Waarom is Schouderbinnenwaarts de moeilijkste zijgang?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 18:51

Iemand vals beschuldigen en veroordelen zijn geen feiten.
Ik vraag mij dan ook af wat jullie doel is? Elke bokker het zwijgen opleggen, door te muilkorven en monddood te maken? In opdracht van wie? Wie zijn er zo bang voor wat ik, meneer Professor of welke bokker dan ook schrijven? Het is niet zo dat ieder maar met de schapen mee moeten bleren.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 18:53

Ik wil er geen rel-topic van maken maar als u schrijft "Wat betreft verder de discussie aan gaan, dat is een dooddoener omdat u het gewoon niet meer beter weet " dan geef ik geen cent voor uw beoordelingsvermogen. Maar, droomt u rustig verder hoor!

En uw laatste tekst schijnt mij wat paranoïde toe - ik geloof niet dat u mensen die het niet met bepaalde opvattingen eens zijn, nu maar meteen moet scharen onder een complot theorie. Hmm.. de conversatie wordt dan toch wel wat lachwekkend.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 18:54

Jannepauli schreef:
Wat Klimke betreft: afgezien van het feit dat het paard van de meester niet meer zo goed vergelijkbaar is met de huidige top-paarden, kan ik u zeggen dat u mij geen beelden van hem hoeft te laten zien - ik heb hem nl. heel wat beter gekend dan u denkt!

Dan snap ik u helemaal niet meer, als u Meneer Klimke en zijn paarden zo goed kende als u schrijft?

Wat u schrijft over het naschrijven dat gaat te ver, heeft u dat niet door? U denkt maar wat u denkt, maar dan wel correct graag.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 18:57

Tja wat u niet snapt is mij dan ook niet duidelijk, maar da's niet erg. Terugkerend naar de bron: ik heb van hém in ieder geval nog nooit 'Vorhandvor' gehoord, en daar ging het toch om?

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-09 18:59

Eigenlijk hadden wij het hier over Schouderbinnenwaarts, om het nog te verduidelijken.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 19:00

FaberSmid schreef:
Iemand vals beschuldigen en veroordelen zijn geen feiten.
Ik vraag mij dan ook af wat jullie doel is? Elke bokker het zwijgen opleggen, door te muilkorven en monddood te maken? In opdracht van wie? Wie zijn er zo bang voor wat ik, meneer Professor of welke bokker dan ook schrijven? Het is niet zo dat ieder maar met de schapen mee moeten bleren.

Geen feiten? Het staat zwart op wit, in oa dit topic, dat de manier van schrijven van Professor en die van jou grote overeenkomsten vertonen.... en dat zijn geen beschuldigingen...

Ik vind discussie over rijtechnische dingen en dan vooral van vroeger leuk en boeiend, ook de uitleg die sommigen kunnen geven over en van een bepaalde oefening en het nut en het doel van het gevraagde... maar dan wel op een eerlijke manier, en niet als we op een punt komen om bijv. te komen met een bewijs (even dat schoudervoor-verhaal erbij als voorbeeld) dat het dan wordt van je haalt alles door elkaar, je weet niet waar je over praat, ga boeken lezen....
en dit is niet het eerste topic dat professor meent zo een discussie te moeten voeren....
Ik wil niemand monddood maken, heb andere post van oa jou gelezen en houd het in mijn achterhoofd, zal mischien ooit eens te pas komen.

Maar ik begrijp jouw manier van reageren niet Fabersmid, gelijk defensief in een slachtofferrol... en vraag daarom ook wat je doel is van het reageren in topics...

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 19:01

U zou dan toch moeten weten waar ruiters zoals meneer Klimke voor stonden en in acht namen? Dat wat zij in ere hielden, dat is bij mij en meneer Professor en zo anderen niet verloren gegaan.
Wat ik dus niet snap wat er bij u verloren gegaan is? Helemaal niet als u Meneer Klimke persoonlijk kende zoals u schreef?

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-09 19:03

FaberSmid schreef:
Bedoeld u dit meneer Professor?

Citaat:
"handleiding Nederlandse ruiters en hun instructeurs, Stichting De Nederlandse Rijschool en Stichting Nederlandse Hippische Sportbond"]
De stof voor deze handleiding is geput uit overleveringen van oude meesters op rijkunstig gebied en uit ondervindingen van vele ruiters, die zich met toewijding hebben gegeven aan de paardensport en die met hun gehele hart zijn verknocht aan het paard en voorts uit bestaande voorschriften en uit verschillende boekwerken.

De samenstellers hebben bij al hetgeen in deze handleiding werd neergelegd, het doel voor ogen gehad, mede te werken aan een juiste beoefening van het paardrijden in Nederland, waardoor zij hopen en vertrouwen, te zullen mogen bijdragen aan de bevordering van een eerlijke behandeling, een juiste africhting, een oordeelkundig gebruik en een goede verzorging van het paard, welk edel dier zij zelf hebben leren vertrouwen, waarderen, hoogachten en liefhebben. Zij hebben hiervoor hun tijd en hun arbeidskracht met vreugde gegeven en zij doen een ernstig beroep op u, om tot dit zelfde doel uw beste krachten mede te wenden.
Wees steeds een voorbeeld voor anderen in de omgang met uw paard.
Grijp in, waar ge kunt en hoe moeilijk dit somstijds ook moge zijn, bij het waarnemen van een ruwe behandeling of van een slechte verzorging van het paard en verzuim nimmer uw jongere kameraden er op wijzen, dat het paard een van hun beste en eerlijkste vrienden is en dat zij, naast het plezier en het nut, welke zij ondervinden bij de dagelijks arbeid, al het genoegen van de Landelijke Ruitersport, de vreugde bij het rijden, de kamaraadschappelijke gezelligheid in het verenigingsleven en de successen op wedstrijden, in het allereerste plaats te danken hebben aan deze, hun trouwe makker het paard.

Dit bedoelde ik mijnheer FaberSmid.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 19:05

Wat wil je nu beweren, er zijn zo veel bokkers die zoals jullie dat schrijven hetzelfde schrijven? Maar jullie maken er van dat ik meneer Professor na schrijf en dat gaat te ver, dat is een valse beschuldiging en veroordeling.
Waarom moet ik een doel hebben naar jullie mening, waarom mag ik niet zoals elke bokker gewoon plaatsen? Moet een hoefsmid toestemming daar voor vragen en zijn zogenaamde doel bekend maken?

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 19:13

FaberSmid schreef:
Wat wil je nu beweren, er zijn zo veel bokkers die zoals jullie dat schrijven hetzelfde schrijven? Maar jullie maken er van dat ik meneer Professor na schrijf en dat gaat te ver, dat is een valse beschuldiging en veroordeling.
Waarom moet ik een doel hebben naar jullie mening, waarom mag ik niet zoals elke bokker gewoon plaatsen? Moet een hoefsmid toestemming daar voor vragen en zijn zogenaamde doel bekend maken?

Dan begrijp je me niet, zal het proberen duidelijker te maken.... limburgers herken je aan het accent, net als bijv. groningers...
en zo heeft professor een bepaalde manier van schrijven, en jij dus ook... en dat is vrij typisch en opvallend... dat 2 mensen dezelfde manier van schrijven hebben en eenzelfde mening...

vwb de reden van posten, de manier van reageren is vrij agressief, gelijk vingerwijzend, net of je uit bent op een rel als je geen gelijk krijgt of wanneer er om opheldering of bewijzen gevraagd worden.... en dat heeft niets te maken met of je hoefsmid bent, tandarts of putjesschepper, maar dat is wel een voorbeeld van het geen ik bedoel, defensief in een slachtoffer rol....

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 19:14

Bij mij is NIKS verloren gegaan hoor - en wel in het minst mijn vermogen om enige ' zin of onzin' op waarde te kunnen beoordelen. Maar maakt u zich niet zo druk - da's slecht voor de bloeddruk! En ja, als u nu zo gestoken reageert, wat moeten wij dan wel niet ná ettelijke verwijten van Herr Professor over ons afgeroepen gekregen te hebben? Mijn indruk is dat wij niet meer dan een stel onnozelaars gevonden worden die telkens het wiel opnieuw moeten uitvinden - neem een voorbeeld aan ons, we behouden ons goede humeur! Al zijn in uw ogen onze wielen vierkant.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 19:16

Citaat:
"handleiding Nederlandse ruiters en hun instructeurs, Stichting De Nederlandse Rijschool en Stichting Nederlandse Hippische Sportbond"]
De stof voor deze handleiding is geput uit overleveringen van oude meesters op rijkunstig gebied en uit ondervindingen van vele ruiters, die zich met toewijding hebben gegeven aan de paardensport en die met hun gehele hart zijn verknocht aan het paard en voorts uit bestaande voorschriften en uit verschillende boekwerken.

De samenstellers hebben bij al hetgeen in deze handleiding werd neergelegd, het doel voor ogen gehad, mede te werken aan een juiste beoefening van het paardrijden in Nederland, waardoor zij hopen en vertrouwen, te zullen mogen bijdragen aan de bevordering van een eerlijke behandeling, een juiste africhting, een oordeelkundig gebruik en een goede verzorging van het paard, welk edel dier zij zelf hebben leren vertrouwen, waarderen, hoogachten en liefhebben. Zij hebben hiervoor hun tijd en hun arbeidskracht met vreugde gegeven en zij doen een ernstig beroep op u, om tot dit zelfde doel uw beste krachten mede te wenden.
Wees steeds een voorbeeld voor anderen in de omgang met uw paard.
Grijp in, waar ge kunt en hoe moeilijk dit somstijds ook moge zijn, bij het waarnemen van een ruwe behandeling of van een slechte verzorging van het paard en verzuim nimmer uw jongere kameraden er op wijzen, dat het paard een van hun beste en eerlijkste vrienden is en dat zij, naast het plezier en het nut, welke zij ondervinden bij de dagelijks arbeid, al het genoegen van de Landelijke Ruitersport, de vreugde bij het rijden, de kamaraadschappelijke gezelligheid in het verenigingsleven en de successen op wedstrijden, in het allereerste plaats te danken hebben aan deze, hun trouwe makker het paard.

Dit is een goed voorbeeld waarom ik zo reageer. Maar dat heeft niks te maken met op een andere bokker lijken. Er zijn vele bokkers die hun mening delen, dus snap het probleem niet?

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 19:18

Jannepauli schreef:
Bij mij is NIKS verloren gegaan hoor - en wel in het minst mijn vermogen om enige ' zin of onzin' op waarde te kunnen beoordelen. Maar maakt u zich niet zo druk - da's slecht voor de bloeddruk! En ja, als u nu zo gestoken reageert, wat moeten wij dan wel niet ná ettelijke verwijten van Herr Professor over ons afgeroepen gekregen te hebben? Mijn indruk is dat wij niet meer dan een stel onnozelaars gevonden worden die telkens het wiel opnieuw moeten uitvinden - neem een voorbeeld aan ons, we behouden ons goede humeur! Al zijn in uw ogen onze wielen vierkant.

Waarom schrijft u dit aan mij gericht, ik ben meneer Professor niet?
Maar als u meneer Klimke persoonlijk zo goed kende als u schreef, dan weet u precies wat ik bedoel en niet kan begrijpen. Ook bent u de eerste die niet zijn prachtige beelden niet wenst te zien?

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 19:23

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 19:24

* zucht*
ik schrijf het aan U, omdat U zich aangevallen en beledigd voelt en geef u ter overweging u wat minder druk te maken en een voorbeeld te nemen aan ons doorzettingsvermogen om de 'verwijten' van de professor te weerstaan met behoud van goed humeur.

En nu meneer FS ga ik fijn mijn paarden verzorgen. De groeten!

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 19:31

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-09 19:49

Tja erenronde, die ik steeds weer zeg, een volhuis en toch die rust, dat vertrouwen van de paarden in de ruiters en omgekeerd.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 21:46

Jannepauli schreef:

Ik geloof dat ik het niet wil weten, hoe jij dan in je slechte humeur bent...Jammer dat je de sfeer in dit topic verziekt. Ik vond dit een boeiend topic en het zou echt zonde zijn als er een slotje komt.
Laatst bijgewerkt door beantsje op 11-09-09 22:00, in het totaal 1 keer bewerkt

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 21:54

Ooo die filmpjes van dr Klimke...geweldig!
Valt jullie trouwens op hoe anders de houding van de paarden ook is dan nu? gewoon nog zoals het in de boekjes staat, neusje voor de loodlijn en het ziet er allemaal zo vriendelijk uit...waar zie je dat nog?

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 08:31

Dat was dus ook mijn vraag, waar ik geen antwoord op heb gekregen net als de anderen vragen.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 08:38

Mijn menig over dit filmpje. Poeh...

Ik ben geen kenner dat ik fouten kan zien iod... heb een Hobbel Haf waar ik heel erg mijn best mee doe om die na zijn revalidatie periode op de klassieke manier goed te houden (wat me redelijk goed af gaat)(al zou ik graag soms mijn binnenhand willen afhakken)... :o

Maar wat ik vooral zie in dit filmpje is het onzichtbare draadje wat voor de samenwerking tussen ruiter en paard zorgt. De rust, het gemak en de werkwilligheid van het paard die volledig op zijn ruiter geconcentreerd is.

Zoals de Prof zegt, een huis vol en toch die rust.

De vriendelijkheid waarmee gereden wordt dat is niet iets wat je vaak nog ziet.

Ik ben geen kenner... maar ik vind dit een heel mooi en wauw plaatje om te zien.

Misschien ben ik zo'n leek dat ik eea over het hoofd ziet maar voor mij is dit het perfecte plaatje waar ik best wel jaloers op kan zijn.

andafries

Re: Waarom is Schouderbinnenwaarts de moeilijkste zijgang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 09:15

Ik lees al een tijdje mee dit topic. Heb helaas niet zoveel tijd om te reageren. Maar ik vindt het een zeer goed en leerzaam topic. Ben ook heel blij dat de filmpjes van de heer Klimke worden getoond. In deze tijd wordt er vooral gekeken naar hoe spectaculair de paarden lopen. Maar dit laat weer zien wat het uiteindelijke doel is waar we zo hard aan werken. Eenheid van paard en ruiter , het wederzijdse vertrouwen.
Even terugkomen op waar dit topic over ging moeilijkste zijgang. Ook wij verzamelen onze paarden voor de schouderbinnenwaarts . Ik vindt het inderdaad ook moeilijk een schouderbinnenwaarts correct te rijden.Wat wij heel belangrijk vinden is de lengtebuiging helaas zie ik veelal dat het paard niet buigt (of te weinig )en dat het paard dan overschenkelt ,lijkt spectaculaider maar niet beter. Wat voor mij een belangrijke oefening is de schouderbinnenwaarts te rijden op de middellijn en er dan voor te zorgen dat het paard niet met zijn achterhand naar buiten gaat maar dat de achterhand correct op de middellijn blijft en de voorhand naar binnenkomt. Dat pas weet kun je zien of de schouderbinnenwaarts correct is of niet.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 09:25

Mando en Andafries, u beide hebben uw mening prachtig omschreven.
De perfecte ruiter bestaat niet, iedere ruiter maakt fouten, maar een beeld zoals meneer Klimke geeft komt dicht bij het perfecte beeld wat theoretisch beschreven is en in de praktijk uitvoerbaar is.
Andafries u omschrijft uw visie over schouder binnenwaarts duidelijk, wat ook aan geeft dat het niet zo makkelijk is om correct te rijden.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 11:45

FaberSmid schreef:
Mando en Andafries, u beide hebben uw mening prachtig omschreven.
De perfecte ruiter bestaat niet, iedere ruiter maakt fouten, maar een beeld zoals meneer Klimke geeft komt dicht bij het perfecte beeld wat theoretisch beschreven is en in de praktijk uitvoerbaar is.
Andafries u omschrijft uw visie over schouder binnenwaarts duidelijk, wat ook aan geeft dat het niet zo makkelijk is om correct te rijden.

Daarmee zegt u dus dat de huidige juryleden er geen verstand van hebben, anders zouden bijv mevr. van Grunsven en dhr. Gal geen hogere scores behalen met hun proeven...

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 11:49

x_Quinta_x schreef:
Mij is altijd geleerd buitenteugel binnenbeen en mijn schouders draaien mee naar binnen, maar met mijn heupen "duw" ik mijn paard naar buiten.
Meestal rij ik eerst goed de hoek uit en verzamel ik mijn paard al wat op voorhand. Dan draai ik mijn beide schouders naar binnen, want je moet denken 'mijn schouders zijn de schouders van het paard'. Mijn heupen blijven recht of draaien iets meer naar buiten want ik wil dat de achterhand op de hoefslag blijft.
Tegelijkertijd als ik met mijn heuepn en schouders draai, sluit ik mijn buitenteugel op.
Mijn binnenbeen is op de singel en het buitenbeen erachter want het paard moet eigenlijk om mijn binnenbeen gebogen zitten.
En met mijn binnenbeen drijf ik bij om het binnenachterbeen te activeren.
Mijn paard wordt pas recht als ik terug mijn schouders rechtdraai.

Heb het topic niet verder gevolgd, maar ik zag dat ik schreef dat ik o.a. mijn BINNENteugel opsloot, maarrrrrrrr het moet BUITENteugel zijn. sorry, foutje van mij