KNHS gaat bitloze dressuurwedstrijden uitschrijven.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dressuurwedstrijden bitloos/bit gemengd of apart?

Apart
137 (33%)
Gemengd
206 (50%)
Maakt me niet uit
63 (15%)

Totaal aantal stemmen: 406

Michael1104

Re: KNHS gaat bitloze dressuurwedstrijden uitschrijven.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 22:15

bedankt voor een paar pagina's leuk leesvoer dame's!!!

Sannessep

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 23:46

Ik vind het jammer dat je dan over mijn ervaring heen gelezen hebt detour.

Ik heb wel meer ervaringen gelezen van mensen die bitloos rijden, waarmee het gewoon fijner/beter ging dan met bit. Ik vind dit meer dan voldoende om het op zijn minst uit te proberen, omdat het mij een beter gevoel geeft en ik er wel van overtuigd ben (gevoelsmatig) dat bitloos in principe voor een paard fijner zou zijn dan met bit. En dan heb ik het niet over een weekje bitloos rijden, maar ook echt proberen, dus gewoon een jaar of zo de tijd/kans geven (mits het paard eerder aangeeft dat het ECHT niet gaat).

Helaas heb ik niet de mogelijkheid om te rijden in een bak, dus ik moet langs de weg en heb niet veel tijd gehad om dit te doen (donker, laat weer van werk, momenteel toetsen van school). Dus ik hoop in het voorjaar vollop te kunnen trainen met een bitloos hoofdstel, om te proberen of ik er uiteindelijk ook dressuurmatig mee kan rijden (dus meer dan alleen 'sturen of remmen' op een buitenrit, voor zover je dat met de teugels doet).

Sannessep

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 00:02

sjaantje schreef:
Sannessep schreef:
Ik heb er al verschillende aangegeven ergens hierboven. Maar jullie willen ja niets aannemen. Je gaat mij echt niet vertellen dat je die onderzoeken allemaal uitgepunt gelezen hebt! Daar staan wel degelijk dingen in die aantonen dat een bit schade aan kan brengen.
Ik heb die onderzoeken ook niet helemaal doorgelezen, dat geef ik gewoon toe, maar ik ben er wel van overtuigd dat veel paarden het goed zullen doen op bitloos en dat dat (in mijn ogen) paardvriendelijker is voor DEZE paarden om dat dan zonder bit te doen.
Dat jullie nou niet overtuigd zijn, dat is dan jammer, ik ben niet goed in overtuigen, dus ik zal er dan ook mee ophouden.

Maar probéér het dan eens uit te leggen... Ipv constant die links te sturen.. Als je met goede argumenten komt word ik nieuwsgierig en ga ik die sites wel bekijken..

Die site is er om INFORMATIE te VERSCHAFFEN. Dat ga ik je niet voorkauwen, de HOE's en WAAROM's kun je daar zelf lezen. Ik ben je kleuterjuf niet die gaat zitten voorlezen, als je je er enigzins in intereseert dan zoek je zulk soort dingen zelf op.

Ow ja, en ik ben niet goed in het hele uitleg-en-overtuig-gebeuren, het proberen van het uitleggen heb ik al gedaan, dat probeer ik in de gehele discussie al en dat is dus klaarblijkelijk iedere keer weer mislukt, ik ben geen student communicatie! Jij zult hier beslist heel goed in zijn...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 07:32

JoviBan schreef:
detour schreef:
Kan iemand me uitleggen en overtuigen na mijn ervaring met bitloos wat er mis is aan met bit rijden als het goed ligt, het paard prima loopt, etc? *D

Zelf even zoeken en jezelf inlezen is ook een mogelijkheid: http://www.bitloospaardrijden.info
Genoeg leesvoer dacht ik zo. ;)

joviban........... waarom reageer je wel hierop en geef je geen antwoord op mijn vraag? Je kan me wel vertellen dat IK een afslag gemist heb, maar je kan me niet vertellen hoe het komt dat ik die afslag mis......

en dat is dus steeds waar het verkeerd gaat in dit soort discussies......... er word met stellingen gegooit, er word gezegd dat als je een bit als rem ziet je een afslag mist........ maar op een simpele vraag hoe je een paard stopt voor de wagen word geen antwoord gegeven........ ga mij maar vertellen hoe ik dan in hemelsnaam jou serieus moet nemen als gesprekspartner....... en hoe de wereld van dat soort stellingen moet leren

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 07:36

heiditjj schreef:
Detour, paarden zijn levende wezens en geen enkel levend wezen is gelijk aan de ander. 1 van mijn paarden gaat volledig over de zeik van het bit (heeft nooit nare ervaringen gehad overigens), 1 is veel rustiger en beter te houden zonder bit en ontspant zich bitloos wel en met bit niet(is een vreselijk het type waar ik geen vreemde op durf te zetten). Ook hier geldt dus weer, niet alles over 1 kam scheren

zo ken ik paarden die complete flikflakken laten zien bitloos............ die zijn veel te sensibel voor de harde inwerking van bitloze optomingen........ op een stalhalster gaat wel, maar iets anders moet je er gewoonweg niet aanhangen.......... stang en trens is overigens geen probleem :)

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 07:50

Waarom zouden wedstrijden gescheiden moeten zijn?
Het gaat om hoe jij en je paard de proef doorgaan. Maakt niet uit met bit of zonder vind ik. Of beter dat zou geen verschil moeten maken.

Verder denk ik dat het per paard zal verschillen of het beter met of zonder bit te rijden is.
Die van mij is met halster en touw goed te rijden. Evenals met Bit. Maar zo'n leren bitloos hoofdstel(Kruislings teugels) komt mijn paard helemaal van terug in beweging. Mijn paard gaat op het hoofdstel duiken.
Ik heb dan helemaal niets in mijn handen qua druk en toch gaat hij als een idioot omlaag met zijn hoofd. vind ikzelf niet fijn, daarnaast komt hij erg terug in tempo. Ik heb het idee dat het gevoel heeft terug te moeten komen met zo'n optoming.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 07:56

en voordat mensen gaan zeggen dat ik niet weet waar ik het over heb...........

dit is 26 jaar geleden, ik was toen 13 jaar oud

Afbeelding

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 08:06

Hihihi geweldige foto KIM!

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 08:14

BRILJANT!! _O- _O- Kim was was je kjoet toen je klein was :D

Mareeeh onder bitloos rijden versta ik niet teugels aan een halster geknupt :D
En niet elk bitloos hoofdstel heeft een harde inwerking, dan gebruik je ze echt verkeerd of past het hoofdstel niet bij je manier van rijden of je paard. Maar ik ben van mening dat je niet zomaar bitloos kan gaan dressuuren. Daar gaat nog een heel traject aan vooraf qua kennis en interesse in het freestyle gebeuren (in mijn geval van emiel). Bitloos is een einddoel en geen doel om iets te bereiken. Snappie hem nog? Maargoed das mijn visie, die hoeft niemand te delen :D

Vind het wel grappig, de bit-ruiters zijn eigenlijk altijd tegen bitloos (uitzonderingen daargelaten) en andersom zijn bitlozen tegen bit-ruiters. Waarom is er toch altijd die 2-strijd (hebben we net de boom/boomloze oorlog gehad). Laat mekaar gewoon lekker gaan en kijk naar jezelf ipv naar die ander. Als een ander van de brug springt hoef jij dat toch ook niet te doen?
Als jij lekker met bit rijdt, nou dan blijf je dat lekker doen. Rij je liever zonder dan zijn er nu op wedsrijdgebied ook mogelijkheden voor jou geschapen. Iedereen blij :D

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 08:20

ik ben helemaal niet tegen bitloos, en dat geldt voor het overgrote deel hier. Ik ben wel tegen het zalig verklaren van bitloos en als mishandeling betitelen van een bit. Verder iedereen zijn eigen feestje, maar ik ook het mijne ;)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 08:29

Jij bent ook nog niks veranderd Kim :D

Ben wel benieuwd hoor: heb hier een paard staan die echt heel gevoelig is. Houdt niet van druk achter de oren (wordt ook gereden met bont om het kopstuk), houdt niet van druk aan de neus (trekt hoofd al weg bij het losjes vastdoen van neus- en sperriem) en is ook gevoelig aan het bit. Gisteren zijn de tandjes gevijld en een paar wolfstandjes getrokken, dus misschien wordt het nu beter, maar voor dit paard heb ik evt. wel aan bitloos zitten denken. Alleen is ze nog tien keer zo gevoelig achter haar oren en aan de zijkant van de snoet dan voor het bit. Vraag me af of het dan wel een optie is en ze niet beter gewoon op het bit blijft lopen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 08:32

denk dat die gewoon zich helemaal de klere schrikt :)

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 09:20

Sannessep schreef:
Ik vind het jammer dat je dan over mijn ervaring heen gelezen hebt detour.

Ik heb wel meer ervaringen gelezen van mensen die bitloos rijden, waarmee het gewoon fijner/beter ging dan met bit. Ik vind dit meer dan voldoende om het op zijn minst uit te proberen, omdat het mij een beter gevoel geeft en ik er wel van overtuigd ben (gevoelsmatig) dat bitloos in principe voor een paard fijner zou zijn dan met bit. En dan heb ik het niet over een weekje bitloos rijden, maar ook echt proberen, dus gewoon een jaar of zo de tijd/kans geven (mits het paard eerder aangeeft dat het ECHT niet gaat).

Met paard in kwestie was dat dus ronduit levensgevaarlijk, Dit dier is trouwens zo ingereden door een zgn natural prof, die zei dat het prima kon. Ze vond dat ik al wel naar buiten kon maar ik koos een groot weiland. met bit had ik dit angstig geschrokken dier nog op een volte kunnen trekken of zagen, nu moest ik aan een bakstuk hangen. :+

Met alle respect, maar ben ook geen beginneling meer. :o

Verder ben ik idd ook nog benieuwd naar JoviBan , hoe zij paarden voor de wagen zou remmen, was dat straal vergeten, maar hoe werkt dit dan, JB, voor een menwagen met paarden die zelfbepalend worden?

Helaas heb ik niet de mogelijkheid om te rijden in een bak, dus ik moet langs de weg en heb niet veel tijd gehad om dit te doen (donker, laat weer van werk, momenteel toetsen van school). Dus ik hoop in het voorjaar vollop te kunnen trainen met een bitloos hoofdstel, om te proberen of ik er uiteindelijk ook dressuurmatig mee kan rijden (dus meer dan alleen 'sturen of remmen' op een buitenrit, voor zover je dat met de teugels doet).

Ik wens je veel wijsheid toe, doe voorzichtig en breng anderen niet in gevaar. ;)

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 09:22

Urielle schreef:
Jij bent ook nog niks veranderd Kim :D

Ben wel benieuwd hoor: heb hier een paard staan die echt heel gevoelig is. Houdt niet van druk achter de oren (wordt ook gereden met bont om het kopstuk), houdt niet van druk aan de neus (trekt hoofd al weg bij het losjes vastdoen van neus- en sperriem) en is ook gevoelig aan het bit. Gisteren zijn de tandjes gevijld en een paar wolfstandjes getrokken, dus misschien wordt het nu beter, maar voor dit paard heb ik evt. wel aan bitloos zitten denken. Alleen is ze nog tien keer zo gevoelig achter haar oren en aan de zijkant van de snoet dan voor het bit. Vraag me af of het dan wel een optie is en ze niet beter gewoon op het bit blijft lopen.

Kan je niet gewoon volgende week weer met bit rijden? Bij de mijne zijn die tandjes destijds ook getrokken, ze heeft weekje vrij gehad.

DAt van het kopstuk herken ik trouwens, sommige paarden haten druk achter de oren. :(:)

Kiwiko, jouw lieve kind lijkt op jou, hoor, wat een melige foto! :D

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 09:38

Ja, over een week mag het bit weer in. Maar omdat ze uberhaupt heel gevoelig is aan het bit dacht ik in eerste instantie al eens aan bitloos, maar gezien haar reacties op de rest denk ik dat ik dan pas echt verzet te zien ga krijgen :oo
Maar ik ben niet zo thuis in bitloos, misschien is er nog een andere optie.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 09:44

Tsja, dan wordt het misschien het juiste bit zoeken? Mocht je dat niet gedaan hebben. ;)
Of hoofdstelloos. :+

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 09:51

Dan mag ik niet op concours en daar staat ze voor ;)
Bitjes maakt niet uit bij haar, ze is gewoon heel gevoelig en houdt niet van gezeur aan haar hoofd. Ik hoop dus echt dat er een paar haken flink in de weg gezeten hebben.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 09:52

Urielle schreef:
Dan mag ik niet op concours en daar staat ze voor ;)
Bitjes maakt niet uit bij haar (althans, wat ik er in heb gehangen), ze is gewoon heel gevoelig en houdt niet van gezeur aan haar hoofd. Ik hoop dus echt dat er een paar haken flink in de weg gezeten hebben.

chips, wou wijzigen ipv quoten :+

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 10:00

Dan dien ik hierbij bezwaar in. 8-)
Grapjuh! :D
Tsja, als je zoekt naar de oplossing zul je die vast wel vinden.. En tandartsbezoek kan idd een hoop schelen.. ;)
Bij mij liep ze te headbangen en ik vroeg me eerst af: Wat ís dit?!? }:0

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 11:41

Nou inderdaad de discussie is weer eens op de meest zinloze manier losgebarsten. Ik vind het zo jammer dat zo'n discussie nooit eens op een normale manier kan verlopen. Ik las ergens dat gevraagd werd naar de ervaring een de reden van het overstappen naar bitloos. Ok, daar kom ik ;)

Ik heb eigenlijk al jaren een onprettig gevoel gehad bij het bit, niets tastbaars maar gewoon een gevoel. Een stuk ijzer wat je in een mond legt en waarmee je tijdens het rijden eigenlijk continue contact hebt. Het stond me een beetje tegen. Maar ja, ik vind paardrijden geweldig en een bit is daar bij nodig dus gebruikte ik het, egoistisch als ik ben ;) Tot ik hier op bokt een keer foto's zag van iemand die haar hengst bitloos heel netjes dressuurmatig reed. Toen ging er bij mij een lampje branden en ik ben me er eens in gaan verdiepen door artikelen te lezen en ervaringen van bitloze ruiters. Ik had er een goed gevoel bij en heb een bitloos hoofdstel met het kruislingse systeem besteld omdat deze mij het meest geschikt leek voor dressuur. Ik trainde mijn paard op dat moment ongeveer L2/M1 niveau en sprong wekelijks waarbij we rond circa 1m gaan. Bitlooshoofdstel ontvangen en direct geprobeerd, ging dus eigenlijk prima. Ze reageerde er gewoon goed op en mijn hulpen kwamen duidelijk door. Ik was binnen een paar dagen weer op hetzelfde niveau als waarop ik met bit reed. De maanden daarna ben ik bezig geweest met oefeningen als travers en appuyeren, overigens heeft ze nooit meer in een bit in gehad, ze pakte dit allemaal prima op :) Springen ging ook goed bitloos, voor zover wij normaal kunnen springen want dan wordt ze namelijk heter dan heet :D Hier wil ik even heel nadrukkelijk bij vermelden dat Ordeal écht een heet paard is met een "bijzonder" karakter. Er zit trouwens ook flink wat bloed in, papa Whinny Jackson vererfd over het algemeen niet de makkelijkste paarden en mama is een anglo arabier. Ik heb haar in mei laten dekken en sinds de dracht staat het dressuren gewoon op een veel lager pitje omdat Ordeal erg veranderd is. Conclusie is in ieder geval dat ik er achter ben gekomen dat een bit helemaal niet nodig is, dus gebruik ik het ook niet meer.

Maar bij deze zou ik detour graag willen uitnodigen om over een paar maanden eens te komen kijken als we weer aan het trainen zijn, ben benieuwd want dan je mening is over bitloos :)

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 11:48

Sannessep schreef:
Die site is er om INFORMATIE te VERSCHAFFEN. Dat ga ik je niet voorkauwen, de HOE's en WAAROM's kun je daar zelf lezen. Ik ben je kleuterjuf niet die gaat zitten voorlezen, als je je er enigzins in intereseert dan zoek je zulk soort dingen zelf op.

Ow ja, en ik ben niet goed in het hele uitleg-en-overtuig-gebeuren, het proberen van het uitleggen heb ik al gedaan, dat probeer ik in de gehele discussie al en dat is dus klaarblijkelijk iedere keer weer mislukt, ik ben geen student communicatie! Jij zult hier beslist heel goed in zijn...

Euh kleuterjuf? Volgens mij weet jij dan niet was een discussie inhoudt.
Als je niet in staat bent/geen zin hebt om argumenten te geven, waarom blijf je dan in godsnaam posten in dit topic? Dat is gewoon niet hoe een discussie werkt. Je kunt wel heel kinderachtig beginnen over m'n studie, maar ik vind het gewoon jammer dat je het me niet probéért uit te leggen, maar goed ik heb de hoop al opgegeven.
Ook ik ben niet pertinent tegen, maar vind er eigenlijk hetzelfde van als Lielle.

@Daan_Ordeal; bedankt voor je verhaal! Rij je nu geen wedstrijden (meer), omdat dat niet bitloos kan?

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 11:52

Ik heb Ordeal nooit gestart omdat meerdere redenen, hoofdzaak was dat ze zo gestoord werd om ander terrein dat ik het niet veilig vond om er op te gaan, laat staan dat ik WP zou rijden. Daarnaast gaat ze héél erg slecht de trailer in. Inmiddels denk ik dat het wel gaat lukken op onbekend terrein, ik heb dus wel de ambitie om bitloos te gaan starten, vooral omdat ik wil laten zien dat het echt mogelijk is.

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 11:52

detour schreef:
en sjaantje, we hebben meer praktijkervaringen gekregen, moet toch ff gezegd worden. 8-)

absoluut!!

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 11:57

aerdenhout1 schreef:
Gescheiden...maar meer voor de juryleden als voor de deelnemers. Het is al zo moeilijk om te jureren, laat staan dat je ook nog eens bitloos, ijzerloos en boomloos tussen de "normale" dressuurruiters gaat krijgen. Waar leg je dan de grens en hoe eerlijk word dan de jurering? Een jury die voorstander is van NH zal dan hogere punten gaan geven aan de bitloze ruiters, terwijl een "normale" jury dit misschien juist niet wil zien.

Zullen er wel juryleden zijn die meer voorstander van NH zijn?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 11:59

helder verhaal Daan.

Overigens kan ik mijn ergernis nog wel wat beter toelichten. Ik heb er nogal wat moeite mee als 'mensen' roepen dat bv sgw prima ook bitloos kan, zonder enige kennis van zaken te hebben van de discipline. Prima als iemand zonder bit wil rijden, maar ik kan erg slecht tegen de houding dat dat de enige weg is voor iedereen. Prima als het voor jou goed werkt, en als je een naar gevoel hebt bij 'dat stuk ijzer in zijn mond' maar leg die normen en waarden niet op aan mij, ook niet in een discussie. Ik heb echt niets tegen bitloos, mijn ervaring (met zelf rijden, en op basis van beelden van anderen) tot op heden is wel dat het niet het resultaat oplevert die ik belangrijk vind met paard rijden, en daarmee is het voor mij niet interessant. Net zo min als ik - pak een zijstraat - een sliding stop interessant vind, anders dan als leuk theoretisch vermaak in een discussie.

En daarnaast ben ik niet onder de indruk van de argumenten die over tafel komen, in een poging mij (of anderen) toch te overtuigen. Kennelijk is het wel een goed argument als je zelf ervaart dat een paard bitloos fijner loopt dan met bit, maar andersom geldt dat niet. En verwijzen naar web sites vind ik een dooddoener; als je niet met eigen woorden iets kunt toelichten, kan ik niet erg onder de indruk zijn van de argumentatie en de ervaring waarop die is gebaseerd.

/edit
paar formuleringsfoutjes
Laatst bijgewerkt door Lielle op 23-01-09 12:17, in het totaal 1 keer bewerkt