bulck schreef:vur schreef:On topic: ik denk dat veel paarden die alleen in rollkur gereden worden, sneller versleten zijn, dan paarden waarbij dit niet gebeurd. En ik weet wel, dat ik algemeniseer, maar ik ga er dan vanuit dat de paarden waarbij dit niet gebeurd, verder op een gezonde manier (niet geforceerd) worden gereden.
Vur, geen enkel paard wordt enkel in Rollkur gereden, dus wederom een veralgemening die nergens opslaat.
Nu mag jij eens vertellen wat je geforceerd vindt, want de klassiekers achterna waren zelf ook niet de zachtste ruiters.
Topsport zonder te forceren is niet mogelijk. Forceren is ook niet altijd negatief, het is grenzen opzoeken. Ik durfde vroeger ook niet van de wipplank een salto maken en zo het bad induiken. Toch op school was dat een vereiste en uiteindelijk ben ik daar ook ingeslaagd. Met oefenen, vallen en terug proberen en opnieuw en opnieuw tot het goed zat. Iemand uit mijn jaar is later gaan schoonspringen en dat is daar enkel maar een uitdieping van. Dus basistechniek kan iedereen aangeleerd krijgen, excelleren daarin is een ander verhaal.
En zo kan je dat naar alles trekken. kijk naar China of Rusland, qua gymnastiek staan ze aan de top. Die atleten worden gedrild, hun talenten worden verdiept en uitgelijnd tot de perfectie en dat steunt op: talent, karakter en doorzettingsvermogen en dat in een ijzer regime, waarin je niet zonder die kenmerken kan.
Ps algemeniseer is geen woord e, veralgeem(van veralgemenen) is wss waar je op doelde.
Ik had veralgemenen geschreven, maar het verandert in algemeniseren. Vond dat wat leuker klinken. Hi hi.
Forceren bedoel ik in de negatieve zin van het woord. Dus doordrukken terwijl het niet kan. Spieren, pezen en het skelet geweld aan doen, zonder dat het de kans krijgt om te herstellen en/of kapot maken. Een keer doordouwen om je paard wat te leren, ja, dat is nodig. Dat weet ik. Niks voor niks. Daarom moet je daar volgens mij ook erg voorzichtig mee zijn. Dus misschien heb ik het verkeerde woord gekozen om het te verduidelijken.
Kijk, ik denk dat je moet kijken naar de mogelijkheden van je paard en daar het maximale uithalen, maar over de grens heen gaan omdat "je" het nodig vindt dat ie zijn benen nog hoger optilt, terwijl hij dat gezien zijn bouw eigenlijk niet kan bijvoorbeeld, is roofbouw plegen. Als je geen roofbouw pleegt, kan je volgens mij langer mee, zowel als mens als als paard. Hoe dat met die Chinezen zit, dat weet ik niet. Maar ik denk wel dat rollkur veelvuldig, dus zeg "altijd" toepast, werkt roofbouw volgens mij in de hand. Zeker bij "onkundige" ruiters.