Bitloos

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 23:28

Even voor alle duidelijkheid een vraagje tussendoor; de KNHS gaat het bitloos rijden toch wel toestaan per volgend jaar?

Anoniem

Re: Bitloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 23:29

Twiggy, ja, de kans is groot dat dat doorgaat.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 23:30

Tja, als het dan allemaal zo ontzettend beroerd geweest zou zijn, dan vraag ik me af waarom ze het door gaan zetten.... Iemand daar een idee over ;) ? (Vast wel :D !!!)

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 23:31

@Estherhegt: Lol :P Ben nu wel benieuwd over welke mensen dit gaat, is er een filmpje van?

Arabesk schreef:
Dan zou dressuur de énige sport zijn waarbij een staaf ijzer in de mond noodzakelijk is om een paard goed te laten bewegen :?

Bij springen en endurance en ook TREC kan het al zonder die staaf ijzer.

En deze opmerking wil ik graag uitroepen tot meest doordachte opmerking van Arabesk, ooit!

Ff kijken of ik ook zulke domme dingen kan bedenken... Ehmm..."Dressuur is de ENIGE sport waarbij je op een ... paard zit!" Hoera! Hee, is dat eigenlijk wel natuurlijk, op een paard zitten?

Okee, ik ga naar bed. Ik word heel melig van deze nondiscussie :D

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 23:33

Hinke, wil je nou wel of niet zeggen dat jij vindt dat een bit per se nodig is om een paard juist te laten lopen?

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 23:36

Eh wat denk je. Ik ben niet tegen bitloos rijden, zeker niet. Heb er zelf overigens nog sterk over nagedacht om een marylot crosslink te kopen. Voor buitenritten welteverstaan. Dressuur rijden zonder bit mag je van mij ook doen hoor, ik zou het alleen niet zelf doen. En ik vind het ook niet onbegrijpelijk dat het niet toegestaan wordt op normale dressuurwedstrijden.

Ik word vooral zo moe van die bitloosgoeroes. En van mensen die dingen roepen terwijl ze niet weten waar ze het over hebben. En nu ga ik slapen ;)

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 23:39

Hinke schreef:
Kijk, iemand die zelf ervaring met bitloos rijden heeft. Rij je nu alleen nog maar met bit?

Nee niet alleen met bit, ik rijd een ander paard zonder bit. Bij dit paard liep ik echt tegen problemen aan en ik kon het niet oplossen zonder een bit.
Dit paard werd echt stijf en ik heb er lang over gedaan om de drempel te nemen een bit te gaan gebruiken.
Ik ben er van overtuigd geraakt dat een paard van nature ook de soepelheid moet hebben. Het bitpaard is een moeilijk paard en een vijfganger , bit is er niet in gegaan voor de rem trouwens.
Dit paard is erg overgevoelig voor aanraking met been en/of gewichtshulp.
Ik rijdt haar wel op signaal, stem etc. en dat bit heeft heel erg geholpen om haar ruggebruik te stimuleren door haar iets op te vangen. ( Maar ja ik zal wel een dierenbeul zijn)
Ik heb nog een heel groen paard die doe ik zonder bit en ben in dubio. Eerst maar soepel zien te krijgen op de grond, zij is een extreem stijve vijfganger. Ik wijs een bit niet af, als het zonder kan dan doe ik dat liever, maar ik ga niet uit van het vooroordeel pijn door een bit.
Pijn in de rug door slecht lichaamsgebruik is ook pijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 23:39

Twiggy2008 schreef:
Tja, als het dan allemaal zo ontzettend beroerd geweest zou zijn, dan vraag ik me af waarom ze het door gaan zetten.... Iemand daar een idee over ;) ? (Vast wel :D !!!)

Zoals Johan Hamminga is er niemand verongelukt en lijkt het pijnpunt niet bij veiligheid van de ruiters en de omgeving te liggen. Maar met toestemming alleen ben je er nog lang niet hoor. Er moet ook besloten worden of dit in aparte wedstrijden of rubrieken moet of dat het gemengd gaat worden. Ergens in het proces doen de regio's en kringen ook nog een duit in het zakje en aan het eind van de lijn zijn het de verenigingen die het allemaal in de praktijk vorm moeten gaan geven. Het is nu nog niet duidelijk of er aparte bitloze verenigingen moeten komen voor aparte wedstrijden of dat de bestaande verenigingen dit in moeten gaan vlechten. Als het verplicht wordt dat er aparte rubrieken worden uitgeschreven voor bitloze dressuur ontmoet je dus weer een moeilijk punt dat het daarmee duurder wordt allemaal en daar zitten de verenigingen en de leden niet echt op te wachten. Een mengvorm is ook mogelijk, net als bij dameszadel: er zijn speciale dameszadelverenigingen waar dames onderling met en tegen elkaar rijden, maar je kunt met je dameszadel ook op een gewone wedstrijd komen rijden dacht ik.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 23:42

Ja op een ander forum stond dat dameszadels gewoon toegestaan zijn. Net als boomloze zadels, daar zijn ook geen aparte categoriën voor.

Volgens mij gaan ze bitloos gewoon bij de reguliere wedstrijden doen, dat las ik dacht ik ergens, weet bron even niet meer.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 23:43

Hinke schreef:
Eh wat denk je. Ik ben niet tegen bitloos rijden, zeker niet. Heb er zelf overigens nog sterk over nagedacht om een marylot crosslink te kopen. Voor buitenritten welteverstaan. Dressuur rijden zonder bit mag je van mij ook doen hoor, ik zou het alleen niet zelf doen. En ik vind het ook niet onbegrijpelijk dat het niet toegestaan wordt op normale dressuurwedstrijden.

Ik word vooral zo moe van die bitloosgoeroes. En van mensen die dingen roepen terwijl ze niet weten waar ze het over hebben. En nu ga ik slapen ;)

Tja, ik word moe van al die bitgoeroes (en van mensen die zelf helemaal geen verstand hebben van bitloos rijden). :D
Ik bedoel, waar heb je het nou over? Dat een bitloos ruiter het fijn kan vinden, dat ze straks eventueel bitloos mee kan doen met een wedstrijdje? Ben je dan meteen een bitloosgoeroe? :?
Fijne benadering heb jij dan......

Ik heb zelf de Marylot sidepull, crosslinks vind ik persoonlijk niets. :P
Maar goed, een bitloze optoming is heel persoonlijk voor iedere combinatie paard-ruiter. ;)
Succes ermee!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 23:46

Arabesk schreef:
Ja op een ander forum stond dat dameszadels gewoon toegestaan zijn. Net als boomloze zadels, daar zijn ook geen aparte categoriën voor.

Volgens mij gaan ze bitloos gewoon bij de reguliere wedstrijden doen, dat las ik dacht ik ergens, weet bron even niet meer.

Volgens mij kun je met je dameszadel inderdaad meerijden op elke herenwedstrijd :). Hoe dat met bitloos in het vat gegoten gaat worden, is nog een beetje onduidelijk, maar wel zullen het wel horen via de PaardenSport, die jij straks ook krijgt als lid van een paardensportvereniging :).

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 23:49

Hinke schreef:
@Estherhegt: Lol :P Ben nu wel benieuwd over welke mensen dit gaat, is er een filmpje van?

Ja dat moet zeker op Bokt staan, Arabesk had zelf ooit een filmpje geplaatst met een vraag is dit een extra gang, ik kan het niet zo snel vinden maar ik denk dat ze het zelf wel even via haar Utube kan laten zien.
( Ik wil niemand voor gek zetten trouwens, maar dat filmpje gaf iets aan waar het in deze discussie om draait) Dus Sorry Arabesk als je het verkeerd op zou vatten, maar als je je filmpje makkelijk vind kun je het hier dan even neer zetten? Scheelt gezoek.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 23:51

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 23:56

Ja en zie jij dat als een zuiver goede gang? Ik zou Frans aanraden dat weg te halen het is een blamage.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 23:58

EstherHegt schreef:
Ja en zie jij dat als een zuiver goede gang? Ik zou Frans aanraden dat weg te halen het is een blamage.

Heb jij ergens een filmpje gezien van hem óp Jack?

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 00:07

Arabesk schreef:
EstherHegt schreef:

Heb jij ergens een filmpje gezien van hem óp Jack?

Ooit wel, ik ken het paard ook, maar de uitleg over gangen op PN klopt niet.
Laat jij nou jouw filmpje eens zien, misschien kunnen we dan uitleggen wat je paard doet, ik heb er ook een leuke link over.
http://home.wanadoo.nl/ifijp/index2/ifijpgan.html

Regel dat maar eens als naprater.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 00:09

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 00:44

:') _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 03:48

Voor wie serieus geinformeerd wil worden over de werking van bitten kan ik de dvd INFORMED BITTING van Hillary Vernon aanraden.
Op deze dvd wordt helder en duidelijk uitgelegd hoe de werking van verschillende bitten op de tong en lagen is.
http://www.equestrianknowledge.co.uk/main.htm

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 08:59

In de nieuwe bit staat nu ook een stukje, inclusief met röntgenfoto van een stang en trens.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 09:18

ja ik heb het gelezen en ik moest meteen denken aan de post van joviban over bitten en op de tong liggen. Misschien moet ze dat maar in brief vorm gieten en naar de bit sturen, want ook op hun artikel is het van toepassing.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 09:25

voor de mensen die fanatiek bitloos rijden: wat is in jullie ogen de beste optoming voor de dressuur?
natuurlijk verschilt het per paard,maar ik ben benieuwd naar jullie mening.

ik rij zelf vaak buiten aan een losse teugel met een dr cook-a-like en dressuurlessen met een enkel gebroken bustrens.

peultje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 09:26

Met een bitloos hoofdstel laat je het paard meer op de voorhand lopen en zal je de spieren minder aanspreken.

wat is dit nu weer voor uitspraak!dus je hebt een bit nodig om een paard verzameld te rijden.
hahahah echt weer zo iemand die denkt dat hij het beter weet. |o

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 09:29

en dan nog, ik vraag me altijd af wat is er nou zo erg aan op de voorhand lopen :? aangezien die gemaakt is om het gewicht te dragen en niet direct verbonden is met de ruggengraat