heeft iedereen nu sporen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Flowq

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 18:36

Een meisje bij mij op de manege (we hebben wel allemaal eigen paarden) heeft jophurs met petrie chaps.

ze zei zo: Ik heb nu geen sporen om, dan ziet het er ook niet uit

ze rijd M1 (dus verplicht) maar daarmee zegt ze dus ook dat ze ze voor de mooiigheid om heeft/
Dat vind ik echt veelste ver gaan,
en zijn stompe sporen van 4 cm

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 21:14

Femke16 schreef:
Arme paarden ja. Ik zie ze zelfs vaak in de B zo raar, want is de basis ook niet een paard dat voorwaarts aan je been is? ZONDER hulp van stomme sporen. Ik vind dat ze dat moeten afschaffen in de B. L, kan ik me voorstellen ivm met wijken, al ik zelf wel probeer mijn paard zijwaarts ook gewoon netjes op mijn eigen been te kunnen rijden. Maar iedereen zijn eigen idee daarover. Daar zal ik dan niet over oordelen. Al vind ik een gewoon spoortje daarvoor voldoende. Ik moet eerljik zeggen dat ik zelf ook niet zonder mijn instructrise met sporen rijd, want ik ben altijd veel te bang voor mijn eigen been, dat ik te veel prik. Dat vind ik troch wel zielig.

sporen zijn niet voor het voorwaartse.... :Z
en wat is volgens jou een gewoon spoortje?

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 08:26

Snoevie schreef:
Femke16 schreef:
Arme paarden ja. Ik zie ze zelfs vaak in de B zo raar, want is de basis ook niet een paard dat voorwaarts aan je been is? ZONDER hulp van stomme sporen. Ik vind dat ze dat moeten afschaffen in de B. L, kan ik me voorstellen ivm met wijken, al ik zelf wel probeer mijn paard zijwaarts ook gewoon netjes op mijn eigen been te kunnen rijden. Maar iedereen zijn eigen idee daarover. Daar zal ik dan niet over oordelen. Al vind ik een gewoon spoortje daarvoor voldoende. Ik moet eerljik zeggen dat ik zelf ook niet zonder mijn instructrise met sporen rijd, want ik ben altijd veel te bang voor mijn eigen been, dat ik te veel prik. Dat vind ik troch wel zielig.

Dat zeg ik toch JUIST dat sporen niet voor VOORWAARTS heid zijn. en dat ze DAAROM in de B naar MIJN mening moet worden AFGESCHAFT omdat daar sowieso nog niet ZIJWAARTS en helemaal geen andere VERVIJNDE oefeningen aan het paard worden gefraagd.

haha, ja dat is een goede wat is een gewoon spoortje... nou voor een zijwaartse gang vind ik een zo'n bol spoortje van max 2 cm genoeg, al doe ik dat zelf NIET zoals je kunt lezen in mijn vorige post.
Ik zou idd pas in het M met spoortjes gaar rijden... ook max 2 cm maar dan even kijken bol of stomp. Omdat er dan pas ECHT naar verfijnde oefeningen word gefraagd. Maar zoals ik al zei kan ik er opzich best inkomen dat met enkele paarden bij de zijgangen al met een spoortje word gereden .... maar bij de B dus NIET

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 09:04

Snoevie schreef:
Femke16 schreef:

tsja...ieder zijn mening...ik rijd wel altijd met spoor, alleen in het bos niet, maar in de bak wel. Dat ik er mee rijd, wil niet zeggen dat ik ze ook gebruik. Wat bedoel je met voorwaarts? bedoel je daarmee hetzelfde met aan het been? Ik gebruik ze namelijk om paard aan het been te krijgen. En dan hoef ik ze in het begin maar een paar keer consequent te gebruiken, en de rest van het rijden, reageert hij gewoon op een lichte kuitdruk.

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 09:09

Een paard met het spoor elke keer keihard naar voren rijden terwijl hij eigenlijk gewoon al hoort te reageren op een simpele kuitdruk. Dat is vind ik toch wel een basis prinicpe. Maar je hebt gelijk, iedereen heeft zijn eigen mening ;)
Ik heb een sloom paard. Dat kan ik denk ik wel zeggen. Maar doe altijd mijn best zo consequent mogelijk te zijn en veel geduld te hebben en wel leuk dat ze vooral bij mij altijd precies doet wat ik wil. Het is wel zo dat haar uitproberen bij anderen gewoon niks doen is. Stiekem vind ik dat altijd wel grappig om te zien :D
Laatst bijgewerkt door Femke16 op 26-05-09 09:12, in het totaal 1 keer bewerkt

happy2014

Re: heeft iedereen nu sporen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 09:12

maar mijn paard reageert op een simpele kuitdruk. Alleen niet in het begin van de les of als ik tijdje niet in de bak heb gereden. Ook ik heb een sloom paard. Maar ook slome paarden kunnen goed aan het been zijn. Ik ben ook heel consequent, been, geen reactie? meteen weer maar dan even met spoortje, als ik dit consequent een paar keer doe, reageert hij meteen op het been...

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 09:16

Kijk, dat is mijn probleem niet. MIsschien ben jij neit zo al veel anderen. Dat weet ik niet, ik ken je niet, weet niet hoe rijd enzo blablabla. Maar de een houd het bij een simpel spoorgebruikje als functie die hetzelfde als zweep tikje betreft(ik weet allleen wel dat paard gevoelliger is in buik dan kont) en daar blijft het bij, je benen zijn stil. Andere mensen gebruiken een spoortje met dezelfde functie als de kuithulp. En daar ben ik het niet mee eens. Of ze kunnen er gewoon niet meer rijden, daar ben ik het ook niet mee eens. :P

Maaike14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 09:19

Wat me de laatste tijd heel veel opvalt hier op bokt is met jonge paarden die net 2 tot 4 weken onder het zadel zijn. Ach ze luisteren een keer niet dan gelijk er maar sporen omheen knuppen:s

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 09:24

Maaike14 schreef:
Wat me de laatste tijd heel veel opvalt hier op bokt is met jonge paarden die net 2 tot 4 weken onder het zadel zijn. Ach ze luisteren een keer niet dan gelijk er maar sporen omheen knuppen:s

Ja, dat is ook zoiets. Vind ik ook niet fijn om te zien.

Maaike14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 09:26

Ik ook niet en dan zeg je er wat van krijg je alle mensen over je heen van en ja dat kan zat en blablabla ze kan fantastisch rijden dus dat kan wel tsss stom gedoe

Jij snapt ook niet gelijk alles als je 1 bent ofzo

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 09:30

Maaike14 schreef:
Ik ook niet en dan zeg je er wat van krijg je alle mensen over je heen van en ja dat kan zat en blablabla ze kan fantastisch rijden dus dat kan wel tsss stom gedoe

haha;).
Mensen willen gewoon te snel tegenwoordig. Alsof een paard gauw versleten is. Dat word hij ook al je ergens te snel mee begint. Laatst ook een drie jarige al met Z oefeningen bezig. Agh, niks aan te doen. Sommige mensen denken dat ze dan goed bezig zijn. Ik denk van niet. Maar wat heb ik daarover te zeggen?

Maaike14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 09:33

Femke16 schreef:
Maaike14 schreef:

haha;).
Mensen willen gewoon te snel tegenwoordig. Alsof een paard gauw versleten is. Dat word hij ook al je ergens te snel mee begint. Laatst ook een drie jarige al met Z oefeningen bezig. Agh, niks aan te doen. Sommige mensen denken dat ze dan goed bezig zijn. Ik denk van niet. Maar wat heb ik daarover te zeggen?

Zow als 3 jarige al met Z oefeningen arm paard :(:)
Die van mij heb ik met 4 ingereden rustig aan gedaan nu laat ze zien dat ze de moeilijker oefeningen aankan en graag wil werken. Mede daarom rijdt ik dus wel met spoortjes om net iets meer druk te zetten. Maar hier zie ik niets verkeerd aan wat sommige zeggen hier op bokt die zelf een paard van 3 jaar met sporen rijden:S

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 09:38

Ja, een spoor is inprincipe ook niet verkeerd maar een verfijnde hulp en idd als je dat zo gebruikt is het niet fout. In mijn eerste post heb ik dat niet helemaal mee genomen. Maar dat vind ik natuurlijk wel.

Maaike14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 09:40

ja het is een verfijnde hulp maar tis een marteltuig voor jonge paarden die het niet snappen en net onder het zadel zijn

Merlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 10:06

Maaike14 schreef:
ja het is een verfijnde hulp maar tis een marteltuig voor jonge paarden die het niet snappen en net onder het zadel zijn

Flauwekul, het is pas een martelwerktuig als de berijder er constant mee in het paard zit te prikken. Maw de berijder is het "martelwerktuig".
Een jong paard snapt inderdaad niet dat een beendruk betekent dat het naar voren moet, dat moet je hem eerst leren en daarvoor kun je een tikje met de zweep gebruiken en/of een lichte spoorhulp. Dat is heel wat beter dan dat constante "geklop" met de benen, mèt of zònder sporen, wat ik bij heel veel ruiters zie. Dàn stomp je je paard pas af.
TS: waar maak je je druk over?

x_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 10:13

Ik heb tot de Mdressuur met sporen gereden.
Paard nam me gewoon niet serieus als ik ze niet op had.
Nu rij ik heel vaak zonder (9van de 10 keer) en neemt hij me wel serieus.
Ligt ook maar net aan je paard ;)

Merlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 10:29

x_Elise schreef:
Ik heb tot de Mdressuur met sporen gereden.
Paard nam me gewoon niet serieus als ik ze niet op had.
Nu rij ik heel vaak zonder (9van de 10 keer) en neemt hij me wel serieus.
Ligt ook maar net aan je paard ;)

Dat een paard je niet serieus neemt ligt niet zozeer aan het paard als wel aan de ruiter. Als je als ruiter nl niet consequent bent (been geven betekent altijd en direct voorwaarts), dus als je regelmatig accepteert dat je paard daar niet op reageert dan "leer" je je paard zèlf dat been geven niet altijd voorwaarts hoeft te betekenen. Hetzelfde geldt voor die "altijd kloppende benen" die geen enkel effect hebben, die voelt een paard op den duur niet meer.
Sporen gebruiken als vervanging van je benen is niet de bedoeling van een spoor, wel als ondersteuning. Voor zijwaarts gaan heb je ook geen sporen nodig, dat kan een paard simpel op zijwaartse druk vh been. Als hij daar niet/te weinig op reageert is hij onvoldoende aan je been.

x_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 10:36

Als manegeruiter op een paard geplant worden die M1 dressuur heeft gelopen en daarna 2 jaar in een stal word gedumpt is moeilijk ;) Spoortje heeft me geholpen om daar beter mee om te gaan en nee ik prik niet en blabla, ik heb ons geholpen om het duidelijker te maken/worden.
Paard was lui en had er gewoon geen zin in, nu heeft hij elke keer weer plezier als we gaan. Soms is dat dus gewoon nodig ;)

Merlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 10:44

x_Elise schreef:
Als manegeruiter op een paard geplant worden die M1 dressuur heeft gelopen en daarna 2 jaar in een stal word gedumpt is moeilijk ;) Spoortje heeft me geholpen om daar beter mee om te gaan en nee ik prik niet en blabla, ik heb ons geholpen om het duidelijker te maken/worden.
Paard was lui en had er gewoon geen zin in, nu heeft hij elke keer weer plezier als we gaan. Soms is dat dus gewoon nodig ;)

Kijk, dàt had je er niet bij gezet, maar dan hebben de ruiters vòòr jou niet consequent genoeg gereden, want zelfs een lui paard kan goed voor het been zijn.
Natuurlijk had jij daarna een spoortje nodig om je paard weer te helpen herinneren hoe het moet ;)

x_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 10:49

Goed voor het been was hij niet maar daarvoor had ik mijn sporen (ieniminie knopspoortje) dus niet om.
In het begin had hij niet eens zin om aan te galloperen :P

De ruiters voor mij konden allebei zeer goed rijden alleen omdat hij 2 jaar verpieterd in een hoekje heeft gestaan was het weggezakt. Ik neem het hem niet kwalijk ;)

Chanelll

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 12:08

Op mijn verzorgpony rij ik ook met sporen. Het beestje had ongeveer 2,5 jaar stilgestaan toen ik kwam, en zag het nut er niet meer van in om te lopen (de pony was toen 10 jaar).
Ik kon zo hard schoppen als ik wilde, maar lopen deed ie niet en zowel kreeg ik hem in een sloom drafje, galop zat er niet in en harder draven ook niet. Als ik een tik gaf kreeg ik een aantal bokken na, gaf ik nog een tik kreeg ik weer een bok, enz. Toen ben ik op aanraden van de eigenaar met sporen gaan rijden en dit ging al veel beter, het gaat nu, 2 jaar later, zelfs SUPER. Met kuit draaft mijn pony vanuit stilstaand of stap nu meteen aan, met spoor galoppeert ie aan! (vanuit stap)
Soms heeft ie nog zijn streken en dan reageert ie niet op kuit dus dan heb ik mijn spoor nog echt gewoon nodig. Zolang je met sporen om kunt gaan is het gewoon verantwoord om met sporen te rijden, zo niet is het zielig. Ik vind dat je daarom ook eerst goed les moet krijgen met sporen omdat je ze anders verkeerd gaat gebruiken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 12:32

Nu, dat heb je dan rijtechnisch totaal verkeerd opgelost, gefeliciteerd :)

love_nadesh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 12:36

Ik rij oko met sporen mijn paard is wel goed op been maar in galop is die totaal niet op been en met sporen wel :+

Chanelll

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 12:39

Yamcha schreef:

Dat kan je toch niet bepalen als je niet eens weet hoe ik rij :+
Zijn eigenaar weet echt wel wat hij doet en jij kent Cosmo niet eens dus houdt je commentaar maar lekker voor je. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 12:41

Dan ben je zelf in de galop niet streng genoeg. Bijtikken als hij niet reageert, altijd.
Chaneltjee schreef:
Yamcha schreef:

Dat kan je toch niet bepalen als je niet eens weet hoe ik rij :+
Zijn eigenaar weet echt wel wat hij doet en jij kent Cosmo niet eens dus houdt je commentaar maar lekker voor je. ;)

Je hebt het schitterend uitgelegd, toch? :)

Het was mij iig volkomen duidelijk, en het is naar mijn mening de verkeerde manier.
Als je paard bang is voor de zweep, moet je hem eraan wennen, en bokken mag je niet toestaan. Ik vind het erg dom dat je toegegeven hebt aan ongewenst gedrag.
En trouwens, als je geen commentaar wilt, moet je het hier niet neerzetten.
Of is het de bedoeling dat ik je toejuich en het voortaan ook zo oplos?