"Mijn paard kan niet met zweep gereden worden."

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Re: "Mijn paard kan niet met zweep gereden worden."

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 14:36

Qimm schreef:
Cassidy schreef:
Elk paard kan een truukendoos ontwikkelen, ook de paarden die correct en met zweep zijn ingereden. Een gezonde basis is geen garantie dat er later in het traject geen problemen opduiken. Ik denk dat negen van de tien paarden die zogenaamd niet met zweep te rijden zijn, correct zijn ingereden en met zweep zijn ingereden maar hebben geleerd dat ze er onderuit kunnen als ze gaan rennen/bokken/gespannen lopen.

nou ja ik bedoel dat ze er dan niet ángstig voor zijn, truukjes leren kan ieder paard natuurlijk, maar dat heeft niks met angst te maken, en als je dan het truucje doorprikt is het 'probleem' de wereld weer uit.

Nogmaals, kun jij meteen analyseren of het het truukje is of echte angst? Bij ieder paard? Vanaf het allereerste begin? Ik kan dat niet, en daar ben ik heel eerlijk in.
Maar ik ga er van uit dat negen van de tien dat truukje toepassen. Helaas voor de enkeling die daar echt panisch voor is. Op dat moment kan ik mijn aanpak aanpassen en vertrouw erop dat paarden heel (soms te) vergevingsgezind zijn.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 14:40

Lielle schreef:
Nee, dat kan ik iig niet. Maar dat geldt niet alleen voor een zweep, dat geldt voor heel veel dingen, en ik vind dat mss nog wel het allermoeilijkste in de omgang met paarden die ik nog niet zo lang ken.

in combinatie met de rest van het gedrag kan een diagnose redelijk snel gemaakt worden Lachen

knippert zo een dier ook niet met zijn ogen voor de vuilniswagen, de mestkraan en de ambulance.......... is die wat brutaal in het stalgedrag............ dan is het niet echt heel erg waarschijnlijk dat hij wel bang is van een stokkie Lachen

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 14:43

De vuilniswagen is waarschijnlijk ook nog nooit met kracht op zijn achterste terechtgekomen. Clown

WinBinChes schreef:
Citaat:
Een paard wat echt angst heeft voor de zweep is wat mee gebeurd. Weinig paarden die niet weten wat een zweep is, die er bang voor zijn. Daarbij is respect voor de zweep en angst voor de zweep ook 2 dingen die je niet uit elkaar moet halen.

Het ene paard is nou eenmaal gevoeliger dan het andere, en vaak als paarden bang voor de zweep zijn, zijn ze er misschien niet overmatig mee gestraft, maar was de timing niet goed.

Het paard weet dan niet waarvoor de correctie was en snapt dus ook niet wat hij moest vermijden. Dan kan ie niet anders dan de zweep op zich gaan wantrouwen.

Met truucjes niets te maken, natuurlijk.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 14:46

KiWiKo schreef:
Lielle schreef:
Nee, dat kan ik iig niet. Maar dat geldt niet alleen voor een zweep, dat geldt voor heel veel dingen, en ik vind dat mss nog wel het allermoeilijkste in de omgang met paarden die ik nog niet zo lang ken.

in combinatie met de rest van het gedrag kan een diagnose redelijk snel gemaakt worden Lachen

knippert zo een dier ook niet met zijn ogen voor de vuilniswagen, de mestkraan en de ambulance.......... is die wat brutaal in het stalgedrag............ dan is het niet echt heel erg waarschijnlijk dat hij wel bang is van een stokkie Lachen

die is makkelijk. Maar als het een paard is dat wel bang is van een zweep, die mestkraan en de koeien in de stal, maar anderzijds dominant genoeg om over je heen te lopen de stal uit, wordt het lastiger. Juist die gemengde signalen vind ik moeilijk te duiden. Het risico van die dominante angstige paarden is dat je in je correctie te ver gaat waardoor ze alsnog bang worden. En ik zal eerlijk genoeg zeggen dat ik dat met een nieuw paard iedere keer weer een uitdaging vind.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-09 14:47

WinBinChes schreef:
Tja, iedereen gaat maar van 1 kant uit. Maar bekijk het eens anders. Jij hebt zelf ook een voorkeur. Of je vind het pretig met zweep te rijden of niet. Als je het niet prettig vind wordt er makkelijk gezegd: Dan rijd je toch zonder. Maar als het paard het niet prettig vind heeft ie maar gewoon pech.....

Maar ik ben niet bang voor mijn zweepje.

Dat wantrouwen is heel begrijpelijk dan, maar -naar mijn bescheiden mening- dus wel prima op te lossen, mits je een kundige ruiter bent. Dus dan ligt daar tóch het probleem en (meestal) niet bij het paard. Clown

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 14:50

Lielle schreef:
KiWiKo schreef:

die is makkelijk. Maar als het een paard is dat wel bang is van een zweep, die mestkraan en de koeien in de stal, maar anderzijds dominant genoeg om over je heen te lopen de stal uit, wordt het lastiger. Juist die gemengde signalen vind ik moeilijk te duiden. Het risico van die dominante angstige paarden is dat je in je correctie te ver gaat waardoor ze alsnog bang worden. En ik zal eerlijk genoeg zeggen dat ik dat met een nieuw paard iedere keer weer een uitdaging vind.

Yep, dat zijn de lastige Lachen Lachen Lachen

Kimbaie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 14:52

pfoeh, wat een discussie. Maar wel gelezen.

Mijn paard heb ik een tijd niet met zweep gereden. Echt, oliedom!!! Hij was er echt niet bang voor, maar vond het zelf irritant zo'n zweepje in mijn hand. Hij reageerde toch al prima op mijn benen en was voorwaarts genoeg. Nu heeft meneer echt af een toe een correctie nodig tijdens het rijden. Net even een beetje meer reactie, maar nu is meneer "bang" voor het zweepje. Het lijkt wel of hij er jaren mee mishandelt is. Clown

Maar goed, hij heeft pech, want het zweepje blijft en hij begint er nu weer aan te wennen.

Moraal: had ik maar vanaf het begin met een zweepje gereden.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 15:50

Cassidy schreef:
Nogmaals, kun jij meteen analyseren of het het truukje is of echte angst? Bij ieder paard? Vanaf het allereerste begin? Ik kan dat niet, en daar ben ik heel eerlijk in.
Maar ik ga er van uit dat negen van de tien dat truukje toepassen. Helaas voor de enkeling die daar echt panisch voor is. Op dat moment kan ik mijn aanpak aanpassen en vertrouw erop dat paarden heel (soms te) vergevingsgezind zijn.

nee dat niet. Maar in het scenario dat je hem zelf hebt ingereden (met zweepje in je hand) en dat het paard alleen door jou, of onder toezicht van jou gereden wordt dan weet je wel of het donderjagen is of niet.
Bij een onbekend paard is het moeilijk natuurlijk. Maar ik leg niet per direct een zweepje weg als een paard angstig doet. Ik wil eerst zien wat er gebeurd als ik doe alsof mijn neus bloedt. Is het een truucje dan zullen ze het vrij gauw opgeven, blijft het paard angstig dan leg ik de zweep in eerste instantie weg en stop ik. Volgende punt is dan vanaf de grond het paard kennis laten maken met de zweep (niet slaan dus voor de bij de handte lezers) en kijken of hij er aan wil wennen en wil leren dat een zweep helemaal niet eng is. Soms gaat dat snel, soms gaat dat langzaam.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 19:32

WinBinChes schreef:
Tja, iedereen gaat maar van 1 kant uit. Maar bekijk het eens anders. Jij hebt zelf ook een voorkeur. Of je vind het pretig met zweep te rijden of niet. Als je het niet prettig vind wordt er makkelijk gezegd: Dan rijd je toch zonder. Maar als het paard het niet prettig vind heeft ie maar gewoon pech.....

Nou ja, het paard mag het best niet leuk vinden, maar het paard is inderdaad niet degene die de beslissingen neemt :)

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 19:37

randalinpony schreef:
WinBinChes schreef:
Citaat:
Een paard wat echt angst heeft voor de zweep is wat mee gebeurd. Weinig paarden die niet weten wat een zweep is, die er bang voor zijn. Daarbij is respect voor de zweep en angst voor de zweep ook 2 dingen die je niet uit elkaar moet halen.

Het ene paard is nou eenmaal gevoeliger dan het andere, en vaak als paarden bang voor de zweep zijn, zijn ze er misschien niet overmatig mee gestraft, maar was de timing niet goed.

Het paard weet dan niet waarvoor de correctie was en snapt dus ook niet wat hij moest vermijden. Dan kan ie niet anders dan de zweep op zich gaan wantrouwen.

Met truucjes niets te maken, natuurlijk.

Dus is er wat mee gebeurd. Dier is wel is waar niet in elkaar getimmerd, maar alsnog is er wat fout gegaan bij de mensen.

DaniBanani schreef:
WinBinChes schreef:

Maar ik ben niet bang voor mijn zweepje.

Dat wantrouwen is heel begrijpelijk dan, maar -naar mijn bescheiden mening- dus wel prima op te lossen, mits je een kundige ruiter bent. Dus dan ligt daar tóch het probleem en (meestal) niet bij het paard. Clown

Even verder lezen graag. Mijn qoute was meer dan alleen dit stukje, niet alleen lezen wat je wil lezen...

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 19:39

ik snap eerlijk gezegt niet zo goed waarom je het af zou leren ?
een paard dat angstig is voor de zweep zal in de meeste gevalen wel goed aan je been zijn.
dus ik snap het punt niet.

WinBinChes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 19:43

Shadow0 schreef:
WinBinChes schreef:

Nou ja, het paard mag het best niet leuk vinden, maar het paard is inderdaad niet degene die de beslissingen neemt Lachen

Ja daar ben ik het dus niet mee eens. Wat is er mis mee om te doen wat het paard aangeeft. Hij doet toch ook wat je van hem vraagt, waarom zou dat andersom niet kunnen. Als ik merk dat een dier liever iets niet heeft, doe ik het ook niet. Tenzij ik er niet omheen kan. Al zou dat laatste niet veel voorkomen. Ik zie mijn paard graag gelukkig en dat is hij niet als hij alles maar van mij moet accepteren. Maar dat is mijn mening en ik begrijp en weet dat veel deze niet delen. Geeft ook niet, houdt alles weer interresant!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 19:48

BW........... als een paard stout is........ en je pakt er een zweep bij, en het paard laat merken dat hij dat niet echt een goed plan is............. maar gaat na strubbelingen wel gewoon zn dingetje doen............

dan lijkt het mij gewoonweg een leuk kunstje van het dier Lachen

Cortes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 19:49

Sommige paarden hebben er gewoon slechte ervaringen mee, dan help je ze niet door ermee te gaan rijden. Mijne staat te trillen als hij er een hoort of ziet.

Qimm

Re: Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 19:55

WinBinChes schreef:
Ja daar ben ik het dus niet mee eens. Wat is er mis mee om te doen wat het paard aangeeft. Hij doet toch ook wat je van hem vraagt, waarom zou dat andersom niet kunnen. Als ik merk dat een dier liever iets niet heeft, doe ik het ook niet. Tenzij ik er niet omheen kan. Al zou dat laatste niet veel voorkomen. Ik zie mijn paard graag gelukkig en dat is hij niet als hij alles maar van mij moet accepteren. Maar dat is mijn mening en ik begrijp en weet dat veel deze niet delen. Geeft ook niet, houdt alles weer interresant!

Als 'mijn' paard alles van mij accepteert hoeft hij bijna niks te accepteren.

vaag?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 19:57

Cortes_ schreef:
Sommige paarden hebben er gewoon slechte ervaringen mee, dan help je ze niet door ermee te gaan rijden. Mijne staat te trillen als hij er een hoort of ziet.

als hij verder geen problemen geeft is het geen probleem...........

kan je het paard niet fatsoenlijk in zijn vooruit of bochtje zetten dan heb je een majoor probleem

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 20:34

KiWiKo schreef:
BW........... als een paard stout is........ en je pakt er een zweep bij, en het paard laat merken dat hij dat niet echt een goed plan is............. maar gaat na strubbelingen wel gewoon zn dingetje doen............

dan lijkt het mij gewoonweg een leuk kunstje van het dier Lachen

Daar ben je echt niet altijd een zweep voor nodig. Niet zo kortzichtig doen hoor. Natuurlijk kunnen ze een knal krijgen als ze stout zijn, maar ik heb niet altijd een zweep bij de hand en jij neem ik aan ook niet.

Om even in te haken op de ''kunstjes'' ik ken er gelukkig niet veel die het doen, maar 9 van de 10 keer als je zelf consequent blijft gaan die kunstjes ook wel over en als je altijd consequent bent komen de truukjes helemaal niet.

MAW als jij 1 keer iets toestaat, is het niet vreemd dat een paard dat nog een keer gaat proberen. Als je direct duidelijk nee zegt, probeert hij het ook geen 2e keer, en is er ook geen ruimte voor het ontwikkelen van truukjes. Dus eigenlijk is het aangeleert gedrag en niet zozeer truukjes. Dat dat moelijk is begrijp ik dondersgoed, maar wel noodzakelijk.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 20:37

Ik rij eigenlijk nooit met zweep Haha! dat vooropgesteld Lachen

jij en ik zijn handig genoeg om menig probleem zonder zweep op te lossen.............. maar je wil niet weten hoeveel lesklanten ik in de baan heb gehad met truukjes paarden en goedgelovige eigenaren............ met de lastige paarden Haha! Haha! Haha!

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 20:40

Ja daar heb je een punt KWK. Eigenlijk niet bij stilgestaan, ging eigenlijk alleen van mij eigen uit, maar je hebt gelijk wat dat betreft.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 20:42

hihihi dat is ook zo............. het lukt ons echt wel.......... das niet zo een probleem...............

maar wat je zo langs je weg in de baan tegenkomt............... is soms bijzonder te noemen Lachen Lachen

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 20:46

KiWiKo schreef:
hihihi dat is ook zo............. het lukt ons echt wel.......... das niet zo een probleem...............

maar wat je zo langs je weg in de baan tegenkomt............... is soms bijzonder te noemen Lachen Lachen

Ja en ik rijd eigenlijk altijd alleen. Kom natuurlijk wel wat tegen op wedstrijd wat je bijzonder kan noemen, maar verder ook eigenlijk niet sinds ik geen les meer geef. En dat doe ik al 2 jaar niet meer, dus ja had er niet zo bij stilgestaan

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 20:53

Mijn paard is bang voor de zweep (dankzij de vorige eigenaar)
Maar ik moet ook zeggen dat als ze de zweep niet eng zou vinden ik em waarschijnlijk nog geen 1 keer gebruikt zou hebben!
Ik ben helemaal geen zwepen mens. Alleen als een paard echt lastig is pak ik er een zweep bij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 01:08

Cassidy schreef:
Kunnen jullie echt bij ieder paard meteen analyseren of die "angst"voor de zweep echt is of aangeleerd is? Dat vind ik knap, want ik kan het niet. De signalen zijn namelijk hetzelfde. Pas later in het traject kom je erachter of de angst echt angst is, of gewoon zieken.

Nee, de eerste keer weet je dat niet, maar je weet in ieder geval dat hij het niet trekt. Doet me denken aan een paar gevalletjes waarbij ik een onbekend jong paard moest rijden en ik dus gewoon doodleuk met zweep op stapte. Tja, soms gingen ze er als een haas vandoor om als een dolle in het te rond gaan rennen. We wisten op dat moment dus twee dingen: paard wil niet met zweep gereden worden en daar moest een oplossing voor komen. De oplossing werd in ieder geval niet om ze voortaan bij zwepen vandaan te houden omdat je zo'n paard daar niet mee helpt, je kunt ze beter leren om er mee om te gaan, daar schieten ze meer mee op. Of het nu om angst gaat of een truukje, je moet als ruiter een heleboel geduld meenemen om je niet laten verleiden de zweep weer weg te leggen.

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 02:06

Lielle schreef:
Jouw verhaal snap ik, en dat doe ik al een tijdje. Maar dan rest nog steeds de vraag waarop ik nog steeds geen antwoord heb gekregen: of iemand die bij jou een paard proef rijdt om te kopen wel of niet met zweep mag rijden.

Van mij mag je, het paard dat ik eerder als voorbeeld aanhaalde wordt er alleen niet fijner van Clown Dat heb ik overigens twee posts geleden ook al geantwoord.

Bij dat betreffende paard voegt een zweep vasthouden helemaal niets toe in de africhting, en daarom heb ik ook nooit de behoefte gevoeld om het hem bij te brengen. En hij is niet uniek in z'n soort. Toen ik hem net op stal had was ook heel ril op met een zweetdeken losstappen. Dat vind ik dan wel een beetje onhandig dus dat heb ik hem heel snel bijgebracht. Ik heb ook legio paarden gereden waarvan ik niet eens zou weten hoe ze reageren, simpelweg omdat ik er nooit eentje vastgepakt heb terwijl ik erop zat. Ik zal echt zelden al met een zweep in de hand opstappen, want waarom zou je hem erbij pakken als je hem niet nodig hebt Verward

Ik vind het gebruik van een zweep geen "must" in je africhting, en je kunt met het probleem omgaan op het moment dat je het nodig hebt. Als je een probleem in je africhting tegenkomt waarbij het een handig hulpmiddel is pak je hem erbij. Op dat moment leert je paard ook heel snel om ermee om te gaan. In veel gevallen, daar zijn in dit topic ook al een aantal voorbeelden van voorbij gekomen, is het gebruik van een zweep echter een lapmiddel voor het technisch tekortkomen van de ruiter. In dat soort gevallen kun je hem naar mijn mening veel beter wegleggen en je op je eigen rijden richten.
Laatst bijgewerkt door Equimotion op 13-01-09 02:10, in het totaal 2 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 02:06

WinBinChes schreef:
Dus eigenlijk is het aangeleert gedrag en niet zozeer truukjes.

Kun je mij het verschil vertellen tussen aangeleerd gedrag en dat truukje?