Tips en commentaar over rechtrichten (klassieke dressuur)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-09 11:43

PinkPrincess, heb je zelf dan ook rechtrichtles? In het kader van klassieke dressuur zeg maar? Ik merk wel dat men rechtrichten snel gelijk stelt aan een oefening als het vragen van buiging op een volte. Toch vind ik dat persoonlijk wel iets heel anders. Het is wat moeilijk praten als je het niet helemaal over hetzelfde hebt, daarom vraag ik daar eerst naar.

Ben zeker met je eens dat je het zittend op je paard beter kunt voelen. Maarreh, als je er naast loopt, kun je het weer beter ZIEN :D . En dat kan soms een voordeel zijn.

Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 19:01

HannahFrouk schreef:
Woodstock erg fijn dat je lesgeefmens een beetje aan het bijdraaien is. Toch leuk!

Les-NEEM-mens ;)

En tja, rechtrichten zou onderdeel moeten zijn van ja, maar is het heeeeel vaak niet en mensen hebben geen idee wat het daadwerkelijk is. En het is meer dan voltes hobbelen, en als meer mensen er daadwerkelijk goed mee bezig waren, zouden er ook meer paarden beter lopen en minder stuk gaan :Y)

Daarom denk ik dat het juist leuk en interessant is om zo'n topic te hebben lopen! Niet omdat het een apart onderdeel is, maar juist omdat het zo'n essentieel onderdeel is.

HannahFrouk

Re: Tips en commentaar over rechtrichten (klassieke dressuur)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-09 19:18

Oeps, ... sorry, foutje.

Ik vind zelf zo'n topic ook erg nuttig (maar ja, anders had ik'm ook niet geopend). Het aantal foto's mag wel wat meer, maar iedereen zit met hetzelfde probleem, vind maar eens iemand die echt goedgeplaatste foto's kan maken (en dat ook wil doen).

Vandaag was ik in elk geval weer heel blij met de vorderingen, mén wat kun je dat merken dat je paard gewoon totaal anders gaat lopen (ik zat er zelf vandaag niet op, maar mijn bijrijdstertje, en het rijden ging echt super).

_Margarita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 19:44

Ik heb ook veel problemen met rechtrichten. Elke les werken we hier weer gaan.
Tevens heb ik een clinic gevolgd op Horse Event waar we ook bezig zijn geweest met rechtrichten.
Hier het filmpje http://www.youtube.com/watch?v=B-AJALhO7lI

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 11:12

HannahFrouk schreef:
Hm, ik snap het nog steeds niet. Nog even over die stelling/buiging etc. Enerzijds lees ik, dat het hele lichaam moet buigen en dat dat de bedoeling is (tuurlijk, snap ik). Anderzijds lees ik dat je alleen het stukje net achter de oren buigt.

Ik voel me nu wel heel blont worden hoor.

:o? :Y)

:D

Je hebt alleen stelling en dat is enkel het buigen in de nek, het stukje achter de oren. Je wilt echter een totale lengtebuiging hebben en dat is van kop tot staart zeg maar. Op het moment dat je de hals te ver buigt is er geen goede lengtebuiging meer mogelijk.
Woodstock moet mijn stukje maar even corrigeren of aanvullen, die is tenslotte lesgeefmens :D

Fijn dat het na de dip nu wel weer lekker gaat met oefenen. De dipdagen zijn erg irritant en een wijs besluit om vantevoren al de bedenken dat als het niet gaat te stoppen of iets anders te gaan doen.

Ik heb besloten deze week geen oefeningen aan de hand te gaan doenen dan volgende week kijken of ze minder drammerig is. Gisteren even een lekker stapbuitenritje zonder zadel en zonder bit gemaakt. Dan kan ik ook goed voelen dat ze mij het liefste op de rechterkant heeft. Overigens heb ik bij dit soort ritje totaal lange teugels want zodra ik ze oppak gaan we weer druk hupsen... Ik weet hierdoor wel dat het bit en zadel niet verantwoordelijk zijn voor haar gedrag.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 11:26

HannahFrouk schreef:
Ben zeker met je eens dat je het zittend op je paard beter kunt voelen. Maarreh, als je er naast loopt, kun je het weer beter ZIEN :D . En dat kan soms een voordeel zijn.

Voordeel van de hand de oefeningen doen is ook dat je het paard niet nog extra belast met je gewicht en mogelijke onbalans. Als hij al moeite heeft om meer het been er goed onder de brengen en meer gewicht op dat achterbeen te nemen is het natuurlijk extra moeilijk met nog wat extra gewicht er op.

Rechtrichten hoort verweven te zijn in de training van je paard maar er gaat toch wel erg vaak wat mis bij het opleiden van ruiters.. Ik heb zelf, daar kom ik nu achter, ook te weinig daarover geleerd. Ook het echte nut en doel van de oefeningen is mij nooit duidelijk uitgelegd.

Hoi _Margarita_ , leuk dat je je ook meld in dit topic. :) Ik heb je filmpje gezien. Doe je in je les naast de oefeningen op het filmpje ook nog andere oefeningen? Werk je bijvoorbeeld ook vanaf de grond aan het rechtrichten?

Lay

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 15:14

Hallo, Ik wil mij ook graag melden. Ik ben Kayleigh, ik ben 21 jaar en kom uit Delft.

Nu de paarden info:
Naam paard : Weer Lenydebruin; Lay, draver
Leeftijd: 1juni 5jaar geworden volgens haar pastpoort, volgens de vee arts is ze ws pas 4,5.
Hoe lang bezig met RR en wat voor oefeningen: Volgende week heb ik mijn eerste rr-les. Nu ben ik vooral bezig mij er in te verdiepen en kwam ik dit topic tegen! :D
Geschiedenis van paard: Lay heeft in training gestaan. Toen is zij het werk gaan weigeren. Lay heeft toen niet zulke leuke ervaringen gehad. Aangezien Lay toen bijna 2 was toen ik haar kocht, heb ik haar eerst een jaar in de opfok gehad. Lay is toen als 3-jarige op stal gekomen. Aangezien Lay erg schuw was en erg angstig, ben ik heel rustig met haar begonnen. Wandelen, longeren, kennis laten maken met het zadel,etc. en pas na 6 maanden er op gegaan. Intussen is Lay al iets meer dan 2 jaar bij mij. Het vertrouwen is er nog steeds niet helemaal, maar het wordt steeds beter. Lay is qua wekrn een enorme die-hard. Ze wil er echt voor gaan. Ik rijd Lay recreatief, dressurmatig. Ook vind Lay springen erg leuk.
Aanleiding RR: Lay haar ‘rugprobleem’ Vorig jaar zomer(juni) is Lay uitgegleden in het land. Lay liep toen 3 dagen kreupel, daarna was dit over. Daarna weer rustig gaan belasten. Januari dit jaar begon ze te laten merken dat er iets niet in orde was. Ze viel in, haar vacht werd dof en ze was zich zelf niet meer. Ook begon ze achter onregelmatig te lopen. Ik heb haar toen 2weken stil gezet en veel gewandeld op advies van de veearts. Ook een bloed en mest onderzoek laten doen, maar dit was goed. Vervolgens heb ik een osteopaat gebeld. Deze kwam in begin februari. Deze zij dat zij vast zat bij de atlas, schouders/schoft, si-gewricht. Ik moest het een maand aankijken en na 2 weken mocht ik rustig beginnen met longeren en daarna rustig er op en opbouwen. Zo gezegd zo gedaan. Lay leek op te knappen. Maar na 3 weken begon ze weer slecht te lopen. Dit keer zette ze haar rechter achter been erg kort weg, ze draaide haar re-achter hoef naar binnen, liep op eieren, galop was heel ongebalanseerd, begon te slepen met rechts achter en Lay was weer zich zelf niet meer. Op aanraden heb ik een chiropractor er bij gehaald. In tussen is het al maart, de chiropractor heeft haar behandeld. Lay zat van hoofd tot staart vast. Op ongeveer 21plaatsen. De chiropractor raadde mij aan om na 3 weken te beginnen met fysiotherapie. Ik moest de eerste week stappen, daarna longeren en er heel rustig weer op. Ik heb in de week dat ik er op mocht ook een nieuw zadel gekocht. Waar ze gelijk een stuk beter op reageerde. Lay leek stukken beter te lopen! Fysio kwam en zei,dat Lay net een plank was. Deze heeft haar toen in eind maart/ begin april voor het eerst behandeld. Ook heb ik de veearts geraad pleegd. Zij is komen kijken en raadde ook fysio aan. Vorige maand(begin augustus) is de chiropractor nog geweest. Dit was ter controle. Lay zat toen op 6 plaatsen nog vast. De chiropractor was erg tevreden en zij dat het nu wel goed moest komen. Ook heb ik in die week de laatste keer fysio gehad. Na 1,5maand zonder fysio komt Lay der probleem weer terug, alleen niet zo heftig als eerst. De vee arts is nu vorige maand weer geweest. Zij raadde aan Lay 3 weken niet te belasten en haar te longeren met dubbele lijnen en veel stappen. Dit doe ik nu nog steeds. Op aanraadde van een stalgenootje ben ik mij nu gaan verdiepen in rechtrichten.
Specifieke probleem: Ik heb op de site van Marijke de Jong gekeken en deze punten heeft Lay last van;
- ongelijke aanleuning
- niet nageeflijk
- zwaar op de hand
- het hoofd kantelen
- schudden met hoofd
- tandenknarsen
- niet willen halsstrekken (wordt de laatste tijd al iets beter)
- niet vierkant halt kunnen houden
- scheef achterwaarts gaan
- oefening wel de ene kant op kunnen uitvoeren en niet op de andere hand
- kijkerigheid
- ongewenst versnellen
- niet laten doorzitten
- moeite met afwenden
- het over de binnenschouder vallen op de linkerhand door het niet willen buigen
- het over de buitenschouder vallen, door de overmatige stuwkracht van het binnenachterbeen (vindt ik moeilijk om zelf te beoordelen)
- taktfouten
- teugelkreupel (niet constant, als zij dit doet dan links voor)
- onregelmatigheid (voornamelijk rechts achter)
- kreupelheid (voornamelijk rechtsachter)
Je eigen sterke en zwakke of moeilijke punten: Mentaal ben ik goed. Ik ben nu 2 maanden geleden geopereerd aanmijn rug, dus dat is mijn zwakke punt.
Doelen: Beter gestel van mij en Lay. Ik wil ook Centre-Riding gaan doen voor mijn eigen houding. ;(

Hier heb ik een filpmje van een paar weken geleden. Het is een beetje onduidelijk, maar hier laat ze haar probleem rechts achter zien. Tevens rijdt mijn verzorgster haar hier, aangezien ik nog niet mag rijden na mijn operatie. Mijn verzorgster reed haar met hulpteugel, omdat Lay anders bij haar niet te houden is.
http://kaytjeb.hyves.nl/album/44314007/Iedereen/1p5Wcqxb/video/730465861/0/8GsB/

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 23:28

Hallo ik kom me ook even melden. Ik ben marieke en 46 lentes jong. Ik had een merrie met kreupelheids problemen en ben me gaan concentreren op het rechtrichten. alles van a de b gelezen en zijn cd bestudeerd en ook van marijke de jong. bij haar een clinic gevolgd. Daarna mijn paard in training gezet bij een leerling van marijke. Dit was voor 8 weken, waarbij ik ook les kreeg. Helaas ben ik geen natuur talent en ik vond de combinatie met de lesgeefster niet helemaal klikken bij mij, maar goed. het paard is te zien op http://www.paardintraining.nl Onder trainingspaarden zoeken naar tes.

Tess heeft het helaas niet gered. Ze was op het laatst elke 3 weken stok en stok kreupel. In juli afscheid genomen van haar.

Nu heb ik sinds 31 aug. een 6 jarige groene ruin. geweldig paard, maar stijf als een plank. Ik probeer nu met mijn geleerde technieken hem via grondwerk wat gebogener te krijgen. Helaas snapt hij er geen hout van en gaat het niet vlot ;) Dit word volgens mij mede veroorzaakt door mijn afwezige natuurtalent tot grondwerk.

Heb niet veel foto's nog. 1tje waarbij hij voor het eerst aan de longe liep en eentje waar mijn man hem rijdt op de 5e dag dat hij bij ons was.deze foto is uit een filmpje geknipt en niet erg duidelijk dus.

Afbeelding

http://www.mijnalbum.nl/Foto-CGHJTUWL.jpg

Helaas dus ook geen talent om filmpjes te plaatsen. Ik heb het op de camera gekregen en zelfs op de pc, daarna er een foto uit kunnen knippen, maar dat is het dan ook. Hoop in de toekomst ook dit onder controle te krijgen. ;)

Lay

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 10:39

Hebben jullie handige sites waar ik info af kan halen over het verticale evenwicht?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 13:05

Hallo Lay en Santos!

Leuk nog 2 dravers erbij in het topic :)

Wat ik wel vast wil meegeven is dat het feit dat dravers vaak al een wat stuwende manier van lopen hebben en hun bouw vaak een extra moelijkheidsgraad is om meer dragend te worden. Dat komt omdat ze natuurlijk gefokt zijn op zo snel mogelijk draven.

Kayleigh, stapt je paard wel altijd netjes met het achterbeen in de afdruk van haar voorbeen of zet ze die vaak buiten de massa?
Ik ben wel benieuwd hoe je je les gaat vinden :) Zou je een fotograaf kunnen :D regelen kunnen we hier later weer de foto's bespreken.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 23:15

Ik wil me ook graag melden in dit topic. Eerder al eens een paar keer meegelezen, maar nu ik zelf fanatieker bezig ga met het aan de hand werken wil ik ook wat meer in het topic te vinden zijn :)
Ik ben trouwens Rianne, 21 jaar en kom uit Leeuwarden. Sinds een jaartje intensief bezig geweest met aan de hand werken en (zo noem ik het dan maar) klassiek longeren, naast andere stromingen. In dat jaar heb ik op een stal gewerkt en het voornamelijk onder begeleiding gedaan, maar nu mag ik het helemaal zelf gaan proberen op mijn paardje....

Naam paard: Melissa Jeanet, ook een draver
Leeftijd: 14 jaar
Geschiedenis van paard: Melissa is sinds 3/4 jaar van mij, daarvoor was ik al haar verzorgster. Ze heeft jaren terug gekoerst, maar is door ziekte gestopt. Voor zo ver ik het begrepen heb heeft ze Rhino gehad, waarna haar achterhand grotendeels verlamd is geweest. Ze schijnt in banden aan het plafond gehangen te hebben, maar ik ken haar alleen van de periode erna. Helaas heeft deze verlamming veel gevolgen gehad. Ze loopt wel als ieder normaal paard, galoppeert en rent vrolijk rond, maar is erg zwak achter. Wanneer ze sterker wordt kan ze bokken, maar ze moet wel echt getraind worden om sterk te blijven. Sinds kort zijn we verhuisd van stal en is haar vakantie afgelopen, ze moet dus aan het werk. Wegens opbouwen van te veel spanning tijdens het rijden ben ik daarmee gestopt, op een paar staprondjes na, afhankelijk van haar buien. Ze wil ontzettend graag werken, maar kan haar concentratie nog niet al te lang vast houden.
Aanleiding RR: mijn erg positieve ervaringen met het rechtrichten en longeren op de stal waar ik werkte/studeerde. Hier mocht ik met veel verschillende paarden werken, van soepele toppers tot paarden die vastzaten als een plank. Daar heb ik geprobeerd zo veel mogelijk paarden te doen en zo veel mogelijk te leren, wat ik hopelijk weer toe kan passen op Melissa. Hier heb ik ook kunnen zien wat een verschil het maakt bij jonge paarden, die hierdoor veel zekerder onder het zadel te rijden zijn.
Specifieke probleem: haar zwakke achterhand en met name het rechterachterbeen. Ze draait tijdens de stap en draf haar sprong naar buiten, rechts veel meer dan links. Daarnaast houd ze haar rug erg vast en gaat ze liever plat door een bocht dan rustig in een buiging. Linksom is ze een stuk sterker dan rechtsom, hier valt ze snel terug in tempo en nog sneller naar binnen. Mijn doel voor nu is om haar achterhand sterker te maken. Ik wil graag dat ze haar achterbeen op tilt, onder de massa brengt en neer zet en daarna gewoon laat staan. Nu zet ze haar been neer en draait dan nog eens de sprong naar buiten. Hiervanuit mag ze van mij ook nog wel meer haar rug ontspannen en daarmee haar hoofd meer gaan dragen maar voorlopig zijn die momenten een leuke extra maar geen trainingspunt.
Verder wil ik natuurlijk dat ze ontspant en soepeler wordt dus massages en gymnastieken zijn we ook mee begonnen.
Doelen: Melissa is mijn testpaard om het maar zo te noemen, gezien ik ook alles nog moet leren. Het belangrijkste doel is om dat draaien van die achterbenen eruit te krijgen en haar dus fijn rechtgericht te kunnen trainen. Wanneer we dat bereikt hebben kijken we wel verder, want ik zou haar graag verder opleiden in het aan de hand werken. Maar voorlopig heb ik nog mn handen vol aan de eerste problemen.

Ik hoop dat ik zo een beetje voldoende info heb gegeven :)
Ik zal een foto plaatsen, maar ik stort me voornamelijk in het topic om dingen te vinden in de adviezen die gegeven worden, gezien mijn favo lesgeefmens aan de andere kant van nederland woont. Ik gebruik meestal een stalhalster, dit werkt voorlopig vooral tijdens het aan de hand werken goed, maar merk dat de kaptoom die ik af en toe leen voor het longeerwerk toch wat beter werkt. Dus die hangt binnenkort ook wel in de kast ;)
Afbeelding
Standfoto
http://i206.photobucket.com/albums/bb31 ... r09022.jpg

Lay

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 00:01

ik ga van de week proberen foto's te laten maken.. Ik weet t eigenlijk niet precies of ze haar a.been in de afdruk van voor zet.. Ga ik morgen tijdens het wandelen op letten.. :) vandaag heeft lay weer therapie gehad.. Ze voelt nu zo goed aan dat ze uit behandeld is.. Waar ik erg blij om ben! :D vandaag voor het eerst na mijn operatie 15min op haar gestapt.. Lay vond het na 3.5week toch ook wel weer spannend.. Maar voor het eerst dat ze af en toe ontspanning zocht onder de man.. Ook zocht ze mijn hand uit haar zelf op, wat ze dus nooit doet.. Ook buigt ze door haar lichaam, wat al een heel verschil is.. Dus vandaag was alleen maar positief...

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 01:21

Ik wil nog even melden, dat ik mijn stijve groene paard vorige week even een lesje rechtrichten wilde geven. gewapend met academisch kaptoom naar de bak getogen en er geheel teleurgesteld weer uit gekomen. Het dier begreep er geen hout van en kwam op het laatst zelfs geheel in verzet.
Toen herrinerde ik mij weer :o :o :o , dat ik mijn vorige paard in training heb gezet bij een leerling van marijke de jong en dat deze haar de eerste 2 weken 2x per dag 5 minuten trainde :o . De training is best intensief en moet langzaam worden opgebouwt.

misschien een tip voor beginners; langzaam opbouwen dus ;)

Nu dus kaptoom maar even aan de wilgen gehangen en 5 min voor en na de gewone beweging/arbeid maar aan het hoofdstel de eerste beginselen bijbrengen.

Daar ik veel alleen ben, hoop ik binnenkort toch wat foto's te kunnen plaatsen.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 11:20

Hoi, ik ook nieuw hier. Leuk topic!
Ik rij IJslanders en om die in allevier (of vijf) gangen fijn aan het lopen te krijgen, is het essentieel dat ze zo recht mogelijk zijn, anders krijg je nooit in alle gangen een zuivere tact.
Rechtrichten doe ik 'klassiek'; dmv gymnastiseren aan de hand en o/h zadel, teneinde kracht en buigzaamheid in beide achterbenen in gelijke mate te ontwikkelen. Aan de hand laat ik mijn paarden schoudervoor lopen door op schouderhoogte schuin naast ze te lopen en ze om mij heen te laten buigen en tegelijk voorwaarts te drijven. Dit moeten ze uiteindelijk kunnen zonder dat ik ze aanraak, dus op mijn positionering en het begrenzende contact met het geleidingstouw. Verder werk ik met voltes vergroten en verkleinen aan een enkel longe, en met de dubbele longe met stelling naar binnen en naar buiten.. Onder het zadel veel schouderbinnenwaarts op de volte, en bij paarden die wat verder zijn ook korte stukjes travers. Dit alles voornamelijk in stap, maar sb en wijken ook wel in draf en tolt.
Maar ik rijd ook veel buiten, en dus rechtuit. Dan valt het extra op als een paard scheef is, dus ongelijke druk neemt op beide teugels. Waar ik een hekel aan heb, is dat steeds zitten peuteren aan de stugge kant. Toch doe je dat onbewust al vrij snel in je streven naar gelijke druk, merk ik (ook bij andere ruiters zie ik het). Ik heb net wat websites van AdB gerelateerde trainers bekeken, en het valt me op dat daar ook vooral wordt gewerkt aan het 'oprekken' van de stijve kant dmv contrastelling. Ik heb voor mijzelf het idee dat dit vaak averechts werkt, omdat het paard steeds tegen die druk ingaat. Ook als de druk niet constant is, maar de vorm heeft van korte ophoudinkjes. Wat ik nu probeer te doen, is het paard uit te nodigen het zelf op te lossen. In stap lukt het meestal wel om ze gelijk op twee teugels te krijgen door zelf gewoon recht te zitten en gelijke druk te nemen. Eventueel vraag ik naar beide kanten wat stelling en laat ze vervolgens vwnw strekken. Als ik in draf of tolt rechtuit rijd, komt de scheefheid vaak meer naar boven. Dan neem ik consequent druk (contact, aanleuning) op de zachte kant en op de stijve kant hou ik het contact zo licht mogelijk. Zo heeft het paard niets om op te leunen, zeg maar. Ik drijf hem vervolgens met lichte kuithulpen naar mijn hand. Veel paarden lopen dan aanvankelijk zo scheef als een banaan doordat ze helemaal inbuigen of zelfs hun hals omklappen op de zachte kant. Ik hou dan toch consequent die zachte kant erbij en de stijve kant 'luchtig', en blijf met mijn kuiten goed de motor achtiveren. Al snel zoekt het paard dan zelf een meer gelijke druk op, eventueel ondersteun ik dat dan door heel even iets door te vragen op de stijve kant, maar wel zo min mogelijk. Dit lijkt heel goed te werken, al heb ik dan heus nog geen constante gelijke druk - rechtrichten is natuurlijk een proces van lange adem!
Zijn er onder jullie ook mensen die deze 'methode' (als je het zo mag noemen) gebruiken? Of gebruiken jullie andere manieren om je paard bij het rijden op de rechte lijn recht te richten?
Laatst bijgewerkt door Askja op 07-10-09 11:30, in het totaal 1 keer bewerkt

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 11:27

Begin vanaf morgen weer met rechtrichten (onder andere ivm met vertrek instructrice, verhuizing paard en mijzelf lang niets kunnen doen). Dit gebeurd aan de hand en aan de longe.
Reden: Paard is verkeerd bekapt (eenmalig) en heeft nu ijzers voor om zijn hoeven de mogelijkheid te geven te kunnen groeien, maar door het verkeerd bekappen is hij verkeerd gaan lopen, waardoor zijn rug vast zit.
Op advies van de vee-artse moest ik gaan longeren, met bijzet, maar heb nu iemand die daar (imo) veel beter mee kan helpen dan het paard rondslingeren aan een longeerlijn, terwijl hij vecht tegen bijzetteugels :)
Heb hiervoor ook veel aan rechtrichten gedaan, dmv lessen bij een goede instructrice, die me heeft geleerd wat het rijden écht inhoud. Daardoor richting klassiek gaan rijden, maar door die omstandigheden dus lang laten liggen, waardoor we weer van voor af aan kunnen beginnen met het rechtrichten en de basis.

Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 17:41

Ik gebruik het voorbeeld van Askja even als voorbeeld/inspiratiebron voor meer uitleg :) Zal zsm ook even naar de specifieke dingetjes kijken. Leuk dat er zoveel nieuwe mensen zich melden :)

Askja schreef:
Maar ik rijd ook veel buiten, en dus rechtuit. Dan valt het extra op als een paard scheef is, dus ongelijke druk neemt op beide teugels. Waar ik een hekel aan heb, is dat steeds zitten peuteren aan de stugge kant. Toch doe je dat onbewust al vrij snel in je streven naar gelijke druk, merk ik (ook bij andere ruiters zie ik het). Ik heb net wat websites van AdB gerelateerde trainers bekeken, en het valt me op dat daar ook vooral wordt gewerkt aan het 'oprekken' van de stijve kant dmv contrastelling. Ik heb voor mijzelf het idee dat dit vaak averechts werkt, omdat het paard steeds tegen die druk ingaat. Ook als de druk niet constant is, maar de vorm heeft van korte ophoudinkjes.

Je stipt hier een heel belangrijk en cruciaal punt aan van het rechtrichten. Je ziet nogal wat mensen die continu met bv buitenstelling rijden om zo het paard recht te maken. Wat vergeten wordt is, dat het doel is om je paard op eigen benen te laten lopen. Op het moment dat jij wat vraagt, moet je paard daarop na gaan geven, zacht worden in de mond omdat hij zacht wordt in het lichaam. Vanuit dat losgelaten ga je je paard weer heel langzaam rechter maken. Als je blijft inwerken op de teugel aan de stijve kant, kan je paard dus nooit op eigen benen gaan lopen! Het is reactie vragen, loslaten, reactie vragen, loslaten etc.

Soms houdt dat ook in dat het paard onregelmatiger wordt. Dit komt, omdat hij dan ook zijn zwakke been moet gaan belasten. Doordat het paard scheef ging, hoefde hij zijn zwakke been niet te belasten. Maar door dat scheef gaan is er een overmatige spierspanning ontstaan. Door je paard te vragen steeds na te geven, los je die spierspanningen op. Je paard beweegt uit eigen initiatief voorwaarts, en als je draaft wordt jij als ruiter omhoog gegooid ipv omlaag gezogen. Het zwakke been wordt ook belast, maar is dus nog niet sterk genoeg, waardoor je een verschil kunt krijgen in de lengte en kracht van die pas. Het is daarom ook belangrijk om dat been met mate te belasten, door overbelasting liggen blessures namelijk ook op de loer. Te weinig belasten betekend dat je paard weer scheef gaat, en ook andere delen overbelast, met name de voorbenen. De gulden middenweg vind dus ;)

Askja schreef:
Wat ik nu probeer te doen, is het paard uit te nodigen het zelf op te lossen. In stap lukt het meestal wel om ze gelijk op twee teugels te krijgen door zelf gewoon recht te zitten en gelijke druk te nemen. Eventueel vraag ik naar beide kanten wat stelling en laat ze vervolgens vwnw strekken.

Losmaken zoals hier dus :) Een paard wat niet los is, kan niet vwnw strekken en die 'flow' behouden.

Askja schreef:
Als ik in draf of tolt rechtuit rijd, komt de scheefheid vaak meer naar boven. Dan neem ik consequent druk (contact, aanleuning) op de zachte kant en op de stijve kant hou ik het contact zo licht mogelijk. Zo heeft het paard niets om op te leunen, zeg maar. Ik drijf hem vervolgens met lichte kuithulpen naar mijn hand. Veel paarden lopen dan aanvankelijk zo scheef als een banaan doordat ze helemaal inbuigen of zelfs hun hals omklappen op de zachte kant. Ik hou dan toch consequent die zachte kant erbij en de stijve kant 'luchtig', en blijf met mijn kuiten goed de motor achtiveren. Al snel zoekt het paard dan zelf een meer gelijke druk op, eventueel ondersteun ik dat dan door heel even iets door te vragen op de stijve kant, maar wel zo min mogelijk. Dit lijkt heel goed te werken, al heb ik dan heus nog geen constante gelijke druk - rechtrichten is natuurlijk een proces van lange adem!

Dit is dus inderdaad wat ik bedoel. Eerst aanleuning zoeken op de te lichte kant, dan weer langzaam recht maken tussen 2 teugels en je bekken. Het is heel belangrijk dat je in je bekken recht blijft zitten, en je niet scheef laat zetten door je paard. Je kunt met je teugels de schouder controleren, met de positie van je bekken de buiging van het lichaam. Dus ook al werk je bv aan de linkerstelling, blijf recht op je paard zitten! Dus op een rechte lijn rechtuit, op een circel met jouw schouders aan de schouders van je paard, jouw bekken aan het bekken van het paard! Zorg dat je je binnenbeen lang kunt houden en dat je zit niet naar buiten gedrukt wordt, waardoor je je binnenbeen optrekt. Je binnenbovenbeen moet steeds de bolle kant als het ware wegdrukken.

Askja schreef:
Zijn er onder jullie ook mensen die deze 'methode' (als je het zo mag noemen) gebruiken?

Ik dus in grote lijnen ;)

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 18:33

Woodstock, leuk dat je de 'methode' die ik omschrijf, herkent! Ik verbaas me er eerlijk gezegd over dat daar nergens op al die rechtricht-sites echt duidelijk op wordt ingegaan. Want volgens mij is het nou ook weer niet zo vernieuwend en wordt het door veel (goede) instructeurs gezegd.

Dat het paard tijdelijk onregelmatig kan worden bij het rechtrichten merk ik inderdaad ook vaak. Een van mijn jonge paarden wordt nu na een periode van vrij extreme scheefheid steeds rechter en nageeflijker in draf en tolt, en m.n. in draf geeft die toegenomen ontspanning af en toe taktproblemen. Maar dat is een fase waar ie doorheen moet, dat komt vanzelf weer goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 22:52

Mag ik ook meedoen?

Naam paard:
Shaseera B

Leeftijd:
6 jaar

Hoe lang je al bezig bent met RR en wat voor oefeningen doe je:
Sinds gefruari 2009 krijg ik les volgens de principes van de academische rijkunst. Ik les bij Marion Alblas van trainingscentrum de Edele Ster (mijn paard staat daar tevens in pension). Mijn paard wordt drie keer per week getraint door Marion, zelf train ik haar vier keer per week. Oefeningen die ik met mijn paard doe zijn de volgende: Voorwaarts neerwaarts, lengtebuiging, ondertredend achterbeen op de volte in stap, schouderbinnenwaarts en travers in stap langs de wand (dit alles ook rijdend). Mijn instructrice doet de volgende oefeningen met haar: al het bovenstaande, maar dan ook in draf. Ze doet renvers, appuyementen, af en toe laat Shaseera een paar pasjes piaffe zien. Tevens is mijn instructrice sinds deze week aan de galop aan de longe begonnen.

Geschiedenis van mijn paard
Ik heb haar gekocht als veulentje. Ze is al zo lang als ik haar ken een dominante en van nature een leidende merrie, die regelmatig even wil testen wie wie nu eigenlijk leidt.
Helaas kreeg Shaseera op 4jarige leeftijd een ernstig ongeluk in de wei. Ze is heel hard tegen een hek aan gerend, daarbij liep ze een grote wond op in de rechterkant van haar hals. Ze liep een zenuwbeschadiging op in haar borst/rechterschouder met als gevolg ernstige spieratrofie in rechterschouder en als klap op de voorpijl beschadigde ze haar spier waarmee ze haar rechtervoorbeen optilt. Alles bij elkaar leverde dit een verlamd rechtervoorbeen op. Als het niet binnen 3 dagen ging bewegen moest ik haar laten inslapen. Gelukkig ging het been het een klein beetje doen, dus er was nog hoop. Er was een klein kansje dat het nog goed zou komen, ook al zou ik er dan nooit meer op kunnen rijden. Ik heb toen besloten het toch maar te proberen. Ik zou haar nooit zomaar wegdoen, ook niet als het een weidepaard was gebleven.
Na een jaar kliniek met veel ups en downs, veel fysiotherapie en aquatherapie mocht ze eindelijk naar huis. Ik zag natuurlijk wel dat ze alleen op haar linkerkant liep, maar wist er erg weinig vanaf. Ik wist wel dat ik als de bliksem wat moest doen hiermee, want anders zou ze misschien haar goede been kapotlopen. Zodoende ben ik op internet gaan zoeken en in contact gekomen met Marion Alblas.

Mijn paard is rechtsgebogen.

Specifiek probleem met rechtrichten
- Mijn paard heeft door het ongeluk altijd veel te veel gewicht op haar linkervoorbeen staan. Dit is gewoonte geworden.

- Zelf vind ik het erg moeilijk om bij het werken aan de hand te zien of mijn paard de juiste buiging heeft of niet.

- Tijdens mijn lessen lukt het mij om mijn paard met mooie lengtebuiging en ondertredend achterbeen de baan door te sturen (beide kanten), maar als ik het alleen moet doen dan gaat dit wat minder goed. Ik denk dat dit te maken heeft met ruitergevoel en halve ophoudingen. Op welk moment maak ik halve ophoudingen, en wanneer geef ik versale of traversale hulpen bij die ophoudingen? Op de een of andere manier doe ik iets niet hetzelfde als tijdens mijn lessen. Ik ben er nog niet achter wat dat precies is, en dat frustreert soms wel eens. Wat blijkbaar KAN ik het wel, maar hoe doe ik dat dan? In theorie weet ik alles uit mijn hoofd, maar in de praktijk gaat niet alles volgens het boekje.
Mijn instructrice is van mening dat ik meer zelf moet oefenen (ik rijd liever niet zelf omdat ik vind dat ik het nog niet goed genoeg kan, maar daar moet ik vanaf), en daarom mag ik nu maar 1 keer per twee weken les ipv 1 keer per week. Ik moet zelf gaan proberen en fouten maken, daar leer ik van zegt ze.

- Wat voor ons soms een grote blokkade is, is dat mijn paard op sommige dagen erg snel afgeleid is en overal naar kijkt behalve naar mij. Sommige hoeken in de bak zijn eng, waardoor ze harder gaat lopen. Hettempo probeer ik dan weer terug te nemen, maar het resultaat is dan veel spanning. Ik vind het moeilijk om haar constant te vertellen dat ze op mij moet letten.

- Wat het rechtrichten betreft ben ik zelf nog erg onzeker. Ik ben bezorgd om mijn paard, wil graag dat elke stap die zij doet goed is voor haar lijf, want ze heeft al genoeg meegemaakt. Met andere woorden; ik zeg constant tegen mezelf: 'ik mag geen fouten maken'. Mijn paard spiegelt veel (let maar eens op onze benen op foto's), en wordt daar ook onzeker van.

De volgende twee foto's zien er naar mijn mening redelijk uit, maar omdat ik nog niet zeker ben van mijn eigen gedachten als het om rechtrichten gaat zou ik graag horen wat jullie op de foto's aan te merken hebben. (en op de rest natuurlijk ook) Rijfoto's heb ik nog niet.

Afbeelding
De moeilijke kant, achterbeen kan er meer onder, stap naar achteren is groter dan stap naar voren.

Afbeelding
De makkelijke kant, teveel druk op binnenteugel en daardoor iets teveel stelling. Volgens mij was ik hier mijn paard aan het vragen op te letten en los te laten.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-UFNEFGCY.jpg
Volgens mij inzet van sb.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-XIMS3HGB.jpg
Goede buiging en stelling, toch? (moeilijke kant)

http://www.mijnalbum.nl/Foto-VP4TLQ44.jpg
Teveel stelling

http://www.mijnalbum.nl/Foto-4UBC4EAH.jpg
Paard terugzetten op rechterbeen

http://www.mijnalbum.nl/Foto-6KDONBG4.jpg
Dit gebeurt er als ik tempo terug wil brengen. Ik werk ook teveel terug met mijn binnenhand, ophouding moet meer 'omhoog', en als ik met twee teugels werk ipv met 1 lijn moet de ophouding metde buitenhand :o

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 23:30

Welkom nieuwe mensen! Leuk hoor! Ik heb alles wel gelezen maar even geen zin om uitgebreid te antwoorden, ben een beetje moe. :o Plaats wel even een ego-berichtje :Y)

Vanavond voor het eerst sinds een week weer aan de hand geoefend en dit keer ging het wel goed! Geen gedram en ook de travers rechtsom lukte weer (min of meer). Ik heb afgelopen week lekker even 2 keer een buitenrit gemaakt. Gisteren zelfs lekker door de branding van de zee gedraafd. Verder waren haar rugspieren na de regen van de week helemaal stijf en hard.. Dus regendek op en de afgelopen dagen lekker losgemasseerd en spierlinement er op. Kan dus best zijn dat ze vorige week ook zo drammerig was omdat haar spieren al wat stijver waren door de weersverandering.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 18:23

Super Fransje, fijn dat het weer lekker gaat :) Doet ze het nog steeds goed?

Ik vroeg mij iets af en misschien dat jullie daar een antwoord op weten :)
Vanmiddag was ik met Melissa bezig en omdat we een kaptoom hadden kon ik net iets specifieker aan het werk. Rechtsom is eigenlijk haar moeilijkste kant, hier valt ze naar binnen, draait het achterbeen heel erg en is de buiging heel moeilijk voor elkaar te krijgen. Ook gaat op deze kant het tempo altijd naar beneden, puur omdat het achterbeen het zwaar heeft. Maar nu vroeg ik haar wat meer te zakken met haar hoofd, neus richting voorknie, en dit deed ze rechtsom veel gemakkelijker dan linksom. Terwijl de buiging op deze kant veel moeilijker is.
Iemand die weet hoe dit spiertechnisch kan? Vraag ik haar in het buigen te kort in de spieren en zou ik dus meer vanuit laag en rond niet buiging moeten vragen? En hoe voorkom ik dan dat ze op die voorhand gaat duiken? Of is het beter om het zakken van het hoofd als een aparte oefening te zien?

Liene

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 11:58

Heel interessant topic!
Ik ga straks verder lezen voor ik mezelf hier plaats, dus met deze een stipje :)

Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 12:28

RianneH schreef:
Iemand die weet hoe dit spiertechnisch kan? Vraag ik haar in het buigen te kort in de spieren en zou ik dus meer vanuit laag en rond niet buiging moeten vragen? En hoe voorkom ik dan dat ze op die voorhand gaat duiken?

Een paard hoeft niet persé los te zijn om te kunnen zakken. Denk maar aan het grazen, dan staat hij ook met zijn hoofd aan de grond, maar trainingstechnisch heeft het niet zo heel veel toegevoegde waarde.

Het is de bedoeling dat je paard eerst bovenin los leert laten door het buigen. Pas dan kun je haar langzaam laten zakken, maar blijf op ieder niveau controleren of ze nageeflijk is op je hand. Dus in het zakken steeds weer een beetje buiging vragen, en haar daar eerst op na laten geven voordat ze verder mag zakken. Daarmee voorkom je ook het op de voorhand vallen. Door het buigen en loslaten vraag je van haar op eigen benen te blijven lopen, en dus in balans.

De oefening die je nu gedaan hebt, komt eigenlijk op hetzelfde neer als grazen. Vandaar dat ze ook op de voorhand gaat. Het hoofd kunnen laten zakken is dus niet per defenitie een goede oefening. Je moet haar nageeflijk houden op ieder niveau, dus op ieder moment laten buigen waarop zij af gaat kauwen op het bit. Dan is het wel een goede oefening ;)

Ben je bekend met ubertreten aan de hand? Dat zou een hele goede oefening zijn voor jou paard!

*En ik ben jaloers op Fransje die aan t strand woont :o Heerlijk man!*

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 13:00

Ah, dankje voor je uitleg, dat verklaard al een hoop voor mij.

Met het ubertreten ben ik een beetje bekent ja en ook al mee bezig. Alleen nog wel met hele kleine pasjes, want haar houding is nog niet zodanig verbeterd dat ze dit gemakkelijk kan uit kan voeren. Ik probeer bij iedere oefening die ik vraag wel vanuit de buiging te blijven werken, dus ook wanneer ze haar hoofd lager mag plaatsen.

Woodstock schreef:
De oefening die je nu gedaan hebt, komt eigenlijk op hetzelfde neer als grazen. Vandaar dat ze ook op de voorhand gaat. Het hoofd kunnen laten zakken is dus niet per defenitie een goede oefening. Je moet haar nageeflijk houden op ieder niveau, dus op ieder moment laten buigen waarop zij af gaat kauwen op het bit. Dan is het wel een goede oefening ;)

Nu gebruik ik geen hoofdstel en bit, maar ik begrijp dat ze op iedere hoogte haar kaak moet kunnen ontspannen. Merkte dat ze dat wel af en toe deed.

Oftewel, is het nu beter te blijven werken op het niveau waar ze nu haar hoofd houdt? En wanneer ze op deze hoogte de juiste buiging vertoond, kan ondertreden (en dus zichzelf blijft dragen) lager of hoger in te gaan stellen en vanuit daar weer werken aan die buiging, ondertreden en ontspanning? Of kan ik het lager instellen wel mee pakken om haar rugspieren op te rekken als het ware en dit enkele passen te doen waarna weer op haar makkelijke hoogte in te stellen? Wel natuurlijk vanuit die buiging..

Alvast bedankt :)

Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 13:07

Gewoon steeds bovenin beginnen. Als ze nageeflijk is gaat ze als het goed is vanzelf zakken, maar blijf controleren dat ze los blijft! Het is fijn dat je zelf het verschil kunt voelen tussen wel en niet nageven, dat is heel belangrijk.

Als ze nageeft, zal ze zakken tot een punt wat zij moeilijk vind, of ze zakt meteen helemaal naar de grond. Dat laatste mag niet, ze is dan niet meer nageeflijk. Dan vraag je haar weer omhoog en maak je haar bovenin weer eerst los.

Als ze zakt tot een punt wat ze moeilijk vind, probeer je op die hoogte weer verder te werken aan nageeflijkheid. Vaak is het zo dat je haar dan heel even iets hoger moet vragen om haar van je hand af te halen, maar dat wil niet perse zeggen helemaal omhoog.

Het doel van het ubertreten is dat ze uiteindelijk voorwaarts neerwaarts gaat, en daarbij blijft afkauwen. (En afkauwen gebeurt ook zonder bit ;) Het is idd het nageven in de kaak)

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 13:15

Dankje, zoals jij het beschrijft snap ik het helemaal, weet alleen dat we daar nog wel een tijdje mee zullen moeten stoeien. Maar merkte gister dat er al verbetering in begint te komen en ze makkelijker te buigen wordt.

En nouja, ze geeft nog niet na zoals het zou moeten, maar kan het verschil toch wel zien (nog niet echt goed voelen helaas).