Ik heb geen les nodig, ik kan al goed genoeg rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

NdewildeJarig

Re: Ik heb geen les nodig, ik kan al goed genoeg rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 20:24

haha dat herken ik haha! maar ben blij dat ik les heb gehad want ik leer iedere keer weer wat!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 20:35

jah ik ook, elke les weer, er gaat geen les voorbij dat ik niets nieuw leer :P

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 20:52

maradhja schreef:
Ik zelf vindt dat ik les nodig heb! maar wanneer ik in het bos zou rond hobbelen hoef ik echt niet te weten hoe ik mijn paard moet laten wijken oid. waar is dat dan voor nodig?

Dat wijken of appuyeren, daar is nou net geen kunst aan. Hoe je dat moet doen, is in feite zelfs uit een boekje te halen en logisch te beredeneren als je de logica van je hulpen begrijpt.
Die 'kunstjes' die gaan pas fout als er een fout in je basis zit.

Dus die recreant die zijn paard qua basis er goed aan heeft staan, die heeft misschien niks aan dat wijken, maar die kan het wel!

Het is niet voor niks dat je bij menig instructeur week na week na week na week steeds maar basis rijdt. Ook al ken je de travers al, ook al kun je appuyeren. Als ruiter kun je die oefeningen inzetten om de fysiek van je paard te verbeteren, om problemen uit de basis op te lossen (in feite zijn ze basis ;) ) maar om te leren hoe het moet, daarvoor hoef je niet naar les ;)

Die instructeur die zal zien aan jouw probleem bij de schouderbinnenwaarts dat je paard nog niet soepel genoeg is, niet genoeg aan de hulp staat of dat jijzelf een zitfout maakt. Dus je gaat daar niet oefenen op die schouderbinnenwaarts, maar op het basisprobleem wat eronder ligt!

Karennnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 21:05

suleilitha schreef:
Citaat:
En dat is nou précies waarom ik ook graag wat bijleer door af te kijken en te lezen. :D Hèhè.

Daarmee vergroot je je rijvaardigheid niet :+ want rijden is doen en voelen. Mét goeie instructie, hehe.

Hier ben ik het slechts deels mee akkoord! het is inderdaad belangrijk dat je door te doen en te voelen je rijvaardigheid verbetert. Maar ik merk heel erg aan mezelf dat door veel les te geven en verschillende dingen te zien, te proberen en op te lossen... Dat ik veel sneller dingen opmerk als ik zelf aan het rijden ben, dit beter kan plaatsen en hierdoor al vrijwel goed weet wat het probleem kan verbeteren of op lossen. Door naar ruiterclinics te gaan kijken waar je toch ook niet rijdt of voelt, leer ik ook veel bij!
En niet enkel theoretisch, ook praktisch!
Een klein voorbeeldje: lang geleden zo 5-6jaar terug, werd mij bij het springen geleerd om zwaar te gaan zitten om een overgang te maken. Ik ging naar een springclinic van albert voorn die het tegenovergestelde zei. De keer daarna kroop ik op mijn pony, vroeg de overgang zonder te gaan zitten, pony reageerde heel goed en maakte zich veel minder sterk! (dit is maar een voorbeeld, je moet het hier niet akkoord mee zijn, het is immers ook springengericht en niet dressuur, maar ik heb het vooral over iets zien en dat integreren in je rijstijl)

NdewildeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 21:08

iedere lesgever ziet dingen anders vind ik en van iedereen leer je wel weer wat vind ik dan!

Heartu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 21:16

Heartu schreef:
Ik nam met Jasen eerst een kwartiertje bij de beginnertjes les, lekker spieren opwarmen.
Toen zelf
En als ik wedstrijd heb of mijn 'huiswerk' gedaan had nam ik een lesje.
Maar ik nam niet vaker les omdat het erg duur was.

het was namelijk 50 euro per halfuurtje

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 21:19

Heartu schreef:
Heartu schreef:
Ik nam met Jasen eerst een kwartiertje bij de beginnertjes les, lekker spieren opwarmen.
Toen zelf
En als ik wedstrijd heb of mijn 'huiswerk' gedaan had nam ik een lesje.
Maar ik nam niet vaker les omdat het erg duur was.

het was namelijk 50 euro per halfuurtje

Ja, vast.... _O-
En je zit bij de YoungRiders?

Heartu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 21:22

echt zielig, dat jij nou iemand van een of andere manege geplukt hebt

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 21:23

dat betwijfel ik op de een of andere manier ;) maar mss blijft het wat leuker als de discussie niet persoonlijk wordt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 21:26

Ik snap het niet meer, het is zielig dat iemand eh... iemand van een manege heeft geplukt?
Heartu, mag ik even uitspreken dat ik grote twijfels heb dat jij 50 euro voor een half uur les moet betalen?

Heartu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 21:26

hoezo dat..

Ik heb gewoon een goede trainer en ja daarvoor moet je veel geld betalen

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 21:32

Ben wel benieuwd bij wie je lest dan :D Ik zit al duur met 80 Euro voor een uurtje en ik weet diverse GP instructeurs die nog gewoon 50 per uur vragen :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 21:33

Ooh, op die manier. Ik heb een supergoeie privé instructrice en daar betaal ik E 25,-- voor een half uur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 06:03

wat maakt de prijs uit van de kundigheid?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 06:50

Daar zit wel verband in. Hoe meer kundigheid>hoe meer vraag>hoe groter de schaarste is vrijwel ook automatisch >hoe hoger de prijs. Jammer maar waar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 06:53

Aan kwaliteit hangt een prijskaartje, en ik vind dat niks gek. Maar je krijgt dan ook waar voor je geld.

tug

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 07:07

ook ik ben na ruim 30 jaar actief zijn op en achter de paardenrug nog lang niet uitgeleerd.
op veel maneges kun je ook goede buitenritlessen volgen,vraag er maar is naar.
basisdingen aanleren doe je in een rijbaan en ze onderhouden ook,maar ook buiten kun je veel oefenen.
wat is handig tijdens het buitenrijden: correct achterwaarts gaan(scheelt weer een peesblessure)
wijken(moet je even opzij hoef je je paard niet om te trekken. temporijden(of te wel wat kan/ wat niet.)rechtzitten (hoef je je zadel niet steeds opnieuw recht te leggen.) wending om de voorhand en achterhand(voor het geval je jezelf is klemloopt)
kun jij op dezelfde hand op beide benen doorzitten. welke teugel gebruik je als er een auto aankomt en je paard wijkt met zijn achterhand uit. dit zijn toevallig twee dingen die je meestal niet met je verstand doet,maar op een aangeleerd gevoel. en voor dat aanleren neem je les.

paardrijden is gewoon slecht voor je ego en een voortdurende les in nederigheid.
maak iedere dag maar oprechte excuses aan je paard en een diepe buiging voor alles wat je die dag, uit onkunde, omdat je niet wilde,niet kon,niet mocht,niet wist,etc. verkeerd gedaan hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 07:11

Die buitenritlessen kunnen inderdaad handig zijn voor beginners... zelf zou het me gigantisch op de lachspieren werken, geloof ik... de dingen die je aanhaalt vind ik echt zooo basaal, daar denk ik niet eens bij na, omdat het automatisch gaat.
De kreet op dezelfde hand op beide benen doorzitten snap ik niet helemaal, bedoel je op beide benen lichtrijden?

Gompie58

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 09:26

Ik rijd al vanaf mijn 8e jaar, met tussenpozen.
Ooit 2 lessen gehad, in een binnenbak, waar ik niks aan vond. *D
Reed best moeilijke pony's (volgens de eigenaar) op de hei.
Nooit is er iets gebeurd, nooit eraf gevallen.
Ik heb "leren" paardrijden op mijn gevoel, en door veel te kijken en lezen, over gedrag en reactie van het paard.

De indianen waren super-ruiters en die hebben ook nooit les gehad, toch?????

Ik heb ook nooit echt interesse gehad in dressuur, maar ben er wel achter gekomen dat het voor het paard gezond is om die oefeningen te doen, je traint er al zijn spieren mee en houdt ook zijn geest levendig mee. Afwisseling is heel goed, en ook de recreatieruiter zou dus zéker in de winter, als ie in een binnenbak moet rijden door de weersomstandigheden, eigenlijk dressuurles moeten nemen. En springles misschien, maar dat is niet mijn ding....... :o :o

Ik vind het heel mooi wat Anky en haar collega's laten zien, maar het is mijn ding niet!

Ik wil graag de natuur in, de rust en het samen één zijn met je paard, dat gevoel is HET voor mij!!!!! *\o/* +:)+ O:)

Jammer genoeg heb ik de laatste jaren niet kunnen rijden door mijn gezondheid, maar wil als het weer wat beter wordt, zéker weer op 'n paard de natuur in.............NA een aantal uren in de binnenbak om te kijken hoe mijn lijf reageert.......... :o :D :o

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 09:30

ik hoef inderdaad ook geen les meer. Ik ben recreatieruiter en heb geen ambities om hoger op te komen. Wedstrijden doe ik niet meer aan.
Ik heb in mijn leven al meer dan 20 jaar les gehad, dus als ik het nu nog niet weet ;) komt het ook niet meer denk ik..
komt ook nog bij dat ik het erg duur vind om elke week les te hebben..

anoushka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 09:34

ik blijf les hebben, je krijgt anders slechte gewoontet of je wil of niet, en je leert altijd weer iets nieuws.
ik vind die 50€ voor zon les hartstikke veel, ik moet bekennen dat ik het geluk heb dat ik twee GP ruiters ken waar ik maar 20€ x uur hoef te betalen :P
mijn dressuur ruiter is geselecteerd jaaren terug voor het engelse team, heeft toen een ernstig ongeluk buiten gehad wardor haar paard stierf, verhuisde toen naar spanje en juist heel dicht bij ons:P
en ik ken een hele goedde springruiter, zij heeft paarden getraind en uitgebracht voor frankrijk en die ken ik gelukkig ook al een tijd:P
maar ik blijf 50€ hartstikke veel vinden, voor een gewoone les zou ik dat nooit uigeven

tug

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 09:46

op dezelfde hand op twee benen lichtrijden betekent dat je als je draaft om de paar minuten van been wisselt en zo voorkomt dat bij langere tijd dragen je de rug niet te eenzijdig belast.
leerde wij vroeger toen afstandsrijden nog geen endurance heette.

paardrijden en basishandelingen horen net zo bij elkaar als twee handen.als er 1 ontbreekt heb je een probleem.

er is een verschil tussen paardrijden en je door een paard laten vervoeren.Zoals indianen deden.
iedere week les hoeft ook niet, maar 1 x per maand op je eigen paard, kost vast niet alles.

als jij door je paard verkeerd te belasten hem pijn en ongemak bezorgd,hoeveel beter ben jij dan als iemand die paarden schopt of slaat, pijn is pijn. en dit is pijn die te voorkomen is.

stuur trouwens over een jaar of 10 nog een pbtje.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 09:52

De indianen hadden ook wel eens honger en hadden er dan denk ik niet zo'n moeite mee als hun geliefde dier de pan in ging, er waren er nog wel meer over om op te rijden.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 10:04

kazary schreef:

De indianen hadden ook wel eens honger en hadden er dan denk ik niet zo'n moeite mee als hun geliefde dier de pan in ging, er waren er nog wel meer over om op te rijden.

het gaat hier niet over een beetje rondrijden, keihard galloperen en dat soort dingen.
Maar over echte dressuur. En ik weet zeker dat de indianen daar niks me deden,. dat kwam allemaal later toch?
Waar het in dit topic om gaat is dat ' sommigen ' denken dat ze geen les nodig, terwijl ze wel hoger willen komen in de dressuur?

Of springen natuurlijk.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 10:07

Het gaat er toch ook over dat als je in het bos hobbelt je geen les nodig hebt? De indianen deden dat ook.
Alleen die gaven er niets om dat een paard als 8 jarige op het spit zat. De meeste van ons vinden het toch wel erg.

Les heeft namelijk niets te maken met hoger op in de dressuur willen komen, maar met je paard op een gezonde manier rijden zodat je hem niet naar de slacht rijdt omdat zijn voorbenen kapot zijn door het scheef gefladder op de voorhand en dat hij geen kissing spines krijgt door de altijd weg gedrukte rug met een scheef zittende ruiter daarop.