De 'Hollandsche school' wat is dat ?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 21:26

Paardentango schreef:
Toevallig zijn overigens een aantal heren homoseksueel, maar om daar nou interessante verbanden in te zien.

Waarom niet?
Er is zijn ook relatief heel veel homoseksuele dansers en ja daar is een verband in.
Er hang verder geen waardeooordeel aan zo´n verband.
Simpel een constatering.

Er zijn ´weinig´ homoseksuele goeroes bij Natural terwijl er wel een aantal homoseksuele heren paardrijdt. Ja, daar zit ook een verband in. Wederom geen waardeoordeel.

Ja dat vind ik interessante fenomenen.

Ik heb daar nu een vraagteken over: veel dressuurvrouwen met 3 kruisjes = populariteit Hollandse School?

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-09 21:37

Vergezocht hoor, maar inderdaad wel grappig zoals het nu gesteld wordt.
Ik durf het niet te beantwoorden en hou het bij mezelf. Voor mij zijn de meeste boekjes niet opgegaan, tijdens mijn studies werd ik er wel eens onzeker van. Ben nooit 'volgens het boekje' geweest.
Maar die tijd is geweest, niet meer onzeker, je bent wie je bent en niet iedereen is te plaatsen in een boekje. Riante positie.

Het zou kunnen, ik vind vele dames die rijden veranderen in andere types zodra ze te paard zitten. Maar of dat Nederlands is weet ik echt niet.
Wat zonder meer een feit is, is dat meer vrouwen zich met paarden zijn gaan bemoeien dan ooit te voren in de geschiedenis. Al voeren mannen de boventoon als het gaat over prestatiegerichtheid. Hoewel...

Vrouwelijke rechters meestal niet populair waren in de wereld der delinquenten. De vrouwelijk rechters straften strenger.
Is dat nog zo trouwens, weet iemand dat?

FaberSmid

Re: De 'Hollandsche school' wat is dat ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 21:45

HC hoe zat dat vroeger dan met die balletpakjes te paard?

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-09 21:47

Dat was ongetwijfeld voor mijn tijd...

Ik ben benieuwd waar dit heen gaat. :):)

Het wordt gekker... :+

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 21:59

Naar de bloempjes en de hommeltjes?

zipje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 22:10

[quote="Paardentango"]
Ik zie zelf liever een paard als die van van Mw. Werth waar Dhr. Kittel achterop kan springen. Het paard vindt het vreemd maar blijft gehoorzaam, toch een wezenlijk verschil. Ik meen me te herinneren dat ze zelfs samen een aantal ererondjes reden. Nou dat zal Dhr. Gal bijvoorbeeld niet bij Mw. van Grunsven doen := . (&Als ie het wel doet wil ik het graag zien ! :j )

Het bewuste paard was van patrik, weten we het nog? Die "vreselijke" man die zijn paard een halve volte met zijn tong uit zijn mond rondreed

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 22:13

Hoe kunnen we zoiets nu vergeten, arm paard niet de ruiter natuurlijk.

zipje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 22:17

Paardentango schreef:
Vrouwelijke rechters meestal niet populair waren in de wereld der delinquenten. De vrouwelijk rechters straften strenger.
Is dat nog zo trouwens, weet iemand dat?

Het aantal vrouwelijke rechters( en officieren) is in Amsterdam groter dan het mannelijke deel dus daar kan geen evenwichtig oordeel uitkomen. Zit zelf als griffier bij strafzaken en ik zie niet echt duidelijk verschil tussen mannen en vrouwen (en homo's) kwa strenger straffen. Het ligt aan de persoonlijkheid van de rechter en de ovj wat voor eis en uiteindelijke straf er uit komt (ondanks de richtlijnen)
Maar we gaan wel erg offtopic.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 22:19

Paardentango schreef:
Wat zonder meer een feit is, is dat meer vrouwen zich met paarden zijn gaan bemoeien dan ooit te voren in de geschiedenis.

...en de effecten zijn interessant.

Bij NH is het interessant dat de pyramide vooral uit vrouwen bestaat en de top uit mannen.
Bij dressuur lijkt in NL de toename van vrouwen parallel aan de toename van Hollandse School, aan de afname van buiten rijden.
Bij de bitloos-toename is er een soort cross-over. Vrouwen die bitloos aan-de-teugel dressuur wedstrijd willen rijden. Jep, bitloos in de krul getrokken is al gesignaleerd net als de vraag; hoe gebruik ik bitloos hulpteugels??? Dat moét vrouwenlogica zijn ;)

Wat een feit is, is dat paardrijden in NL relatief gezien een vrouwendressuur-bolwerk is.
Je merkt zelf op dat in NL het dwangdressuur ook bolwerk is.

Speciaal voor Zipje dan de koppeling naar het onderwerp.
Is de Hollandse School iets ´van´ vrouwen met 3+ kruisjes?

zipje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 22:25

Huertecilla schreef:
Paardentango schreef:
Wat zonder meer een feit is, is dat meer vrouwen zich met paarden zijn gaan bemoeien dan ooit te voren in de geschiedenis.

...en de effecten zijn interessant.

Bij NH is het interessant dat de pyramide vooral uit vrouwen bestaat en de top uit mannen.
Bij dressuur lijkt in NL de toename van vrouwen parallel aan de toename van Hollandse School, aan de afname van buiten rijden.
Bij de bitloos-toename is er een soort cross-over. Vrouwen die bitloos aan-de-teugel dressuur wedstrijd willen rijden. Jep, bitloos in de krul getrokken is al gesignaleerd net als de vraag; hoe gebruik ik bitloos hulpteugels??? Dat moét vrouwenlogica zijn ;)

Wat een feit is, is dat paardrijden in NL relatief gezien een vrouwendressuur-bolwerk is.
Je merkt zelf op dat in NL het dwangdressuur ook bolwerk is.

Speciaal voor Zipje dan de koppeling naar het onderwerp.
Is de Hollandse School iets ´van´ vrouwen met 3+ kruisjes?

Ik snap werkelijk niet waar jij het over hebt. Ik rijd geen HS, wil dit ook niet en rijd ook gewoon buiten, En ik ben al bijna XL. Ik zie echt niet wat HS met vrouwen te maken heeft. In mijn begin tijd reden ook veel vrouwen dressuur (Tineke Bartels, Annemarie Sanders, Coby van Baalen) alleen bestond toen de kur nog niet in wedstrijdvorm en waren de tribunes nagenoeg leeg

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-09 22:35

Ja en nee HC.
Als ik eerlijk ben denk ik dat men vroeger minder last had van sentiment. Sommige paarden worden door de enorme zorg oo weer niet behandeld als paard.
Op dat vlak, generaliserend, zijn mannen we wat duidelijker. Voor paarden is die duidelijkheid niet ongemakkelijk.

Maar bitloos hulpteugels gebruiken, het is niet waar toch?
Ja, het is gekker.
Met de definitie van Hollandse school kan ik nog steeds weinig, het is geen school, hoogstens een manier van scholen.

Net zoiets als de Italiaanse school, voor zover ik weet bestaat ook die niet. Wel de Spaanse, de Weense, de Portugese dat zijn instituten. Gebaseerd op cultuur.

@Zipje71 die tong is zeker geen schoonheidsprijsje waard nee.
& toen ik zo'n 26 jaar terug startte als vrouw in een mannenbajes waren we met maar 5 dames op 60 man personeel. In een bajes voor bijna 200 mannen, ook in Amsterdam. In die tijd moesten vrouwen nog een beetje bewijzen dat ze 'bestonden'. Da's nu wel anders.

Hemel... ik word .. oud ! ;)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 22:45

Ik snap niet dat je dat RiF en 'bewust ongehoorzaam' in één denkwijze kan houden... :n

En die vrouwenhatende uitspraken vind ik nu niet echt om over naar Spanje te schrijven...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 23:16

Paardentango schreef:
Maar bitloos hulpteugels gebruiken, het is niet waar toch?

Verschillende topics op Bokt over hoor :D

Bitloos Anky wannabies. Kijk mij eens vriendelijk mijn paard toch in de krul dwingen.

@Jannine:
de Hollandse School bereikt het RiF bij het inrijden. Het paard wordt daar hyperplus-geflexed en in de ring is er dan pal achter de loodlijn R- in de perceptie van dat paard.
De as(s)ociatie met het bit waarvoor het in de inrijring op de kin moest wijken doet het beseffen dat het RiF is en hij nu ´goed´af is.

Onvoldoende ´ingereden´; lees ge-RiFt, of een moment waarop de ruíter (!!!!!) schrikt of afgeleid wordt kan het besluiten de kans te pakken en de dikke vinger op te steken. De ruiter is dan kansloos want het paard kijkt echt wel uit om zich dan en daar vrijwillig weer in de ruitermacht op het bit te schikken.
Ja, RiF heeft dat als geprogrammeerde valkuil.

Bij Rif MOET de ruiter elke pas bezitten en moét het paard in die geconditioneerde fase blijven.
Daarom is het ideaal voor controledwang met veiligheidskleding in een binnenhal.
Daarom is het inherent onmogelijk om zo in het eggie te rijden.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 23:20

Euh, ja, dat is jouw mening. En ik denk dat we daar eindeloos over kunnen discussieren, maar op gelijke hoogte komen we toch niet. Ik persoonlijk kan die twee dingen niet combineren in de manier waarop ik jouw visie zie. Puur omdat ik hele andere ervaringen heb met dat soort dingen, van zien, horen, observeren dus.
Janine is trouwens gewoon met 1 n. Geen fratsen, dat scheelt.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-09 23:28

Geloof dat ik even echt niet begrijp wat dat RiF nu inhodt.

Conditioneren is geen vies woord, het is alleen iets benoemen, en zegt op zichzelf niets over de uitvoering. Het is alleen een term die aangeeft dat een levend wezen iets heeft geleerd, en dat gebeurt al als mens en paard elkaar ontmoeten.

Je kunt dieren veel leren, dat weet iedereen, het is hoogstens de wijze waarop. We vinden die beren op een hete plaat stijlloos en gemeen. Paarden ver doorgebogen trainen echter acceptabel.
Paarden steken geen dikke vingers op, paarden zijn altijd zichzelf, in het moment en binnen de sfeer van het moment.

Iedereeen weet dat een paard altijd in zijn 'paardengedrag' kan schieten, daar moet je wel reeel in blijven.
Overigens conditioneren paarden ons ook, alleen geven we dat niet graag toe en zijn wij liever degenen die de baas blijven. Die behoefte van 'baas willen zijn' is onzijdig en eigenlijk menselijk.

Janine1990: Ik geloof eerder dat mannen bang zijn van vrouwen, kijk maar in de geschiedenis terug, maar dat blijft even tussen ons o.k. ;)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 23:31

Paardentango schreef:
Janine1990: Ik geloof eerder dat mannen bang zijn van vrouwen, maar dat blijft even tussen ons o.k. ;)

Vertel mij wat. :P
Zo hoor ik regelmatig dat ik een zesde zintuig heb, omdat ik weet wat 'hij' (gewoon even het voorbeeld man, hoe of wat doet er weinig toe) denkt. Dat maakt hem bang. :=

Ik zat vanavond te paard en dacht ineens even weer aan de discussie over honden, honden zijn werkdieren.
Ik dacht aan het paard waar ik op zat, die het verschrikkelijk vind om niet bereden te worden, hij is ook een werkdier, hij houdt ervan. Denk of doe ik nu fout?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 23:32

Paardentango schreef:
Net zoiets als de Italiaanse school, voor zover ik weet bestaat ook die niet. Wel de Spaanse, de Weense, de Portugese dat zijn instituten. Gebaseerd op cultuur.

De italiaanse school bestaat wel. Dat is de voorwaardse stijl van Caprilli.
Door een wonderlijke wending zijn zadel en stijl ´engels´ geworden door de associatie met het engelse jachtrijden wat de voorwaardse stijl en zadels van de italiaanse school adopteerde.

De Spaanse Rijschool staat in Wenen en heet zo omdat daar gereden wordt met in Lipiza gefokte andalusiërs, ´spaanse´ paarden.

Zoals ik tig paginas eerder schreef is ´School´ mijns inziens correct omdat het én een manier van scholen betreft én een stijl is. Oo bij een groep mensen met een herkenbare stijl wordt van school gesproken namelijk.
Ook de koppeling met NL is terecht. Zie de recente paginas. Je concludeert dit zelf.

Het nádeel is dat de naam Hollandse School niets zegt over de inhoud.
Zo is ´Hyperflexie´ bedacht om de negatieve associatie van LDR te ontwijken en LDR om de negatieve klank van Rollkür.
Kritiek op Hyperflexie kan gepareerd worden met verwijzen naar het zinvolle van (hyper)flexen.
Kritiek op de Hollands Scholl zou opgevat kunnen worden als kritiek op Nl doch dat lijkt zo niet te werken gelukkig.
De kritiek is echte uitsluitend en alleen op het afdwingen van controle, op het Resistance is Futile.
RiF is helder :Y)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 23:35

Paardentango schreef:
Janine1990: Ik geloof eerder dat mannen bang zijn van vrouwen, kijk maar in de geschiedenis terug, maar dat blijft even tussen ons o.k. ;)

Ik ook.

Resistance is Futile dus je moet gewoon óntwijken.

Mijn motto = Valse Wijven moet je bij vandaan blijven 8-)

Er blijven zát leuke over :+:

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-09 23:49

Beter huiswerk doen por favor. HC toch !

De Spaanse Rijschool in Wenen wenst Weense rijschool genoemd te worden De paarden worden grotendeels gefokt in Lipica. Lipizzaners zijn géén Spaanse paarden, ze zijn gefokt en geselcteerd op basis van 4 rassen, o.a. de P.R.E.
De 'nieuwe' Spaanse rijschool, omdat hij in de jaren '70 pas officieel is geworden, is die in Jerez d.l. F en is gebaseerd op de Alta Escuela, de oude hoge school van Spanje. Vol met tradities en laten we wel zijn, de voorloper samen met de Italiaanse cultuur van het hoge school rijden.
Dit is geen school, wel een manier van rijden, een stijl.
Citaat:
Dat is de voorwaardse stijl van Caprilli.

Later weer verbasterd of ontwikkeld, hoe je het ook ziet tot een sport. Toen was de Kunst weg.

School is in mijn beleving toch echt een instituut en géén trainigswijze.

Dank voor de overige warmhartige toewensingen, daar zijn we blij mee, maar we weten dat mannen zijn zoals ze zijn. Het is ze vergeven... ze weten niet beter :=
Zesde zintuig, inderdaad en het is zo makkelijk, gewoon naar je gevoel luisteren en goed observeren en interpreteren.
och en HC, wees eerlijk, u bent hier ook af en toe niet weg te slaan. Is dat zelfkastijding of toch in de buurt komen van...

Terug on topic: Ik denk dat er een verschil zit tussen een bewegingsdier en een werkdier. Bewegingsdier zegt wat over de behoefte aan beweging, en wij mensen hebben dieren gefokt die zowel mensvriendelijk zijn als werkwillig. Dat zou je denk ik beter bewegingswillig kunnen noemen.
Ik geloof ook zeker dat paarden het werken met ons mensen best leuk vinden, waarom niet? Daar zijn toch vele intieme bewijzen voor te vinden. Anders hebben onze voorvaderen verkeerde paarden gefokt. Dat geloof ik niet.

Alleen blijft het bij hoe leg je jouw vriend uit wat je graag van hem wil?

Vanmiddag bedacht ik me dat we nu wel zien dat een bepaalde trainingswijze bij bepaalde paarden topprestaties neer kunnen zetten, maar wat als die paarden anders getraind waren? Hadden ze dan ook niet hetzelfde gepresteerd? Dat zullen we nooit weten vrees ik.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 00:56

Paardentango schreef:
lailapri schreef:
Nu nog leren lezen en tijdig afstappen :+

Het moet toch niet gekker worden... :))

Wat paarden allemaal niet moeten kunnen in deze tijd.

ik bedoelde het paard leren lezen, deze hoeft niets te kunnen moet alleen zichzelf zijn. De ruiter kan leren aanvoelen en inschatten, en misschien eerst even aan de longe oid.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 08:00

Janine1990 schreef:
Paardentango schreef:
Janine1990: Ik geloof eerder dat mannen bang zijn van vrouwen, maar dat blijft even tussen ons o.k. ;)

Vertel mij wat. :P
Zo hoor ik regelmatig dat ik een zesde zintuig heb, omdat ik weet wat 'hij' (gewoon even het voorbeeld man, hoe of wat doet er weinig toe) denkt. Dat maakt hem bang. :=

Met al die vrouwen om een hoefsmid heen, kunnen dames een hoefsmid wel angst aan jagen.

Ik zat vanavond te paard en dacht ineens even weer aan de discussie over honden, honden zijn werkdieren.
Ik dacht aan het paard waar ik op zat, die het verschrikkelijk vind om niet bereden te worden, hij is ook een werkdier, hij houdt ervan. Denk of doe ik nu fout?

Of een hond of een paard voor de mens wil werken als ruilhandel, geeft de mens niet het recht zo met dieren om te gaan als of ze voorwerpen zijn. Zelf wettelijk zijn dieren maar voorwerpen en worden zo ook vernietigd. De wanpraktijken van de mens ten koste van de dieren zijn mij persoonlijk niet vreemd, bij paarden en honden.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-09 10:49

Dat weten wij dames, en we verbazen ons regelmatig over de heren en denken dan 'doe maar normaal hoor'. Dames hebben dat extraatje en dat heet 'gevoeligheid'. Heren willen het liefst alles in systemen, dan snappen ze het. (Trouwens ik zoek nog een goede smid...)

Mensen doen aan ruilhandel, al eeuwen. Dieren niet, een zeldzame uitzondering daargelaten waarbij het lijkt of het gaat om ruilhandel, maar echt sprake van ruilhanel is er niet bij dieren. Mensen benoemen het graag zo, maar 'handel' is iets echt iets menselijks.
Als je met een jong paard aan de slag gaat merk je dat je dat zodra je de eerste dingen zal moeten 'aanleren'. (conditioneren en bekrachtigen) Opzadelen=braaf stukje lopen met zadel=braaf, niet baldadig doen braaf, wèl baldadig doen FOEI ! Dat is onze ruilhandel. Sommigen gaan daar heel ver is en willen paarden allerlei mensentrucjes leren. Die zien dieren als mini-mensjes en denken dat ze net als ons denken. Zitten. liggen, kusjes geven, pootje geven etc. Maak een clown van je paardje :+ . Ieder zijn ding...

Maar of die ruilhandel nu slecht is, en of paarden niet hoeven te werken. Op zich is er niks mis mee denk ik. De meeste paarden en mensen vinden het leuk ook. Onze voorvaderen hebben er op geselecteerd, mooi toch. Tsjah en wat is het alternatief, beestje op stal laten staan en er niet aankomen?
Neu zo zwart wit ligt het ook weer niet.
Ik denk dat mensen en paarden prima parnters zijn, alleen moet je als mens denk ik goed nadenken over je grenzen. Waar leg je de grenzen precies, en ken je de eigen grenzen. Die van jezelf.

Werkdier klinkt akelig, maar is dat ook akelig? De vraag die Janine1990 zichzelf stelde vind ik zeer boeiend, het is een vraag die ook mij bezig houdt.
Misschien zelfs wel heel veel mensen. Kijk maar naar de extreme ander kant van alles 'loos', nog net geen ruiterloos of mensloos. Is dat niet een antwoord op de ruiterij zoals nog vaak wordt aangeleerd?

Brengt mij op paardrijden prima ! Doe je paard een plezier en wees als mens de 'vervanger' van zijn normale sociale contacten en vriendschap. De hebben ook of zelfs juist paarden zo hard nodig.
Iedereen die rijdt kent het beeld van het paard na een frisse buitenrit, het paard oogt tevreden thuis. Dat is ook zo denk ik.
Dat is aangeleerd gedrag. Jij gooit mij er niet af en ik ga samen met jou dingen doen. Wij mensen leren dat aan dieren. Maarrrr....

Dan kom je op de grenzen, waar leg je de grenzen van trainen of iets aanleren. Waar is een paard nog een edel dier en waar is het paard een middel, of een gebruiksvoorwerp.
De hamvraag is dan, wanneer is het paard edel en wanneer is het niet edel meer.
Waar zijn grenzen van het toelaatbare, zijn die er ?

Zo heb ik helemaal niets met zittende paarden die voorwerpjes aan de mens geven, dan denk ik neem alsjeblieft een hondje. Hondjes apporteren, paarden zijn andere dieren.
Een ruiter die netjes rijdt, traint en het paard laat stralen roert me. Dat beeld ziet er mooi uit.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 18:22

Paardentango schreef:
Dat weten wij dames, en we verbazen ons regelmatig over de heren en denken dan 'doe maar normaal hoor'. Dames hebben dat extraatje en dat heet 'gevoeligheid'. Heren willen het liefst alles in systemen, dan snappen ze het. (Trouwens ik zoek nog een goede smid...)

Dus dat extraatje heet gevoeligheid, dan mogen u alle dames dat ons heren wel eens gevoelig brengen. Een damessysteem zou voor ons heren dames een stuk begrijpelijker maken. En heeft u al uw goede hoefsmid gevonden?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 18:34

FaberSmid schreef:
Paardentango schreef:

Dus dat extraatje heet gevoeligheid, dan mogen u alle dames dat ons heren wel eens gevoelig brengen. Een damessysteem zou voor ons heren dames een stuk begrijpelijker maken. En heeft u al uw goede hoefsmid gevonden?

Daar zijn leuke boekjes over, van Allan en Barbara Pease... :)

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 18:35

Ik ben een paardenboeken lezer, dat soort boeken staan niet in mijn boekenkast.