De Traditionele Manier van inrijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LDRD

Re: De Traditionele Manier van inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 13:34

Natuurlijk kan dat en ik heb alles ook snel afgeklopt hoor! Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 13:48

Goezzo Lachen. Er zijn natuurlijk heel erg veel gevallen waar men wel sluimerende schades aan de pezen verwaarloost en dat er pas na een tijdje een echte ernstige blessure ontstaat, maar die oude schade is dan wel op het scanbeeld te zien.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 14:02

Maar de vraag blijft vooralsnog hoe die peesproblemen er nou komen. Ja

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 14:02

Citaat:
Dan ben ik erg benieuwd naar die cijfers en statistieken??? Heb ik die gemist soms? Waar kan ik die vinden?

Die gegevens zijn van vele honderden paarden gedurende het gehele leven bijgehouden en verzameld, gebundeld en uitgegeven, dit onder hetzelfde trainings- en rijdregime. Dat is in de meeste landen gebeurd en door verschillende personen.
Citaat:
Ik vind het altijd zo flauw iemand te beschuldigen van 'de kop in het zand steken' en onwil omdat iemand niet dezelfde mening deelt als jou.

Er wordt niemand beschuldigd en niemand hoeft mijn mening te delen. Dat is wat mij betreft totaal onbelangrijk. De "One-liners" die inhoudelijk weinig voorstellen, klinken in paardrijland in het algemeen aardig. Je prikt daar echter zo door heen..... Niet om iemand op zijn nummer te willen zetten op dat niveau werkt het niet.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 14:07

Goofy44 schreef:
Die gegevens zijn van vele honderden paarden gedurende het gehele leven bijgehouden en verzameld, gebundeld en uitgegeven, dit onder hetzelfde trainings- en rijdregime. Dat is in de meeste landen gebeurd en door verschillende personen.

Ik zal Jasmijn even voor wezen Haha! .

Ik ben benieuwd waar deze gegevens te vinden zijn. Ja

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 14:10

LDRD was me voor Haha! Heb je namen? uitgevers? ISDN-nummers? Ik ben ook heel benieuwd... Ik verslind graag vanalles van met rijden en trainen en alles daaromheen met maken heeft, en ik heb straks twee weken vrij..... Als er echt zo'n naslagwerk is dan MOET ik die hebben Haha!

Goofy44 schreef:
De "One-liners" die inhoudelijk weinig voorstellen, klinken in paardrijland in het algemeen aardig.

Op welke one-liners doel je?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 14:13

LDRD schreef:
Maar de vraag blijft vooralsnog hoe die peesproblemen er nou komen. Ja

Een groot deel door verwaarlozing van kleine beschadigingen door overbelasting. Een iets kleiner groot deel door te vroeg weer de belasting te verhogen terwijl de (kleinere) schade nog niet afdoende geheeld is. Een klein deel door grote impact die beter gemanagd had moeten worden en dan blijven er ook nog de absolute pechgevallen over.

Goofy, one-liners als 'meer binnenbeen', 'meer sprong', 'houd 'm recht', impuls, impuls, impuls... ?

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 14:13

jasmijn78 schreef:
LDRD was me voor Haha! Heb je namen? uitgevers? ISDN-nummers? Ik ben ook heel benieuwd... Ik verslind graag vanalles van met rijden en trainen en alles daaromheen met maken heeft, en ik heb straks twee weken vrij..... Als er echt zo'n naslagwerk is dan MOET ik die hebben Haha!

Leuk kerstcadeau Knipoog .

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 14:20

Lovely schreef:
Een groot deel door verwaarlozing van kleine beschadigingen door overbelasting. Een iets kleiner groot deel door te vroeg weer de belasting te verhogen terwijl de (kleinere) schade nog niet afdoende geheeld is. Een klein deel door grote impact die beter gemanagd had moeten worden en dan blijven er ook nog de absolute pechgevallen over.

Misschien ook nog door: afwijkende beenstand? Ouderdom? (pony van kennissen was al dik in de 30, was de laatste 10 jaar van zijn leven grasmaaier en had op een dag gewoon een peesklap aan beide voorbenen. Volgens de veeart puur gevolg van ouderdom. net als een heel oud elastiek soms ook gewoon spontaan afbreekt bij de geringse spanning die er op komt te staan)

Tact

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 22:17

Het zijn (C)opyright gegevens waarnaar gevraagd wordt, die niet publiek/openbaar en vrij toegankelijk zijn. Je zal per pagina of per publicatie voor de gegevens moeten betalen. Dus geen populair paardenblad of - boek om met een krentenbol te lezen..... Vork De plaatsen waar deze gegevens verzameld konden worden, liggen ook voor de hand, anders kon dit niet.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 11:26

Tact schreef:
Het zijn (C)opyright gegevens waarnaar gevraagd wordt, die niet publiek/openbaar en vrij toegankelijk zijn. Je zal per pagina of per publicatie voor de gegevens moeten betalen.

Oke... Betalen geeft niet... Ik betaal ook voor boeken, tijdschriften etc.

Tact schreef:
Dus geen populair paardenblad of - boek om met een krentenbol te lezen.....

Dit is dan weer een beetje flauw van je...

Tact schreef:
De plaatsen waar deze gegevens verzameld konden worden, liggen ook voor de hand, anders kon dit niet.

Nu even concreet: WAAR kun je die opvragen? Waarom doe je er zo geheimzinnig over? Als jij het weet kun je toch gewoon antwoord geven?

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 11:41

Eerlijk gezegd vind ik het allemaal een beetje onzin dat natural horsemanship en alles eromheen. Natuurlijk zit er wel een KERN van waarheid in. Maar volgens mij is het een hype geworden en gaat het niet meer om de kern van het verhaal.

Tact

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 20:09

jasmijn78 schreef:
Als jij het weet kun je toch gewoon antwoord geven?

Geef even per pm door op welke universiteit je gestudeerd hebt en in welke richting.
De gegevens zijn niet openbaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 21:50

randalinpony schreef:
Nog even terug over die peesblessures: ik zou daar inderdaad conclusies aan kunnen verbinden. En dat doe ik ook. Ik ben voorzichtig met mijn paarden, ik train heel langzaamaan met een opbouwende intensiteit, ik vermijd ten allen tijde slechte of zware bodems (als dat tijdelijk niet trainen betekent: pech.) Ik ben van de los en uitstappen, scheelt ook.
Dat zijn wel allemaal factoren die bijdragen aan het gezond houden.

....

Ik moet zeggen dat ik eerder denk dat je hierdoor peesblessures krijgt. Je gaat zo voorzichtig met je paard om dat de pezen helemaal geen kans krijgen om te harden. Als je altijd maar in een perfecte bodem rijdt, dan worden die pezen niet geprikkeld. En om even natural te blijven denken. Die agterberg bodem hadden ze vroegah niet in het wild.

En om dan wat dichterbij huis te blijven, 20 jaar geleden hadden we die bodems ook niet. De meesten reden gewoon in een slechte buitenbak en toen waren er ook paarden met een peesblessure en nog meer paarden zonder peesblessure.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-09 10:28

@Pipo:
Citaat:
ik train heel langzaamaan met een opbouwende intensiteit,
Lees vooral dit!

Ik ben echt niet bang voor een beetje belasting, maar volgens mij kun je met jonge paarden niet voorzichtig genoeg zijn.
Alles moet nog uitharden, spieren moeten nog opbouwen.

Als mijn paarden eenmaal stoer en sterk zijn, rijd ik er rustig uren mee door de duinen of door kleibermen, dat lijkt mij tamelijk belastend.

Onder te zware bodems en slechte versta ik van dat plaatzand waarin ze tot hun koten wegzakken. Of bakken die afwisselend hard/zacht zijn of juist heel hard maar dan een hoefslag hebben als een loopgraaf...
Er zit nog een heleboel tussen een agterberg bodem, en dat. (heb zelfs nog nooit op agterberg gereden. Meestal rijd ik in een weide, ook best belastend. Knipoog )

Overigens stap ik met jonge paarden graag véél over verharde de weg. Dat hardt de pezen voldoende.