hem even te begeleiden, wnat dan is het vaak ook goed, maar dat m'n pa nou met zweep en longeerlijn te werk moet gaan..?! Nee...

Wel jammer is, wat jij ook beschrijft, dat er soms ook ruiters zijn die niet anders als in een bak durfen te rijden. Zo jammer! Buiten rijden is toch heerlijk? Even lekker uit wapperen in het bos! :D Denk dat zowel als ik als mijn paardje het vreselijk zoude missen om even een lekkere sprint te trekken buiten, even lekker een rengallopje! :D

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 15:07

Scum schreef:
Ik zie gewoon met eigen ogen dat dressuurruiters banger zijn dan springruiters. Vaak zijn dit ook ruiters die alleen in een binnenbak of een omheinde bak durven te rijden en niet van hun stal af durven te gaan.

Tot mijn verbazing zag ik vorig jaar op een wedstrijd in het L2 iemand die het paard met een longe begeleidde naar de (omheinde) buiten-losrijbak. Ruiter zat erop, paard was hartstikke braaf.
Vervolgens ging de groom met een longeerzweep horizontaal blokkerend voor de uitgang van de bak staan. Want ja... misschien kreeg het paard de neiging om op die plek de bak uit te rennen? En de ruiter (die inmiddels L2 start) zou het paard dan vast niet kunnen houden.

Dus de stelling klopt aardig ja. Ik denk dat over het algemeen dressuurruiters banger zijn dan springruiters. Tuurlijk ken ik ook dressuurruiters die een sprongetje maken, of een bosritje. Maar als je deze 2 groepen tegen mekaar afweegt zijn de dressuurruiters banger.

Hoewel er ook wel een trend aan het komen is. Ik heb in de afgelopen 2 jaar meer springruiters gezien die niet op hun paard durfden te kruipen zonder hem eerst een half uur te longeren.

je hebt gelijk, maar ook weer niet, je weet niet wat er van te voren heeft afgespeeld met het paard, misschien is het desbetreffende paard wel een vreselijke rotbok, maar dan blijkt alsnog dat desbetreffende ruiter bang is :o

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 21:40

Scum schreef:

Ben benieuwd hoeveel springruiters "nee danku" hadden gezegd voor mijn merrie in het begin :x Oh wacht... Dat waren er een hele hoop! Bah wat een vooroordelen. En ja, naast mijn dame loopt ook wel es iemand... Ik ga mee met de persoon boven mij, wie weet is daar gewoon een erg goede reden voor.

En met de merrie ga ik inderdaad niet vaak buiten, hij/zij die wil proberen tekent eerst effe dat het op eigen risico is en dat ie alle gemaakte kosten niet op mijn verzekering komen :+

Verwar verstandig niet met bang. Heb nl wel het idee dat dat in dit topic veel gebeurt.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 21:46

Hmmmmm... als we even sec kijken naar de dressuurruiters bij mij op stal rijden die toch echt even vaak buiten als de springers.
Trouwens de meeste dressuurprikkers hier pakken vaak een sprongetje mee. :j
Bij Bartels gingen de paarden ook buiten de baan op en het bos in... dus ik denk niet dat het altijd standaard is dat dressuurruiters banger zijn om zulke zaken te ondernemen ;)

Met United ga ik vaak naar buiten... ook toen ik er net weer opzat na een lange revalidatie periode.
Bij Warina heeft het me bijna 2 jaar gekost om normaal naar buiten te kunnen zonder ongelukken. Maar na veel volhouden en vertrouwen winnen ging dat uiteindelijk prima.
Toch rijd/reed ik met beide voornamelijk dressuur :D

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 12:15

Pharagirl; ik geloof dat het niemand zijn bedoeling is om jou zo persoonlijk aan te vallen, jammer dat je je wel steeds zo aangevallen voelt.

Ik raad je echt eens aan om een keer heel objectief op een concours te gaan kijken waar je meerdere takken van paardensport hebt. Dan zul je zien dat er OVER HET ALGEMEEN meer dressuurruiters zijn die achteraf in een hoekje blijven en de spannende dingen zoveel mogelijk ontwijken en mopperen op de menners die er toevallig ook gewoon aan het dressuuren zijn dan de springruiters.
Natuurlijk zijn er ook dressuurruiters die de moeilijkheden juist opzoeken, natuurlijk zijn er ook springruiters die zich in een hoekje verstoppen.

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 12:21

ik zeg waar,

ik reed eerst alleen dressuur, en was af en toe best bang (in de winter).
ik had een keer gesprongen en vond het geweldig, elke keer als je iets doet wat je eigenlijk niet durfde, was is zo trots en nu ik al en paar jaar spring ben ik ook nooit meer bang (soms een uitzondering maar dat is normaal), raar toch??
als de paarden nu aan de kletter gaan blijf ik zitten en kan ik daarna gewoon doorgaan zonder bang te zijn :D

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 18:56

Sjonniej schreef:
Pharagirl; ik geloof dat het niemand zijn bedoeling is om jou zo persoonlijk aan te vallen, jammer dat je je wel steeds zo aangevallen voelt.

Ik raad je echt eens aan om een keer heel objectief op een concours te gaan kijken waar je meerdere takken van paardensport hebt. Dan zul je zien dat er OVER HET ALGEMEEN meer dressuurruiters zijn die achteraf in een hoekje blijven en de spannende dingen zoveel mogelijk ontwijken en mopperen op de menners die er toevallig ook gewoon aan het dressuuren zijn dan de springruiters.
Natuurlijk zijn er ook dressuurruiters die de moeilijkheden juist opzoeken, natuurlijk zijn er ook springruiters die zich in een hoekje verstoppen.

Ik ben dressuurruiter en ik ken een hoop dressuurruiters net als mij dus dat "algemene" is gewoon onzin. ;) Als jij een "algemeen" beeld vormt van iets scheer je iedereen over dezelfde kam, daar ik bij dressuurruiter ben mag ik dat dus op mij persoonlijk trekken. :)
Op concours, wil je echt weten wat ik daar zie hier in deze provincie? Want dan gaan de springruiter er niet mooi uit komen hoor...

Heb meegedaan aan initiator, daar waren 3 dressuurruiters en voor de rest allemaal springruiters, een tiental geloof ik (we waren met een kleine groep dat jaar).... Hoeveel springpaarden ik gelongeerd heb zien worden, aan de hand effe stappen, allemaal de BP aan en die koppen... Als ik met zo'n gespannen hoofd op mijn paard moest stappen dan hield ik er mee op.... :\ En die werden stuk voor stuk aan een touwtje naar de bak begeleid en als ze klaar waren weer met een touwtje er uit. Die drie dressuurruiters waren ik en twee vriendinnen (we rijden op dezelfde club) ik met mijn merrie, een vriendin met haar hengst en nog een andere vriendin die een vreemd paard van 4 mee had.... Niemand van ons heeft een touwtje nodig gehad hoor :+ Kan ik dan uit concluderen dat springruiters grotere schijters zijn dan dressuurruiters?

Heb een flinke tijd LRV wedstrijden meegegaan als groom en daar liepen heel wat springpaarden aan een touwtje te hupsen... :D dressuurpaarden stapten op hun duizenste gemak richting de ringen... Tja? Ik zeg dan niet dat springruiters schijters zijn die niet kunnen sturen. Ik zeg dan dat ik daar een paar ruiters gezien heb (ik specifiëer niet eens.) waarvan ik dacht: "Stop asjeblieft met rijden als je je er zo slecht bij voelt....." :+

noekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 19:02

Haha wat een onzin..
Natuurlijk heb je dressuurruiters die banger zijn dan andere, maar dat heb je in elke tak van de paardensport. Dat is het karakter van een persoon niet van een discipline.
Natuurlijk hebben ze meer lef dan ik qua springen. Is maar goed ook, ik die een parcourtje an 1.40m ga doen.. dat kan niet goed aflopen, maar dan praten we over ervaring.

RedFlame

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 10:40

Op de stal waar ik sta staan vooral dressuurruiters en die rijden altijd in de binnenbak, omdat het buiten erg gevaarlijk en eng is (lees: geen hoge omheining om de buitenbak)
En springen niet hoger dan 20 cm. het liefste zou iedereen voor het rijden even longeren.
Maar goed er zullen ook wel niet bange dressuurruiters hebben, al denk ik wel dat veel mensen niet springen omdat ze het eng vinden.
Maar het rijden met slof vind ik niks te maken hebben met bang zijn.

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 10:49

Ik denk dat je de discipline kiest die het best bij je past. Ik hou meer van dressuur omdat daar meer aandacht aan werd besteed op de manege waar ik als klein meisje altijd reed. Ik kan ook beter dressuren dan springen. Af en toe een huppeltje vind ik wel leuk, maar ik beheers de techniek gewoon niet om het uit te bouwen. Daarom ben ik denk ik bang om hoger te gaan. Ik denk, dat wanneer ik me erin zou verdiepen, wel meer zou kunnen qua springen.

Jockey_my

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 11:01

Ik zeg ook waar,

Een aantal jaren geleden sprong ik altijd, en hoog, crossen door de bossen,
ik durfde alles, ben er een paar met springen hard afgevallen.
(2x rug blessure). En ben sinds toen erg voorzichtig geworden,
springen vind ik eng, af en toe spring ik wel eens, omdat ik een jong
paard heb en die heeft wat af wisseling nodig,
hoger dan 30 cm ga ik trouwens niet :+ .
Buiten ben ik trouwens ook een stuk voor zichtiger, zie meer gevaar
als eerst.

Als ik bij mij in de les kijk springruiters/dresuur ruiters door elkaar,
merk ik echt dat je springers meer lef hebben, als hun paard een keer flink gaat
bokken, weigeren, gek doen of een sprintje trekken hoor ik hun nooit
zeuren, en gaan gewoon door waar ze gebleven waren.

De dressuur ruiters zijn op dat gebied veel miepiger,
als het paard er dan eens van door gaat is het gelijk hallo, waar heb jij last van.

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 11:04

dan ben ik denk ik een uitzondering op de regel. heb zelf een dressuurpaard die overal spoken ziet. als ik op al dat maffe gedrag moet letten, kom ik niet meer aan rijden toe. gewoon doorrijden en niet zeuren

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 11:05

Ik zeg ook zeker waar..

Op verschillende spring en dressuurstallen meegelopen en de verschillen waren over duidelijk.

Voor springen moet je net dat beetje meer lef hebben en dat mist vaak bij een echte dressuur ruiter.

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 11:07

Maar is het het lef tijdens het rijden an sich of lef tijdens het springen? dan snap ik namelijk wel dat mensen denken dat springruiters meer lef hebben. Die springen vaker, dus kunnen ze het beter en vinden ze het minder eng.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 11:11

Nee, een paar durven aan te rijden naar een grote hindernis. Dan moet je gewoon een beetje meer lef hebben dan wanneer je een keertwending rijdt ( wat een vergelijking, sorry :') ).

Met springen is er een groter risico dat je valt of er iets mis gaat en dat risico moet je durven te lopen.

Dus ik denk dat ruiters die springen een beetje meer lef hebben in alle opzichten.

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 11:13

Ja, als je t zo bekijkt, kan ik me er wel in vinden. Ik voel me dan altijd zo'n schijtluis als ik dit soort topics lees. Ik ben dressuurruiter, dus een schijtluis snap je ;) wordt altijd zo heerlijk gegeneraliseerd :)

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 11:58

ilse86 schreef:
Maar is het het lef tijdens het rijden an sich of lef tijdens het springen? dan snap ik namelijk wel dat mensen denken dat springruiters meer lef hebben. Die springen vaker, dus kunnen ze het beter en vinden ze het minder eng.

lef an sich. En natuurlijk zijn er uitzonderingen die de regel bevestigen maar mijn ervaring is echt dat de gemiddelde dressuurruiter eerder schrik heeft dan de gemiddelde springruiter. En dat geldt dus voor alles, buitenritje maken, kijkerige omstandigheden met rijden, fris paard door de kou, etc.

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 12:01

maar geldt dat alleen voor de beginnende ruiters of voor de gevorderden? en welke ervaring leert jou dat als ik vragen mag? ben wel nieuwsgierig ;)

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 12:09

welke ervaring? 30 jaar paardrijden in allerlei omgevingen, verschillende landen, maneges/pensionstallen, verenigingen en wedstrijden. Bij echte beginners kun je IMO niet spreken over dressuur- of springruiters, ik heb toch wel over meer ervaren ruiters.

/add
+ 9 jaar meelezen op bokt ;)

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 12:10

ik bedoel ervaren dressuurruiters vs ervaren springruiters.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 12:18

:? Ik dus ook. Ik heb over wedstrijdruiters in beide disciplines, of ruiters van vergelijkbaar niveau.

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 12:27

vergelijkbaar niveau denk ik?

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 12:29

Melanie_B schreef:
Dag Bokkers.. (:)

Een veel voorkomende stelling:

Zijn dressuurruiters nou vaak banger dan springruiters?

Naar mijn inzien vind ik deze stelling waar. De springruiters hebben
meer lef, gaan gewoon met hun paarden naar buiten, zitten niet om het
minst geringste te vloeken als een paard een keer wat geks doet, en
zijn wat dat betrefd allemaal net even wat soepeler. Uitzonderingen bij
de dressuurruiters daar gelaten, die heb je er uiteraard wel bij zitten.

Maar, het meeste gros van de dressuurruiters is eigenlijk niet zo'n held.
Als een paard een keer wat geks doet, dan zijn ze al helemaal gekookt.

Ik zelf dressuur en spring beide, en als ik dan kijk naar het verschil qua
bangheid met het inrijden alleen al, dan vind ik dat nog best een groot
verschil bij de mensen.

Hoe denken jullie daarover? En waarom zullen hen banger wezen?

Domme vraag.
Weet je het verschil tussen dressuur en springen?
Op wat voor een niveau rijd je??
Laatst bijgewerkt door Johanna59 op 12-01-10 12:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 12:29

ik snap helemaal niets van wat voor punt je nu wil maken. Ik heb het over wedstrijdruiters (dwz B niveau of hoger) en dat noem ik voor het gemak maar even ervaren ruiters. En om niet sommigen tegen de schenen te schoppen kunnen dat dus ook ruiters zijn die niet in de wedstrijden actief zijn, maar wel op B niveau of meer rijden. Dat laatste bedoelde ik met vergelijkbaar niveau.