Spelen met je vingers of stille hand?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

maaikedewit

Re: Spelen met je vingers of stille hand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 16:31

Ik heb vandaag geprobeert om haar zonder spelen enz. naar beneden te rijden, maar jullie hebben idd gelijk!
Het ging veel beter, ze ontspanden meer en ik kreeg echt iets in mijn handen!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 16:59

maaikedewit schreef:
Ik heb vandaag geprobeert om haar zonder spelen enz. naar beneden te rijden, maar jullie hebben idd gelijk!

+:)+ +:)+
erg leuk om te lezen!

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 17:01

maaikedewit schreef:

een van de weinige bokkers die naar hand van advies het een keer gaat proberen.

Ik rijd ook als optie 2, ik ben heel erg van het licht maken en meegeven.

maaikedewit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 17:08

Yvonniej schreef:
maaikedewit schreef:

een van de weinige bokkers die naar hand van advies het een keer gaat proberen.

Ik rijd ook als optie 2, ik ben heel erg van het licht maken en meegeven.

ja ik nu oowk :o :)
Eerst van optie 1 maar toen ik begon te meegeven met mijn teugels en met mijn zit en mijn benen zonder te vragen ging ze ontspannender naar beneden, zo begon gelijk rustiger te lopen, nog een probleem al opgelost (want ik heb ook het probleem dat ze steeds te snel gaat).
Het is nog niet helemaal opgelost, maar er zit een begin in en ik weet hoe ik het nu moet oplossen!
erg bedankt bokkers! :D

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 18:41

ben toch optie 2 gaan proberen, en lukte al aardig. het afleren van sterrenkijken is best moeilijk :P

mynique

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 00:09

Het paard wat ik rij wordt als optie 1 gereden, zo leer ik hem ook rijden in de les. Daar hou ik ontzettende pijn in mijn lijf aan over.
Ik probeer hem dan zoals optie 2 te rijden waardoor meneer denkt dag.....ik loop met mijn kop lekker omhoog. Hij is het natuurlijk niet gewend. Wel jammer.....maar ja daar heb je mee te maken als je paarden van andere rijdt.

nikkieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 01:19

mijn nieuwe instructie is mij de 2e methode aan het aanleren en ik moet zeggen dat het heel fijn werkt voor mij en mijn paard

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 01:29

@maaikedewit- Heel goed, het is ook een kwestie van rustig aanleren. Je moet niet verwachten dat je paard het in een keer 200% oppakt.

Het beste is; probeer lang en laag los te rijden. wat daarbij ook helpt is, na ong een kwartiertje los stappen en draven, je pony/paard op de volte te pakken en hem licht in het schouder binnenwaarts te zetten met een lage zachte hand. Hierdoor zakt hij er makkelijker in en zal hij zich sneller lager ontspannen zonder dat je heel erg hoeft vast te houden of enorm hoeft te drijven. En wat heel belangrijk is; kom van die hoefslag af, ga rijden, (slangen)voltes gebroken lijnen, fantasie figuren. Hou je paard aan het werk.

Hoop dat ik het een beetje duidelijk heb uitgelegd?

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 04:06

Met een stille, meeverende hand.

love_nadesh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 04:12

Ik gebruik eigenlijk geen van de 2, sind smijn paard weer los is in zijn rug hoef ik alleen mijn binnenhand iets naar beneden tedoen en dan loslaten en dan loopt die al heerlijk ontspannen.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 09:38

Leuk om te lezen dat steeds meer mensen doorkrijgen dat spelen/kneden/friemelen geen goede manier is, omdat dit alles voor het paard een vorm van zagen is.

Het duurt misschien wat langer voor je gevoel, maar als je op deze manier ontspanning bereikt, bereik je ontspanning vanuit het paard zelf, en geen gedwongen houding omdat paard zijn hoofd maar opkrult omdat zijn mond zo zeer doet ;)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 12:34

mynique schreef:
Het paard wat ik rij wordt als optie 1 gereden, zo leer ik hem ook rijden in de les. Daar hou ik ontzettende pijn in mijn lijf aan over.
Ik probeer hem dan zoals optie 2 te rijden waardoor meneer denkt dag.....ik loop met mijn kop lekker omhoog. Hij is het natuurlijk niet gewend. Wel jammer.....maar ja daar heb je mee te maken als je paarden van andere rijdt.

Het maakt eigenlijk niet uit hoe het paard daarvoor gereden wordt. Hoogstends een herdere mond maar dan nog is methode 2 wel te doen. (als het paard niet aan de teugel wil zal hij eerder helemaal vast zitten of de ruiter doet het niet goed)

Als jij pijn in je lijf krijgt, dan geef je teveel spannning. Richt je op ontspanning en dus ook op je gehele lijf (schouders los en armen die lekker mee scharnmieren zaodat ze met de mond van het paard meegaan.

miawallace

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 13:25

Ik heb altijd optie 1 geleerd maar optie 2 klinkt eigenlijk ook wel logisch...

hiekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 18:46

absoluut 2de manier. Heeel lang op eerste manier geprobeerd op advies van anderen. Paardje ging er erg tegenin en drukte rug weg. Nu rij ik eerst de achterhand actief en wacht totdat ze zelf bit afknabbelt en m'n hand op zoekt. Dan hoef ik maar heel iets m'n vingers om de teugels te sluiten als ze er weer uit wil lopen. En dan ook veel been. Van achter naar voren is echt de manier. Van de voorkant afblijven. We zijn er nog lang niet, maar kan nu na hele lange tijd voorwaarts neerwaarts rijden. En we proberen van daaruit nageeflijk te rijden.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 18:53

maaikedewit schreef:

Wow Maaike wat gaaf om te lezen!! Voel je ook dat hoe meer jij ontspant, je paard ook meer ontspant? En hoe losser jij in je lijf wordt, hoe losser je paard ook wordt! Eerste keer dat ik dit mocht ervaren was ik helemaal in de wolken!
Heel veel succes met je paardje en vooral ook veel plezier :j

maaikedewit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 18:56

laetitia schreef:
maaikedewit schreef:

Wow Maaike wat gaaf om te lezen!! Voel je ook dat hoe meer jij ontspant, je paard ook meer ontspant? En hoe losser jij in je lijf wordt, hoe losser je paard ook wordt! Eerste keer dat ik dit mocht ervaren was ik helemaal in de wolken!
Heel veel succes met je paardje en vooral ook veel plezier :j

ja inderdaat, ik ontspanden ook zonder dat ik aan haar mond zat!
Het is idd een echt machtig gevoel:D

Summy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 19:06

Ik rijd altijd optie 2... Ik ben eigenlijk nooit bezig met aan de teugel rijden, dat komt vanzelf wel. ;)

xXxXsasxXxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 12:28

Ik doe meestal optie 2, maar soms heb ik door dat ik toch een beetje met optie 1 bezig ben. Ben druk bezig om het gewoon helemaal bij optie 2 te houden, want dat is inderdaad veel fijner!

arlette1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 14:20

ik heb geleerd dat je moet spelen met je vingers en niet moet zagen want dat doet de ppony juist pijn is zijn mond want als je speelt gaat hij ook met zijn bitje spelen en er op knabbelen, ZAGEN DOET ALLEENMAAR PIJN, maar goed ieder denkt er anders over maarja dit is tch een discussieforum??

dus we zijn het niet met iedereen eens :+

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 14:21

Arlette lees het hele topic eens...

Spelen is voor een paard zagen ....

Carismaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 15:20

Spelen met de vingers.. ik zit nu op les en daar zegt de intructrice dat dus dan zou dat wel kloppen denk ik :+

eekhoorn33

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 15:31

Als het goed is wordt een paard met het losrijden geleerd, dat met het hoofd naar beneden fijner is dan met het hoofd omhoog.
Dan heb je een stille hand, meestal zoekt het paard daar zelf wel wat steun op en kun je naarmate het paard verder in africhting is gaan 'vragen'. Spelenderwijs kneepjes geven is in dit geval oke.

Als een paard al op dergelijk niveau loopt dat het weet wat nagefelijk en over de rug rijden is, kan het op een meer dwingende manier naar beneden gevraagd worden als het zich wil onttrekken aan de geslotenheid, dan is het hand stil en been geven. tot het paard weer nageeft en dan kun je je hand weer ontspannen.

CM_ zagen en spelen is wel degelijk wat anders.
Spelen, is kneepjes geven, zachtjes, kietelen.

Zagen is het bit door de mond sjoren, hard en ruw.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 15:38

Heb wel erg mijn bedenkingen over je post eekhoorn.

Een paard '' weet wat nageeflijkheid is en over de rug lopen"?
Een paard denkt niet zoals mensen naar mijn weten hoor!

En een paard dat zich wil ontrekken aan de geslotenheid? Wat een kwelling voor zo'n dier dan om gereden te worden op zo'n manier.

Dus als een paard 'in verzet komt' dan dwing je hem dus gewoon weer naar beneden? Niet eerst even nagaan waarom paard in verzet komt en wat jij fout doet als ruiter?

Zagen is hardhandig je paard pijn doen
Spelen is je paard irriteren en druk uitoefenen op de lagen om en om.

eekhoorn33

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 15:46

In die zin weet een paard wat nageefelijk is omdat het fijner is voor een paard om naar beneden te lopen dan met de kop omhoog, het denkt niet als een mens, het doet iets uit ervaring.

En als een paard zich onttrekt aan de gesloten heid omdat het iets ziet, of gewoon 'stout is' moet het idd weer naar beneden ja.

Als het zich meerdere malen voordoet ga je inderdaad kijken naar de rug,tanden,niveau wat het paard aan kan en of het niet te hoog gegrepen is.

De paarden bij ons lopen hoger dan L niveau, en een volte 10 meter gaat niet als je paard afgeleid is en de kop eruit trekt, terwijl je weet dat je paard het niet kan.

We rijden echt niet met een 4 jarige een volte 10 meter en verwachten dat het zich concentreert en doet wat we willen.

Spelen kan ook meerdere kneepjes geven aan 1 kant, hoeft niet perse links - rechts te zijn.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 16:39

Eekhoorn, ook ik kan me niet vinden in jouw post.

Als bij mij een paard zijn hoofd omhoog brengt, oftewel tegen de hand komt, los ik dat (zoals het hoort) op door naar voren te rijden met de kuit en dat licht te begrenzen in de hand.

Meteen blokkeren met die hand daarmee forceer je de boel alleen maar.

En kneden is idd zoals Laetitia mooier omschrijft : een flinke irritatie in de mond van het paard.
Ik noem het uit gemakzucht zagen, omdat het voor een paard toch echt wel als zagen aan moet voelen, die onrust in de hand.

Kneden/spelen/friemelen is onrust, een ruiterhand dient stil en elastisch te zijn, en indien nodig te begrensen of een ophouding te maken, maar nooit te kneden of spelen of hoe de gek het ook maar noemt.

Een paard moet vanuit het been nageeflijk gereden worden, en niet zijn hoofd in te knikken om het gerommel van de ruiterhand te willen ontzien.