Interview anky over Rollkur

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 16:50

Twiggy2008 schreef:
Toekie schreef:
Heerlijk, zo leven in mijn eigen domme inzichtloze wereldje. :+:

Hahaha, nou, hier dan nog eentje, hoor. :D

jij leeft niet in een circel wereld :D :D

imo ben jij iemand die open staat voor de andere kant van de streep.......... of je het er nou wel of niet mee eens bent.........

Axel_Valerie

Re: Interview anky over Rollkur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 16:56

He zijn er dan 2 verschillende aardkloten?? Ik dacht dat we het over anky hadden (dat meisje die niet kan rijden?)..

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 17:00

KiWiKo schreef:
jij leeft niet in een circel wereld :D :D

imo ben jij iemand die open staat voor de andere kant van de streep.......... of je het er nou wel of niet mee eens bent.........

Hihihi, nou Kim, er zijn dingen waar ik echt niet voor open sta, hoor. Bijvoorbeeld 24/7 eenzame opsluiting, geruk en gepluk (bij alle soorten optomingen), hyperflexie, eigenlijk alles waarbij het welzijn van een paard in gedrang komt, dus ook verwaarlozing/mishandeling, noem maar op. Voor de rest vind ik dat je altijd naar het paard moet blijven kijken en vooral ook naar jezelf. ;)
En ik heb in het dagelijkse leven vrienden en vriendinnen in alle vormen van het paarden houden en trainen, dus blijkbaar kan het wel. En ze weten van mij wel zo'n beetje hoe ik er in sta, maar ik heb nog meer kanten, he, hahaha... Dus als het botst, ach, dan hebben we nog andere gezelligheid gelukkig. :D
Ik denk ook niet dat ik in een cirkel wereld leef op zich (ik hoop het niet), daar is mijn aard ook helemaal niet naar.

Van jou kan ik trouwens precies hetzelfde zeggen :) . Ook jij staat open voor andere zaken dan waar je zelf mee bezig bent. En in (hele heftige) discussies kun je soms heel verrassend uit de hoek komen, waardoor ik ook weer anders naar iets kan kijken. En dat is mooi.

Maar ik ben het wel met je oneens wat je net over Anky's rijstijl zei, wat betreft het kijken van achter naar voren. :D
Zo zou het moeten, maar ik zie op dat plaatje toch echt de boel precies andersom. ;)
(*ik duik even weg nu* :D ) ;)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 17:09

hahahah wegduiken is niet nodig :D :D
wellicht wil je eens een keer een dag met me meegaan, dan zorg ik voor een paardendag met de dingen waar ik of een andere ik mee worstel...

ga er eens opzitten, kijk eens wat het is.

in ruil daarvoor wil ik eens een dag met jou mee komen kijken, want ik denk zomaar dat ik ook daar weer heel veel van kan leren.........

en leren is hoe dan ook nooit een verloren moment :)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 17:21

Toekie schreef:
Dat zijn dan al twee mensen in hetzelfde wereldje. :D

Nee hoor, met zijn drieen :D :+ Want ook ik ben veel te dom om het verschil te zien tussen iedere sterveling die dusdanig aan het ijzerwerk hangt en Anky of andere grootheden. Want als die achteroverleunen en de ijzerwinkel lekker strak in de mond trekken, is dat heeeeeeeeeel wat anders dan Mientje om de hoek die onvoorzichtig is met haar trensje. :+

FF serieus... dit is dus precies de reden waarom ik tegen HF ben,. Het gaat mij niet om de HF op zich, maar om het feit dat je daarbij aanmerkelijk meer druk op het bit ziet, wat wellicht mogelijk is om HF te bewerkstellingen.
Het lijkt me voor een paard nl een niet zo prettige houding omdat het daardoor beperkt wordt in zicht en opgesloten is tussen hand en ruiter.
HF op vrijwillige basis, waarbij het paard voelt dat het eruit kan komen als die behoefte er is, lijkt me wat anders (heb ik het dus over een rekoefening van bv halve minuut)

En verdomd... Lovely... ik was het toch met je eens. :D

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 17:28

met HF is er niet meer druk op het bit :D :D

dat is zo een ongeovelijk moeilijk vooroordeel te bestrijden :)

HF is van achteren uit gereden, ik wou dat mensen dit eens leerden zien :)

Rowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 17:29

liljebo schreef:
Toekie schreef:
Dat zijn dan al twee mensen in hetzelfde wereldje. :D

Nee hoor, met zijn drieen :D :+ Want ook ik ben veel te dom om het verschil te zien tussen iedere sterveling die dusdanig aan het ijzerwerk hangt en Anky of andere grootheden. Want als die achteroverleunen en de ijzerwinkel lekker strak in de mond trekken, is dat heeeeeeeeeel wat anders dan Mientje om de hoek die onvoorzichtig is met haar trensje. :+

FF serieus... dit is dus precies de reden waarom ik tegen HF ben,. Het gaat mij niet om de HF op zich, maar om het feit dat je daarbij aanmerkelijk meer druk op het bit ziet, wat wellicht mogelijk is om HF te bewerkstellingen.
Het lijkt me voor een paard nl een niet zo prettige houding omdat het daardoor beperkt wordt in zicht en opgesloten is tussen hand en ruiter.
HF op vrijwillige basis, waarbij het paard voelt dat het eruit kan komen als die behoefte er is, lijkt me wat anders (heb ik het dus over een rekoefening van bv halve minuut)

En verdomd... Lovely... ik was het toch met je eens. :D

HF hoort uitgevoerd te worden door lichte druk op de teugels waarbij de hand onmiddelijk ontspant wanneer het paard loslaat ín z'n nek en kaken, en het kan ook alleen juist worden gebruikt wanneer het paard zeer goed aan de hulpen staat en de achterhand goed onder de massa zet. Het (met volle gewicht) hangen aan de teugels heeft echt niks te maken met de trainingsmethode dat is gewoon een fout van de ruiter/amazone. Die hoort namelijk altijd een mooie onafhankelijke zit te hebben welke trainingsmethode die dan ook gebruikt.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 17:34

Rowna schreef:
HF hoort uitgevoerd te worden door lichte druk op de teugels waarbij de hand onmiddelijk ontspant wanneer het paard loslaat ín z'n nek en kaken

Heeft er hier iemand een goed HF getraind paard dat licht aan de hulpen staat, en kan die eens een filmpje maken van een sessie HF op een gewone gebroken trens zonder sperriem? Ik denk dat dat mijn begrip van wat er nu precies gedaan wordt zou verhogen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 17:38

BANDIDA ik denk dt je gewoon in zijn algemeenheid misschien iets beter tot de aarde kan komen en dan pas na langen leermomenten dit soort vragen moet gaan willen stellen :)

ga jij nou maar eerst beginnen met een leuk L waardige jazz bijvoorbeeld :D

Rowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 17:41

Eigenlijk is het jammer dat ik niet een filmpje heb van de trainingsmeeting op Academy Bartels. Daar lieten ze met meerdere paarden zien hoe de Hollandse School op een goede en vooral vriendelijke manier kon worden gebruikt om een paard te gymnastiseren. Maar voor alle mensen die sterk hun twijfels hebben bij Hollandse School is dat wel een aanrader voor volgend jaar, vooral omdat ze bij de Academy open staan voor alle meningen en een goede discussie :)

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 17:42

KiWiKo schreef:

Dat zeg jij. Ik heb het nog nooit gezien.

Daarnaast is dat "van achter uit gereden" weer echt zo'n dressuur-dooddoener. Als je er maar bij zegt dat het van achter uit gebeurt is het goed :? Iedereen ziet dat de hand terugwerkt, maar het is echt van achteruit hoor :+ .
Trekken is pijn in het bekkie, of dat nou "van achter uit" gebeurt of niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 17:45

Dat van dat van achter uit gereden zijn snap ik wel; maar het beeld roept doorgaans iets anders op.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 17:55

Lovely schreef:
Ik doe even een ploatie ter illustratie:
Afbeelding

Dit is wat ik zie, kan er uiteraard compleet naast zitten:

Een piekrecht overeind staande staart: duidt m.i. veelal op een erg vrolijk/energievol paard die op zulke momenten vaak niet echt voor de ruiter openstaat cq op de ruiter let cq elk moment kan 'ploffen' :). Dan wil je wel eens de handrem erop zetten.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 17:57

sanne83 schreef:
KiWiKo schreef:

Dat zeg jij. Ik heb het nog nooit gezien.

Daarnaast is dat "van achter uit gereden" weer echt zo'n dressuur-dooddoener. Als je er maar bij zegt dat het van achter uit gebeurt is het goed :? Iedereen ziet dat de hand terugwerkt, maar het is echt van achteruit hoor :+ .
Trekken is pijn in het bekkie, of dat nou "van achter uit" gebeurt of niet.

het is maar net wat je wil zien :D :D
het is altijd het been wat dit tewerksteligt en nier de hand..............

maargoed, misschien kom je ooit een keer een paard tegen die dit kan hebben, en waar je dit mee kan doen om het te vergelijken met ons huis tuin en keuke rijden :)

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 18:00

KiWiKo schreef:
BANDIDA ik denk dt je gewoon in zijn algemeenheid misschien iets beter tot de aarde kan komen en dan pas na langen leermomenten dit soort vragen moet gaan willen stellen :)
ga jij nou maar eerst beginnen met een leuk L waardige jazz bijvoorbeeld :D

KIWIKO ik denk dat jij misschien eens op de bal kan spelen in plaats van op de man, zucht.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 18:00

Rowna schreef:
[HF hoort uitgevoerd te worden door lichte druk op de teugels waarbij de hand onmiddelijk ontspant wanneer het paard loslaat ín z'n nek en kaken, en het kan ook alleen juist worden gebruikt wanneer het paard zeer goed aan de hulpen staat en de achterhand goed onder de massa zet. Het (met volle gewicht) hangen aan de teugels heeft echt niks te maken met de trainingsmethode dat is gewoon een fout van de ruiter/amazone. Die hoort namelijk altijd een mooie onafhankelijke zit te hebben welke trainingsmethode die dan ook gebruikt.

Ik kan me voorstellen dat het zo hoort te zijn, maar ik zie het in de praktijk niet. Vandaar mijn bedenkingen.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 18:02

Rowna schreef:
Eigenlijk is het jammer dat ik niet een filmpje heb van de trainingsmeeting op Academy Bartels. Daar lieten ze met meerdere paarden zien hoe de Hollandse School op een goede en vooral vriendelijke manier kon worden gebruikt om een paard te gymnastiseren. Maar voor alle mensen die sterk hun twijfels hebben bij Hollandse School is dat wel een aanrader voor volgend jaar, vooral omdat ze bij de Academy open staan voor alle meningen en een goede discussie :)

Dat is inderdaad jammer. Ik zou dat graag zien.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 18:02

Citaat:
Afbeelding

:roll: Hollands glorie in actie. Juist ja, momentopname..

Citaat:
Ik kan me voorstellen dat het zo hoort te zijn, maar ik zie het in de praktijk niet.

Ik ook niet. Vandaar mijn vraag of het zonder de notenkraker ook lukt, dat 'vriendelijk gymnastiseren'.

Rowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 18:06

liljebo schreef:
Rowna schreef:

Dat is inderdaad jammer. Ik zou dat graag zien.

Ja, ik snap ook best dat mensen hun bedenkingen hebben bij de filmpjes die hier af en toe voorbij komen.
Anky's ''ophoudingen'' in dit filmpje vind ik ook niet vriendelijk en als ik mijn mening zou baseren op de filmpjes die de laatste tijd worden geplaatst zou ik waarschijnlijk ook een andere mening over HF hebben.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 18:14

Bandida schreef:
[Ik ook niet. Vandaar mijn vraag of het zonder de notenkraker ook lukt, dat 'vriendelijk gymnastiseren'.

helaas kunnen heel veel mensen niet zien dat dit niet het ldf of hyperflexy is.............

dit is puur het overleven op een topsporter............ dier is hier ernstig gespannen en wil er met al de kracht en lenigheid tussenuit naaien............. en tja dan doe de als ruite misschien dingen die voor sommigen wat dommig lijken...........

maar ook anky wil niet in een rolsotel belanden.........

domme, domme opmerkingen hier en daar :)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 18:17

bandida ............ als jij weer in Nederland bent............ dan mag jij op een zzlicht paard jouw kunstje doen............

ding is gruwelijk gehoorzaam............ TE gehoorzaam voor de simpele ruiter.........

durf jij het aan............ want echt je gaat met je hoofd tegen de muur ald je hem beledigd............

dus je moet heel zeker zijn van jouw kunnen........ hij pikt geen sjit

Danique07

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 18:27

KiWiKo schreef:
bandida ............ als jij weer in Nederland bent............ dan mag jij op een zzlicht paard jouw kunstje doen............

ding is gruwelijk gehoorzaam............ TE gehoorzaam voor de simpele ruiter.........

durf jij het aan............ want echt je gaat met je hoofd tegen de muur ald je hem beledigd............

dus je moet heel zeker zijn van jouw kunnen........ hij pikt geen sjit

_O-
goed gezegt ;)

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 18:30

:Z :Z op de man spelen is zo makkelijk...

Wat een africhting trouwens, als je zo vaak nog aan de noodrem moet trekken :+

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 18:33

ik zou ook diep zuchten,,,,,,,,,,,,,, wil jij jouw kunnen laten zien op dit paard Sanne..........

ik durf er twiggy zo op te zettehn, welliecht hier en daar wat moeilijk.......... maar die red zich wel........

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 18:39

Nou wel een beetje respectvol blijven e.
Bandida eens ik terug te been ben en kan rijden, nodig ik je graag uit om mijn lt paard te rijden. Super klassiek geschoold, dus vermoed dat je daar wel aardig mee uit de voeten kan en dan zal ik je op trens als je wil ldr laten rijden en eventueel rollkur. Dan zal je voelen dat het echt niets met kracht van de ruiter te maken heeft, wel techniek en voelen. Pas op hoor je paard wordt wel een echte bodybuilder, dus als ze fris staan moet je ze dan echt wel niet laten ontploffen. Maar dat is met elk getraind paard dat wat in het bloed staat.

En ja die foto van sali is absoluut geen ldr of HF moment, wel ff de echte sali. Ik zou niet weten hoe ik op dat paard zou reageren. En ja die ene foto vind ik ook niet mooi, maar ik ken het verhaal niet, dus van een foto dan direct alles afschieten vind ik verkeerd