Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Denk dat zowel als ik als mijn paardje het vreselijk zoude missen om even een lekkere sprint te trekken buiten, even lekker een rengallopje!

Scum schreef:Ik zie gewoon met eigen ogen dat dressuurruiters banger zijn dan springruiters. Vaak zijn dit ook ruiters die alleen in een binnenbak of een omheinde bak durven te rijden en niet van hun stal af durven te gaan.
Tot mijn verbazing zag ik vorig jaar op een wedstrijd in het L2 iemand die het paard met een longe begeleidde naar de (omheinde) buiten-losrijbak. Ruiter zat erop, paard was hartstikke braaf.
Vervolgens ging de groom met een longeerzweep horizontaal blokkerend voor de uitgang van de bak staan. Want ja... misschien kreeg het paard de neiging om op die plek de bak uit te rennen? En de ruiter (die inmiddels L2 start) zou het paard dan vast niet kunnen houden.
Dus de stelling klopt aardig ja. Ik denk dat over het algemeen dressuurruiters banger zijn dan springruiters. Tuurlijk ken ik ook dressuurruiters die een sprongetje maken, of een bosritje. Maar als je deze 2 groepen tegen mekaar afweegt zijn de dressuurruiters banger.
Hoewel er ook wel een trend aan het komen is. Ik heb in de afgelopen 2 jaar meer springruiters gezien die niet op hun paard durfden te kruipen zonder hem eerst een half uur te longeren.
Scum schreef:Ik zie gewoon met eigen ogen dat dressuurruiters banger zijn dan springruiters. Vaak zijn dit ook ruiters die alleen in een binnenbak of een omheinde bak durven te rijden en niet van hun stal af durven te gaan.
Tot mijn verbazing zag ik vorig jaar op een wedstrijd in het L2 iemand die het paard met een longe begeleidde naar de (omheinde) buiten-losrijbak. Ruiter zat erop, paard was hartstikke braaf.
Vervolgens ging de groom met een longeerzweep horizontaal blokkerend voor de uitgang van de bak staan. Want ja... misschien kreeg het paard de neiging om op die plek de bak uit te rennen? En de ruiter (die inmiddels L2 start) zou het paard dan vast niet kunnen houden.
Dus de stelling klopt aardig ja. Ik denk dat over het algemeen dressuurruiters banger zijn dan springruiters. Tuurlijk ken ik ook dressuurruiters die een sprongetje maken, of een bosritje. Maar als je deze 2 groepen tegen mekaar afweegt zijn de dressuurruiters banger.
Hoewel er ook wel een trend aan het komen is. Ik heb in de afgelopen 2 jaar meer springruiters gezien die niet op hun paard durfden te kruipen zonder hem eerst een half uur te longeren.
Oh wacht... Dat waren er een hele hoop! Bah wat een vooroordelen. En ja, naast mijn dame loopt ook wel es iemand... Ik ga mee met de persoon boven mij, wie weet is daar gewoon een erg goede reden voor.

Sjonniej schreef:Pharagirl; ik geloof dat het niemand zijn bedoeling is om jou zo persoonlijk aan te vallen, jammer dat je je wel steeds zo aangevallen voelt.
Ik raad je echt eens aan om een keer heel objectief op een concours te gaan kijken waar je meerdere takken van paardensport hebt. Dan zul je zien dat er OVER HET ALGEMEEN meer dressuurruiters zijn die achteraf in een hoekje blijven en de spannende dingen zoveel mogelijk ontwijken en mopperen op de menners die er toevallig ook gewoon aan het dressuuren zijn dan de springruiters.
Natuurlijk zijn er ook dressuurruiters die de moeilijkheden juist opzoeken, natuurlijk zijn er ook springruiters die zich in een hoekje verstoppen.
Als jij een "algemeen" beeld vormt van iets scheer je iedereen over dezelfde kam, daar ik bij dressuurruiter ben mag ik dat dus op mij persoonlijk trekken. 
En die werden stuk voor stuk aan een touwtje naar de bak begeleid en als ze klaar waren weer met een touwtje er uit. Die drie dressuurruiters waren ik en twee vriendinnen (we rijden op dezelfde club) ik met mijn merrie, een vriendin met haar hengst en nog een andere vriendin die een vreemd paard van 4 mee had.... Niemand van ons heeft een touwtje nodig gehad hoor
Kan ik dan uit concluderen dat springruiters grotere schijters zijn dan dressuurruiters?
dressuurpaarden stapten op hun duizenste gemak richting de ringen... Tja? Ik zeg dan niet dat springruiters schijters zijn die niet kunnen sturen. Ik zeg dan dat ik daar een paar ruiters gezien heb (ik specifiëer niet eens.) waarvan ik dacht: "Stop asjeblieft met rijden als je je er zo slecht bij voelt....."

.
).
wordt altijd zo heerlijk gegeneraliseerd
ilse86 schreef:Maar is het het lef tijdens het rijden an sich of lef tijdens het springen? dan snap ik namelijk wel dat mensen denken dat springruiters meer lef hebben. Die springen vaker, dus kunnen ze het beter en vinden ze het minder eng.
Ik dus ook. Ik heb over wedstrijdruiters in beide disciplines, of ruiters van vergelijkbaar niveau. Melanie_B schreef:Dag Bokkers.. (:)
Een veel voorkomende stelling:
Zijn dressuurruiters nou vaak banger dan springruiters?
Naar mijn inzien vind ik deze stelling waar. De springruiters hebben
meer lef, gaan gewoon met hun paarden naar buiten, zitten niet om het
minst geringste te vloeken als een paard een keer wat geks doet, en
zijn wat dat betrefd allemaal net even wat soepeler. Uitzonderingen bij
de dressuurruiters daar gelaten, die heb je er uiteraard wel bij zitten.
Maar, het meeste gros van de dressuurruiters is eigenlijk niet zo'n held.
Als een paard een keer wat geks doet, dan zijn ze al helemaal gekookt.
Ik zelf dressuur en spring beide, en als ik dan kijk naar het verschil qua
bangheid met het inrijden alleen al, dan vind ik dat nog best een groot
verschil bij de mensen.
Hoe denken jullie daarover? En waarom zullen hen banger wezen?