ingereden 3-jarige?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Air

Re: ingereden 3-jarige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 14:12

Maar dan kosten ze toch ook geld? Waarom zou ze ze dan wel houden?

Je kan best een paard voor de sport hebben, maar om dan direct alles te willen van het paard terwijl ie net 3 is gaat mij te ver. Ook als je een paard voor de sport hebt kan je rustig aandoen.

Sporen bij een 3 jarig paard waar je B mee rijdt? Waar wil je ze dan voor gebruiken?

emilie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 14:13

op 2 juli j.l. eerse keer los
Afbeelding
op 15 juli j.l.
Afbeelding

Mijn 3 jarige onder het zadel aan het werk, heb geen recentere foto's. Hij is nu 3 jaar en 5 maanden, is 3-4x in de week lekker aan het werk en ook al een keer meegeweest naar een clinic.

Ik vind dat tegenwoordig men wel heel snel roept dat iets zielig is. Deze 3 jarige van de foto zou gek worden van niks doen, wil zo graag wat doen voor me. Als ik ook maar een beetje het gevoel krijg dat hij het niet aan kan, dan zou ik het niet zo doen. Paard is super fit en gezond, geniet van het werken en loopt keer op keer weer beter. Nee ik zie er geen problemen in een paard met 3 in te rijden. Alles afhankelijk van hoe het dier het oppakt natuurlijk. Inrijden/zadelmak maken, dat blijven ook altijd termen waar mensen onderling in verschillen qua betekenis.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 14:14

ik rij alles met sporen, ook de jonkies.......... heerlijk, blijven ze scherp van.....

Kan je mooi je been stil houden en alleen inkomen indien nodig........

zo maak je ze gelijk goed aan het been en hou je ze ook goed aan het been

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 14:15

x_Marr, je moet ook niet " direct alles van een paard terwijl ie net 3 is". Iedereen die dat doet is dom bezig, maar de leeftijd van het paard doet er niet zo toe, het is evenzo dom met een groene 4 of 5 jarige.

De eerste fries op de foto (die van Chaos?) loopt te diep, daardoor wordt het dat paard moeilijk gemaakt om zijn evenwicht te vinden, geef hem een stukje van mijn lijf terug :j.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 14:17

Dat is inderdaad waar Lovely.

Kiwiko: daar heb je geen sporen voor nodig, kan ook gewoon met been geven. Als je maar consequent erin bent.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 14:18

Hoe lang gaat een gemideeld Quarter horse ook al weer mee? Jaartje of 8 a 9.

Knap hoor van die Amerikanen, en dat na ruim 150 jaar paardengeschiedenis. Héél knap ! ben vooral onder de indruk van die dikkerd met zijn sliding stop. :n
Ik neem er zelf geen voorbeeld aan.

Vraagt iemand zich wel eens af waar al die, vaak vreemde kreupelheden vandaan komen in ons eigen kleine landje. Zou het iets van oorzaak en gevolg kunnen zijn. Cijfers van de klinieken, DA vragen, of andere ....peuten wat ze in de oprkatijk zien.

Ik kreeg namelijk ook op een, recentelijk gevolgde, opleiding (gedragstherapeut paard) bij medische begrippen cijfers die me toch wel bevreemdden. Vooral de benen zijn nogal essentieel voor paarden. Er zijn enorm veel vage kreupelheden die niet direct te herleiden zijn.
't gebeurt natuurlijk altijd bij een ander.

Misschien vind ik daarom ook die Spaanse rijstijlen en die paarden zo veel interessanter. Alsof ze respect voor de paarden hebben. Ze mogen dar pas op de competitie verschijnen als ze 4 jaar zijn.

Uh, o, ja en geen paard daar is 'jarig' op 1 januari, er wordt gekeken naar de datum van geboorte.
Enne, 'hulpteugels' zijn strikt verboden.

lientjeds

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 14:19

x_Marr, ik zie ook het probleem niet met de sporen, zoals kiwiko zegt, bij correct gebruik heb je alleen maar een allerter paard.

Dit is wel een probleem als de ruiter niet weet hoe deze sporen te gebruiken.

claudianoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 14:20

Ik heb ook af en toe een spoortje om, blijven ze idd mooi scherp van. Die van mij is ook erg lui, Met een klein spoortje kan je mooi je been stil houden en leren ze meteen door lopen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 14:21

hmzzz Spaanse rijstijlen.......... dat is toch met Seretta's enzo???

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 14:22

PT: waar haal je die wijsheid vandaan van die leeftijd?

en wel eens aan gedacht hoe enorm de overpopulatie van paarden zou zijn als ze allemaal 30 zouden worden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 14:23

KiWiKo schreef:

En stieren met scherpe hoorns...

Overigens is al dat cowboygedoe toch ooit in Spanje bedacht?

claudianoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 14:24

hihi! dan zijn er meer paarden dan mensen denk ik!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 14:24

x_Marr schreef:
Dat is inderdaad waar Lovely.

Kiwiko: daar heb je geen sporen voor nodig, kan ook gewoon met been geven. Als je maar consequent erin bent.

valt in de praktijk ernstig tegen :D :D

peerd reageert altijd veel allerter op een korte prikkeling, dan een kuitdruk :)

en aangezien ik wil voorkomen dat ik elke pas opnieuw het tempo of de buiging of welke andere aanwijzing dan ook die je met je been geeft aan moet geven, rij ik gewoon alles met een spoortje zodat ik slechts een keer iets hoef te vragen :) :) Werkt perfect :)

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 14:27

Je kunt niet vroeg genoeg beginnen met sporen, dan blijven ze lekker scherp... uh... bedoel je de sporen of de paarden?

Ken er namelijk nogal wat die niet vooruit te branden zijn, kweenie, zou het met sporen te maken kunnen hebben? Hakkende ruitertjes, schoppende amazones, zweepje erbij van fibergals mep, mep.

Hmm, 't is niet wat ik zelf versta onder paardrijden. Dat komt op mij toch een beetje grof over. Waarom doen mensen dat?
Sporen moet (excuus moest) je verdienen, en gelden ter verfijning van de reeds aangeleerde hulpen van de kuit?

Slofje eraan, zweepje, spoortje erbij... braaf, lief paardje paardje. :+:
Ik hou van je paard, als je maar helemaal luistert naar het baasje, doe je dat niet dan ram,prik of sla ik je.....

Kiwiko valt me tegen van je , had je iets hoger ingeschat.

claudianoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 14:29

maar niet iedereen kan met sporen rijden! je moet wel weten wat je doet. die van mij is echt heel erg lui, nou zegt mijn instructeur dat ik haar een keer zo goeie tik moeten verkopen dat ze het over drie weken nog weet. Dt vind ik weer zielig, dus dan liever een klein spoortje en duidelijk zijn dan een zweep. Ik weet ben een mietje, hihi!

claudianoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 14:31

Paardentango, zullen we het gezellig houden! is juist zo leuk dat iedereen zijn mening kan geven zonder nare ondertoon

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 14:31

je kan rijden of je kan het niet :) :) en als je kan rijden dan kan je elk paard met een spoortje rijden.......... niks aan het handje :D

het is heerlijk als er geen ruis op de lijn is :) houd de communicatie simpel :) :) en dat is wat we willen toch? Een simpele duidelijke communicatie tussen ruiter en paard :)

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 14:32

vorame schreef:
Ik geef toe Onbekend maakt onbemind.
Maar als ik de foto van die 3 jarige in de slidingstop zie wordt ik daar niet direct blij van.

Kan niet anders dan het alweer met je eens zijn...

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 14:32

jij hebt toch wat frustraties in je leven en PT?

maar ik weet nog niet waar jij de leeftijd van westernpaard vandaag haalt en wat er dan onder westernpaard wordt gezien?

emilie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 14:33

Geen probleem om sporen om te hebben, als ze niet nodig zijn dan gebruikt de (goede) ruiter of amazone de sporen ook niet... zo hoort het in elk geval.

claudianoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 14:36

idd, maar zo moet je ook een ouder paard rijden. Stil zitten is al zo moeilijk, laat staan als je elke pas moet drijven

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 14:41

precies :D en ik ben een vrij luie ruiter, wil dingen maar een keer vragen :D

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 14:44

Gaan we nu dingen op de man spelen? Ik vertel over wat ik zie en wat me geleerd wordt.
Kun je wel tegen mij akelig gaan lopen doen maar dat probeer ik zelf te voorkomen.
Al denk ik wel bij mezelf.... nee, mensen weten niet wat ze doen. Dat is niet uit het hart, maar uit iets anders.

Dank je Pienb, mooi compliment van je.
Maar prima toch ongens, je kan niet vroeg genoeg beginnen met inrijden en scherpe middelen.
Jong geleerd is oud gedaan nietwaar.

smurvaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 14:45

Je hoeft je soren toch niet te gebruiken.
Als je 10 paarden moet rijden op een dag en elke keer sporen moet wisselen is ook een beetje onhandig.
En elke keer een schop geven is ook niks, kan je beter 1 keertje je spoortje gebruiken.

KiWiKo schreef:

En stieren met scherpe hoorns...

Overigens is al dat cowboygedoe toch ooit in Spanje bedacht?

Gelukkig is dat wel allemaal heeeeel vriendelijk voor de paarden :(
Net alsof die rare sprongen die ze moeten maken bij de spaanse rijkunst zo goed voor ze zijn
Laatst bijgewerkt door smurvaas op 10-08-09 14:46, in het totaal 1 keer bewerkt

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 14:46

en nu he ik nog geen antwoord PT...