yole schreef:Ik moet het eerste plaatje of filmpje van echte verzameling in de dressuur nog zien...
Als nog nooit iemand in staat is geweest om een (in jouw ogen) goede verzamelde galop te rijden, hebben we het hier dan over een fictieve gang van het paard? Net zoals wij bijvoorbeeld Pegasus kennen, maar nog nooit een paard hebben zien vliegen? Of moet ik deze opmerking zien als een sneer naar de (moderne) dressuur? Erg volwassen.... Nou goed, aangezien ik hier klaarblijkelijk totaal onwetend ben, graag bewegende beelden van hoe het wel moet... (een prehistorisch plaatje van paarden uitgehakt in steen zegt mij ook niet zo veel.... Ik vermoed namelijk dat men destijds artistieker en vaardiger was in beeldhouwen, dan in paardrijden. Onderbouwen kan ik dat echter niet, want 450 v.c. bestond er nog geen youtube
) Dus als je met recente bewegende beelden op de proppen kan komen met hoe het wel moet, graag! Ik wil als ruiter best mijn ego op zij zetten om steeds beter te leren rijden.
yole schreef:Ik snap ook totaal het verschil niet tussen verzameld galoperen in het terrein en in de bak.
Hoeft ook niet. De laatste keer dat ik checkte kon mijn paard ook nog verzameld galloperen op het strand... En hij kan ook door de bak galloperen alsof hij door het terrein gaat
Maar goed, laten we eerst maar eens even helder krijgen hoe een verzamelde galop er uit moet zien, anders kunnen we discussieren tot we een ons wegen.
yole schreef:Mijns inziens (maar dat is dus mijn opvatting) ligt het geheim van de verzameling in de halve ophouding ZONDER teugelinwerking.
Ik zou heel graag wel eens willen zien HOE dat er in de praktijk uit zien. Heb je daar een filmpje van?
yole schreef:En, indien we onze zogenaamde dure 'dressuurpaarden', om het oneerbiedig te zeggen, verder naar de kloten fokken door ze van een nog ongunstigere constitutie te voorzien (lees langere rug, schouderaanzet, nek, enz...) zal echte verzameling (aan de losse teugel dus) binnenkort voorgoed tot het verleden behoren...
De mijne heb ik voor een appel en een ei gekocht.... Is er voor mij nog hoop denk je?
yole schreef:De onmogelijkheid om tijdens een rit in het terrein tot een geconcentreerde galop te bekomen (wat niets te maken heeft met snelheid), zal vroeg of laat leiden tot ongecontroleerd vluchtgedrag.
Rijden in een auto zonder remmen is ook niet aan te bevelen... Maar volgens mij hoef je met een paard niet te kunnen verzamelen volgens het boekje om te kunnen remmen... Praktisch gezien zijn er voldoende andere opties om ongecontroleerd vluchtgedrag in te perken. Misschien verdienen die niet allemaal de schoonheidsprijs... Maar nood breekt wetten.