Ik heb geen respect voor mensen met bijrijders.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

MelissaLOVES

Re: Ik heb geen respect voor mensen met bijrijders.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 20:11

Dit vind ik echt de grootste onzin die ik ooit heb gehoord!! (A) (A)
Het kan toch zijn dat een paardeneigenaar door kinderen, school, ziekten of weet ik veel wat, niet meer genoeg tijd heeft om het paard 7 dagen per week te verzorgen is er toch niks mis met mensen die hun paard 2/3 dagen of meer per week doen, dan blijft het paard in conditie, en word hij niet verwaarloosd. En de eigenaar hoeft het paard niet te verkopen! :)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 21:49

Huertecilla schreef:
Miss_Malfoy schreef:
Haha nou ik vat gewoon samen wat hc zegt hoor. :)

;)

Als het niet is wát ik schrijf, is het de manier waarop, wat men méént wat ik bedoél, wat er tussen de regels door geproefd wordt, kom ik van Mars en tot slot is het dat ík het schrijf *D

Maakt niet uit, want het prikkelt blijkbaar de hersencellen en dát is *\o/*

Ondertussen net als Avaluna in eigenbelang blijmoedig op de uitkijk naar een compatibel, duurzaam bijrijdster *D

hc (instructeur boodschappendressuur)

*Kreeg van de eerste zin spontaan hoofdpijn van de eerste zin.* :+
Wáááát? %)

Dat laatste lijkt me trouwens wel een voorwaarde, iedere maand een andere ruiter kan een paard geen goed doen.

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 09:40

HC: als ze in een groep staan prima. Ben ik het helemaal met je eens, dan is het niet erg als de eigenaar eens een keer niet komt.
Maar als ze op stal staan 24 uur per dag en de eigenaar komt opdagen waneer het hem/haar uitkomt.
Dat vind ik pas erg, snap ie?

En als ze bv 1 keer in de twee komen, dan wordt het zadel erop gegooid en dan rijden ze een uur. Paard weer op stal en klaar.
Daar irriteer ik me gruwelijk aan.
Waarom dan geen verzorger?? Dan heeft het besie zijn aandacht en de "liefde" die het nodig heeft.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 10:04

eowyn04 schreef:
Waarom dan geen verzorger?? Dan heeft het besie zijn aandacht en de "liefde" die het nodig heeft.

Blijft dat de opmerking in de ts wel gewoon een goede grond heeft. Beter is dan géén paard te hebben.

hc

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 10:13

Huertecilla schreef:
eowyn04 schreef:

Blijft dat de opmerking in de ts wel gewoon een goede grond heeft. Beter is dan géén paard te hebben.

hc

Ja, dat ben ik absoluut met je eens, maar helaas zijn deze mensen te egoistisch voor.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 10:18

pffffffff en als je het paard dan al HEBT en de situatie verandert? Dan kun je niet blijven zeggen, ja dan had je 15 jaar geleden maar moeten bedenken dat je nu geen paard had kunnen moeten willen hebben.

Dan hoeft niemand aan paarden te beginnen.
Oh ja, en trouwens ook niet aan kinderen.

Je kunt proberen om heel doordachte keuzes te maken, maar je kunt niet elke situatie naar je hand zetten.

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 10:26

hannah: Mee eens, maar als je na 15 jaar niet meer naar je paard omkijkt, waarom wil je dan nog je paard houden?
Om 1 keer in de twee weken eens naar je paard om te kijken? Wees dan eerlijk naar je paard en verkoop het besie.
Maar ik ben mee eens dat je ook een verzorger kan nemen VOOR het paard. Maar ik snap dan de eigenaar niet, waarom hou je dan nog je paard? Snap je wat ik bedoel? weet niet precies hoe ik het moet verwoorden :+

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 10:30

Ik zou niet willen weten hoeveel paarden zonder eigenaren zouden eindigen als alle mensen met paarden die verzorgers hebben de paarden weg zouden moeten doen. Volgens mij belanden er dan heel veel nergens. Ik ben tot november dit jaar ook verzorger van een paard dat ik ga over kopen. Dan zal ik er we lvoor zorgen dan ik niet de enige ben die op haar kan rijden bijvoorbeeld voor wanneer ik op vakantie ben, dan vind ik het wel fijn dat ze toch wat beweging krijgt. Maar, een vaste verzorger, weet ik wel, zou ik zelf niet willen. Maar ik weet dat het voor veel mensen wel goed uitkomst biedt. En daarbij van twee kanten... eigenlijk misschien zelfs drie kanten hangt van de verzorger af blij zijn. Wettelijke Eigenaar, verzorger en paard.
Ik snap beide kanten. En ik denk dat ik dit vind. Nog niet helemaal doordacht.:)

maybe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 10:35

ik heb op zich niks tegen bijrijdsters maar als ik een paard heb waar ik zelf niet meer op rij dan heb ik toch zoiets van ik verkoop hem nog liever.

Assiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 10:38

Ik heb momenteel ook een bijrijdster voor mijn pony.
Niet omdat ik geen tijd heb, het financieel niet aan kan of wat dan ook, maar omdat ik iemand anders ook blij mee kan maken. Dat meisje kwam het vragen namelijk. Het meisje weet eigenlijk heel weinig van paarden af en kan de basis dingen wel, maar de rest niet. Ik weet er veel meer vanaf en vind het ook leuk om mijn kennis aan haar over te brengen. Ik ben er dan ook constant bij als ze er is.

Overigens in de situatie van de TS vind ik het juist verstandig. Zij kan zelf niet de basisbehoefte van haar paarden onderhouden. Wel de zorg/aandacht, niet de beweging in de zin van rijden. Dan vind ik het juist goed dat ze bijrijdsters inschakelt.. net als in mijn situatie maak je er een ander ook blij mee en het paard krijgt zijn beweging.

Als ik zelf wegens mijn gezondheid niet meer zou kunnen rijden, zou ik mijn pony ook niet wegdoen. Ik ken hem al 8 jaar en dat beessie gaat bij mij gewoon nooit meer weg, om wat voor reden dan ook. Ik hou zielsveel van hem en 'omdat ik niet meer kan rijden' is voor mij geen reden genoeg om mijn beestje te verkopen :n tevens denk ik dat mijn paard liever niet gereden word maar in een andere vorm zijn beweging krijgt, als dat hij een nieuw huisje krijgt.

Jeannine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 10:43

Waarom zou je met zijn 2en een paard niet kunnen verzorgen dan. Wat een onzin. Ik heb ook een bijrijdster, al 3 jaar. Ik kan niet alle dagen voor mijn paard zorgen. Hij staat vol pension, dus hij komt niets te kort en hij wordt in de gaten gehouden.
Ik heb een bijrijdster omdat ik het leuk vindt en zij vindt het leuk.
We lessen bij dezelfde instructrice en we rijden hem hetzelde.
Ik vind het juist leuk om een bijrijdster te hebben. Misschien komt het omdat ik een hele leuke heb ;-)

DreamUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 10:45

ik vind het onzin ik heb een shet van 85 cm en die houd van rijden zou tog zielig zijn als ik met me 1.60 erop zou gaan zitten dan maar beter een bijrijdstertje :+

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 10:50

Ik doe liever ook alles zelf hoor. Maar door omstandigheden hebben wij toch een bijrijdster voor twee dagen (voor 1 paard).

Ik doe 3 paarden, 1tje van mij (C) en 2 (A & T) van iemand anders die ik er bij doe. De eigenaar van A & T zit om de zoveel weken in het buitenland voor werk. Dus is het af en toe erg druk. Aangezien ik alles GOED wil doen en naast mijn fulltime baan elke avond tot half 11 bezig was zonder pauze, heeft de eigenaar van de andere 2 gezegd, kan zo niet langer. Dus vandaar dat we er een bijrijdster bij hebben voor T. Dus op de ma / vr kan ik wat meer tijd besteden aan C & A. Gaat allemaal goed hoor.

Vind de stelling wel wat grof hoor. Voor mijn eigen beestje C zou ik beslist geen 'vaste' bijrijder willen hebben. Die word echt op een kussentje gedragen en niemand zal hem behandelen zoals ik doe, tis niet zomaar een lievelingspony, maar gewoon mijn beste vriendje.
Okey, af en toe een keer als ik op vakantie ben of als we een keer paardenruil doen. Maar verder, :n

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 10:54

ik heb ook ene tijdje een bijrijdster gehad, gewoon omdat het me leuk leek voor de dame in kwestie en omdat ik dan niet elke dag hoefde te haasten om mijn paard gereden te krijgen. Ik ga wel zowieso 2x/dag naar mijn paard om te controleren, voeren en de stal uit te doen en rij gemiddeld 3-4x/week.
Dus wat is er dan mis met een bjrijdster die 1 à 2x de week komt, ik reed gewoon 1x minder en mijn paard had toch extra aandacht. Verder kan ze elke dag 6 tot 12u (afh weer en seizoen) op de weide met andere paarden (wordt voor mij binnen en buitengehaald)
In tijdelijke gevallen die uitgroeien zoals in geval van zwangerschap, ziekte,... chapeau dat die eigenaars aan hun paarden denken en extra aandacht en beweging willen inbouwen.
Echter kan ik er ook niet tegen dat er paardeneigenaars zijn die hun paard op pension "dumpen" alle extra zorgen in de nek van een verzorger/bijrijder draaien en zelf op zondag eens komen kijken of rijden. Dit soort mensen kan wel beter op een manege gaan rijden ipv een eigen paard. Ik heb zo een tijdje met een hengst gewerkt net zadelmak en die moest op 3maand wedstrijdklaar zijn. Zelf kwam ze maar 1à2x/week de rest van de dagen (4à5) moest ik ermee werken en dan wilde ze nog dat ik de helft van het stalgeld ophoeste terwijl ik ook lessen moest nemen om dat paard zo goed mogelijk voor te bereiden. Dat stalgeld heb ik geweigerd te betalen, ze had mij eigenlijk moeten betalen voor de moeite... Dus zo'n mensen zouden beter geen eigen paard hebben.

Sin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 11:00

De relatie met je paard is er ééntje van persoonlijke aard. Het nemen van een bijrijdster kan volgens mij nooit de band tussen jou en je paard ten goede komen.
Je leent je partner toch ook niet uit omdat je niet genoeg tijd hebt om met hem uitstapjes te doen? :)

In het verleden heb ik ook de fout gemaakt een bijrijdster te nemen, daar heb ik ook uit geleerd en nu nooit meer.. ik zie op de dagen dat ik niet kom hem liever op de wei staan spelen met z'n vriendjes, dan dat ik weet dat hij gepoetst en verzorgt wordt door een ander.

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 11:08

Sin schreef:
De relatie met je paard is er ééntje van persoonlijke aard. Het nemen van een bijrijdster kan volgens mij nooit de band tussen jou en je paard ten goede komen.
Je leent je partner toch ook niet uit omdat je niet genoeg tijd hebt om met hem uitstapjes te doen? :).

Dat heb ik dus ook bij mijn eigen paardje (doe nog twee andere paarden erbij). Maar tussen mijn eigen paardje en mij, zal niets tussenkomen!

lOvepaardenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 11:09

de paarden moeten toch ook bereden worden .. ;)
dus ik heb er wel respect voor, en de bijrijders kunnen af en toe ook eens helpen en klusjes doen, dat vind ik wel ;)

sandravra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 11:13

Dit vind ik echt klinklare onzin! Wat kunnen mensen toch ontzettend dom praten soms! Niets van aantrekken hoor, lekker zo blijven doen.
Ik heb maar 1 paard en toch ook een bijrijder. Is toch leuk voor het beessie? Krijgt hij in ieder geval genoeg beweging en aandacht :)
Mijn paard vindt het allemaal prima!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 13:02

Sin schreef:
Je leent je partner toch ook niet uit omdat je niet genoeg tijd hebt om met hem uitstapjes te doen? :)

Jij hebt het door +:)+

Voor een paard wat een duurzame betekenisvolle relatie heeft met een eigenaar/ruiter, is de rest ongewenste intiemiteit :)*

Musjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 13:08

De vergelijking met een partner gaat mij echt veel te ver. Maar ieder zijn ding.

Ik heb zelf geen bijrijder om redenen die hier volop genoemd worden. Maar ik zie aan de andere kant ook niet dat het kwaad kan om 1 of 2 dagen in de week je paard door een vast ander persoon te laten verzorgen. Er zijn ook mensen die met hun partner een paard hebben. Hoe moet een paard dat dan zien? Is dat dan weer 'anders' of blijft het dan hetzelfde verhaal?

Yeyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 13:13

Huertecilla schreef:
Sin schreef:

Jij hebt het door +:)+

Voor een paard wat een duurzame betekenisvolle relatie heeft met een eigenaar/ruiter, is de rest ongewenste intiemiteit :)*

En een paard kan dit enkel met 1 persoon???

die opmerking van die partner gaat echt helemaal nergens over trouwens.
ik breng mijn kind 3,5 dag in de week naar een opvang omdat ik werk, had ik dan ook maar geen kind moeten krijgen?????

Sin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 13:17

in mijn ogen niet nee, maar dat is een andere discussie

Musjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 13:18

Dat is een inkoppertje Yeyo, zeker op bokt :)

Yeyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 13:19

Musjes schreef:
Dat is een inkoppertje Yeyo, zeker op bokt :)

mijn bek hangt serieus op mijn schoenen nu......

Musjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 13:20

Doe maar snel dicht, ik lig hier in een deuk om je reactie :)