Qimm schreef:Cassidy schreef:Elk paard kan een truukendoos ontwikkelen, ook de paarden die correct en met zweep zijn ingereden. Een gezonde basis is geen garantie dat er later in het traject geen problemen opduiken. Ik denk dat negen van de tien paarden die zogenaamd niet met zweep te rijden zijn, correct zijn ingereden en met zweep zijn ingereden maar hebben geleerd dat ze er onderuit kunnen als ze gaan rennen/bokken/gespannen lopen.
nou ja ik bedoel dat ze er dan niet ángstig voor zijn, truukjes leren kan ieder paard natuurlijk, maar dat heeft niks met angst te maken, en als je dan het truucje doorprikt is het 'probleem' de wereld weer uit.
Nogmaals, kun jij meteen analyseren of het het truukje is of echte angst? Bij ieder paard? Vanaf het allereerste begin? Ik kan dat niet, en daar ben ik heel eerlijk in.
Maar ik ga er van uit dat negen van de tien dat truukje toepassen. Helaas voor de enkeling die daar echt panisch voor is. Op dat moment kan ik mijn aanpak aanpassen en vertrouw erop dat paarden heel (soms te) vergevingsgezind zijn.