Wat is (de) Rollkur?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 22:31

Het staat er op gedrukt als een punt waar je punten op krijgt :') Net zoals houding, zit en hulpen van de ruiter.
Dus niet door de jury er op geschreven maar door de F.E.I goedgekeurd :+

FaberSmid

Re: Wat is (de) Rollkur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 22:33

Niet een kwestie van verkeerd vertalen?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 22:36

Hoe bedoel je?
Nah, op zich maakt het niet uit, heb me al verontschuldigt voor mijn foute taalgebruik en ik ga er vanuit dat iedereen weet wat ik bedoel na mijn verduidelijking.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 22:43

Wat ik bedoel dat er door verkeerd vertalen en leren fouten ontstaan. Om een voorbeeld te noemen, wat is schouder voor? Is het geen voorhand voor? Daardoor ontstaan fouten met voorhand voor wat anderen schouder voor noemen en schouder binnenwaarts,
Of als er in het engels staat geschreven met uitzondering van schouder binnenwaarts, dat men er dan van maakt dat schouder binnenwaarts ook onder valt.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 22:43

pharagirlke schreef:
Professor: en dat komt van de persoon die sinds 5 pagina's nog niets anders gedaan heeft dan mij persoonlijk aan te spreken ipv te reageren op de inhoud van mijn berichten, iets te onderbouwen of mijn (en anderen hun) vragen te beantwoorden? Straf.

Sorry u draait het om.

Maar nu u over LDR schrijft, waarom LDR, en niet gewoon laag en diep?

Rollkur en Hypperflexie, is volgens Sjef J, hetzelfde.

Beide bewerken hetzelfde.
Hypperflexie en Rollkur hebben geen verschil meer.

Mijn stelling is, mensen die zo rijden begrijpen de gewone moderne klassieke dressuur niet, en nemen een methode om sneller een paard klaar te stomen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 22:49

Waarom zou ik het volluit schrijven als je de afkorting prima begrijpt?

Rollkur en hyperflexie zijn ook hetzelfde, maar LDR en rollkur zijn niet hetzelfde. :+

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 22:50

Een paard letterlijk breken en opnieuw programmeren, zo zie en ervaar ik het.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 22:50

pharagirlke schreef:
Waarom zou ik het volluit schrijven als je de afkorting prima begrijpt?

Rollkur en hyperflexie zijn ook hetzelfde, maar LDR en rollkur zijn niet hetzelfde. :+

Wel in de extreme vorm, is ldr hetzelfde.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 22:51

Maar dan is het puur theoretisch geen LDR meer... Mensen noemen het dan wel zo, maar zoals ik al zei, het is niet omdat ik een stoel "patat" ga noemen, dat het ook patat is.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 12:39

Rollkur is toch laag, rond en diep? of zie ik dat nou verkeerd. Ik zie geen verschil. Dus voor mij is het allemaal 1 pot nat. Voorwaarts neerwaarts is wat anders en daarbij zie ik een paard wat niet op de voorhand valt en slechts zover neerwaarts en voorwaarts gereden wordt waarbij het paard naar ontspanning wordt gebracht, maar wel met de juiste aanspanning en in balans (dus niet op voorhand) wordt gereden. Lossigheid zie ik als durchlassigkeit, dus volgens mij is dat een correcte term. In nederland is daar nou eenmaal geen goed woord voor.
De valse knik heb ik al uitgelegd. Is wat mij betreft gezichtsbedrog (kijk naar Donnerhal).
Dat Anky niet mooi meer zit, kan ik beamen. Soms zit ze er letterlijk met aangespannen spierballen op, met haar onderbenen vooruit en haar onderlichaam terug (bij opvangen na uitgestrekte galop heel duidelijk te zien). Ik vind dat ook niet mooi. Volgens mij moet je streven naar perfectie, en dat is niet allleen spectakel zover dat gaat, maar ook met een goed ondergebrachte achterhand en goed zittende amazone. ;)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 13:43

Neen, Rollkur is niet laag diep rond, Rollkur is hardhandig de kin op de borst trekken. LDR is met zachte hand en laag, rond en iets achter de loodlijn, vnl om hem rond te houden en niet naar dat voorwaarts neerwaartse te gaan. Maar hij hoort wel voldoende lengte in de hals te hebben en de achterhand er bij te houden. En die laatste twee ontbreken vrijwel altijd bij rollkur.

edit: lompe typo.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 09-09-09 14:01, in het totaal 1 keer bewerkt

espiga1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 14:01

pharagirlke schreef:
Neen, Rollkur is niet laag diep rond, Rollkur is hardhandig de kin op de borst strekken. LDR is met zachte hand en laag, rond en iets achter de loodlijn, vnl om hem rond te houden en niet naar dat voorwaarts neerwaartse te gaan. Maar hij hoort wel voldoende lengte in de hals te hebben en de achterhand er bij te houden. En die laatste twee ontbreken vrijwel altijd bij rollkur.

Volledig mee eens Phara. LDR is ontspannen, Rollkur hoog omhoog getrokken kin op de borst. Daarom ook dat de L voor laag staat. Misschien hadden ze het beter voor lang gehouden, want het paard maakt zijn nek op die manier lang.
Wat betreft Anky, zie ik een omhoog getrokken en overgeforceerde vorm van LDR en dat is geen LDR meer maar gaat meer en meer naar Rollkur. Het hoofd wordt gewoon bijna horizontaal getrokken en dat is gewoon verschrikkelijk om te zien!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 14:02

espiga1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 14:09

Idd, dat is voor mij ook LDR. Helemaal niet opgekropt maar mooi lang, laag en ontspannen. In vele opzichten zelfs beter dan al sommige opgekrulde paarden die zogezegd mooi natuurlijk lopen. Uiteindelijk draait het allemaal gewoon om ontspanning en ik denk dat de meesten hier op bokt wel door hebben wat al dan niet ontspannen is..

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 15:14

Toch is het LDR nou niet echt bevordelijk voor de juiste aanspanning in het lichaam van een paard, lees: de achterhand er onder rijden. Lijkt me ook lastig voor het paard om achter er onder te schuiven als je van voren ook naar achteren eronder wordt gereden. Zijn de rugspieren en broekspieren van een paard wel zo lang dat ze dat kunnen? Volgens mij zullen de meeste paarden met LDR de achterbenen er toch een beetje achteraan laten lopen of je moet wel erg veel gevoel en overredingskracht met de been hebben en dat is de ontspanning ook wel een beetje weg denk ik zo.
Volgens mij is het streven toch wel het neusje eruit, zeker als je wilt leren de achterhand "erbij te krijgen". ;)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 16:27

Het is de bedoeling dat ze opgerekt worden. :) LDR is ook niet zo van "nou laten we vandaag es LDR gaan rijden". LDR is een kwestie van maanden opbouwen. :)

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 16:38

Zoals Mevrouw Grunsven ldr rijdt is het ook rollkur en hyperflexi. wat voor een naam je die manier van rijden ook zal noemen bij dat soort ruiters die ten koste van paarden rijden.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 16:43

Voor "ten koste van het paard" te rijden doen ze het wel lang :j

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 16:43

FaberSmid schreef:
Zoals Mevrouw Grunsven ldr rijdt is het ook rollkur en hyperflexi. wat voor een naam je die manier van rijden ook zal noemen bij dat soort ruiters die ten koste van paarden rijden.

o.......... grote hemel............ eerst hebben de jurileden van de Fei geen idee waar ze het over hebben........ en zeker niet hoe ze moeten punten.........

en dan rijd mevrouw anky ten koste van haar paarden..........

kweenie wanneer jij voor het laatst in de boeken heb gezeten......... maar volgens mij worden ze allemaal op een gezonde manier oud daaro..........

Dus ten koste van het paard......... kweenie, maar ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat dr toppertjes weinig blessures hebben, OOK op hogere leeftijd :) en dan ZEKER gezien de lichamelijke prestaties die deze paarden neer moeten zetten.........

maarja............. das de praktijk he :D :D

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 17:06

Feit is en blijft dat ze tegen alle regels in rijden ten koste van de paarden (theorie en praktijk).

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 17:07

Tegen alle regels in?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 17:15

tegen welke regels in?????? in iedergeval niet die van de FEI

en dat stukje ten koste van de paarden is ook gewoon een flutverhaal........ want ze worden gewoon gezond en heel oud bij Anky en consorte.........

sterker nog procentueel zijn er minder blessures dan bij ons huis tuin en keukenruitertjes

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 17:30

Ook tegen de regels van de fei, welke regels past u nog meer toe?
Onzin dat de martelmethodes de paarden ten goede komen, feit is en blijft dat het ten koste van de paarden gaat. Waar u blijkbaar deel aan neemt.
Heeft u de boeken van en over de uitvinder gelezen?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 17:33

heeft u praktijkvoorbeelden dat deze paarden eerder kapot gaan?

maar welke regels van de Fei dan?

U zegt alle regels......... en ik vraag dan welke regels :)

En voor wat mijn persoontje betreft........... kon ik maar zo sturen dat ik dat toe kon passen :) :)

het dichtste dat ik bij Rollkur kom is als een paard met zn koppie tussen de knieen parkeer omdat ik anders tegen de bakwand opgewerkt word............ maar dat heeft helemaal niks met correct LDR/rollkur rijden te maken :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 18:36

FaberSmid schreef:
Ook tegen de regels van de fei, welke regels past u nog meer toe?
Onzin dat de martelmethodes de paarden ten goede komen, feit is en blijft dat het ten koste van de paarden gaat. Waar u blijkbaar deel aan neemt.
Heeft u de boeken van en over de uitvinder gelezen?

LDR/rollkur is niet verboden volgens de F.E.I. :)