ARTIKEL: Wanneer is een paard oud genoeg om erop te stappen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ninx

Re: ARTIKEL: Wanneer is een paard oud genoeg om erop te stappen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 16:08

LDRD schreef:
Ninx, ik zeg alleen maar dat ik niet op voorhand tegen jong aanrijden ben. Wanneer ik zelf mijn paarden aanrijd en hoe ik dat doe zeg ik helemaal nergens, dus je trok gewoon een voorbarige conclusie.

Zoals je wilt.... ook helemaal prima. Maar je bent er niet op tegen een paard op jonge leeftijd in te rijden?
Mmm, maar zo'n artikel.... wat doe je nu met dergelijke informatie? Leg je het allemaal direct naast je neer idd, of sta je jezelf toe je er even in te verdiepen en je mening erover wellicht te herzien of juist te behouden?
M.a.w.: sta je open voor andere meningen en/of feiten dan degene die je al jaren aanhangt op basis van je eigen ervaring?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 16:10

Waratje schreef:
[Maar ik vrees dat HC gelijk heeft dat het weinig wisselen van baas ook een belangrijke factor is voor het gezond oud worden van een paard. En dan kan een te jong ingereden paard soms alsnog goed oud worden, als je maar een baas treft die weet waar hij (m/v) mee bezig is.

Het is teveel eer mijn alterego hiervoor te noemen: ik heb het alleen maar overgenomen van wetenschappelijk onderzoek en evidence based best practice.

Wat helder is, is dat geen enkel wetenschappelijk onderzoek noch evidence based best practice genoeg argument is om schade door paardrijden te minimaliseren wanneer daar de prioriteit niet bij ligt.
Dat onderscheidt de páárdrijliefhebber van de paardríjliefhebber.

Meer woorden hoef je over het wel/niet accepteren van het ts-artikel niet vuil te maken. Dat ts-attikel is slechts één gratis online en in het nl beschikbare bron. Er is aanmerkelijk meer onderbouwing. Die is echter irrelevant als je het niet wil weten.

Het is simpel hoog tijd voor een RijpaardenBesluit.
Laat de overheid de vijf vrijheden van het dier door ethologen en ecologen wetenschappelijk verantwoord invullen en daar een maatlat voor paarrijden/-houden van maken.
De páárdrijliefhebber zal dat Go jij! Go jij! ontvangen, de paardríjliefhebber No Cheer .

hc

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 16:12

KiWiKo schreef:
jij schrijft net dat als het wetenschappelijk bewezen wordt dat paardrijden slecht is je niet meer op je paard gaat zitten Knipoog HC schrijft net dat dit wetenschappelijk bewezen is........ dan is in mijn ogen nog altijd 1 en 1 is 2 Lachen

Dit schrijft LDRD:
Citaat:
Als nu morgen bewezen wordt dat paardenberijden (lange ij ja ) slecht voor paarden is, ga jij er dan niet meer op? Ik denk namelijk dat als je eerlijk bent dat op de rug van zo'n beest kruipen ook eigenlijk nergens op slaat. Paard staat liever met vrienden op de wei hoor, die hoeft niet zo nodig .

Ik antwoord dat ik er soms sowieso al over nadenk... dat ik er wel eens mijn twijfels over heb. Net zoals dierentuinen een idioot concept begin te vinden, geen vlees eet en vissen maar een onzinnige bezigheid vind. Tja, daar denk dan wel eens zo een beetje over na.....
Mischien kap ik er dus op een dag mee, en misschien ook niet.
Het enige dat ik echter met zekerheid kan zeggen, is dat ik nooit zal stellen dat ik het allemaal wel weet.
Een artikel (wat niet op zichzelf staand is overigens) zet me aan tot nadenken. Het zal ertoe leiden dat ik dingen wellicht anders ga doen... ik sta daar voor open.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 16:12

Ik sta zeker overal voor open, maar als ik het niks vind doe ik er uiteraard niks mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 16:13

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 04-04-23 18:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 16:14

Huertecilla schreef:
Laat de overheid de vijf vrijheden van het dier door ethologen en ecologen wetenschappelijk verantwoord invullen en daar een maatlat voor paarrijden/-houden van maken.
De páárdrijliefhebber zal dat Go jij! Go jij! ontvangen, de paardríjliefhebber No Cheer .

hc

Ik sluit mij hier van harte bij aan......

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 16:15

@ waratje

[VN] Dekhengst Royal Bravour geheel plotseling overleden

[VN] KWPN hengst Ekstein overleden

[VN] Populaire Trakehner-hengst Michelangelo overleden

[VN] New Forest hengst Kantje's Ronaldo overleden

[VN] KWPN-hengst Epilot overleden

dit zijn allemaal oude beroemde hengsten, die het in de sport heel ver geschopt hebben en zeker weten met hun 4de al in het Z liepen..........

allemaal overleden aan andere dingen dan de eventuele mogelijke gevolgen van het zo vroeg in het z lopen.......

en ik heb echt maar 5 minutjes gezocht op de zoektermen hengst sport en overlijden........

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 16:17

Wil zo'n onderzoek waardevol zijn, dan zal je niet alleen moeten onderzoeken wat de gevolgen zijn van vroeg inrijden. Je zult dan ook moeten weten hoe een paard opgegroeid is, voeding, wanneer hij ingereden is, door wie, op welke wijze enz enz enz. Er spelen zoveel factoren een rol dat het slechts schuiven op een jeugdige leeftijd niet reeel is.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 16:18

Mag ik even reageren op de poedel opmerking. De poedel is van oudsher een waterhond en zijn door veel mensen tutfieperig genoemde kapsel is een functioneel kapsel, zo min mogelijk weerstand in het water, maar wel bescherming tegen de kou op de gewrichten, dus voor je de poedel als voorbeeld van tutfiepen erbij haalt, even zorgen voor de juiste kennis.

Zo denk ik ook over het al dan niet rijden en op welk niveau en welke manier. Jammer genoeg worden de mensen die nadenken over de manier van stallen en werken met hun paard veroordeeld tot mensen met paarden, en mensen die te veel tutfiepen.

Ik heb overigens poedels en paarden en met geen van alle wordt voor mijn gevoel getutfiept, gewoon luisteren en doen wat ik zeg en wil. Maar wel op een manier die aansluit bij het wezen paard.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 16:19

Ninx schreef:
LDRD schreef:
Ninx, ik zeg alleen maar dat ik niet op voorhand tegen jong aanrijden ben. Wanneer ik zelf mijn paarden aanrijd en hoe ik dat doe zeg ik helemaal nergens, dus je trok gewoon een voorbarige conclusie.

Zoals je wilt.... ook helemaal prima. Maar je bent er niet op tegen een paard op jonge leeftijd in te rijden?
Mmm, maar zo'n artikel.... wat doe je nu met dergelijke informatie? Leg je het allemaal direct naast je neer idd, of sta je jezelf toe je er even in te verdiepen en je mening erover wellicht te herzien of juist te behouden?
M.a.w.: sta je open voor andere meningen en/of feiten dan degene die je al jaren aanhangt op basis van je eigen ervaring?

Ninx Lachen misschien moet je eens leren begrijpen dat die informatie al jaahaaren voorhanden is, en dat mensen die al jaahaaren in de paarden zitten, al jaahaaren wat met die informatie DOEN en GEDAAN hebben Lachen

Het is namelijk niks nieuws, het is al jaren bekend........ en zoals altijd zoek ik de beste weg voor mens en dier, ongeacht de theorie Lachen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 16:20

LDRD schreef:
Wil zo'n onderzoek waardevol zijn, dan zal je niet alleen moeten onderzoeken wat de gevolgen zijn van vroeg inrijden. Je zult dan ook moeten weten hoe een paard opgegroeid is, voeding, wanneer hij ingereden is, door wie, op welke wijze enz enz enz. Er spelen zoveel factoren een rol dat het slechts schuiven op een jeugdige leeftijd niet reeel is.

PRECIES!!!!! Je kan een jaarling inrijden, en die kan het supergoed doen op 30 jarige leeftijd als deze altijd correct gehuisvest en gereden is.......... je kan een 6 jarige binnen 3 jaar helemaal kapotrijden.

Sieppus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 16:22

KiWiKo schreef:
LDRD schreef:

PRECIES!!!!! Je kan een jaarling inrijden, en die kan het supergoed doen op 30 jarige leeftijd als deze altijd correct gehuisvest en gereden is.......... je kan een 6 jarige binnen 3 jaar helemaal kapotrijden.

Daar ben ik het mee eens!

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 16:23

Precies Kiwiko, het is vooral de manier waarop en niet die heilige leeftijd.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 16:24

Kiwiko van de paarden die je noemt zie ik niet bij allemaal sportuitslagen staan, bij een staat op 6 jarige leeftijd deed hij mee aan de...... competitie en Kantjes ronaldo is op zijn 7e uit de sport gehaald en nog enkel voor de fok gebruikt, dus wat dit zou moeten bewijzen weet ik niet.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 16:26

sonjim Lachen dit is om even een tipje op te lichten van oude hengsten die hard gewerkt hebben en het op die leeftijd nog deden ondanks dat ze op vroege leeftijd al in de sport meeliepen

Dat je de paarden niet kent is misschien te wijten aan gebrekkige kennis van de sport van pakkembeet 20 jaar geleden Knipoog

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 16:26

Ik heb net het originele artikel gelezen: http://www.equinestudies.org/knowledge_base/ranger.html, wat wel een stukje uitgebreider is. Ik vind het persoonlijk dat de conclusie te snel wordt getrokken dat paarden voor hun 6e inrijden slecht zou zijn. Er staat weinig wetenschappelijk bewijs in dat dit werkelijk zo is. Er is alleen een beredenatie te lezen dat dit zo zou zijn. Ik ben zelf wel benieuwd naar een uitgebreider onderzoek, waar paarden op verschillende leeftijden zijn ingereden en met verschillende trainingsmethode (dit heeft denk ik ook een grote invloed) en hoe hun botten er dan uit zien na een bepaalde periode.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 16:27

Ninx schreef:
Huertecilla schreef:

hc

Koop gewoon asap het boek van Waring én http://www.amazon.co.uk/Behaviour-Horse ... 983&sr=8-8

Dat geeft veel concrete informatie voor jouw beeldvorming over hoe op ethisch verantwoorde manier met rijpaardhouden om te gaan.
Er is uiteraard meer en je zal met deze kennis ook meer wíllen weten. Dat vind je dan echt wel en zo niet.... pm maar.

hc

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 16:27

KiWiKo schreef:
LDRD schreef:

Knipoog extremen - met onderzoek krijg je gemiddelden.. En inderdaad het odnerzoek zou zo moeten zijn dat appels met appels te vergelijken zijn. Het is heel lastig de situatie voor elk paard gelijk te houden maar als er duidelijke verschillen waarneembaar zijn zou je conclusies kunnen trekken.. als er weinig duidelijke verschillen zijn dan ook.

In vind het in ieder geval een interessante discussie om te lezen en om over na te denken..

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 16:28

Cassole schreef:
Knipoog extremen - met onderzoek krijg je gemiddelden.. En inderdaad het odnerzoek zou zo moeten zijn dat appels met appels te vergelijken zijn. Het is heel lastig de situatie voor elk paard gelijk te houden maar als er duidelijke verschillen waarneembaar zijn zou je conclusies kunnen trekken.. als er weinig duidelijke verschillen zijn dan ook.

In vind het in ieder geval een interessante discussie om te lezen en om over na te denken..

dabedoelik Lachen

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 16:33

Flosje446 schreef:
Ik ben zelf wel benieuwd naar een uitgebreider onderzoek, waar paarden op verschillende leeftijden zijn ingereden en met verschillende trainingsmethode (dit heeft denk ik ook een grote invloed) en hoe hun botten er dan uit zien na een bepaalde periode.

Zoekt en gij zult vinden.
Degenen die het hardst om meer bewijs roepen zullen daar het minst hard naar zoeken echter.
Dr.Deb Bennett is heel laagdrempelig bereikbaar, doch heeft íemand van degenen die meer bewijs zeggen te 'willen' al initiatief genomen?

Tijd voor een RijpaardenBesluit Haha!

hc

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 16:40

Ninx schreef:
knip ...
We zijn allemaal intelligente mensen, ...
knip

Ik krijg niet bepaald het idee dat dat waar is. Er bestaan zat mensen met een vrij laag IQ (no offense), en die komen ook op bokt lijkt me.

edit: typo
Laatst bijgewerkt door laura1986 op 19-10-08 16:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 16:43

KiWiKo schreef:
@ waratje

[VN] Dekhengst Royal Bravour geheel plotseling overleden

[VN] KWPN hengst Ekstein overleden

[VN] Populaire Trakehner-hengst Michelangelo overleden

[VN] New Forest hengst Kantje's Ronaldo overleden

[VN] KWPN-hengst Epilot overleden

dit zijn allemaal oude beroemde hengsten, die het in de sport heel ver geschopt hebben en zeker weten met hun 4de al in het Z liepen..........

allemaal overleden aan andere dingen dan de eventuele mogelijke gevolgen van het zo vroeg in het z lopen.......

en ik heb echt maar 5 minutjes gezocht op de zoektermen hengst sport en overlijden........

Tja, dit geeft mij in ieder geval perspectief over wat jij "oud" noemt, eentje is 25 geworden de rest 21 of 22, niet echt leeftijden om hard over te roepen. En wanneer gingen deze "oudjes" met pensioen? Bij Ronaldo zag ik staan dat hij na zijn 7e kennelijk niet meer in de sport hoefde uit te komen, maar het bij dekken mocht houden. Hoe zit dat bij de anderen?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 16:44

de doodsoorzaak heeft niks met rijden te maken Lachen tjees waratje Lachen Lachen

de anderen hebben internationaal meegelopen

en dit is van de afgelopen 2 a 3 maanden alleen Lachen het is dus heel makkelijk te vinden als je maar WIL zoeken Knipoog

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 16:46

Ninx schreef:
Huertecilla schreef:

hc

Hoewel het zeker niet makkelijk zal zijn om goede regels op te stellen zal het zeker nut hebben. Mensen moeten blijkbaar gedwongen worden om dingen goed te doen. Ik ben dus voor.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 16:46

Huertecilla schreef:
Zoekt en gij zult vinden.
Degenen die het hardst om meer bewijs roepen zullen daar het minst hard naar zoeken echter.
Dr.Deb Bennett is heel laagdrempelig bereikbaar, doch heeft íemand van degenen die meer bewijs zeggen te 'willen' al initiatief genomen?

Tijd voor een RijpaardenBesluit Haha!

hc

Ik kan geen wetenschappelijke artikelen vinden op internet. Ik zal een keer kijken op sciencedirect.com, maar dan kom ik alleen bij de WUR op.

En jij zegt nu wel, degene die om meer bewijs roepen, er helemaal niet naar op zoek zijn (wat ik wel ben). Wij zijn tenminste kritisch en nemen niet het eerste beste over als iemand weer eens met een zogenaamde nieuwe theorie komt die nog geneens is onderbouwd door wetenschappelijk onderzoek.