Bit in de mond, brok in de keel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 01:09

Ah, ik verwarde Marliesje blijkbaar met jou, xxHorsiex. Maar ik vrees dat jij ook beter moet gaan lezen. ;)
Want nu zeg je alsnog dat ik dus ergens beweer dat je niet met bitloos pijnloos kunt rijden. En dat is niet waar. :)*

Alleen is dat bij die van mij wel een ander verhaal ja, want op hem kun je momenteel niet pijnloos rijden zonder bit. Tenzij jij de woorden van de tandarts in twijfel neemt? :Y)

Equidea

Re: Bit in de mond, brok in de keel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 02:55

nou ik kan eigenlijk alleen maar zeggen uit eigen ervaringen.
Dat mijn paard het fijn vind om met een lichte contact teugel mijn hand op te zoeken.
Dit zowel met bit, als zonder. Al ben ik meer van het met bit rijden, omdat er bijna geen goede instructie te vinden valt voor bitloos rijden. En ik dus niet zo goed weet hoe het precies moet.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 07:28

Twiggy2008 schreef:
Ah, ik verwarde Marliesje blijkbaar met jou, xxHorsiex. Maar ik vrees dat jij ook beter moet gaan lezen. ;)
Want nu zeg je alsnog dat ik dus ergens beweer dat je niet met bitloos pijnloos kunt rijden. En dat is niet waar. :)*

Alleen is dat bij die van mij wel een ander verhaal ja, want op hem kun je momenteel niet pijnloos rijden zonder bit. Tenzij jij de woorden van de tandarts in twijfel neemt? :Y)

Wolfstandjes kun je laten verwijderen. Dan kan weer pijvrij met bit worden gereden.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 08:45

Bandida schreef:
pol013 schreef:
Een keer een pets op de billen, een keer huisarrest etc. mogen wat mij betreft best in de opvoeding van mensen. Dan mag het van mij (bij mijn dieren) dus ook.

Huisarrest.. ok dat is een onderhandelde straf. Maar pets op de billen, nee daar zie ik de opvoedkundige waarde niet van.
En ik kan er over meespreken, ik heb in m'n hele leven 0 keer een pets gehad van m'n ouders, en ik was beslist geen watje. Toch ook een normaal volwassen mens geworden hoor. Fysiek geweld is overbodig, en leiderschap, ook onder mensen draait om andere zaken.

ps: waarbij ik niemand wil veroordelen die onder uitzonderlijke omstandigheden eens heeft uitgehaald naar mens of dier. Niemand is onfeilbaar. Maar ik zie het niet als een standaard onderdeel van opvoeden.

Tsja, daar kun je dan over verschillen in mening. Waarbij de ene niet beter of slechter is dan de andere.
Ik zie opvoeden (van wat dan ook) als het bepalen van de bandbreedte. Aan de ene zijde heb je ongewenst gedrag, hoe meer je daartoe neigt hoe onaangenamer het wordt. Aan de andere zijde heb je gewenst gedrag, hoe meer je daar naar neigt hoe groter de beloning. Daar tussenin zit nog een heel scala aan gedragingen die neutraal zijn en per individu te bepalen zijn. Hoe je de grenzen aangeeft zijn per individu verschillend. Wat het rijden met bit betreft: Dat vind ik een fijn middel om mijn grens de bewaken, zeker omdat je er hele kleine nuances mee kunt maken. Lichte aanleuning naar meer druk wanneer gewenst. Precies te bepalen per hand en per reactie van het paard. Ook weer direct te verminderen of helemaal los te laten. Voor mij geen martelwerktuig maar een heel fijn en duidelijk communicatie lijntje als onderdeel van mijn gesprek met mijn paard.

Daarbij: als de beloning van het eventueel snaaien van een dor blaadje groter is dan de straf van grotere druk in de mond. (paard trekt aan de teugels om aan een struikje te knabbelen). Dan kan ik uitstekend bepalen op welke schaal de martelfunctie van het bit staat voor mijn paard. Als opportunistisch dier kan hij die afweging prima maken voor zichzelf. Aan de schrikdraad hangen voor sappig gras aan de andere kant is namelijk niet zo aanlokkelijk.... om maar een oude vergelijking van stal te trekken.

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 08:47

xx_Horsiex schreef:
Wolfstandjes kun je laten verwijderen. Dan kan weer pijvrij met bit worden gereden.

In Deurne was een tandarts die bij zijn lezing heel wat anders zei... dat hij er geen voorstander van was, omdat er vaak littekenweefsel ontstond en dan begon het verhaal weer van voren af aan.
Ook gaf hij aan dat bitten veel schade aan de kiezen veroorzaakt. Dit was een gewone tandarts en als ik het goed heb ook nog een die les geeft op Deurne.
Ik zou er zelf ook niet aan beginnen. Opereren omdat jij er een bit in wilt hangen.. ;(

Giolli
Zeg maar Ber!

Re: Bit in de mond, brok in de keel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 09:03

Arabesk: Sorry. Maar ik vind sommige reactie's iéts te ver gaan.
Als jij een beeeetje wat van paarden weet. Weet je dat mensen écht niet zomaar een staaf ijzer in de mond stoppen en maar rijden. Uitvinders van het bit hebben er echt wel over nagedacht, en hem zo gemaakt dat het aanpast in de paardenmond. En tuurlijk, als je hem verkeerd gebruikt. Dan richt je schade aan. Maar dat is met bitloos ook zo. En wat zou een paard doen als jij een bit verveld vind?
Juist. Zou het bit nooit accepteren, en zou het nooit toelaten in zijn mond. Dan zou het vluchten etc.
Veel paarden doen dat niet. En niet omdat ze anders een pak slaag krijgen ofzo. maar echt puur omdat ze het hebben geaccepteerd. En dat is precies het zelfde als met bitloos.

Mij maak je niet echt wijs dat als je het bit GOED gebruikt. ( uitzonderingen daargelaten met een 5 dubbel bit! :? ) Dan is er niks mis mee. Maar dan kun je beter ook niet op je paard gaan zitten. Want dat is zielig voor zijn rug. Niet meer een paard borstelen, want tja. Dat beschadigt zijn vetlaag. Niet meer voeren, want ze moeten zich alleen ook kunnen redden.

Ik denk soms dat je je iets meer moet verdiepen over de geschiedenis van het bit.
Je weet dat ik het vaak eens ben met jou maar er zijn ook reactie's die te ver gaan. En die mensen kunnen beledigen die wél een bit gebruiken.

Je verdiept je erg in het bit. Dat is goed, Maar je moet zorgen dat je je mening niet opdringt zodat mensen je vervelend gaan vinden. Of geen respect voor je hebben. En dat wil je toch juist??

:)

Paul11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 09:13

Citaat:
een heel fijn en duidelijk communicatie lijntje als onderdeel van mijn gesprek met mijn paard.

Amen, en zo hoort het ook te zijn _/-\o_
Waarbij we ook de aanleuning niet moeten vergeten, zoals je terecht opmerkt.
En die komt echt niet van een dwingende ruiterhand en gemartel in de mond ;)
Citaat:
Daarbij: als de beloning van het eventueel snaaien van een dor blaadje groter is dan de straf van grotere druk in de mond. (paard trekt aan de teugels om aan een struikje te knabbelen). Dan kan ik uitstekend bepalen op welke schaal de martelfunctie van het bit staat voor mijn paard. Als opportunistisch dier kan hij die afweging prima maken voor zichzelf. Aan de schrikdraad hangen voor sappig gras aan de andere kant is namelijk niet zo aanlokkelijk.... om maar een oude vergelijking van stal te trekken.

:)*

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 09:18

e_horse schreef:
xx_Horsiex schreef:

In Deurne was een tandarts die bij zijn lezing heel wat anders zei... dat hij er geen voorstander van was, omdat er vaak littekenweefsel ontstond en dan begon het verhaal weer van voren af aan.
Ook gaf hij aan dat bitten veel schade aan de kiezen veroorzaakt. Dit was een gewone tandarts en als ik het goed heb ook nog een die les geeft op Deurne.
Ik zou er zelf ook niet aan beginnen. Opereren omdat jij er een bit in wilt hangen.. ;(

Dank je wel voor je verhaal :) . Precies wat mijn tandarts mij ook aangeraden heeft. :j
Mijn paard heeft 4 tandjes, waarvan er twee nog in het tandvlees zitten. Dus een operatie heeft toch aardig wat impact, als je ze laat verwijderen. Daarbij zie ik sowieso het nut niet in van een bit. We hebben het nooit nodig gehad (mijn paard is bitloos ingereden), dus waarom zou ik het mijn paard al het ongemak van een operatie aan doen? Hij voelt zich zo prima!

Als iemand met bit wil rijden, prima, mij zul je er niet over horen (al ben ik geen voorstander van bepaalde bitten, dat geef ik meteen toe, maar ik rij op anderman's paarden meestal ook met bit). Maar ga mij niet vertellen dat ik de tandjes er maar uit moet laten halen om alsnog met een bit te gaan rijden, xHorsiexx. :n

Accepteer gewoon dat er mensen zijn die om meerdere redenen bewust voor bitloos kiezen.

En wat een ander doet, zal mij de bekende worst zijn, zolang je maar weet waar je mee bezig bent.

Chevano

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 09:19

ik vond het een interessant stukje en iets om over na te denken. toch is dat geen reden voor mij om bitloos te rijden simpel weg dat die van mij er niet op reargeerd .

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 09:33

Twiggy2008 schreef:

Accepteer gewoon dat er mensen zijn die om meerdere redenen bewust voor bitloos kiezen.

En wat een ander doet, zal mij de bekende worst zijn, zolang je maar weet waar je mee bezig bent.

Met dat laatste is er wel een probleem.
Hoeveel van de meningroepers hier heeft ook maar íets meten?
De kracht aan de teugel? het effect op het bit? de druk op het tandvlees? Dat pijn door een bit niet te voorkomen is?!

Hoeveel van de meningroepers hier begríjpen het mechanisme R- en P+ in het geheel met R+, P- en E?

Hoeveel van de meningroepers hier begrijpen dat wijken voor druk R- is en pijn P+?

Wie voedt zijn kinderen op met pijn als P+? Wie wil zelf onderwezen worden met pijn als P+?
Dat is 19de eeuws!!!
Wie heeft nu op het netvlies dat vrijheid van pijn normaal is?
Dat is 20ste eeuws!

Er zijn een páár ruiters met hun paard bezig volgens de kennis en ethiek van de 21ste eeuw.
De rest??? Weten die waar die mee bezig zijn?? Denk je dat Twiggy?
Dat zou HEEL erg zijn. Dat zou inhouden dat bewust pijn als leermotivatie gebruikt wordt.
Dat heb ik inderdaad gelezen hier op dit topic.
Dat geeft geen liefde noch respect voor het rijdier weer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 09:49

Paul11 schreef:
Citaat:
een heel fijn en duidelijk communicatie lijntje als onderdeel van mijn gesprek met mijn paard.

Amen, en zo hoort het ook te zijn _/-\o_
Waarbij we ook de aanleuning niet moeten vergeten, zoals je terecht opmerkt.
En die komt echt niet van een dwingende ruiterhand en gemartel in de mond ;)
Citaat:

Precies, maar je moet dus wel een beetje kunnen paardrijden om te weten dat dit zo werkt. Mensen die er geen kaas van gegeten hebben ondanks jarenlang rond recreeren op de rug van een paard, zullen altijd blijven denken dat je aan teugels moet trekken. Mensen die wel kunnen rijden, weten dat dit niet zo is.
Ik weet precies hoeveel gram er tussen mij en het paard zit via de verbinding.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 09:51

e_horse schreef:
xx_Horsiex schreef:
Ook gaf hij aan dat bitten veel schade aan de kiezen veroorzaakt. .. ;(

Dan wil ik niet weten wie er aan de teugels hangt , wat voor maat bit er in de mond hangt en op welke hoogte deze hangt. Ik zie te vaak bitjes te laag in de mond hangen, die te dik zijn of juist te klein.
Een bit uitzoeken is het zelfde als een zadel uitzoeken:het moet passen en verbonden zijn met zachte handjes, het is geen flosdraad om zijn gebit te reinigen!
Rij al jaren met bit( en ja en nu ook zonder) en heb mijn tandartsen er nog NOOIT over gehoord.
En mijn rijkunsten lieten vroeger echt wel eens te wensen over. Goh dat durf ik ook nog te zeggen. :P

Het is jammer dat ik de tandarts laatst gemist heb, ik had hem graag de vraag willen stellen of hij dit veel tegen komt.

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 10:00

Ik heb wel een vraag aan HC: hoe ben jij zo zeker dat jij je paard geen pijn of ongemak doet? Je zit er toch ook gewoon op? Je maakt toch ook lange ritten die veel energie vragen van het dier?

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 10:03

Huertecilla schreef:
Met dat laatste is er wel een probleem.
Hoeveel van de meningroepers hier heeft ook maar íets meten?
De kracht aan de teugel? het effect op het bit? de druk op het tandvlees? Dat pijn door een bit niet te voorkomen is?!

Hoeveel van de meningroepers hier begríjpen het mechanisme R- en P+ in het geheel met R+, P- en E?

Hoeveel van de meningroepers hier begrijpen dat wijken voor druk R- is en pijn P+?

Wie voedt zijn kinderen op met pijn als P+? Wie wil zelf onderwezen worden met pijn als P+?
Dat is 19de eeuws!!!
Wie heeft nu op het netvlies dat vrijheid van pijn normaal is?
Dat is 20ste eeuws!

Er zijn een páár ruiters met hun paard bezig volgens de kennis en ethiek van de 21ste eeuw.
De rest??? Weten die waar die mee bezig zijn?? Denk je dat Twiggy?
Dat zou HEEL erg zijn. Dat zou inhouden dat bewust pijn als leermotivatie gebruikt wordt.
Dat heb ik inderdaad gelezen hier op dit topic.
Dat geeft geen liefde noch respect voor het rijdier weer.

HC ik heb over het algemeen veel respect voor je posts die vaak weloverwogen en onderbouwd zijn. Nu ga je voor mij echter te ver. Er is geen DE ethiek van de 20e eeuw. Ik heb net heel duidelijk uitgelegd wat mijn ethiek en visie op opvoeden is. Jij hebt jou waarheid en ik de mijne. Ik snap je plusjes en minnetjes verhaal maar vind ook dat de hele breedte van pijn/ongemak en blijheid/comfort bij de natuur horen. Dat hele scala is er of ik daar nu iets mee doe of niet en ik wens dat graag te gebruiken.

Ik hóef niet te meten hoeveel druk ik op het bit zet als ik mijn paard dag in dag uit keuzes zie maken die mij duidelijk maken wat de plaats van bepaalde dingen in zijn leven is. krachtvoer eten is leuker dan rijden, rijden is leuker dan hooi eten, een blaadje van een takje grissen is leuker dan het bit aangetrokken krijgen, crossen is leuker dan werk in de bak, het zadel is niet leuk het bit is geen probleem etc.etc. Ik heb op dat moment nog maar bar weinig te maken het berekeningen en getallen. Simpelweg omdat sommige dingen niet te meten zijn. Er bestaat geen standaard over wie wat leuk vind op welke plek en met welke druk.

Dat sluit niet uit dat het niet interessant is om te weten hoeveel druk er op het bit staat en er over na te denken hoe je hier mee om moet gaan.

Paul11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 10:07

Citaat:
Ik heb wel een vraag aan HC: hoe ben jij zo zeker dat jij je paard geen pijn of ongemak doet? Je zit er toch ook gewoon op? Je maakt toch ook lange ritten die veel energie vragen van het dier?

Ik denk, dat je eerst eens moet vragen om een definitie van pijn, cq ongemak te geven.

Paul11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 10:15

lovely schreef:
Precies, maar je moet dus wel een beetje kunnen paardrijden om te weten dat dit zo werkt. Mensen die er geen kaas van gegeten hebben ondanks jarenlang rond recreeren op de rug van een paard, zullen altijd blijven denken dat je aan teugels moet trekken. Mensen die wel kunnen rijden, weten dat dit niet zo is.

Dat is niet anders tussen bitloos en met bit ;)

PoucyWouce

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 10:21

Ik rij mijn paard zowel met als zonder bit (sidepull) en hij loopt of gedraagt zich niet anders. Hij is ook niet sneller moe of nageeflijker bij de een of de ander.

Ik ben er overigens van overtuigd dat elk paard met elk soort optoming gereden kan worden met de juiste training. Het kan immers niet aan het paard liggen, die reageert alleen maar. Wij moeten gewoon de juiste hulp geven en de juiste reactie belonen.

Nee, erop zitten is niet natuurlijk. Maar als we het doen, kunnen we wel proberen om het voor het paard zo aangenaam mogelijk te maken. Ze wennen aan elke routine, zelfs die die erg slecht voor ze zijn. Paarden zijn dieren en kennen "prettig" niet. Aangezien ze als prooidier beter geen zwakte tonen, zullen ze ongemak niet snel aangeven. Sommigen vertonen probleemgedrag, maar velen niet. Ik heb een paard dat ooit zijn nek gebroken heeft gehad. Hij loopt 30 km endurance en gaat voor de koets. Volgens de dierenarts moet hij chronisch hoofdpijn hebben, maar hij toont het nooit. Hoe zou hij dat ook moeten doen?? Die hoofdpijn gaat niet weg of ik hem nu wel of niet belast. Hij heeft ook nog een spierziekte waardoor hij moet blijven lopen, anders gaat hij heel snel achteruit. Dus rijden we hem gewoon. Hij doet dat heel braaf en ontspannen, want hij weet waar hij aan toe is (routine...).

Je gaat echt de psychologische kant uit als je je wilt afvragen waarom paarden ondanks een brok in de keel toch lekker lopen op een bit. En dat is heel erg lastig! Misschien krijgen ze van een bitloze optoming wel ander ongemak? Zonder te willen vergelijken: Er zijn toch ook mensen die elke dag iets doen wat ze niet leuk vinden zonder te klagen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 10:21

Ja maar bitloos lijkt minder pijnlijk en dat is waarschijnlijk ook de verklaring waarom er zoveel naar inwerkende bitloze optomingen zijn.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 10:44

Wat ik niet snap is als die 5 vrijheden zo belangrijk zijn, waarom HC en Arabesk ueberhaupt nog op een paard gaan zitten? Nee, waarom die ueberhaupt een paard hebben? Een paard houden levert toch automatisch beperking in die 5 vrijheden op?

Ik heb een 14 jarige ruin. (paar trauma's opgelopen vroeger, daardoor een niet al te simpel paard, daarom heb ik hem gratis en voor niks gekregen vorig jaar en nu is hij mijn grootste vriend en loopt ie Z2 met 4 punten.)Als je die aan zn mond trekt met een bit, gaat ie op hol, daarbij zelf nog meer druk opbouwend in zijn mond. Ik ben blij dat hij dit doet want hij leert mensen razendsnel om op te houden met trekken, daar kwam bijvoorbeeld mijn nichtje vorige week ook achter :D )

Nu ben ik sowieso van lichtheid en harmonie in het rijden en streef voortdurend naar meer lichtheid, lossigheid etc.

Ik kom in mijn werk (helaas!!) erg veel paarden tegen die zo vastzitten dat ze gewoon op je hand gaan hangen.
Waarom zijn er zoveel paarden die zichzelf aangeleerd hebben om vol op het bit te hangen, continue, als een bit zoveel pijn doet? (het probleem ontstaat door de ruiters die erop zitten zover was ik al natuurlijk) Je zou toch denken dat als een bit zoveel pijn doet, paarden juist allemaal constant achter de teugel zouden willen lopen?

Contact met de mond zou dan toch ook niet mogelijk moeten zijn?

Ik ben niet tegen bitloos, maar ook niet tegen rijden met bit, MITS je in beide gevallen weet wat je doet en wat je kunt aanrichten als je niet weet wat je doet.

Nog even over pijn als motivator, kijk eens naar paarden onderling, die zijn niet 21e eeuws bezig hoor! De ouderwetse rotskup is er nog steeds, en even de tandjes erin zetten lijkt me ook niet pijnloos?

Daar is niets aan ge-evolueerd.
Natuurlijk streef je naar een beloningsgerichte training, en gebruik je zo min mogelijk inwerking. Maar paarden onderling zijn kort maar krachtig, jij wil niet zoals ik wil? Dan krijg je een schop. En als daarbij per ongeluk een onderbeen van het gestrafte paard dwars door midden wordt geschopt zal dat het straffende paard een worst wezen.

Mocht het gestrafte paard heel blijven dan hoeft de dominante de volgende keer alleen maar even zn oren in de nek te leggen en weet het gestrafte paard, niet verder gaan nu.

Paarden verfijnen hun hulpen dus ook, maar het begint met keihard een grens aangeven.

En er zijn gelukkig al aardig wat mensen die het paard vanaf stap 1 met zo veel mogelijk zachtheid beleren, overal rustig aan laten wennen, zodat er geen heftige reacties ontstaan en er ook niet heftig ingegrepen hoeft te worden. Als je een paard in vertrouwen opleidt, dan kom je niet in de situatie dat je aan een bit moet gaan trekken, helaas zit DAAR een groot deel van het probleem. Mensen willen te veel, te snel, en dan schiet het paard dus weg uit schrik op bijvoorbeeld het zadel, of de ruiter, en ja dan wordt er getrokken.
Laatst bijgewerkt door Mindfields op 09-10-09 10:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 10:44

Lovely schreef:
Ja maar bitloos lijkt minder pijnlijk en dat is waarschijnlijk ook de verklaring waarom er zoveel naar inwerkende bitloze optomingen zijn.

Dan is het dus de taak aan de consument om de juiste keuze qua bitloze optoming te maken. Dat doen we toch ook met bitten?
Ik gebruik een zware mechanische hackamore, ik weet wat ik in mijn handen heb en hij hangt ver boven het zwevende neusbot, ik zit er bijna nooit aan, maar zolang mijn paard is zoals hij is kan ik niet over op bvb. een sidepull, helaas.

Ik ben totaal voorstander van bitloos, maar (net als met mensen die nog wel met bit rijden) ben ik van mening dat men eerst z'n huiswerk moet doen (wat heb ik nodig, wat koop ik, hoe werkt het en hoe kan ik er het beste mee omgaan) en daar ligt IMO het grootste probleem m.b.t. pijn dmv. de gebruikte optoming.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 10:50

Equidea schreef:
Al ben ik meer van het met bit rijden, omdat er bijna geen goede instructie te vinden valt voor bitloos rijden. En ik dus niet zo goed weet hoe het precies moet.

Dit zou geen verschil mogen maken.
Een goede instructrice vertelt jou hoe je moet rijden met je zit, houding, benen en focus.
Een slechte instructrice vertelt je wat je allemaal met de teugels 'moet' doen.
Dit is ongeacht bit of geen bit.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 10:54

...en daarom had ik zo´n vijf jaar terug een topic over optoming met/zonder P+ mogelijkheid geopend om de non-discussie daarover te vermijden.

Dát is het punt; wel/geen pijn(mogelijkheid) als motivator.

Bij de meeste optomingen, met of zonder bit, is die mogelijkheid er en ALLEN zijn ethisch niet conform de vijf vrijheden.
Optomingen met bit zitten ALLEMAAL in die hoek.

De 20ste eeuwse samenleving heeft op andere vlakken een ontwikkeling uít die hoek gemaakt.

De waterscheiding onder ruiters is of deze in de 21ste eeuw wel of niet in die hoek zit.
Een ruiter met bit is als een wandelaar met een hond met Afbeelding
Als je er niet aan trek doet het geen pijn.
Ook als je er wel hárd aan trekt zal een hond het je om laten doen.
Het punt is dat pijn een NoNo is.

De ruiterij zit blijkbaar met het bit als een anachronism uit de tijd dat pijn door een bit door de eisen van het slagveld in een set totaal andere prioriteiten een totaal anders perspectief had. Paardrijden heeft millennia in dienst gestaan van situaties waarin mensen elkaar probeerden te dóden.
Anno nu is pijn door een bit in dienst van .... hobbylol. Pijn voor de lol....

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 10:57

Ik heb eens een paardengoeroe horen zeggen: De hand van de ruiter bepaalt hoe scherp een bit inwerkt en niet het bit zelf!

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 11:02

astridelise schreef:
Ik heb eens een paardengoeroe horen zeggen: De hand van de ruiter bepaalt hoe scherp een bit inwerkt en niet het bit zelf!

Daar ben ik het volledig niet mee eens. Er zit ZOVEEL verschil tussen het ene en het andere bit. Een ongebroken trens en een stang werken zo anders in, de trens is een stuk scherper (mede door de hefboomwerking) dan een ongebroken trens. Zelfs als ze allebei met zachte hand gebruikt worden.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 11:05

JoviBan schreef:
Equidea schreef:
Al ben ik meer van het met bit rijden, omdat er bijna geen goede instructie te vinden valt voor bitloos rijden. En ik dus niet zo goed weet hoe het precies moet.

Dit zou geen verschil mogen maken.
Een goede instructrice vertelt jou hoe je moet rijden met je zit, houding, benen en focus.
Een slechte instructrice vertelt je wat je allemaal met de teugels 'moet' doen.
Dit is ongeacht bit of geen bit.

Even helder:
De rijtechniek, systematiek is één.
Het geven van de signalen is twee.

Dresseren = het aanleren van bepald gedrag op specifieke signalen.

Er zijn verschillende gebruiksdoelen en dus verschillende funcionele vormen van dressur. Die zijn niet allemaal hetzelfde.

We hebben het hier over de signalen en wel heel specifiek het deel wat met de handen via de teugels gegeven wordt.
Om verwarring te voorkomen JoviBan, is dát het verschilpunt; wat de signalen met de teugels zijn binnen een bepaalde vorm van dressuur.

Net als er een groot, fundamenteel verschil is tussen rijden op een stang of op een trens, is er ook verschil in teugelvoering voor verschillende bitloze optomingen.
Een extra verschil is wel/geen pijnmogelijkheid.
In grote lijnen krijg je zo een raamwerk met vier vakken: wel/geen pijnmogelijkheid, directe/indirecte teugel.

Daarbíj is er nog onderscheid in de manier van signaleren, in de afspraak daarover.
Vraag je het gedrag alleen zolang het signaal gegeven wordt, of geldt het signaal tot het opgeheven wordt.
Er zijn daardoor twee ramen met vier blokken.

Optomingloos vraagt een andere opzet. Dat valt hierbuiten omdat er geen teugels zíjn en dus het signaal per definitie anders is.