Op elk paard kunnen wegrijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 14:40

Ik ken genoeg ruiters die nooit starten op wedstrijd, maar elk paard zadelmak maken en fijn richting B/L klaar trainen.
Zo zeldzaam zijn die ruiters nu ook weer niet hoor :)
Deze ruiters kunnen wel fijn een paard aan voelen, voelen of de ene nu bang is en eerst rustig moet kijken naar het enge en dat de andere bang is, maar juist met een beetje bluf rijden er het snelste doorheen is.
Wedstrijd niveau zijn ze niet zo hoog omdat ze dat niet boeit, maar zouden ze dat wel gaan rijden zijn die mensen ook in een korte tijd Z. Ze voelen een paard gewoon aan.
Die ruiters rijden ook op pratisch elk paard weg en niet alleen maar alle gangen, maar ook al trainings matig. Omdat ze voelen wat dat betreffende paard nodig heeft.
En het zijn echt geen paardenfluisteraars, wel vaak mensen met al heel veel uren op de rug van een paard en bijna dagelijks wel andere paarden onder zich.
Van rustige tot sensibele, van traag op het been zijn paarden tot vliegpaarden.
En dan leer je rijden. er is geen betere leerschool dan dat.

Anoniem

Re: Op elk paard kunnen wegrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 14:44

Gniffel, mijn B debuut na 20 jaar afwezigheid in de wedstrijdring zal niet lang meer op zich laten wachten :D
Maar goed, in die tussentijd heb ik toch heel wat paarden wedstrijdklaar gemaakt, klopt wel wat je zegt, Kazary, kwestie van vaak en veel rijden.
Vanmorgen heb ik het heerlijke genoegen mogen smaken om als eerste "boktestdummie" op een totaal groene driejarige te mogen stappen en tis altijd weer een geweldig gevoel als je ze na een minuut of tien een beetje rond kunt sturen ;)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 18:49

BouchraaahH schreef:
Geryon schreef:
Haha, en anders gewoon doorzetten! Heb ik ook met mijn pony gedaan, kwam alleen maar door anderen, zelf wilde ik hem bijna verkopen gewoon! Maar het gaat nu over het algemeen wel weer goed! En ik heb vandaag wedstrijd gehad met carrousel en zat op dat paardje waar ik het over had, maar voor eht eerste (met die wedstrijd...) was er een nieuw paardje voor hem (die was het wel al gewend hoor, maar Rinovo, paard waar ik op zat, niet!) En hij is best wel eennkennig als het gaat om paarden, dus hij wilde niet aansluiten, ging de hele tijd in de verkeerde gangen, wilde er niet naast en al die dingen! Het ging egt k*t! We zijn dan ook 2de (laatste:P) geworden met maar liefs 14 punten verschil! Hahahaha, wij hebben over het algemeen hele moielijke pony's, zelfs waren het eigen zou je ze moeilijk vinden in de carruousel!:P We hadden 64. nogwat!:P

Wat jammer voor je!!
Nou jaah, volgende keer beter zullen we maar denken zeker:D.
Die van mij is altijd heel erg vooruit, maar als ik bijvoorbeeld in het bos rijdt,vertikt ze het om als eerste te lopen.
Ging vandaag wel lekker met d'r,maar die galop blijft toch echt nog wel moeilijk.
Dan gaat de voorkeur toch uit naar gewoon blijven staan:D.
Vond ik toch niet zo'n goed idee, eerlijk gezegd.
Gelukkig kon ze het compenseren door voor de rest wel erg netjes te lopen:D..

Ach, ik ga toch uit die carrousel na de landelijke kampioenschappen. Het niveau van de carrousel is door de nieuwe leden, die zegmaar echt schoppen met hun hele been enzo, ver gedaald en het is daarom niet leuk meer. Ook is de groep niet meer zo erg met elkaar dan eerst, toen waren we allemaal vriendinnen (en een vriendXD) Dus ik heb er nu alleen nog een beetje lol in, niet meer de disipline het goed te rijden in de lessen zegmaar, alleen met wedstrijden. Heel veel succes emt de galop en met het voorop rijden in het bos! Heb vandaag ook weer voor het eerst op het rondje gereden.. Dat is een stuk ruiterpad in een ronde tussen bomen naast het weiland. Daar ga ik altijd als me paardje nog te friss is om het bos in te gaan, maar als ik ook weer ff zin heb buiten te rijden. Maar na ene paar rondjes hard draven kwam me vriendin aangaloper en geer gelijk staart in de lucht, passage achtig draven, maar nog niet erg dus ik reed door, komt er nog eentje bij, maar dat was aan de hele anere kanat van het rondje, begint ie weer helemaal te steigeren enzo, en toen ging ik maar terug met een steigerende arabier. Was wel mooi om te zien, en het zat wel heerlijk, maar na de zoveelstre keer steigeren werd ik er gek van, deed onder dat hij steigerde mijn teugels in een hand en ik begon hem toch klappen te geven om zijn hoofd, had opeens een westernaard met zijn sliding om de achterhand. Daarna werd het gesteiger minder, maat hij bleef maar staart in de lucht, en blazen ut e neus zodat iedereen hem kon horen, en dat was op de terugweg, dus iedereen echt zo: Waauuwww...! enzo, en hij blies hard johh! Me oren deden gewoon pijn, en passage blijven draven, staart in de lcuht, nek in een boog, echt erg gewoon! Toen ben ik maar beinnen wezen rijden!XD

Charis_xX

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 19:10

Jaaahh,, met steigeren heb ik ook ervaring!!
En iedereen vindt het dan ook zo heel cool om te zien...Zij gaat ook gewoon kaarsrecht de lucht in.
Wat ze ook heel goed kan is om eerst te gaan dreigen en met haar hoef het zand in te slaan..
Zit er dan zo op, maar dan weigert ze ook gwn om een stap voorwaarts te gaan.
Bij haar is ook vooral het probleem dat ze het heel moeilijk vindt om zonder hoefslag en dus zonder steun te rijden..Als ze er een beetje genoeg van krijgt, gaat ze naar de hoefslag neigen, en begint het gesteiger...Ach jaah,ieder heeft z'n eigen gebruiksaanwijzing,zeker..:D
Hoe groot en hoe oud is je pony?

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 19:41

Mijn pony word 16 april 12 jaar alweer! Hij is 1.51 en een NRPS. 75% arab en 25% welsh K, en de jouwe?

paleoceen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 22:01

Op elk paard weg rijden???? Ik in elk geval niet! :D

Charis_xX

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 22:04

Geryon schreef:
Mijn pony word 16 april 12 jaar alweer! Hij is 1.51 en een NRPS. 75% arab en 25% welsh K, en de jouwe?

Die van mij wordt morgen alweer 7.
Ze is ong. 1.48 m, weet het niet precies...
Ze heeft welsh-papieren, maar denk dat er ook arabier in zit en zoiezo KWPN..
Ze ziet er niet ECHT welsh uit,ze is veel fijner..
Als ik kon zou ik even foto plaatsen, weet alleen niet hoe dit moet..
Dochter van Beukenoord's Belle en Coelenhage's Let's Be The Best

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 22:17

Grappig dat ik zo'n zogenaamd slome tinker heb waar maar weinig mensen op durven te rijden want als ik dan zeg dat hij niet meer stopt als ik loslaat dan stappen de meesten toch af.
Ik ben ''druk'' op zoek geweest naar een bijrijder voor mijn ''hittepit'' maar niemand durft het aan.
Ik woon schijnbaar in een slechte omgeving want als ik de reacties hier zo hoor dan hebben de meeste toch lef.
Hier op de manege dachten ze hem ook even door te rijden dat heeft geld gekost maar niets opgeleverd de instructrices zelf konden hem niet baas.
Ik moet zeggen als het gelijk klikt is hij schaapmak zo anders heb je een probleem.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 22:22

Met te denken dat je een paard "wel even zal rijden" kom je er niet :(:) Als je met zo'n idee op een paard met pit stapt, dan hap je gras nog voor je kan beseffen dat je er op zit. ;) En daar zit het vrees ik mis bij jouw manege. :)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 22:54

BouchraaahH schreef:
Geryon schreef:

Die van mij wordt morgen alweer 7.
Ze is ong. 1.48 m, weet het niet precies...
Ze heeft welsh-papieren, maar denk dat er ook arabier in zit en zoiezo KWPN..
Ze ziet er niet ECHT welsh uit,ze is veel fijner..
Als ik kon zou ik even foto plaatsen, weet alleen niet hoe dit moet..
Dochter van Beukenoord's Belle en Coelenhage's Let's Be The Best

Waarschijnlijk denk je dat er arabier inzit omdat welshen ook arabierenbloed hebben. iig welsh K's wel!

Charis_xX

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 23:03

Jaah,zou idd kunnen :D.
In ieder geval zit er nog een pittig ras bij, want zelfs een echte welsh is niet zo..
Misschien komt dit extra van bij de KWPN,maar dit weet ik eigenlijk niet.Weet niet zoveel over het karakter van de KWPN...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 23:05

Misschien ligt het ook gewoon aan het paard en niet aan het ras ;)

Charis_xX

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 23:08

Zou ook kunnen,misschien is het nog wel geloofwaardiger :D..
Al longeer je haar een uur,en rij je anderhalfuur,dan nog is ze een racket!!
Ach jaah,heb me er wel bij neer gelegd ondertussen..
Weet nu in iedergeval dat ik niet de enige ben met zo'n lastpak:D:D..
Ze is net 7 geworden,m'n meisje!!
Hoop maar dat verstand met de jaren komt :D..

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 23:11

Haahahaha!:P

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 23:13

Ik wil je niet ontmoedigen maar ik betwijfel het :') Een paard dat echt vurig is van karakter, zal nooit een paard worden waar je een beginner op kan zetten. :) Een paard kan braver worden maar een lastpak blijft een dier waar je je handen aan vol hebt. :)

Charis_xX

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 23:16

Jaah,ik denk dat je gelijk hebt,al geef ik het met tegenzin toe.
Ze kijkt ook echt naar alles!
Als het een beetje gaat, dan loopt ze super.
Maar als ze geen zin heeft is ALLES eng, zelfs zand dat ze tegen de wand aan heeft geschopt :D.

Charis_xX

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 23:18

Nou,ben allang blij dat het niet zo een slome knol is :D.
Het zou soms wel ietsje minder mogen:D.

Assiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 10:26

Om weer op het onderwerp te komen haha;
Wegrijden op elk paard... tjah dat is mij in zoverre tot nu toe eigenlijk altijd gelukt. Heb nog nooit een paard gehad die ik niet normaal kon rijden...

Ik denk dat ze er voornamelijk mee bedoelen, dat als je zelf als ruiter veel ervaring hebt en ook een eigen (eerlijke!!) rijstijl bezit, je in principe op elk paard weg kan rijden. Elk paard heeft een eigen karakter en een eigen manier van rijden, maar elk paard kan in principe alles. Vaak liggen de problemen van het rijden bij de ruiter en zal de ruiter het ook anders aan moeten pakken wil hij komen waar hij wilt. Dat is mijn denk-manier :D

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 13:33

Ja, dat is eigenlijk wel zo!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 20:53

De kunst is om heel snel een paard te kunnen aanvoelen en daarop te kunnen anticiperen. Het is en blijft altijd een zaak van een paard ten allen tijden een slag voor te zijn.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 15:56

Heey! Ja, en soms duurt het eventjes om die slag voor te gaan! (dat had ik met mijn paardje in het begin!)

Gaabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 15:31

ik vind dat het net zoiets is als zeggen: kan jij met iedereen omgaan?
er zijn mensen die beter met meerdere soorten mensen (qua karakter) kunnen omgaan, maar er is niemand die met iedereen kan omgaan. dat vind ik hetzelfde met paarden.

Suuzert

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 15:48

Ik kan zeker op elk paard weg rijden. Hoe dat eruit komt te zien is een tweede :Y)

Nee hoor, in principe geloof ik er wel in dat iedereen die een beetje fatsoenlijk kan rijden, op een paard kan wegrijden. Maar daarbij moet je je in verschillende situaties weten te redden en dat zou mij niet plezieren. Doe mij maar gewoon een vertrouwd bekend paard.

Suuzert

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 15:52

pharagirlke schreef:
Met te denken dat je een paard "wel even zal rijden" kom je er niet :(:) Als je met zo'n idee op een paard met pit stapt, dan hap je gras nog voor je kan beseffen dat je er op zit. ;) En daar zit het vrees ik mis bij jouw manege. :)

Toch denk ik dat je beter nuchter op kan stappen met het idee dat zit wel goed, dan dat je bij jezelf denkt dit gaat me nogal wat moeite kosten. Begrijp dat je het meer bedoeld als een lakse uit de hoogte houding ('wel even zal rijden') maar soms werkt dat ook wel. Ik stap ergens liever nuchter op dan dat ik daarbij mijn bedenkingen krijg, positief of negatief.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 17:37

tuurlijk, je moet er nuchter, zonder vooroordelen op stappen. Maar wel met respect en met het idee van "kom kameraad, wij gaan een fijn ritje maken" en niet alla "ik zal es effe laten zien hoe goed ik jou er onder houd".... Want zelfs brave paarden worden vaak monsters onder mensen die met zo'n mentaliteit opstappen.... Je moet laten weten dat je niet bang bent en dat je leider bent, maar je moet niet jezelf overschatten en doen alsof je sterker bent... Dat voelt elk paard feilloos aan en menig (eigenzinnig) paard laat dan niet op zijn kop zitten. Tegen wanneer je gewoon op stapt met het idee van een fijne rit te gaan maken zonder al te veel moeilijkheden... Dan heb je vaak ook niet al te veel moeilijkheden. Af en toe even harder doorkomen alla "en nou ga jíj luisteren" is nog iets heel anders dan dat arrogante "ik zal even laten zien wat ik kan"... Hm, ik weet niet goed hoe ik het moet uitleggen :') Dus ik hoop maar dat je me begrijpt :')