Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Jannepauli schreef:Wat Klimke betreft: afgezien van het feit dat het paard van de meester niet meer zo goed vergelijkbaar is met de huidige top-paarden, kan ik u zeggen dat u mij geen beelden van hem hoeft te laten zien - ik heb hem nl. heel wat beter gekend dan u denkt!
FaberSmid schreef:Iemand vals beschuldigen en veroordelen zijn geen feiten.
Ik vraag mij dan ook af wat jullie doel is? Elke bokker het zwijgen opleggen, door te muilkorven en monddood te maken? In opdracht van wie? Wie zijn er zo bang voor wat ik, meneer Professor of welke bokker dan ook schrijven? Het is niet zo dat ieder maar met de schapen mee moeten bleren.
FaberSmid schreef:Bedoeld u dit meneer Professor?Citaat:"handleiding Nederlandse ruiters en hun instructeurs, Stichting De Nederlandse Rijschool en Stichting Nederlandse Hippische Sportbond"]
De stof voor deze handleiding is geput uit overleveringen van oude meesters op rijkunstig gebied en uit ondervindingen van vele ruiters, die zich met toewijding hebben gegeven aan de paardensport en die met hun gehele hart zijn verknocht aan het paard en voorts uit bestaande voorschriften en uit verschillende boekwerken.
De samenstellers hebben bij al hetgeen in deze handleiding werd neergelegd, het doel voor ogen gehad, mede te werken aan een juiste beoefening van het paardrijden in Nederland, waardoor zij hopen en vertrouwen, te zullen mogen bijdragen aan de bevordering van een eerlijke behandeling, een juiste africhting, een oordeelkundig gebruik en een goede verzorging van het paard, welk edel dier zij zelf hebben leren vertrouwen, waarderen, hoogachten en liefhebben. Zij hebben hiervoor hun tijd en hun arbeidskracht met vreugde gegeven en zij doen een ernstig beroep op u, om tot dit zelfde doel uw beste krachten mede te wenden.
Wees steeds een voorbeeld voor anderen in de omgang met uw paard.
Grijp in, waar ge kunt en hoe moeilijk dit somstijds ook moge zijn, bij het waarnemen van een ruwe behandeling of van een slechte verzorging van het paard en verzuim nimmer uw jongere kameraden er op wijzen, dat het paard een van hun beste en eerlijkste vrienden is en dat zij, naast het plezier en het nut, welke zij ondervinden bij de dagelijks arbeid, al het genoegen van de Landelijke Ruitersport, de vreugde bij het rijden, de kamaraadschappelijke gezelligheid in het verenigingsleven en de successen op wedstrijden, in het allereerste plaats te danken hebben aan deze, hun trouwe makker het paard.
FaberSmid schreef:Wat wil je nu beweren, er zijn zo veel bokkers die zoals jullie dat schrijven hetzelfde schrijven? Maar jullie maken er van dat ik meneer Professor na schrijf en dat gaat te ver, dat is een valse beschuldiging en veroordeling.
Waarom moet ik een doel hebben naar jullie mening, waarom mag ik niet zoals elke bokker gewoon plaatsen? Moet een hoefsmid toestemming daar voor vragen en zijn zogenaamde doel bekend maken?
Citaat:"handleiding Nederlandse ruiters en hun instructeurs, Stichting De Nederlandse Rijschool en Stichting Nederlandse Hippische Sportbond"]
De stof voor deze handleiding is geput uit overleveringen van oude meesters op rijkunstig gebied en uit ondervindingen van vele ruiters, die zich met toewijding hebben gegeven aan de paardensport en die met hun gehele hart zijn verknocht aan het paard en voorts uit bestaande voorschriften en uit verschillende boekwerken.
De samenstellers hebben bij al hetgeen in deze handleiding werd neergelegd, het doel voor ogen gehad, mede te werken aan een juiste beoefening van het paardrijden in Nederland, waardoor zij hopen en vertrouwen, te zullen mogen bijdragen aan de bevordering van een eerlijke behandeling, een juiste africhting, een oordeelkundig gebruik en een goede verzorging van het paard, welk edel dier zij zelf hebben leren vertrouwen, waarderen, hoogachten en liefhebben. Zij hebben hiervoor hun tijd en hun arbeidskracht met vreugde gegeven en zij doen een ernstig beroep op u, om tot dit zelfde doel uw beste krachten mede te wenden.
Wees steeds een voorbeeld voor anderen in de omgang met uw paard.
Grijp in, waar ge kunt en hoe moeilijk dit somstijds ook moge zijn, bij het waarnemen van een ruwe behandeling of van een slechte verzorging van het paard en verzuim nimmer uw jongere kameraden er op wijzen, dat het paard een van hun beste en eerlijkste vrienden is en dat zij, naast het plezier en het nut, welke zij ondervinden bij de dagelijks arbeid, al het genoegen van de Landelijke Ruitersport, de vreugde bij het rijden, de kamaraadschappelijke gezelligheid in het verenigingsleven en de successen op wedstrijden, in het allereerste plaats te danken hebben aan deze, hun trouwe makker het paard.
Jannepauli schreef:Bij mij is NIKS verloren gegaan hoor - en wel in het minst mijn vermogen om enige ' zin of onzin' op waarde te kunnen beoordelen. Maar maakt u zich niet zo druk - da's slecht voor de bloeddruk! En ja, als u nu zo gestoken reageert, wat moeten wij dan wel niet ná ettelijke verwijten van Herr Professor over ons afgeroepen gekregen te hebben? Mijn indruk is dat wij niet meer dan een stel onnozelaars gevonden worden die telkens het wiel opnieuw moeten uitvinden - neem een voorbeeld aan ons, we behouden ons goede humeur! Al zijn in uw ogen onze wielen vierkant.
Mando schreef:FaberSmid schreef:
Wauw, die had ik nog nooit gezien.
Jannepauli schreef:Bij mij is NIKS verloren gegaan hoor - en wel in het minst mijn vermogen om enige ' zin of onzin' op waarde te kunnen beoordelen. Maar maakt u zich niet zo druk - da's slecht voor de bloeddruk! En ja, als u nu zo gestoken reageert, wat moeten wij dan wel niet ná ettelijke verwijten van Herr Professor over ons afgeroepen gekregen te hebben? Mijn indruk is dat wij niet meer dan een stel onnozelaars gevonden worden die telkens het wiel opnieuw moeten uitvinden - neem een voorbeeld aan ons, we behouden ons goede humeur! Al zijn in uw ogen onze wielen vierkant.
FaberSmid schreef:Mando en Andafries, u beide hebben uw mening prachtig omschreven.
De perfecte ruiter bestaat niet, iedere ruiter maakt fouten, maar een beeld zoals meneer Klimke geeft komt dicht bij het perfecte beeld wat theoretisch beschreven is en in de praktijk uitvoerbaar is.
Andafries u omschrijft uw visie over schouder binnenwaarts duidelijk, wat ook aan geeft dat het niet zo makkelijk is om correct te rijden.
x_Quinta_x schreef:Mij is altijd geleerd buitenteugel binnenbeen en mijn schouders draaien mee naar binnen, maar met mijn heupen "duw" ik mijn paard naar buiten.
Meestal rij ik eerst goed de hoek uit en verzamel ik mijn paard al wat op voorhand. Dan draai ik mijn beide schouders naar binnen, want je moet denken 'mijn schouders zijn de schouders van het paard'. Mijn heupen blijven recht of draaien iets meer naar buiten want ik wil dat de achterhand op de hoefslag blijft.
Tegelijkertijd als ik met mijn heuepn en schouders draai, sluit ik mijn buitenteugel op.
Mijn binnenbeen is op de singel en het buitenbeen erachter want het paard moet eigenlijk om mijn binnenbeen gebogen zitten.
En met mijn binnenbeen drijf ik bij om het binnenachterbeen te activeren.
Mijn paard wordt pas recht als ik terug mijn schouders rechtdraai.