Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
sjaantje schreef:Sannessep schreef:Ik heb er al verschillende aangegeven ergens hierboven. Maar jullie willen ja niets aannemen. Je gaat mij echt niet vertellen dat je die onderzoeken allemaal uitgepunt gelezen hebt! Daar staan wel degelijk dingen in die aantonen dat een bit schade aan kan brengen.
Ik heb die onderzoeken ook niet helemaal doorgelezen, dat geef ik gewoon toe, maar ik ben er wel van overtuigd dat veel paarden het goed zullen doen op bitloos en dat dat (in mijn ogen) paardvriendelijker is voor DEZE paarden om dat dan zonder bit te doen.
Dat jullie nou niet overtuigd zijn, dat is dan jammer, ik ben niet goed in overtuigen, dus ik zal er dan ook mee ophouden.
Maar probéér het dan eens uit te leggen... Ipv constant die links te sturen.. Als je met goede argumenten komt word ik nieuwsgierig en ga ik die sites wel bekijken..
JoviBan schreef:detour schreef:Kan iemand me uitleggen en overtuigen na mijn ervaring met bitloos wat er mis is aan met bit rijden als het goed ligt, het paard prima loopt, etc?
Zelf even zoeken en jezelf inlezen is ook een mogelijkheid: http://www.bitloospaardrijden.info
Genoeg leesvoer dacht ik zo.
heiditjj schreef:Detour, paarden zijn levende wezens en geen enkel levend wezen is gelijk aan de ander. 1 van mijn paarden gaat volledig over de zeik van het bit (heeft nooit nare ervaringen gehad overigens), 1 is veel rustiger en beter te houden zonder bit en ontspant zich bitloos wel en met bit niet(is een vreselijk het type waar ik geen vreemde op durf te zetten). Ook hier geldt dus weer, niet alles over 1 kam scheren
Sannessep schreef:Ik vind het jammer dat je dan over mijn ervaring heen gelezen hebt detour.
Ik heb wel meer ervaringen gelezen van mensen die bitloos rijden, waarmee het gewoon fijner/beter ging dan met bit. Ik vind dit meer dan voldoende om het op zijn minst uit te proberen, omdat het mij een beter gevoel geeft en ik er wel van overtuigd ben (gevoelsmatig) dat bitloos in principe voor een paard fijner zou zijn dan met bit. En dan heb ik het niet over een weekje bitloos rijden, maar ook echt proberen, dus gewoon een jaar of zo de tijd/kans geven (mits het paard eerder aangeeft dat het ECHT niet gaat).
Met paard in kwestie was dat dus ronduit levensgevaarlijk, Dit dier is trouwens zo ingereden door een zgn natural prof, die zei dat het prima kon. Ze vond dat ik al wel naar buiten kon maar ik koos een groot weiland. met bit had ik dit angstig geschrokken dier nog op een volte kunnen trekken of zagen, nu moest ik aan een bakstuk hangen.![]()
Met alle respect, maar ben ook geen beginneling meer.![]()
Verder ben ik idd ook nog benieuwd naar JoviBan , hoe zij paarden voor de wagen zou remmen, was dat straal vergeten, maar hoe werkt dit dan, JB, voor een menwagen met paarden die zelfbepalend worden?
Helaas heb ik niet de mogelijkheid om te rijden in een bak, dus ik moet langs de weg en heb niet veel tijd gehad om dit te doen (donker, laat weer van werk, momenteel toetsen van school). Dus ik hoop in het voorjaar vollop te kunnen trainen met een bitloos hoofdstel, om te proberen of ik er uiteindelijk ook dressuurmatig mee kan rijden (dus meer dan alleen 'sturen of remmen' op een buitenrit, voor zover je dat met de teugels doet).
Urielle schreef:Jij bent ook nog niks veranderd Kim![]()
Ben wel benieuwd hoor: heb hier een paard staan die echt heel gevoelig is. Houdt niet van druk achter de oren (wordt ook gereden met bont om het kopstuk), houdt niet van druk aan de neus (trekt hoofd al weg bij het losjes vastdoen van neus- en sperriem) en is ook gevoelig aan het bit. Gisteren zijn de tandjes gevijld en een paar wolfstandjes getrokken, dus misschien wordt het nu beter, maar voor dit paard heb ik evt. wel aan bitloos zitten denken. Alleen is ze nog tien keer zo gevoelig achter haar oren en aan de zijkant van de snoet dan voor het bit. Vraag me af of het dan wel een optie is en ze niet beter gewoon op het bit blijft lopen.
Urielle schreef:Dan mag ik niet op concours en daar staat ze voor![]()
Bitjes maakt niet uit bij haar (althans, wat ik er in heb gehangen), ze is gewoon heel gevoelig en houdt niet van gezeur aan haar hoofd. Ik hoop dus echt dat er een paar haken flink in de weg gezeten hebben.
Sannessep schreef:Die site is er om INFORMATIE te VERSCHAFFEN. Dat ga ik je niet voorkauwen, de HOE's en WAAROM's kun je daar zelf lezen. Ik ben je kleuterjuf niet die gaat zitten voorlezen, als je je er enigzins in intereseert dan zoek je zulk soort dingen zelf op.
Ow ja, en ik ben niet goed in het hele uitleg-en-overtuig-gebeuren, het proberen van het uitleggen heb ik al gedaan, dat probeer ik in de gehele discussie al en dat is dus klaarblijkelijk iedere keer weer mislukt, ik ben geen student communicatie! Jij zult hier beslist heel goed in zijn...
aerdenhout1 schreef:Gescheiden...maar meer voor de juryleden als voor de deelnemers. Het is al zo moeilijk om te jureren, laat staan dat je ook nog eens bitloos, ijzerloos en boomloos tussen de "normale" dressuurruiters gaat krijgen. Waar leg je dan de grens en hoe eerlijk word dan de jurering? Een jury die voorstander is van NH zal dan hogere punten gaan geven aan de bitloze ruiters, terwijl een "normale" jury dit misschien juist niet wil zien.