Manegepaarden met hulpteugels.... goed idee?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 18:46

Ilja000 schreef:
kazary schreef:
Ja de rustige paarden van de handelaar. De dooie knollen zoals ze daar genoemd worden. (zonder neerbuigend te willen zijn)
Maar lees de post van Kiwiko eens door en antwoord daar eens op.
Ik heb het ook al eerder geschreven, maar daar komt weinig antwoord op.

Ilja, dan weet jij dondersgoed dat je de dooie knollen van de handel inzet in de lessen, niet de wildebrassen, want dan ben je over een jaar alleen nog maar handelsstal, met een slechte naam erbij.

Kazary, I rest my case. Wij komen elkaar niet tegemoet. Ik blijf van mening dat er maneges zijn die er positiever aan toe zijn dan jij beweert en jij niet. Klaar. Live a happy life.

Het paard van mijn ava sprong internationaal en was Z dressuur.......... en liep op woensdag middag in de beginners kinderles een uur mee, al snurkend en snorkelend... met opengesperde neusgaten en de aders er dik op....... Maargoed het paard was zo enorm eerlijk dat zolang er een beginnend kindje op zat je dat gerust kon doen........ een wat meer gevorderde ruiter of een wat oudere ruiter was vragen om ongelukken.....

Dus ik snap heel goed wat je zegt en ondanks dat hij een dag in de week een stap/draf lesje meeliep was het niet een manegepaard, want dan hadden er echt ongelukken gebeurd

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 18:53

Anoeska schreef:
Ik ben het heus wel eens dat er op maneges over het algemeen betrouwbaardere paarden staan. Kiwiko heeft gelijk, een paard wat er elke les iemand afdondert blijft niet lang op stal staan. Daar wil niemand op, dus daar kan de baas geen geld aan verdienen.

Ik ben het niet eens dat je dan voor altijd een beginner blijft. Ik ben het niet eens met dat jij zegt dat je je alleen maar kan ontwikkelen als ruiter (en dus gevorderd kan worden) door op lastige moeilijke knollen te gaan zitten.

Ik denk gewoon dat je in heel veel dingen kan ontwikkelen. De ene ruiter is beter in paarden die tegen het plafond gaan, de ander kan goed jonge paarden rijden, en weer een andere ruiter is heel vaardig in het loswerken van vastgereden manegepaarden of het lekker voorwaarts rijden van trage ponies.

Ik vind gewoon dat je een beetje oogkleppen op hebt, en alleen je eigen ervaring op lastige handelspaarden als waardevol ziet. Allemaal heel leuk hoor op van die moeilijke paarden rijden, maar er is meer in de wereld.

Ik ben het volledig met je eens dat de ene goed is in jonge paarden rijden, de ander in sensibele, de ander in de afwerking richting Z en noem maar op.

Maar je leert nooit een manege paard loswerken, voelen hoe een paard hoort te voelen als hij los is.
Die mensen zijn vast talentjes zoals ik al eerder aangaf, maar dat talent blijft hangen en gaat zich op een manege niet ontwikkelen.
Dat is niet negatief, maar realistisch. Juist de oogkleppen af. Die zijn namelijk op als men maar blijft volhouden dat dit wel op een manege kan.

jolin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 19:13

Toch even een vraagje. }> Moet je als gevorderde ruiter ook van alle disciplines op de hoogte zijn? Dus heeeeel hoog springen, heeeeel veeeel slidingstops maken, heeeel goed dressuur rijden ala Anky,heeel goed als een natural horseman met je paard over de hei huppelen omdat die je als leider ziet en graag bij je is? enz. enz. Of hebben we het over maar 1 discipline, dat zou toch wat weinig zijn.
Weet je wat ik denk, dat je in de paarden sport noooooiiiittt bent uitgeleerd. Zoals ik pas ergens las, de weg ernaartoe is super, als je rijp bent is er nog maar 1 optie: rotten.
Een paard kan perfect spiegelen, ik ken paarden waar mensen niet meer op durfden en die later aan een halstertje langs de weg werden gereden.Puur door er een ander op te zetten.
De paarden die we tegenkomen zeggen veel over onszelf, meer dan we misschien willen weten.
Reken ook eens mee dat alle paarden op een manege een kudde vormen, of meerdere. En die houvast hebben aan hun routine. Zet er eens 1 apart in een wei oid. kijk wat er dan gebeurt met je tamme pony, als z'n vriendjes niet komen spelen.

Bij onze handelsstal geven ze ook les op de betere paarden, nou ze kunnen het op hun" sloffen" af hoor. Dat denkt ook bij het betere spul te horen, weet je waarom die paarden zo idioot doen? Ze komen nooit buiten, mogen nooit vrij lopen (stel je voor zo'n duur paard) Zielig vind ik het.

KiWiKo

Re: Manegepaarden met hulpteugels.... goed idee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 19:18

zooooooooo zeg :D :D nog nooit zoveel onzin in een post gelezen :D :D :D

Ik denk dat je niet zomaar kan stellen dat alle paarden die gek doen nooit buiten komen :D :D :D

xPenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 19:20

Ik vind het stom!
Vooral als een paard gewoon strak naar beneden wordt getrokken door een touwtje,
Er rijden mensen op die het paard toch niet goed en fatsoendelijk willen gaan rijden, daarvoor zijn lessen.
En of het paard er gespannen van loopt als er toch maar iemand op zijn rug ligt te hobbelen?
Ik heb er mn twijfels over :\

(Daar bedoel ik niet mee dat er altijd mensen op rijden die het paard niet goed voorwaarts en gespannen laat lopen, maar verder zie ik het nut er niet zo in... normaal horen manege paarden/pony's lief te zijn)

jolin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 19:26

Bij ons wel hoor. :D :D

xPenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 19:35

jolin schreef:
Bij ons wel hoor. :D :D

Jaoke, ik denk wel dat het wat te maken heeft met dat een paard zich gedraagt en niet loopt te ''klooien'' om het zo maar even tezeggen :o

jolin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 19:57

Bij onze stal( vooral handel en dressuur) hadden ze een grote mond over die dooie pony's op een manege. Nu na diverse vliegbrevetten en stoppen door te veel vlieguren, denk ik dat ze maar wat graag een stel pony's zouden willen die wel geschikt zijn om kinderen een goede basis te geven voor later. En echt, als de manier die ze hier als paardenwelzijn zien, maatstaf is voor meerdere dressuur/handelsstallen, dan is het toch erg gesteld met de paardenmens in die tak. Er word doodleuk gesteld dat deze paarden andere dieren zijn dan de paarden van jaren terug, zelfs dat het allang geen kuddedieren meer zijn. Sorry ik ben hier zo ontdaan over dat ik van het onderwerp afdrijf.

Met een hulpteugel kan je wel de rug omhoog brengen, maar ondertredende benen krijg je er niet door.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 22:35

Het komt er gewoon op neer dat als je op een manegepaard/pony blijft rijden, je niet verder komt in de sport! Dat is gewoon zo, of je wilt een manegepaard/pony hebben die al wat geleerd heb en dat ij de enigste bent die dat paardje rijd, maar dat bestaat gewoon niet denk ik.. Een manegepony heeft meerdere ruiters erop, dus ookal rijd je die pony elke dag, dan word hij alsnog verpest door de anderen die erop rijden, daar kom je dus neit verder de sport in, weliswaar het gewone leuke rijden om de lol zegmaar, maar neit verder!;)

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 22:42

Wat is jouw definitie van 'verder in de sport'?
Bij ons starten meerdere paarden en pony's die ook in de lessen lopen succesvol in de sport. Dat varieert van B, L, M dressuur (wegens heel kort starten nog niet verder) tot B springen (ook nog maar kort, maar paard kan meer dan dit). Een manege waar ik nog wel eens komt start een lespaard Z dressuur.

Voor de ene is Z dressuur een utopie, voor de ander hoort dat gewoon nog bij de 'basis', vandaar dat ik vraag wat jij verstaat onder 'verder in de sport'.

Tuurlijk zijn niet alle manegepaarden succesvol in of geschikt voor de sport. Maar ze zijn er wel hoor :)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 22:46

Wat ik versta in verder in de sport is gewoon lekker wedstrijd starten (vaak) en gewoon berder komen, naar B, L, M, Z, en al die dingen. Maar het kan echt niet met een doorsnee manegepony die ook door beginners word gereden, of diegene moet echt elke dag een paar keer en dat er dan maar mischien 1 keer in de zoveel dagen een ander erop gaat, maar normaal is een manegepony dat neit, bij ons ook een paar die z hebben gelopen, maar dat verslijt gewoon als het echte (ja, ik bedoel ECHTE) manegepony's zijn. Met een manegepony gaat dat gewoon denk ik niet.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 23:27

Hangt helemaal van het paard af Geryon. En van de manege en hoe die de lessen verdeelt.

Er lopen manegepaarden in het M/ Z die ook regelmatig door beginners worden gereden, maar daarnaast goed getraind worden door de ervaren ruiters en vaak maar 1 ruiter hebben die ze ook daadwerkelijk uitbrengt op dat nivo.

Het hangt dus af van hoe er les gegeven wordt, hoeveel paarden er beschikbaar zijn op de betreffende manege en ga zo maar door. Maar het kan zeker wel.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 23:37

Mijn mening is: waar gaat het heen als een beginner die nog niet eens weet hoe hij/zij moet zitten en de teugels moet vasthouden al gelijk te maken krijgt met hulpteugels. Als diegene dan eens een keertje rijd op een paard zonder hulpteugels dat toevallig het hoofd de lucht in gooit om een vlieg te verjagen, of een keer knabbelt op het bit is het gelijk paniek omdat ze dat niet kennen. Leer eerst eens rijden op de meest makke, simpele, en lieve pony/paard alvorens je dergelijke dingen gaat gebruiken. Eerst de eenvoudige basis, dan de rest.

Overigens vind ik het fout dat maneges pony's en paarden in de beginners les zetten die dergelijke hulpmiddelen nodig hebben. Naar mijn mening zijn die paarden niet geschikt voor beginners.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 00:12

De meest makkelijke, simpele en doodse pony/ paard gebruikt juist vaak de rug niet, loopt moeilijk en ga zo maar door. Moet je op zo'n dier leren zitten? Dan val je er meteen af als je er eens op eentje stapt die wel de rug behoorlijk gebruikt en vanuit de achterhand loopt.

Juist bij de eerste lessen vind ik het belangrijk dat het paard goed loopt. Zodat de nieuwe, toekomstige ruiter tenminste weet hoe dat voelt. Als je weet hoe het voelt als een paard goed loopt is het veel makkelijker om een willekeurig paard goed te laten lopen. Als je niet weet hoe een paard hoort te voelen kan je nooit goed leren rijden. Dus juist bij die mensen die net beginnen aan de longe met een bijzet! En voor diegenen die van de longe afkomen kan een hulpteugeltje net dat beetje geven om het paard correct te laten lopen, zodat de nieuwbakken ruiter nog niet aan alles tegelijk hoeft te denken. Naarmate een ruiter verder gevorderd wordt kan je dat weer afbouwen, in het tempo van de ruiter zonder dat het paard kapot gaat.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 08:23

hier staat een manegepaard die ook door beginners gereden word.
een echt manegepaard.
nu start die niet geheel onverdienstelijk M dressuur met veel potentie tot meer.

hoe je het ook wend of keert,je kan gewoon niet alle manegepaarden over een kam scheren.
misschien een groot deel wel,maar zeker niet alle.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 08:33

Er lopen ook genoeg paarden Z die ik niet als leerpaard zou bestempelen. Zo hard in de mond en nooit over de rug.
Niveau zegt niet altijd of een paard ook goed gereden is.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 08:34

nee dat is ook weer waar.

xPenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 10:28

@ Snoevie:

Maar dan snap ik ook niet,
Waarom een Z-paard met súper potentie voor in de sport 'in de lessen'?
Ik vind dat zo jammer om te zien!
Een paard heeft opzicht méér dan dat.
Als je kijkt dat er steeds minder goede mensen op het paard rijden en dat jaar in en jaar door denk ik niet dat het paard nog na 2 jaar zo mooi kan lopen.
Teminste dan zie ik het nut er niet meer in als het paard toch al weet dat die maar mag lopen, toch?

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 11:53

Nou xPenny, omdat die ook super zijn voor de mensen om wat van te leren. Omdat sommige paarden dat nu eenmaal in zich hebben. Een van de paarden waar Snoevie het over heeft is op vrij jonge leeftijd bij ons gekomen en wordt door een instructrice nu in de M uitgebracht. Dat paard loopt inderdaad ook longelessen.
Paard nummer 2 is 8 jaar geleden Z geweest, heeft veulen gehad, is bij ons gekomen, loopt in de lessen mee (geen longelessen), heeft Orun 3 gedaan en is net een keer uitgebracht in de M en met succes. Natuurlijk zou het dier meer kunnen als het door 1 ruiter gereden wordt. Des te knapper vind ik deze prestatie.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 13:25

inderdaad,het zijn super leerpaarden,en er word op onze manege gewoon wel zorgvuldig met de dieren omgesprongen.

xPenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 19:22

Ilja000 schreef:
Nou xPenny, omdat die ook super zijn voor de mensen om wat van te leren. Omdat sommige paarden dat nu eenmaal in zich hebben. Een van de paarden waar Snoevie het over heeft is op vrij jonge leeftijd bij ons gekomen en wordt door een instructrice nu in de M uitgebracht. Dat paard loopt inderdaad ook longelessen.
Paard nummer 2 is 8 jaar geleden Z geweest, heeft veulen gehad, is bij ons gekomen, loopt in de lessen mee (geen longelessen), heeft Orun 3 gedaan en is net een keer uitgebracht in de M en met succes. Natuurlijk zou het dier meer kunnen als het door 1 ruiter gereden wordt. Des te knapper vind ik deze prestatie.

Ohzo,
ik vind het van de ene kant best jammer maar ja ieder zijn eigen mening he!
Als het paard door de instructrice ook wordt gereden en wordt uitgebracht zal het niet zo erg zijn als ik dacht.
Want ik zat echt te denken aan een paard die alleen maar in de manege lessen mee liep en wat achter de andere paarden maar aanhobbelde.
Dat vind ik pas jammer! :x

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 19:30

Ach, zulke paarden hebben we ook erbij,want als manege heb je die ook nodig :) Maar gelukkig beschikken wij over een zeer afwisselend paardenbestand :)

xPenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 19:35

Ilja000 schreef:
Ach, zulke paarden hebben we ook erbij,want als manege heb je die ook nodig :) Maar gelukkig beschikken wij over een zeer afwisselend paardenbestand :)

Ik rij nu ook paarden voor de manege van mij in ;)
Maar die maak ik alleen maar zadelmak en leer ik de basishulpen, beetje wijken en galopwissels, en een beetje springen als dat nodig zou zijn.
Maar ik ga ze niet echt leren om aan de teugel laten lopen want ze gaan zoieso meteen de lessen in en ik weet zeker dat ze het toch merendeels gaan vergeten vooral bij die jonge pony's als die weer weten dat ze gewoon met hun hoofd in de lucht mogen gaan lopen.
Daar ga ik dus niet mijn tijd helemaal in steken ;)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 19:36

Hoe kan je een paard nou goed wijken leren zonder dat ie lekker nageeft, met stelling en lekker buigt?

xPenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 19:40

Geryon schreef:
Hoe kan je een paard nou goed wijken leren zonder dat ie lekker nageeft, met stelling en lekker buigt?

stelling geven leer ik ze zeker.

Ik praat hier niet over zuiver wijken, gewoon als je het binnen been er wat aanhoud dat ze wat nageven ook kwa stelling.