Ik denk dat je zo vanaf een filmpje geen enkel benul hebt hoe die man het aanleert...
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Equimotion schreef:Wat ik me afvraag: baseer je je dan op een filmpje op youtube of heb je Nevzorov wel eens thuis aan het werk gezien?
bulck schreef:@wolin lotte
Ik vind je voorbeeld nu niet representatief als zijnde klassieke dressuur. als ik die filmpjes zie waar de paarden moeten werken zie ik toch vnl strakke ruggen, tactfouten, vlakke gangen (slepend, geen actief achterbeen etc) en gewoon geen leuk beeld. (circusachtig, draaien rond een voorbeen??, voetjes geven en laten aanhouden)
Sorry maar dan zie ik liever ruggebruik, oortjes naar voren en geen dwang
dus dit zijn echt twee negatiev uitersten vergelijken en zoals eerder aangehaald blijven we dan zwart wit denken
callunairis schreef:KiWiKo schreef:misschien is het verstandig dat mensen eens op houden naar de voorkant te kijken, maar daar waar men MOET kijken en dat is de achterkant van een paard.........
wellicht gaat er dan een lichtje branden?????
Dat zeg ik: vergelijk de eerste wervel (begint bij het borstbeen) met de kroup (acherkant!en het wordt duidelijk!
He, zijn we het voor eerst eens...hoewel iets in mij roept dat dit is niet wat je bedoelt
Sorry, maar je moet naar het HELE paard kijken. De Achterbenen kunnen NOG zo ver onder het paard grijpen (dankzij de rollkur of wat dan ook), als de eerste wervel LAGER staat dan de laatst (klinkt logisch toch?) is en blijft het de voorhand die lager staat...
Daarnaast moet je ook naar het HELE paard kijken om te zien of ie uitelkaar valt of niet
Gaat er een lichtje branden????
Vudress schreef:Ik zit dan op dit moment wel achter mijn computer maar mijn mening is wel redelijk gefundeerd doordat ik op veel plaatsen ben wezen kijken, het geprobeerd heb en mijn eigen conclusies getrokken heb. Niet een keertje maar ben er meerdere jaren intensief mee bezig geweest.
Of Nederland een beetje achter loopt? Vooralsnog komen de meeste sportpaarden die in the States lopen uit NL/DLD.
Maar moet ik wel de discussie aangaan met iemand die denkt dat zonder zadel rijden goed voor je zit is..........????

uit ervaring opgedane kennis 
KiWiKo schreef:Vudress schreef:Ik zit dan op dit moment wel achter mijn computer maar mijn mening is wel redelijk gefundeerd doordat ik op veel plaatsen ben wezen kijken, het geprobeerd heb en mijn eigen conclusies getrokken heb. Niet een keertje maar ben er meerdere jaren intensief mee bezig geweest.
Of Nederland een beetje achter loopt? Vooralsnog komen de meeste sportpaarden die in the States lopen uit NL/DLD.
Maar moet ik wel de discussie aangaan met iemand die denkt dat zonder zadel rijden goed voor je zit is..........????![]()
amerika loopt 20 jaar achter op ons![]()
uit ervaring opgedane kennis
KiWiKo schreef:Dat zeg ik: vergelijk de eerste wervel (begint bij het borstbeen) met de kroup (acherkant!en het wordt duidelijk!
He, zijn we het voor eerst eens...hoewel iets in mij roept dat dit is niet wat je bedoelt
Sorry, maar je moet naar het HELE paard kijken. De Achterbenen kunnen NOG zo ver onder het paard grijpen (dankzij de rollkur of wat dan ook), als de eerste wervel LAGER staat dan de laatst (klinkt logisch toch?) is en blijft het de voorhand die lager staat...
Daarnaast moet je ook naar het HELE paard kijken om te zien of ie uitelkaar valt of niet
Gaat er een lichtje branden????
KiWiKo schreef:hihi bij mij brand het lampje al een tijdje hoor![]()
![]()
![]()
alleen snap ik de achterliggende gedachte, snap ik het hoe en waarom en snap ik de "methode" en uiteindelijk wat het resultaat is..
en de resultaten spreken voor zich......... internationaal goed presterende paarden die ook nog eens op hele hoge leeftijd aan ouderdom ipv slijtage doodgaan......
Ball back in your court
callunairis schreef:zucht... tegenwoordig willen de meeste mensen geen sportpaarden meer uit NL, omdat ze teveel doorgefokt zijn---> wederom een quick fix
(toevallig woon ik in de states)
callunairis schreef:ik wil niet perrsoonlijk worden, maar omdat jij wel steeds die richting uitgaat: ik heb je fotos bekeken, en ik weet genoeg
Bandida schreef:Zou ik nu gewoon ja zeggen..even denken . Nee, tot de 0.5 % die aan het studeren zijn in een poging er toch iets meer inzicht in te krijgen.
Bandida schreef:Juist, een mensenwens dus. Mensen die vervolgens ook wedstrijden 'om ter mooist' gaan houden, en voor je het weet zit je naar de OS Dressuur te kijken.
callunairis schreef:kijk, daar zit dus het verschil! Dit is ook wat ik bedoel, er wordt door 'moderne' dressuur ruiters gereden omdat het er MOOI uit ziet en comfortable voor de ruiter is...
Dit is nu JUIST niet wat 'klassieke' dressuur is (bijzaak)... en daarvoor zul je je toch wat meer in de achtergrond daarvan moeten verdiepen en de anatomie van het paard want (sorry, even goede 'vrienden') wat ik uit je 'argumenten' kan lezen schiet je daar iets te kort...
Vudress schreef:Ik heb even een filmpje van Nevzorov opgezocht op youtube wat voldeed ook niet echt aan alle onderdelen van het scala.
Vudress schreef:Ik denk dat je zo vanaf een filmpje geen enkel benul hebt hoe die man het aanleert...
callunairis schreef:PK en NO, dat zijn veel meer voorbeelden voor de klassiek gerichte ruiter
Als je kijkt naar NO zijn de verschillen met goede voorbeelden van nu maar heel miniem. De wijze waarop NO een piaffe rijdt (met het zwarte paard) zou nu ook goed scoren. De wijze waarop bijv. Bent een piaffe laat zien in enkele films zou dus niet scoren in de GP.KiWiKo schreef:callunairis schreef:ik wil niet perrsoonlijk worden, maar omdat jij wel steeds die richting uitgaat: ik heb je fotos bekeken, en ik weet genoeg
hahahahaha ik heb in iedergeval lef genoeg om foto's te plaatsen........ van jou zien we weinig, jaaaaaa een ongefundeerde mening die gebaseerd is op wat filmpjes![]()
![]()
KiWiKo schreef:callunairis schreef:ja, je hebt in amerika gewoont?
yep in totaal 3 jaar
jasmijn78 schreef:Dus als je gewoon nuchter nadenkt heeft je paard geen dressuurtraining nodig (klassiek/modern om het even) om zijn lichaam goed te gebruiken (voor hemzelf economisch, op een manier die hem de minste energie kost). hij heeft alleen een ruiter nodig die hem niet in de weg zit.
Waratje schreef:jasmijn78 schreef:Dus als je gewoon nuchter nadenkt heeft je paard geen dressuurtraining nodig (klassiek/modern om het even) om zijn lichaam goed te gebruiken (voor hemzelf economisch, op een manier die hem de minste energie kost). hij heeft alleen een ruiter nodig die hem niet in de weg zit.
Dat ben ik dus niet met je eens. Er zijn genoeg paarden die niet op een verstandige manier hun balans onder de ruiter zoeken en daardoor gruwelijk op de voorhand komen. Die gaan daar dus op termijn ook echt op stuk. Een paard dat gereden wordt heeft altijd een mate van dressuur nodig om gezond lichaamsgebruik te garanderen, maar inderdaad zijn piaffe en levade daar zeker niet voor nodig.![]()
Dat jouw paard buiten aan een los teugeltje correcte balans heeft is ongetwijfeld terug te voeren op jouw dressuurwerk thuis, dat is geen automatisme voor alle paarden.
KiWiKo schreef:maar dat heeft niks met klassiek of modern te maken........... alle paarden die slecht gereden worden, in welke stroming dan ook gaan uiteindelijk kapot
......... maar heb wel heel veel mogen kijken in de keuken.....
KiWiKo schreef:hahahaha ik ben maar een basisruitertje...het enige wat ik kan is paarden zadelmak maken, beleren en dan opleiden tot een redelijk M niveau........ daarna houd het echt op voor mij......... maar heb wel heel veel mogen kijken in de keuken.....
en aangezien ik nogal nieuwsgierig ben, en graag vragen stel.. en mensen zichzelf graag horen praten heb ik wel heel veel leren zien. Ook wel eens mogen voelen, maar dat is andere koek....
Als je bij een redelijk bekende ruiter bent, en je ziet daar een stukje training waar je je vraagtekens bij heb, en je vraagt dan gewoon oprecht de hoed van de rand...... en ze laten je het zien, leggen het uit....... dan snap je al een stuk meer van de materie dan als je alleen filmpjes van youtube bekijkt, en verder graag je mening vormt die het liefst niet afwijkt van de rest van de gemiddelde mens![]()
en nou heb ik het geluk gehad in veel keukens te hebben gekeken, en ook bij veel verschillende manieren van rijden/trainen.....
en daar baseer ik mijn bescheiden mening op![]()