waarom kan een PUBER geen paard opleiden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 17:54

_Bitje_ schreef:
ik voel me niet aangevallen, zeker niet op bokt :n

Maar met begeleiding,..
dat is weer een ander verhaal, we hebben het nu over het opleiden
van een paard door een puber opzich, niet over de bakker om de
hoek..En nou ja, begeleiding, dat hoort er min of meer een beetje bij :D

Voor mij is opleiden en inrijden geen groot verschil.
Om een paard kant en klaar af te leveren, mijns inziens minimaal B-klaar (dat lijkt me niet veel).
Maarja, maak van m'n reactie wat je wilt, dat is je goed recht :j

Marian0557

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 17:55

Mijn dochter is nu bezig met het opleiden van de fries van de buurvrouw.
Ze gaat er soms ook mee naar de les (dus al wel wat verder) maar de instructiece is gewoon trots op haar, dat het haar zo goed lukt, en er zo geduldig mee is.
Het paardje loopt ook al echt super.

Mijn dochter is 15 jaar

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-09 18:05

Yamcha: als je goed kijkt naar mijn tekst, kun je lezen dat ik het heus geen probleem vind dat jij een andere mening
hebt dan dat ik die heb.En nee, we zullen je heus niet proberen over te praten :(:)
Jouw mening is dus dat een puber simpel weg niet een paard kan inrijden/opleiden tot een volwassen paard.
Dat er misschien wel uitzonderingen zijn, maar die toch beter kunnen wachten tot ze volwassen zijn en dus nog
beter een paard kunnen inrijden. Volwassenen die dus veel ervaringen hebben kunnen in jou ogen wel een paard opleiden.
Omdat ze 'het gevoel' hebben. Máár nog ga ik terug op jou gezegde kreten: dan kunnen volwassenen dus
ook niet zomaar een paard inrijden, wie zegt dat die het gevoel wel hebben? en wie zegt dat een doorsnede volwassene
het wel kan? Dan denk ik dat je niet kunt bepalen of je het gevoel hebt of kan...
Dan zie ik het als ervaring,en hoe je denkt.
Én die begeleiding, ... wat voor begeleiding? een moeder met enige kennis of een 'prof' ?

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-09 18:06

Janine1990 schreef:
_Bitje_ schreef:
ik voel me niet aangevallen, zeker niet op bokt :n

Maar met begeleiding,..
dat is weer een ander verhaal, we hebben het nu over het opleiden
van een paard door een puber opzich, niet over de bakker om de
hoek..En nou ja, begeleiding, dat hoort er min of meer een beetje bij :D

Voor mij is opleiden en inrijden geen groot verschil.
Om een paard kant en klaar af te leveren, mijns inziens minimaal B-klaar (dat lijkt me niet veel).
Maarja, maak van m'n reactie wat je wilt, dat is je goed recht :j

oké, inrijden,zadelmak maken, opleiden tot een volwassen paard.. hoe je het maar wilt noemen?
B staat ook niet voor niets voor basis of beginnent ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 18:13

_Bitje_ schreef:
Yamcha: als je goed kijkt naar mijn tekst, kun je lezen dat ik het heus geen probleem vind dat jij een andere mening
hebt dan dat ik die heb.En nee, we zullen je heus niet proberen over te praten :(:)
Jouw mening is dus dat een puber simpel weg niet een paard kan inrijden/opleiden tot een volwassen paard.
Dat er misschien wel uitzonderingen zijn, maar die toch beter kunnen wachten tot ze volwassen zijn en dus nog
beter een paard kunnen inrijden. Volwassenen die dus veel ervaringen hebben kunnen in jou ogen wel een paard opleiden.
Omdat ze 'het gevoel' hebben. Máár nog ga ik terug op jou gezegde kreten: dan kunnen volwassenen dus
ook niet zomaar een paard inrijden, wie zegt dat die het gevoel wel hebben? en wie zegt dat een doorsnede volwassene
het wel kan? Dan denk ik dat je niet kunt bepalen of je het gevoel hebt of kan...
Dan zie ik het als ervaring,en hoe je denkt.
Én die begeleiding, ... wat voor begeleiding? een moeder met enige kennis of een 'prof' ?

Ik denk ook niet dat elke volwassene een paard kan opleiden, maar een volwassene met veel gevoel en ervaring denk ik wel.

Onder begeleiding: van een prof dan, iemand die zelf ervaring heeft specifiek met het opleiden van jonge paarden.

Ik kan zo niet bepalen wie het gevoel heeft en wie niet. Ik kan daar meer over zeggen als ik iemand zie rijden, en liefst een paar keer. Het is ook goed reageren op onverwachte dingen die je tegenkomt, ik denk dat je daar zeker een goede dosis ervaring voor nodig hebt, maar ook een goed gevoel, instinctief weten wat je moet doen.

Wie zijn "we" trouwens?

Erg prettig dat je het niet erg vindt dat ik een andere mening heb als jij, het zou erg lastig discussieren zijn als je dat wel vond.

_Bitje_

Re: waarom kan een PUBER geen paard opleiden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-09 18:15

uh.. waar staat we? O:)

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 18:16

ik heb op mn 13e ook een 4 jarige arabier ingereden met goede instructrices enzo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 18:18

_Bitje_ schreef:
uh.. waar staat we? O:)

Hier:
_Bitje_ schreef:
En nee, we zullen je heus niet proberen over te praten

:D

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-09 18:19

oh in elk geval ik :') meer vrijwilligers ? :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 18:20

_Bitje_ schreef:

:')

_O- Briljant :')

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 18:22

Maar Bitje, mag ik even vragen? Jij bent dus van mening dat je best een jong paard in kunt rijden?
Waar fundeer je dit op?

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-09 18:23

toch nog een lolletje tussen de ingewikkelde,moeilijke,heftige discussie door :')

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-09 18:29

Janine1990 schreef:
Maar Bitje, mag ik even vragen? Jij bent dus van mening dat je best een jong paard in kunt rijden?
Waar fundeer je dit op?

even woordenboek er bij gepakt hoor, wist niet wat funderen was :')

Nou ja,.. Na dat ik het heb gedaan... ja :D O:)
Nou moet ik ook toegeven dat Bo'tje echt een braverik is, maar het is en blijft een jong dier.
En met de goede hulpen,met een inctructeur, en aan alles wat ik met hem heb gedaan is er
toch een ontzettend leuk paard uit gekomen. Moet je nagaan!

Ik moest hem maar inrijden van de eigenaar of ik dat wou,
toen was Bo een 3 jarige haflinger waar nog niks, ik herhaal niks mee gedaan is..
Hij stond in de wei, werd heel af en toe eens in stal gezet (swinters) en werd 1 x in de maand misschien eens door de
bak gejaagd. Zijn karakter? Een ondeugd,klier en dat gewoon omdat hij niet bij mensen betrokken was..
en wat is het nu?
Een brave haflinger die ik ondertussen net een wedstrijd achter de rug heb gehad (officieel)
en gelijk al een wp'tje :j
Hij is vrolijk blij en eerlijk ohz, Als ie het niet begrijpt, dan geeft ie dat aan, zo voel ik dat teminste..

genoeg verteld :) ?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 18:32

Euh ja, ik heb me enigsinds een beeld kunnen vormen.

Nu geven we jou een behoorlijk bloedpaard, gaat het je dan weer lukken?

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 18:33

_Bitje_ schreef:

mie toe.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-09 18:35

jeetje, ondervraag me niet zo :')
net of ik een moord gepleegd heb :')

Mijn eigen paardje is een 'behoorlijk warmbloedpaardje' ...
in elk geval een hitte pettit, die ik ondertussen 3 jaar heb,
Het was eerst niet de makkelijkste, heb ook vaak jankend op het paard gezeten,
maar nu ,.. de laatste 2 jaar gaat het super, en kan ik dat pismerrie gedoe van haar
wel 'temmen'.. als je begrijpt wat ik bedoel :D

- volgende vraag ...!

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 18:39

Janine1990 schreef:

Dat slaat nergens op...
Niemand kan op voorhand zeggen dat iets wel of niet gaat lukken, er zijn meer omstandigheden dan alleen dat bloedpaard, wat er ook mee bedoelt mag worden...

Ik heb 2 jonkies op stal staan, 1 Laudabilis X Foxiland, Laudabilis zijn vader is volbloed, Foxiland is een volbloed.
Deze wordt weggebracht, niet vanwege zijn papieren, maar vanwege zijn manier van doen icm zijn stokmaat en het hebben van nog een jonkie en in het examenjaar zitten.
Dan heb ik nog een Papilon Lozonais X Liberty Life staan, die zit net iets anders in elkaar, en die rijdt mijn dochter wel zelf in/aan...

Dan heeft ze een Lake Bid X Placido X Elcaro zadelmak gemaakt, gas, rem en stuur erop gezet en die is dan nu voor een jaar naar kenissen om verder door te rijden.
En heeft ze de moeder van de Lake Bid, zadelmak gemaakt en door gereden tot de L1
Heeft ze een Welsh NWR zadelmak gemaakt en doorgetraind tot ca M nivo (contragalop moest nog bevestigd worden) uitgebracht tot L1 nivo (pony is 4 jaar)
Zijn dat bloedpaarden of niet?

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-09 18:40

overigens denk ik dat ze me gewoon wil uithoren, ik hoef maar iets verkeerds te zeggen en dan ben ik het bokje, of niet soms Janine1990 ?

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-09 18:42

bovendien ben jij ook maar 19 ;)
maar zeg, zou jij denk je wel zelf een paard kunnen inrijden? :)
nu we het er toch over hebben?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 18:42

Maargoed, nu heb je twee soorten rijden, rijden met ambitie, iets willen bereiken. En aanhobby-en.
Voor het eerste ben ik voor 90% overtuigd dat een puber zo'n paard echt niet kan inrijden en opleiden. Om het dan maar even in delen te noemen.
Pubers denken vaak heel veel te weten, toen ik 14 was, vond ik mezelf wel zo intelligent. Nu ben ik 19 en kom ik tot de conclusie dat ik in het hele leven nauwelijks iets voorstel, ik kan nauwelijks ergens over mee praten.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 18:43

_Bitje_ schreef:
bovendien ben jij ook maar 19 ;)
maar zeg, zou jij denk je wel zelf een paard kunnen inrijden? :)
nu we het er toch over hebben?

Nope :)
Het paard waar ik op rij is nogal een heet dier, maar MIJN gedrag, MIJN karakter, MIJN houding af en toe tegenover dat dier, doen mij wel aanwijzen dat ik zeker nog niet in staat ben een paard op te leiden.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-09 18:43

dat is meer eigenbelang.. niet iedereen is hetzelfde ;)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 18:46

waarom ga je er van uit dat "een behoorlijk bloedpaard" zijn manieren niet zal houden? Heb een "behoorlijk bloedpaard" gereden waar menig koel trekpaard nog wat van had kunnen leren... En dat was een 4-jarige die nog maar 6 maanden onder het zadel was.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 18:47

Alane schreef:
Janine1990 schreef:

Dat slaat nergens op...
Niemand kan op voorhand zeggen dat iets wel of niet gaat lukken, er zijn meer omstandigheden dan alleen dat bloedpaard, wat er ook mee bedoelt mag worden...

...

Zijn dat bloedpaarden of niet?

Helemaal mee eens! Maar zoals ik al heb genoemd is het best kenmerkend aan pubers dat ze denken dat ze heel veel weten en veel wijsheid bezitten, maar uiteindelijk toch tot het besef komen: "Hé, zoveel stel ik eigenlijk niet voor."
Het gaat om zelfkennis, maar ook om de kennis van de ouders. En naar mijn idee overschatten pubers zichzelf meer dan eens.

Ik ga er vanuit dat jij voldoende kennis hebt over je dochter en over je paarden, om te beslissen of het zou kunnen lukken. Er zijn genoeg pubers die niet zo'n hoge pet van zichzelf op hebben als ik vroeger heb gehad... Je hoeft echt niet op te komen voor je dochter, zij heeft voor jou al bewezen dat zij het wel kan. Maar elke puber is weer anders.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-09 18:48

ik dacht wel dat je me aan het overhoren was :')
-Maar als ik had gezegd : nee dat kan ik niet, dan had je vast wel
gezegd: zie je, je hebt het gewoon niet onder controle...