3 jarige, geen gelul in de krul

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Hoipiepeloii

Re: 3 jarige, geen gelul in de krul

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 23:03

renee16 schreef:
Wise is 5 en ongeveer een jaar 2x in de week gereden. Daarnaast staat hij nog voor de kar. Voor hij hier kwam, heeft hij alleen voor de kar gestaan en is hij zelfs opgezet geweest.

Wise is van zichzelf heel kijkerig, gespannen en onzeker. Zeg niet dat alle tuigers dit zijn. Zeg ook niet dat het aan een tuiger zijn karakter ligt.

Dat verklaart een boel. Daarom zeg ik hier al 50x dat ik bedoel dat je een 3jarige direct GOED opleidt. Als ze daarvoor al voor de koets hebben gelopen, is het weer een heel ander verhaal.

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 23:04

suleilitha schreef:
Roos, een tuiger ís een KWPNer, hoor!! En doorgaans vereisen ze een andere aanpak dan een rijpaardje, harder, consequenter want het zijn geen knuffeldiertjes.
Lot, ik heb ook echt wel een set touwtjes in de schuur liggen, werkt goed en vaak is het inderdaad een kwestie van een keertje mee rijden/longeren, dan is het kwartje wel gevallen.

inderdaad! met mijn vorige kwpener ook gedaan, en doe het nu even met mijn 3 jarige. werkt perfect

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 23:05

ik heb ook een hekel aan hulpteugels... naar mijn idee als je basis voor elkaar hebt zijn die dingen niet nodig... maarja met longeren moet haast wel, anders heeft longeren weinig nut vind ik... tenzij je het doet om je paard de ergste energie kwijt te kunnen laten...

oja weet wel dat het een kwpnérs zijn, maar praat gewoon makkelijker Bloos haha sorry hoor, maar wat dacht je dat rijpaarden wel knuffeltjes zijn Nagelbijten / Gniffelen

en idd paarden die voor koets lopen zijn een ander verhaal onder het zadel

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 23:06

sjaantje schreef:
renee16 schreef:
Wise is 5 en ongeveer een jaar 2x in de week gereden. Daarnaast staat hij nog voor de kar. Voor hij hier kwam, heeft hij alleen voor de kar gestaan en is hij zelfs opgezet geweest.

Wise is van zichzelf heel kijkerig, gespannen en onzeker. Zeg niet dat alle tuigers dit zijn. Zeg ook niet dat het aan een tuiger zijn karakter ligt.

Dat verklaart een boel. Daarom zeg ik hier al 50x dat ik bedoel dat je een 3jarige direct GOED opleidt. Als ze daarvoor al voor de koets hebben gelopen, is het weer een heel ander verhaal.

Helaas is het niet mijn paard en heb ik hier dus niks in te zeggen. Overigens rijdt de eigenaar waar hij nu van is, zonder opzet, dit was bij zijn vorige eigenaar maar dus wel vanaf ? tot 5.

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 23:07

ik longeer of met iets, of ik laat los

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 23:07

Precies, en aangezien het paard van Renee ook aangespannen wordt gereden is het niet één twee drie en klaar.
Feit is gewoon dat een tuiger een totaal ander front en hoofdhouding heeft dan een rijpaard en dat maakt het er niet makkelijker op allemaal.

Renee, rijdt de eigenaar er dressuur mee voor de wagen of dat niet? Ook voor de wagen kan een paard voorwaarts neerwaarts lopen maar dan is het wel noodzaak om les te halen.

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 23:09

_Lott schreef:
ik longeer of met iets, of ik laat los

soms beetje lastig met meerdere in de bak Knipoog hihi sorry..

snap je laatste niet echt renee??>

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 23:10

Ik denk dat ze bedoelt dat dit paard tot zijn vijfde met een opzet is gereden, Roos.

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 23:11

Roos_s schreef:
soms beetje lastig met meerdere in de bak Knipoog hihi sorry..

snap je laatste niet echt renee??>

ja, maar onze paarden staan eerst al de hele dag in de wei/paddock

en ik heb alleen mijn zusje om rekening mee te houden

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 23:12

owwwww ik dacht opzettelijk Nagelbijten / Gniffelen maar goed, wordt al laat he Clown

mijn paardjes staan ook hele dagen op wei, maar soms hebben jonger peerdjes als ze aan werk moeten weleens teveel energie....

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 23:13

uit ervaring weet ik ook dat als je ze te lang laat lopen ze juist warm worden en dan ontploffen. dus ik stap er liever direct op

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 23:14

suleilitha schreef:
Precies, en aangezien het paard van Renee ook aangespannen wordt gereden is het niet één twee drie en klaar.
Feit is gewoon dat een tuiger een totaal ander front en hoofdhouding heeft dan een rijpaard en dat maakt het er niet makkelijker op allemaal.

Renee, rijdt de eigenaar er dressuur mee voor de wagen of dat niet? Ook voor de wagen kan een paard voorwaarts neerwaarts lopen maar dan is het wel noodzaak om les te halen.

Ja, hij rijdt dressuur & vaardigheid met hem voor de kar. (een enkele keer een onderlinge marathon).
Hij loopt dan niet slecht vind ik, zal even een foto zoeken: Maarja, ook zolang hij niet te veel ziet/hoort, wat wel een stuk minder is met oogkleppen

En ja, ik bedoelde idd voor zijn 5e weet niet op welke leeftijd hij ingespannen is.

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 23:16

_Lott schreef:
uit ervaring weet ik ook dat als je ze te lang laat lopen ze juist warm worden en dan ontploffen. dus ik stap er liever direct op

hmmm naja ieder zn ding he... ik laat ze liever even uitbokken, aangezien ik al veel last van rug heb... Maar dat is alleen als ze net zadelmak zijn, daarna moeten ze maar zonder kunnen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 23:17

Okee, dus daar ligt het niet helemaal aan, de trainingen van het moment in tuig. Wel is het noodzaak dat dit paard ook voor de kar dus voorwaarts neerwaarts wordt gereden en inderdaad, voor de kar is ie minder snel afgeleid door de oogkleppen.
Dat hij de kop af en toe zo hoog heeft komt echt nog door het "tuigen" met de opzet en dat vergt tijd om dat er uit te trainen, beestje weet niet beter.
Hoe vaak rij je hem in de week onder het zadel en ga je met hem naar les?

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 23:18

renee16 schreef:
suleilitha schreef:

Ja, hij rijdt dressuur & vaardigheid met hem voor de kar. (een enkele keer een onderlinge marathon).
Hij loopt dan niet slecht vind ik, zal even een foto zoeken: Maarja, ook zolang hij niet te veel ziet/hoort, wat wel een stuk minder is met oogkleppen

En ja, ik bedoelde idd voor zijn 5e weet niet op welke leeftijd hij ingespannen is.

Een van de eerste (oefen)wedstrijd indoor vaardigheid:
Afbeelding

Dressuur afgelopen zomer:
Afbeelding
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 23:21

Bovenste foto is bagger kwa houding, onderste twee veel beter maar wat een schriel ding joh!!!! Krijgt hij veel krachtvoer??
Zoja, voer hem zat ruwvoer en zet hem op een rantsoen van bijna geen krachtvoer, worden ze al een stuk minder sensibel van!

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 23:22

suleilitha schreef:
Bovenste foto is bagger kwa houding, onderste twee veel beter maar wat een schriel ding joh!!!! Krijgt hij veel krachtvoer??
Zoja, voer hem zat ruwvoer en zet hem op een rantsoen van bijna geen krachtvoer, worden ze al een stuk minder sensibel van!

Hij had wormen en is daardoor heel erg afgevallen, is nu alweer stukken beter. Maar klopt dus dat hij er hier zo schraal uitziet.

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 23:32

Roos_s schreef:
_Lott schreef:

hmmm naja ieder zn ding he... ik laat ze liever even uitbokken, aangezien ik al veel last van rug heb... Maar dat is alleen als ze net zadelmak zijn, daarna moeten ze maar zonder kunnen...

ja, klopt

maar bij mijn 3 jarige hoeft dat neit, en mijn 5 jarige is na een half uur te heet, dan moet ik uitstappen of ze gaat dan ontploffen Bloos

db1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 11:25

Die 2 laatste foto's lijken al een stuk beter!! Ik vind het echt onzin om een paard vanwege ras of karakter met een weggedrukte rug en de kop in de lucht te laten lopen. Dat mogen ze gewoon niet, klaar!! Bezig blijven met die jonge beest, beter kort maar wat intensiefer rijden, voltes, overganen enz, zodat ze de aandacht bij jou houden, dan een half uur op een verkeerde manier te laten lopen. Een jonkie moet je niet pushen maar er alleen opzitten en het paard maar laten doen wat ie wil is ook weer niet te bedoeling, ze moeten echt wel leren wat er wel en niet mag, en de kop in de lucht mag van mij niet Haha! Dan sluit ik gewoon mijn hand, tot het koppie weer wat zakt en dan onstpan ik weer, niks mis mee, geen geruk en gepluk en voor het paard alleen maar fijner.

Nou, dan maar ff een foto'tje van mijn 3 jarige Haha! Ik rijd gem. om het jaar een 3jarige aan, halverwege de zomer ermee beginnen, ongeveer 1,5 maand longeren, waarvan 1 maand met bijzet of touwtjes, dan erop. Op de ze foto zit ik er voor de 5e of 6e keer op, ik zit stil, geef alleen hulpen daar waar nodig, en paard loopt onstpannen.
Afbeelding

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 11:45

Fijne foto om te zien Vossie Ja

Gipsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 11:51

Vossie ziet er fijn uit, zo zou ik het inderdaad graag willen zien.
Gewoon relaxd ontspannen en het fijnst voor het paard, top! Ja

Maaike_Kealy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 11:56

ik vind het nergens opslaan dat een 3jarige meteen in de krul moet rijden. op 3 en een half moet je pas beginnen met zadelmak maken en als die 4 is geworden pas er op gaan. en dan rustig alles opbouwen
Anky der paarden zijn toch ook geen 4 als ze grandprix rijden.

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 11:58

ja ik vind dat er ook fijn uit zien vossie. mn 3 jarige loopt het liefst met haar neus over de grond.. Clown prima, wat zij wil ROFL

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 12:23

Maaike_Kealy schreef:
ik vind het nergens opslaan dat een 3jarige meteen in de krul moet rijden. op 3 en een half moet je pas beginnen met zadelmak maken en als die 4 is geworden pas er op gaan. en dan rustig alles opbouwen

Dromen ROFL hebben we hier te maken met een penny ofzo...

db1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 12:26

Maaike_Kealy schreef:

Nee, die zijn gem. een jaar of 8, dus ook met 3 ingereden Vork