bitloos met nevzorov(de waarheid!)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 15:01

delfa schreef:
als VD en NH echt dé weg zijn voor ruiter en paard. waarom rijden dan niet alle mensen zo..?

Dát vraag ik me nou ook al af! ;)

KiWiKo

Re: bitloos met nevzorov(de waarheid!)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 15:06

omdat er heel veel paarden zijn die zich daar absoluut niet voor lenen :D

smeetjoewJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 15:10

En de mens is 'opgegroeid' met de huidige vorm van dressuur. Dat heeft zich al in de eeuwen bewezen en deze vorm niet.
Daarbij - met alle respect - zul je mij, en anderen, niet zo snel een touwhalstertje zien aanschaffen en een boomloos zadel. Of een touwtje om zn nek ipv een hoofdstel. Ik zie namelijk niet concreet de verbetering van NH tov de huidige dressuur. Jullie wel?

Waarom zou ik - als doorsnee ambitieuze en sportieve dressuuramazone - nou moeten overstappen op NH? Omdat het diervriendelijker is? Onzin, want mijn paard loopt altijd lekker soepel, is fris tussen de oren, heeft veel energie en is looplustig. Staat glimmend in zn box en is nooit ziek zwak en misselijk.

En nee, ik ben niet misselijk voor andere dingen hoor. In mijn kast ligt een klikkertje en mijn pony kon op commando flemen en mijn paard borstels ophalen. ;) Ik maak tevens buitenritten, ga op wedstrijd, ren samen met mijn paard door de paddock en heb zelf voorheen altijd heel veel (en goed) gesprongen.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 15:19

Citaat:
Nou, toch is het niet onnatuurlijk. Voor het liggen, gaat een paard knielen. De Jambette doen ze wel eens wanneer ze neuzen! Om dat nu eens iets vaker van je paard te vragen, hoeft het niet meteen zo te zijn dat het onnatuurlijk of wat dan ook is.. Maarja, ieders zijn eigen mening & die vallen niet te verdraaien. Een dat 'zonder betekenis' snap ik niet. Dus een paard laten wijken is ook zonder beteknis?

Wat ik bedoel te zeggen is dat wanneer je een paard constant die "trucs" laat doen er niets meer natuurlijk aan is, maar dat het geconditioneerd is. Wijken is in veel gevallen met betekenis om je paard te gymnastiseren EN omdat het gevraagd wordt in de proeven. Niet betekenisloos dus, een ook niet omdat het alleen leuk om te zien is. Het is functioneel, en dat is zitten, pootje geven
etc. in mijn ogen inderdaad niet. Ik doe dat soort dingen niet met mijn paard en hij is toch echt mijn maatje..Met NH heb je ander
soorten doelen met je paard, dan een ruiter die " gewoon " rijdt. En ik vind VD & NH gewoon een vreemde combi.

Citaat:
omdat er heel veel paarden zijn die zich daar absoluut niet voor lenen

precies en ik denk dat Nev zijn paarden ook daar echt wel op uitzoekt..! Dat verhaal van dat de paarden alleen Nev zien en hebben om mee te spelen vind ik erg vreemd. Klinkt mij als een dominant, gefrustreerd persoontje :Y)

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 15:34

Citaat:
En ik vind VD & NH gewoon een vreemde combi.

Dat kan ;) Ik vind het zelf heel goed te combineren.
Zo zie je maar weer dat er ernorm veel verschillende meningen op bokt zijn en als iedereen elkaar nou accepteert blijft het op bokt ook nog een beetje gezellig! ;)

Citaat:
omdat er heel veel paarden zijn die zich daar absoluut niet voor lenen

En hoe komt dat? Precies, ik denk dat als je je paard gewoon bitloos in rijdt dat er niets aan de hand is dat hij daar dan geen probleem mee heeft. (Net zoals je een paard mét bit inrijd en dat hij daar meestal ook geen problemen mee heeft)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 15:36

getrut.......... absoluut getrut.

Ik rij het liefst alles bitloos in omdat ik dan gewoon meer te vertellen heb, maar zodra de opleiding begint gaat er gewoon een bit in.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 15:36

Citaat:
met betekenis om je paard te gymnastiseren EN omdat het gevraagd wordt in de proeven. Niet betekenisloos dus, een ook niet omdat het alleen leuk om te zien is. Het is functioneel, en dat is zitten, pootje geven
etc. in mijn ogen inderdaad niet.

Dat is het zeker wel ;)
Met de Jambette vergroot je de schoudervrijheid van je paard en kweek je beenspieren die weer handig te gebruiken zijn bij andere oefeningen.
Met het steigeren leer je je paard verzamelen (mits het goed aangeleerd word)
Flemen, likken dingen oppakken etc.. die zijn niet echt nuttig maar mijn verzorgpaard geniet van kleine kunstjes!

Achterwaarts, meelopen op commando, rondje draaien op commando etc etc is allemaal wel ergens goed voor!

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 15:37

KiWiKo schreef:
getrut.......... absoluut getrut.

Ik rij het liefst alles bitloos in omdat ik dan gewoon meer te vertellen heb, maar zodra de opleiding begint gaat er gewoon een bit in.

Fijn dat je mijn mening respecteert..
Doe ik voortaan ook bij de jouwe..

NOT! :Z

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 15:41

vind ik niet erg :D ik zeg alleen dat wat jij beweerd absoluut niet waar is :)

en dat NH of vrijheidsdressuur niks met bit te maken heeft.

maar ik zeg wel dat de huidige generatie sportpaarden helemaal niet vatbaar zijn voor de aangeleerde kunstjes van een mens (lees goeroevolgelingen) want daar zijn ze veel te slim en temperamentvol voor :)

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 15:43

KiWiKo schreef:
maar ik zeg wel dat de huidige generatie sportpaarden helemaal niet vatbaar zijn voor de aangeleerde kunstjes van een mens (lees goeroevolgelingen) want daar zijn ze veel te slim en temperamentvol voor :)

Ja, en wij hebben afgekeurde knollen zeker? _O-

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 15:44

weet ik niet :) en is ook niet ter zake doende, want dat zeg ik helemaal niet :) :)

maar ga gerust door hoor :) :) :)

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 15:45

Citaat:
want dat zeg ik helemaal niet

Wat bedoelde je dan net met je zin? :)
Volgens mij snap ik hem niet..

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 15:49

Ik zeg dat de huidige generatie sportpaarden te slim is voor mensen met boekenwijsheid.
VD kan prima, alhoewel ze daar nog wel eens wat te nerveus voor kunnen zijn........ en dan dus domme dingen kunnen doen

maar bij een wannabe Monty, heb je echt een bak ellende, want daar prikken ze feilloos doorheen

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 15:52

KiWiKo schreef:
Ik zeg dat de huidige generatie sportpaarden te slim is voor mensen met boekenwijsheid.
VD kan prima, alhoewel ze daar nog wel eens wat te nerveus voor kunnen zijn........ en dan dus domme dingen kunnen doen

maar bij een wannabe Monty, heb je echt een bak ellende, want daar prikken ze feilloos doorheen

Denk niet dat het zozeer aan de wijsheid van een paard ligt maar aan de wil omk mee te werken! ;)

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 15:52

Arabesk schreef:
Zoals velen onder ons reed ook N. eerst met bit. De bit-foto komt uit de tijd dat hij nog met bit reed. Hij komt daar ook openlijk voor uit.

Wie goed zoekt in mijn oude berichten ziet ook dat ik ergens nog aanraad dat een paard dat z'n stal smerig maakt het beste in een stand gezet kan worden :+.

Laatst werd ik gemaild door iemand dat er ergens nog een foto van mij op i-net zwerft dat ik met bit rij, ik moest 'm maar snel weghalen. Toen zei ik 'waarom?'

Wie nooit van mening is veranderd, heeft zelden iets geleerd ;-)

Haha, daar was ik wel benieuwd naar, de reactie vond ik wel grappig, je bent wel heel anders op de dingen gaan kijken, maar je hebt wel gelijk, als je nooit van mening verandert heb je nooit iets geleerd.

''Een boer vertelde me ooit dat kruislings de teugels aantrekken de noodrem is, nooit uitgeprobeerd. Zelf trek ik m meestal op een volte als daar ruimte voor is. Meestal als ik ga buiten rijden doe ik een bitstukje aan het bit en dan een touw naar de singel, of slofteugel, of martingaal, iets waardoor het hoofd niet omhoog kan. Zodra het paard zijn kop omhoog doet kan je niks meer...... ''

Maar of dat bij die nevzrorov ook zo is? Waarom kijken die paarden altijd zo boos als ze zonder optoming worden gereden? Zie vrijwel altijd de oren plat in de nak.. ook bij ''lorenzo the flying man'' ofzo..

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 16:04

Oh wat wordt ik soms een beetje ziek van sommige mensen ...

Als ik het geld had zou ik een sport gefokt 1e klas paard kopen met capaciteiten en daar NH en VD mee gaan doen om te laten zien dat het kan.

En mijn nerveuze vreselijk slimme gevoelige bange arabier daar doe ik ook NH en VD mee. Die heeft waarschijnlijk heel wat meer karakter dan menig sportpaard.

Ik wil hier niemand mee aanvallen hoor, maar dat is mijn mening :)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 16:09

is een heel ander kaliber paard :) :) waneer gaan mensen nou eens begrijpen dat dit twee compleet verschillende types paarden zijn, die op hele andere manieren nerveus zijn en reageren :D :D :D echt, bijzonder

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 16:11

KiWiKo, ik heb lang geleden besloten niet meer op jou posts te reageren, daar maak ik me alleen maar boos van. Dat jij alle wijsheid in pacht hebt is prachtig voor je en je zal ook heus wel vaak genoeg gelijk hebben ik wat je zegt, maar ik ben de toon van jou reacties een beetje moe.
Laatst bijgewerkt door Kitsolu op 09-05-09 16:13, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 16:12

moet je vooral doen :) :) jij wil een arabier vergelijken met een KWPN :D en dat is gewoon geen vergelijking :) :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 16:16

KiWiKo, ondanks dat ik helemaal geen natural ben, moet ik toch tegen je ingaan :D I.m.o. kun je met ieder paard wel NH doen. Het feit dat je bijna geen KWPN'ers ziet bij NH'ers, is volgens mij níet omdat ze daar gewoon weg niet goed in zijn, maar omdat de naturals gewoon minder intresse hebben in sportpaarden. Volgens mij is een paard gewoon een paard wat NH betreft. Maar omdat KWPN'ers (en trouwens alle sportgefokte paarden) meestal eigendom zijn van mensen die er ook wedstrijden mee willen rijden, word er zelden NH mee gedaan.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 16:19

Citaat:
kun je met ieder paard wel NH doen

Ben ik niet mee eens, er staat hier op stal een anda hengst.
En die heeft echt schijt aan mensen.
Meisje waarvan hij is, is wel heel erg hiervan, niet slaan is
zielig etc. Wat resulteert in een dier dat andere paarden aan-
vliegt onder het rijden. Wat tegen mij staat te piepen en te
gillen alsof ik een merrie ben, en constant met zijn voorbenen
loopt te zwaaien. En andere paarden zou vermoorden als hij
er bij in de bak zou komen..Hij kent de paardencommunicatie
maar heeft gewoon overal schijt aan.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 16:22

tuurlijk kan je NH doen, das geen probleem....... alleen bij het huidige sportpaard loop je dan gigantisch tegen een muur op als je slechts de dvd o\en het boek heb gelezen :D

Ik denk dat de sportmensen die deze paarden bezitten meer aan NH doen dan menig bokker denkt, alleen dan niet met de Dvd van... op de plank

NH wordt zo enorm opgehemeld terwijl het niks meer of minder is dan met gevoel, inzicht, affiniteit en gezond verstand met een paard omgaan. En dat kneisen die mensen wel hoor, zonder ooit een dvd of boek gelezen te hebben.

NH is gewoon heel normaal :D

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 16:25

randie schreef:
Citaat:

Wat heeft dat met NH te maken?? Als zij strenger is of hij gereden word door iemand met meer overwicht is het grootste probleem vast wel weg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 16:27

KiWiKo schreef:
tuurlijk kan je NH doen, das geen probleem....... alleen bij het huidige sportpaard loop je dan gigantisch tegen een muur op als je slechts de dvd o\en het boek heb gelezen :D

Ik denk dat de sportmensen die deze paarden bezitten meer aan NH doen dan menig bokker denkt, alleen dan niet met de Dvd van... op de plank

NH wordt zo enorm opgehemeld terwijl het niks meer of minder is dan met gevoel, inzicht, affiniteit en gezond verstand met een paard omgaan. En dat kneisen die mensen wel hoor, zonder ooit een dvd of boek gelezen te hebben.

NH is gewoon heel normaal :D

Ik denk dat je er juist er bewust voor kiest. Ik merk iig wel een hééééél groot verschil tussen zogenaamde traditionals en nh'ers.
Ik ga ook met een gezond verstand, gevoel, inzicht etc. etc. met paarden om maar in noem mezelf geen NH'ers. Simpelweg omdat het mij opvalt dat de mensen die dat wél doen, altijd wel boeken, dvd's etc. hebben staan over NH... Dus ik noem mezelf gewoon een traditional die het beste met zijn paard voor heeft :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 16:27

randie schreef:
Citaat:

Hij kent de paardencommunicatie, dus kun je er wel NH mee doen.....
Ik zeg ook niet dat je er persé levend vanaf moet komen.... :Y)