Totilas, is het niet te extreem?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 22:37

panache schreef:
Waarom zou je iemand afkraken wat je zelf nooit hebt bereikt of gaat bereiken.
Je kan wel naar het financiele plaatje kijken, maar daar bereik je ook niks mee.

Ik wil alleen duidelijk maken dat die discussie echt werkelijk nergens omgaat, en ook hier niks mee bereikt wordt.

Misschien moet je het topic even beter lezen voordat je reageert?
Dit gaat over iets wel of niet mooi vinden en als ik de proef van Reiner Klimke veel mooier vind om naar te kijken dan naar de proef van Edward dan is dat mijn mening.

Bereik ik niets mee? Als het grote publiek wegblijft van de wedstrijden dan zijn de dressuurruiters uitgereden, dus het is wel degelijk van belang wat het grote publiek mooi vindt en wat ze te ver vinden gaan.

Als jij vindt dat deze discussie nergens over gaat moet je jezelf vooral niet in mengen. ;)

panache

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 22:38

ThePast03 schreef:
panache schreef:
Waarom zou je iemand afkraken wat je zelf nooit hebt bereikt of gaat bereiken.
Je kan wel naar het financiele plaatje kijken, maar daar bereik je ook niks mee.

Ik wil alleen duidelijk maken dat die discussie echt werkelijk nergens omgaat, en ook hier niks mee bereikt wordt.

Misschien moet je het topic even beter lezen voordat je reageert?
Dit gaat over iets wel of niet mooi vinden en als ik de proef van Reiner Klimke veel mooier vind om naar te kijken dan naar de proef van Edward dan is dat mijn mening.

Bereik ik niets mee? Als het grote publiek wegblijft van de wedstrijden dan zijn de dressuurruiters uitgereden, dus het is wel degelijk van belang wat het grote publiek mooi vindt en wat ze te ver vinden gaan.

Als jij vindt dat deze discussie nergens over gaat moet je jezelf vooral niet in mengen. ;)

Nu kijk je alweer naar het financiele plaatje, publiek blijft niet weg voor het 'spektakel'

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 22:40

panache schreef:
Nou men mag aannemen dat er niet gejureerd wordt door een Z1 jury. Bovendien hing het niet van 1 jury af toch!?

Misschien eindelijk iemand die me nu uit gaat leggen waarom Nick Wagman 13 jaar geleden zoveel kritiek kreeg voor dezelfde manier van rijden? Wat is er verandert in de jaren?

unlimited1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 22:41

_San87_ schreef:
Ik krijg haast weer zin om het filmpje van Dr. Klimke en Ahlerich weer te posten :Y)

@ Winnietje3: Ik heb niet gereageerd met Wauw en traantjes. Ik heb helemaal niet gereageerd. Waarom? Omdat je, wanneer je zegt het niet mooi te vinden, meteen iedereen ongefundeerd over je heen hebt.

doen wil dat filmpje wel zien

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 22:42

panache schreef:
Nu kijk je alweer naar het financiele plaatje, publiek blijft niet weg voor het 'spektakel'

Nu lees je weer niet want ik schreef: Als het grote publiek wegblijft.
Feit is dat publiek er voor zorgt dat die ruiters er van kunnen bestaan en dat het publiek dus heel belangrijk is voor die mensen en dus ook gerust hun mening mogen geven.

Overigens lopen de bezoekersaantallen voor de dressuurwedstrijden terug in Nederland, misschien dat Totilas ze weer even omhoog weet te krikken. Maar de vraag is voor hoe lang.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 22:45

unlimited1 schreef:
_San87_ schreef:
Ik krijg haast weer zin om het filmpje van Dr. Klimke en Ahlerich weer te posten :Y)

@ Winnietje3: Ik heb niet gereageerd met Wauw en traantjes. Ik heb helemaal niet gereageerd. Waarom? Omdat je, wanneer je zegt het niet mooi te vinden, meteen iedereen ongefundeerd over je heen hebt.

doen wil dat filmpje wel zien

Pagina tien onderaan.

Oeless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 22:46

ThePast03 schreef:
panache schreef:

Nu lees je weer niet want ik schreef: Als het grote publiek wegblijft.
Feit is dat publiek er voor zorgt dat die ruiters er van kunnen bestaan en dat het publiek dus heel belangrijk is voor die mensen en dus ook gerust hun mening mogen geven.

Overigens lopen de bezoekersaantallen voor de dressuurwedstrijden terug in Nederland, misschien dat Totilas ze weer even omhoog weet te krikken. Maar de vraag is voor hoe lang.

Tja dat kan allemaal wel wezen, maar als de jury's Totilas zoals blijkt ook helemaal geweldig vinden, dan heeft het publiek zeer weinig te vertellen.
En over het algemeen hoor ik over Totilas veel meer positief als negatief.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: Totilas, is het niet te extreem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 22:49

Je weet hoop ik ook, dat het jurysysteem op de schop gaat? Het zou fijn zijn als ze dan ook meteen even de FEI regelementen erop naslaan en zien dat dit niet de manier is om een paard te rijden :)

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 22:49

Larissa3 schreef:
Tja dat kan allemaal wel wezen, maar als de jury's Totilas zoals blijkt ook helemaal geweldig vinden, dan heeft het publiek zeer weinig te vertellen.

En of het publiek wat te vertellen heeft. Als er geen toeschouwers meer zijn op wedstrijden haken de sponsors af en is het voor organisatoren niet meer rendabel om wedstrijden te organiseren.
Zonder publiek geen wedstrijden meer, zonder wedstrijden en sponsors geen inkomsten meer voor de dressuurruiters.

Nu is het merendeel nog positief ja en als dat zou blijft zal er ook weinig veranderen.
Maar het kan ook de andere kant op gaan.

Oeless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 22:52

ThePast03 schreef:
Larissa3 schreef:

En of het publiek wat te vertellen heeft. Als er geen toeschouwers meer zijn op wedstrijden haken de sponsors af en is het voor organisatoren niet meer rendabel om wedstrijden te organiseren.
Zonder publiek geen wedstrijden meer, zonder wedstrijden en sponsors geen inkomsten meer voor de dressuurruiters.

Nu is het merendeel nog positief ja en als dat zou blijft zal er ook weinig veranderen.

Dat klopt, dat is een punt.
Maar die kans dat dat gebeurd is zo nihil, vooral omdat de dressuur op het moment best spannend is, omdat we er echt een paar hele goede tussen hebben zitten.

lijntje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 22:53

ThePast03 schreef:
panache schreef:
Nou men mag aannemen dat er niet gejureerd wordt door een Z1 jury. Bovendien hing het niet van 1 jury af toch!?

Misschien eindelijk iemand die me nu uit gaat leggen waarom Nick Wagman 13 jaar geleden zoveel kritiek kreeg voor dezelfde manier van rijden? Wat is er verandert in de jaren?

geen idee, toen was ik zelf nog een puppy

panache

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 22:55

ThePast03 schreef:
Larissa3 schreef:

Ik ben van mening dat toeschouwers blijven, er kan een daling zijn, maar waar jij vanuit gaat is niet reeel en is ver gezocht.
Het kan de verkeerde kant opgaan, maar dan heb je snel een volgend komend talent of een Anky die een WK wint.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 22:56

Wat er is veranderd in de jaren. De dressuur is geevolueerd, wat vroeger echt uit den boze was (voorbeenzwaai van Krack C) is nu meer geaccepteerd omdat je het steeds meer paarden ziet doen. Maar ook de fokkerij is veranderd, de voorbenen worden steeds langer, waardoor er meer is om mee te zwaaien en verder weg te zetten, anders word er met de achterhand in de ballen van de voorbenen getrapt. Wil een paard niet graag :P

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 22:58

panache schreef:
Ik ben van mening dat toeschouwers blijven, er kan een daling zijn, maar waar jij vanuit gaat is niet reeel en is ver gezocht.
Het kan de verkeerde kant opgaan, maar dan heb je snel een volgend komend talent of een Anky die een WK wint.

Als het zover gaat komen dat het grote publiek aangeeft dit spectakel niet mooi te vinden verandert het al voordat de mensen echt weg gaan blijven, wees niet bang.

Maar wat jij zegt is dus: zolang ze maar goud winnen maakt het allemaal niets uit voor het grote publiek?
En dat is dus gelijk de reden waarom er 13 jaar geleden grote schande van werd gesproken en het nu massaal wordt bejubeld neem ik aan?

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 22:58

Ik zag Totilas vorig jaar voor het eerst op het CHIO in Rotterdam en wist dat hij heel veel zou gaan winnen. Er komt een paard binnen en als je nog een keer kijkt zie je ook nog een ruiter. De piaffe hoeft er niet uitgeperst te worden zoals bij zoveel ruiters. Ik geef toe dat hij niet helemaal loopt volgens de maatstaven van de klassieke dressuur. Als Warum Nicht van Isabelle Werth met zijn oortjes meeflappert in de piaffe vind ik dat dan nog net iets geweldiger.

Of dit lopen aangeleerd kan zijn? Ik denk dat hij het zelf wel aanbiedt anders zou hij het niet zo constant doen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: Totilas, is het niet te extreem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 23:07

Een paard biedt deze manier van lopen niet zelf aan. Dat is geheel tegen zijn natuurlijke gang in en vergt veel meer energie dan nodig.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 23:11

_San87_ schreef:
Een paard biedt deze manier van lopen niet zelf aan. Dat is geheel tegen zijn natuurlijke gang in en vergt veel meer energie dan nodig.

Hij heeft van zichzelf een goede manier van bewegen. Wat mij betreft hadden ze dat niet zo extreem hoeven trainen en al helemaal niet op de manier waarop hij op sommige moment een hackney lijkt.

Paard is niet mijn type maar zit verder goed in elkaar, dat extreme wordt er echt in gereden.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 23:16

_San87_ schreef:

Ik heb een paard die dit aanbiedt als hij extreem graag wil lopen of als ik hem sterk verzamel:

Afbeelding
Dit doet hij ook in de draf als ik hem meer terughou en hem er vanachter sterk onderdrijf...Geen truucs, geen geweld, hij doet het VANZELF

Hoe verklaar je dat?

Ik dat eerst dat het alleen een tik was die hij bij het springen had, als hij niet meteen verder mocht naar de volgende sprong terwijl hij graag wilde, maar zoals gezegd vertoont hij dit nu ook in draf als ik hem sterker verzamel....

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 23:19

Waar zie jij hier ergens de manier van lopen in die Totilas doet Adil? Ik wil je niet beledigen overigens maar dit is gewoon een geïrriteerd paard dat naar een vlieg hapt en stapt. Doet hij dit ook in draf en galop en consequent 10minuten aan een stuk?
(en waarschijnlijk doet Totilas dit een uur aan een stuk met regelmaat, dus niet af en toe vier geirriteerde "ik wil niet terug" passen.

Neen, Totilas zijn manier van lopen is NIET van nature, dan had hij het als jong dier ook gedaan en dat deed hij niet, als 7 jarige liep Totilas mooi en soepel... Niet zo idioot als het gehuppel dat hij nu toont.

Sporter vind jij het werkelijk nodig om mensen aan te vallen zonder verder met degelijke argumenten te komen? Ik heb nog geen enkele foto gezien waar Totilas niet opgekropt loopt of met een mooie verbinding tussen voor en achter, ook niet de foto's die "mooi" genoemd worden. :\

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 23:20

Als je dit echt een onnatuurlijke gang voor hem zou zijn dan zou hij wel af en toe het ene been hoger optillen dan de andere denk ik.

Stel het is aangeleerd, aan wat voor soort training zou ik dan moeten denken?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 23:21

Adil18 schreef:
_San87_ schreef:

Ik heb een paard die dit aanbiedt als hij extreem graag wil lopen of als ik hem sterk verzamel:

*knip*

Zoals Para zegt, doet hij dit ook als hij flink aan het werk is en opgericht loopt, een hele proef aaneen? Zo ja, dan bevestigd deze uitzondering de regel. Zo nee, dan is het geen vergelijkingsmateriaal :)

En aan de foto's van Totilas als jonger dierk kan je wel zien dat deze huidige manier van lopen erin getrixt is :)

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 23:22

imaudy schreef:
Als je dit echt een onnatuurlijke gang voor hem zou zijn dan zou hij wel af en toe het ene been hoger optillen dan de andere denk ik.

Dat doet hij ook

Spaanse pas?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 23:23

imaudy schreef:

Hyperflexie is een bekende methode. Maar dat is een andere discussie.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 23:23

pharagirlke schreef:
Waar zie jij hier ergens de manier van lopen in die Totilas doet Adil? Ik wil je niet beledigen overigens maar dit is gewoon een geïrriteerd paard dat naar een vlieg hapt en stapt. Doet hij dit ook in draf en galop en consequent 10minuten aan een stuk?
(en waarschijnlijk doet Totilas dit een uur aan een stuk met regelmaat, dus niet af en toe vier geirriteerde "ik wil niet terug" passen.

Ja, dit houdt hij heel laang vol. De teruggereden, zwaarverzamdelde draf uit zich in iets van een spaanse draf wat hij over langere tijd vol houdt. Echter moet ik zeggen dat ik hem dan weer vooruitdrijf...Ik zie dit als klootgedrag wat ik niet pik van hem...

En hij hoeft de dressuur niet in, dus dat beengetrek alla tuigpaard hoeft niet ;)

Het is inderdaad niet hetzelfde, maar wel om even aan te geven dat er paarden zijn die dit prektich vanzelf aanbieden ;)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 23:24

http://www.youtube.com/watch?v=ZZkAqyniCgE
http://www.youtube.com/watch?v=Q7itK8W6 ... re=related
Toen hij nog normaal kon lopen.

Adil: en dat doet hij van uit oprichting en ook in passage en piaffe enz? Zo niet is het niet hetzelfde :+ Die van mij kan uit gekkigheid ook haar been een keer hoog gooien maar die houd dat echt geen tien minuten lang vol vanuit oprichting.

Nogmaals, niemand zegt dat Edward het er in geslagen heeft, maar natuurlijk is het ook niet. En als een paard dit aan bied dient daar niet op in gegaan te worden net om dat dier te beschermen.. Om hem heel te houden.