Wetenschap & gevoel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Re: Wetenschap & gevoel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 16:00

toch blijf ik erbij dat die instelling voor mij de discussie wat minder leuk maakt... minder toegankelijk iig.

wetenschap bewijst dat dingen WEL zo zijn en niet dat dingen NIET zo zijn (soms ook wel bij een poging om iets aan te tonen wat precies verkeerd uitkomt)
Ik vind het juist te bewonderen dat ze zich niet in gevoelstermen uitdrukken aangezien dit nog niet aangetoond is en dus niet objectief. Ik ben nog geen enkele tegengekomen die ontkend dat een dier gevoelens heeft en ik betwijfel of het merendeel dit anders ziet! Ze kunnen het alleen totaal niet in onderzoeken en publicaties gebruiken omdat het niet objectief is. Maar iets niet erkennen is niet hetzelfde als ontkennen....

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 16:07

Paardentango schreef:
He, EstherHegt, lees nou goed wat er staat, ik zeg nergens dat jij iets insinueert, de mevrouw op het filmpje vertelt iets, en er zijn vele theorienen over dit filmpje. Die 'iets' insinueren.

Waarom is het voor jou zo moeilijk om toe te geven dat je ongelijk hebt? Jij zegt "paarden doden elkaar niet (met opzet)", iemand plaatst een filmpje waar duidelijk een paard bewust een ander paard doodt en dan telt dat niet? Verward Omdat iemand anders er iets bij zegt? Zet dan gewoon het geluid van het filmpje uit, dan zie je dat een paard een veulen doodt, punt uit. Wat de reden is, telt in dit kader niet, het filmpje toont aan dat je ongelijk had met je uitspraak. Geef dat dan gewoon toe en ga niet lopen draaien. Dit maakt namelijk een goede discussie onmogelijk.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 16:10

Paardentango schreef:
Insinuaties over paardengedrag zijn aan de orde van de dag, dat doe ik vanuit mijn achtergond, en op basis van vragen aan anderen etc. etc. Dat doet een ander vanuit berekeningen en optelsommen.

Daar kunnen andere conclusies uitkomen.

Zou je wat concreter kunnen maken wie iets insinueert en wat dat voor insinuaties precies zijn?
Wat versta je onder insinuaties? Want ik krijg de indruk dat jij het op een andere manier gebruikt dan ik het woord ken.

(Ik ken het als het 'hinten' naar dingen, door suggestieve woorden te kiezen probeert men een bepaalde indruk te wekken, zonder dat die persoon dat kan of wil onderbouwen, maar ook zonder eerlijk te durven toegeven dat er geen onderbouwing is. Zoals ik het woord ken, kunnen er op grond van insinuaties dus helemaal geen conclusies getrokken worden. Ik vind het bovendien gedrag waar ik niet zoveel waardering voor heb en dat naar mijn mening geen plaats heeft in een eerlijke en open discussie. Maar insinuaties zijn over het algemeen te voorkomen door duidelijk en concreet te zijn. Als jij dus vindt dat er iets geinsinueerd wordt, zou je dan kunnen vertellen wat dat is? Mogelijk helpt het andere mensen, of valt er iets aan te verduidelijken, waardoor we van onduidelijke insinuaties naar heldere communicatie kunnen.)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 16:13

reken maar dat er killer paarden bestaan. Sterker nog, ik heb er 1 gereden. Die was godallemachtig dominant kon maar met een zeer beperkte selectie samen de rest ging tegen de vlakte zonder genade als we niet zouden ingrijpen. Ook mensen viel hij aan, sloeg ratten dood op stal en heeft ook 1x bijna een pup vermoord door hem met zijn tanden op te pakken en tegen de muur te smijten, en nee dit paard had geen trauma.
Vraag maar eens rond bij wat hengstenhouders, hier zijn er echt meer van.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-08 16:22

'Een zwaluw maakt geen zomer', oftewel niet iedere donkergekleurde medemens is een misdadiger en niet ieder incident is kenmerkend voor een hele grote groep. Kom nou toch.

Als je op feitjes wil gaan zitten haak ik ook weer af, dat is geneuzel en niet relevant.
Tot op heden zeg ik andere dingen dan de dingen die bekend zijn c.q. zijn aangenomen als waarheid, ofwel de waarheid.
Het is een persoonlijke mening, niet helemaal uit de lucht gegrepen en ook niet op een paar uurtjes werk.

Ik help andere mensen, vooral paarden en alle andere dieren, en mezelf door minder star dingen te zien en ze ook van een andere kant te bekijken. Veel breder, in een grotere context.
Met alle begrip voor de agressie, nou nee, irritatie die dit opwekt hoor. Heb ik andersom ook last van van. Ik voel het dwingende van : "NOU, nou "
Alleen, om nou een discussie met alleen mij te voeren lijkt me niet zo relevant en leerzaam. Dat kan wel, maar niet hier.

Daar waar het gaat om gelijk ben ik bereid iedereen gelijk te geven, het maakt me niet uit, ik vind het hoogstens jammer dat er dan niet dezelfde bereidheid is als die ik heb. Verder willen kijken, en me te verdiepen in de denkwereld van paarden. Gelijk heeft iedereen, hoe je ook denkt. Als je maar zelf denkt en een eigen mening hebt.

Als je dat gaat doen raak je steeds meer verwonderd over mensen, maar vooral hun gedrag. Bazig, boosaardig, snel geirriteerd, konstant aan je plukken noem het maar op.

Nogmaals, ik sta voor mijn eigen visie en geef mijn persoonlijke mening. De meeste mensen geven een mening van een ander weer, en verschuilen zich gauw als je doorvraagt.

Kom maar weer op dan....

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 16:30

Paardentango schreef:
'Een zwaluw maakt geen zomer', oftewel niet iedere donkergekleurde medemens is een misdadiger. Kom nou toch.

Alleen, om nou een discussie met alleen mij te voeren lijkt me niet zo relevant en leerzaam. Dat kan wel, maar niet hier.

Daar waar het gaat om gelijk ben ik bereid iedereen gelijk te geven, het maakt me niet uit, ik vind het hoogstens jammer dat er dan niet dezelfde bereidheid is als die ik heb. Verder willen kijken, en me te verdiepen in de denkwereld van paarden.

Als je dat gaat doen raak je steeds meer verwonderd over mensen, maar vooral hun gedrag. Bazig, boosaardig, snel geirriteerd, konstant aan je plukken noem het maar op.

Ik reageer op iedereen als ik dr wat over te zeggen heb hoor, maar tot nu toe ben ik het met de meeste gewoon eens (en dat is niet meelopen maar toevallig dezelfde gedachtengang). Als je zo'n topic opent kan je toch verwachten dat er met name op jou gereageerd gaat worden? Zo raar vind ik dat niet. Helemaal aangezien je vaak toch veel open laat voor vragen en discussie waar anderen dus op in haken.

Mag ik vragen op wie je nu doelt met het "niet verder willen kijken"? Ik heb namelijk niet de indruk dat er hier mensen reageren die niet verder willen kijken en ik heb ook al meerdere malen gezegd dat IMO wetenschappers dat ook niet doen, maar daar ben je nog niet op in gegaan volgens mij. Bedoel je nu dan weer de wetenschappers?

wie vind je geirriteerd hier dan? om eerlijk te zijn vind ik jou de enige die wat bozig overkomt af en toe.. wat geprikkeld... Verder zie ik normale vragen en een normale discussie... Kan je wat concreter zijn?

Enne "een zwaluw maakt nog geen zomer" klopt helemaal maar het laat wel zien dat het dus MOGELIJK is dat een paard een ander paard vermoord, wat iedereen al probeert te zeggen hier. Zeggen dat het NOOIT gebeurd kan dus niet na het zien van dit filmpje.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-08 16:37

Foei, dat ik heb gezegd nooit, terwijl ik op de hoogte ben van dat het wèl zo is.

Foei PT.

Zoiets?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 16:40

Keurig verwoord, Zwerte, precies wat ik ook bedoel. Dankje Pling

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 16:40

ja hoor, wil je nou een snoepje?

Komop zeg, de enige die nu niet normaal reageert ben je zelf. Ik vond het een leuke discussie maar als het zo verder gaat dan hou ik dr mee op, verspilde moeite.
Waarom reageer je nou zo? Misschien vind jij het wel mierenn**kerij of geneuzel maar anderen kunnen details wel degelijk belangrijk vinden om de boel een beetje duidelijk te houden en zodat we van elkaar begrijpen wat we bedoelen.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 16:46

Paardentango schreef:
Foei, dat ik heb gezegd nooit, terwijl ik op de hoogte ben van dat het wèl zo is.

Foei PT.

Zoiets?

Dat bedoel ik dus met draaien, je lijkt de anderen in deze discussie niet serieus te nemen en dat discussieert dus erg ongemakkelijk.
Voor de duidelijkheid, dit is wat jij zei:
Citaat:
paarden zijn in werkelijkheid nogal vredelievende dieren, ze vermoorden elkaar niet zoals de vele filmpjes wel doen vermoeden.

Hoe moeilijk is het om dan even te zeggen: Oeps, je hebt gelijk, het komt sporadisch voor? En voordat je dit nou gaat knippen en plakken in een post, doe geen moeite, want dat komt niet meer geloofwaardig over.
Maar ik doe voorlopig weer even niet mee, ga me bemoeien met eten koken en daarna met m'n paarden. Knipoog

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-08 16:55

Ik weet niet wat er nu precies wordt gebraagd, er is veel informate uitgewisseld. Wat een onderwerp de moeite waard maakt om te lezen, en nog eens, en nog eens.
Iedereen is vrij om iets te melden en te vinden, dat is leuk op een forum.

Nu wordt er een beetje stekelig gereageerd. Ook prima, maar ik weet niet wat ik er aan moet doen. Ik schrijf uitgebreid terug, alleen ga ik niet uit van de vele aannames maar zet er een kritsche noot bij. Jah.

Waar gaat het ineens heen, alles tegen een ofzo?
Als ik een concrete vraag mis, prima, stel hem nogmaals, maar ik geloof niet dat ik iets weg kan nemen.

Uh, en ik ben niet omkoopbaar, en al zeker niet met snoepjes.

(Da's een grapje)

Blijf bij de stelling: Paarden vermoorden elkaar niet. (er had kunnen staan: het is echter wel eens gebeurd) In werkelijkheid, normaal gesproken gebeurt dat zelden of nooit. (Dat is dus wel eens)

Dat het wel gebeurt, en gebeurd is klopt, maar het zegt niet veel over paarden in het algemeen, en zo wordt het wel gepresenteerd door de media, etc. Niet door iemand persoonlijk hier... uh... denk ik... Het is wel iets wat wordt gepresenteerd in andere paardentrainingsmanieren, en belangrijk wordt gevonden door mensen.

Dat bedoel ik met aannames, vanuit een 'helikoptervieuw', het grote geheel? Dus niet direct iemand in persoon. Iedereen leest toch ook (paarden) boeken?

Nah ik weet het niet meer.
Ga ook maar koken en de paarden lastig vallen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 17:00

Paardentango schreef:
Blijf bij de stelling: Paarden vermoorden elkaar niet. Dat het wel gebeurt, en gebeurd is klopt, maar het zegt niet veel over paarden in het algemeen, en zo wordt het wel gepresenteerd.

Zo werd het niet gepresenteerd. Zoals gezegd: ik ben degene die het eerst aankwam met soortgenoten als risico, en ik het zeer nadrukkelijk niet gehad over moorden, jij hebt deze stelling in de discussie gebracht.

Om weer terug te keren naar het onderwerp, ben ik nog steeds benieuwd wat je wilde zeggen met de stap van 'roofdieren als vijand' naar 'roze natural wolk' en iets over een stressloos leven. Zou je kunnen toelichten wat je daarmee bedoelde? Wat wilde je daarmee illustreren of aantonen?

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 17:03

kijk das een nuance die we tot nu toe gewoon misten. Het gebeurd over het algemeen idd niet, uitzonderingen bevestigen de regel. Zijn we het allemaal wel over eens denk ik?

Toch is de discussie duidelijk houden wel belangrijk, helemaal met zo'n groot en veelomvattend onderwerp. Dit gelijk afdoen als geneuzel komt niet echt respectvol over. Dat is even een voorbeeld van een reactie van jou die andere reacties uit kan lokken. Een betere wereld begint bij jezelf nietwaar?

Nogmaals, wie bedoelde je met "niet verder willen kijken"? Wat dat gericht op de wetenschappers of op een van ons? En indien het eerste het geval is, lees dan nog even terug wat ik daarover gezegd heb want mijn mening staat daarmee haaks op de jouwe... Zou dus graag een reactie hebben daarop (dus op "niet erkennen is wat anders dan ontkennen" etc)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 17:12

Ik snap er niets meer van.......
Wie is nou precies gepikeerd, en wie wil niet verder kijken?
Ik gan maar naar huis denk ik.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 17:32

Ik kom zomaar even binnenvallen, want wil even kwijt dat ik soms toch wel hevig teleurgesteld ben in wetenschappers. Er is nl ook ooit nog eens door wetenschappers beweerd dat paarden geen persoonlijkheid hebben, want ze doen allemaal hetzelfde...
Een dergelijke conclusie kan alleen maar komen van iemand die zich dus niet in paarden verdiept heeft of er in elk geval niet mee omgaat in het dagelijkse leven. Het is niet eens zo onwaar als je het strikt bekijkt als wetenschapper, maar dat is dus het gevaar. Er zit meer in een paard dan wat een leek kan waarnemen.... en een wetenschapper die niks met paarden te maken heeft, is in feite een leek.

Het ander uiterste zijn mensen (ook leken, feitelijk) die paarden menselijke eigenschappen toe willen dichten, of een paard maar heel snel dominant noemen, terwijl er zuivere angst achter agressief gedrag zit ofzo of gewoon op ander gebied er enorm naast zitten ("je moet ze gewoon afbeulen, anders nemen ze je in de maling" is een voorbeeld van iemand die wel heeft begrepen dat je de leiding moet nemen, maar niet begrijpt dat het anders kan dan met geweld, met andere woorden ook een gebrek van echt inzicht)

Ik vind het ook wel apart dat aan de ene kant dingen pas geloofd worden als het "wetenschappelijk" bewezen is en aan de andere kant ook weer geen waarde wordt gehecht aan de wetenschap, net hoe het een discussievoerder uitkomt.

Verder wil ik opmerken dat snibbig op elkaar reageren geen discussieren is en vaak wordt er aan het onderwerp voorbij gegaan of het wordt uit het verband gerukt.

En natuurlijk zijn er paarden die andere paarden doden. Je vind in elke diersoort exemplaren die hun eigen soort doden om allerlei redenen. Dat maakt het nog geen eigenschap van die soort als het verder over het algemeen tolerante dieren zijn.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 17:44

lusitana, prachtig gezegd! Kan het alleen maar met je eens zijn Haha!
Ik probeer zelf altijd wetenschap en gevoel te combineren, dus de basis in de wetenschap met een vleugje gevoel en intuitie!

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-08 17:45

'we' ?
dat impliceert ook een 'ze' ben ik dat ?

Shadow0: die stelling heb ik ingebracht, en ik ben ook dit topic gestart. Klopt.

Met de stelling roofdieren bedoel ik dat er, in het algemeen, voornamelijk wordt uitgegaan van roofdier-prooidier principes. De meeste paarden hebben daar geen last van, en de meeste relaties zijn daar al lang overheen en aan gewend. Dus die bleek, in mijn onderzoekje, niet relevant.
Anders holden alle paarden weg voor hun baasje, en dat is niet zo. (Uitzonderingen daar gelaten.... lastig discussieren zo)

De roze wolk, is het droombeeld wat 'men' tegenwordig heeft over paardenhouderij. Ik draai al een tijdje mee, en durf te stellen dat het een mode verschijnsel genoemd kan worden. Vroeguh.. leefden paarden anders, niet opgehokt nee. Dus ik kan het me wel voorstellen, maar....
Het wrdt gepresenteerd als moeten, alle paarden moeten.. en daar zet ik vraagtekens bij. Is dat zo?
Klopte dat? Hoe leefden paarden vroeger, hmm, niet altijd even leuk nee. En nu? Hmm... ok weer niet. Daarmee is het wel te verklaren, maar om het nu als 'de waarheid' te schreeuwen nee denk ik dan.

Ja, ik denk anders.
De middenweg, compensaties etc. Maar daar komen we niet aan toe. Helaas... wie wete komt dat nog.

Een stressloss leven hoort ok bij een roze wolk idee. Paarden zijn dieren die gevelig zijn, waarmee emoties worden bedoeld en dito reacties. Dat geeft altijd een stressvol leven aan. Helaas.
Maar, om dat te beperken als mens is natuurlijk heel goed.

Hoe, en hoe integreer je dit.

Als iedereen voor zichzelf blijft sreken maakt dat als er sprake moet gaan zijn van 'we' tegen de discussie niet echt prettig en overzichtelijk.
Als ik iets niet snap of niet uitleg vraag het dan, ik doe mijn best. Meer kan ik niet doen.
Wil niemand aanvallen, maar een volwassen discussie voeren.
Gelijk heeft iedereen, maar dat is niet waar het om gaat in een discussie, het zou het uitwisselen van elkaars standpunten moeten kunnen zijn.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-08 17:48

Heej, onze toekomstige buurvrouw ! Cool

Bienvenido.

Mooi verwoord, ik kwam er even niet meer uit, je pst werkt ontwapenend.

Open hand weer, in plaats van vuist?
(Ga nu spruiten eten die inmiddels gekookt zijn, paarden hebben hooi)

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 17:52

hoe heb je getest dat een paard tegenwoordig geen last meer heeft van roofdier-prooidier? Of bedoel je dat het paard ons niet als roofdier ziet, een idee wat vaak nog wel speelt? Want dat ben ik met je eens, daar is een mens-paard relatie zeker niet op gebaseerd (zou iig niet moeten zijn)

Sorry voor de we, dit zei ik omdat ik mijn vraag over het moorden al vaker had voorbij zien komen en dus aannam dat ik niet de enige was die die nuance mistte Haha! Ik zal voortaan idd over ik spreken ipv we, wel zo netjes en overzichtelijk.
En het gaat zeker niet over gelijk krijgen, helemaal met je eens.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 18:34

Paardentango schreef:
De roze wolk, is het droombeeld wat 'men' tegenwordig heeft over paardenhouderij.

Maar wat heeft de paardenhouderij te maken met wetenschap?

Ik denk dat we wel zorgvuldig de groepen en hun respectievelijke meningen uit elkaar moeten houden.

De groep die roept dat paarden zo 'natuurlijk mogelijk naar buiten moeten' is niet per se de wetenschappelijke hoek. De natural-beweging kent veel mensen die gebruik maken van sommige wetenschappelijke conclusies om hun eigen visie te ondersteunen. M.i. doen ze dat soms erg onzorgvuldig, met teveel focus voor de hun welgevallige conclusies maar te weinig aandacht voor alle nuances en onzekerheden die voor mij zo essentieel zijn voor goede wetenschap.

Maar je moet die twee groepen zeker los van elkaar zien, en je kunt niet de mening van de een toeschrijven aan de andere groep. Dat wetenschappelijke conclusies soms wat opportunistisch gebruikt worden is niet direct de schuld van de wetenschap.
Daarnaast is het 'allemaal altijd naar buiten' zeker geen gemeengoed in Nederland. Er is een beweging te zien naar meer aandacht voor die kant, maar getalsmatig is het nog een vrij kleine groep volgens mij.

Citaat:
Het wrdt gepresenteerd als moeten, alle paarden moeten.. en daar zet ik vraagtekens bij. Is dat zo?

Ook hier: door wie wordt dat zo gepresenteerd? Om welke groep gaat dat, hoe groot is die groep, hoeveel invloed hebben ze, namens wie spreken ze?

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-08 18:49

Je stelt wel hele aparte vragen ?

Vertel ik nu echt iets nieuws, want je doet alsof ik Russisch spreek ofzo vind ik ?
Wil je feiten van mij horen, zelfs getallen, en zo ja waarom wil je dat?

Iedereen die paarden houdt is toch paardenhouder, of vind je dat niet juist ?

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 18:59

Lusitana schreef:
Ik kom zomaar even binnenvallen, want wil even kwijt dat ik soms toch wel hevig teleurgesteld ben in wetenschappers. Er is nl ook ooit nog eens door wetenschappers beweerd dat paarden geen persoonlijkheid hebben, want ze doen allemaal hetzelfde...

Ik ben zeer geinteresseerd in de primaire bron, wie is/was die wetenschapper en in vanuit welke onderzoeksvraag is die conclusie getrokken en waar is het gepubliceerd? Is er kuddegedrag onderzocht? Ging het om wilde paarden of gehouden dieren? Zijn er omgevingsfactoren meegenomen etc.

Mijn paarden zijn allemaal verschillend, maar het zijn wel gehouden dieren en geen wilde paarden, ik heb een merrietje lopen die jaagt bijv. Dit heeft ze geleerd van een oud paard ( van het filmpje) dat hier ook in het natuurgebied stond. Zet dit merrietje niet bij geiten, schapen of honden want ze valt ze aan. Ook was er hier een dekkende merrie. Daar is een filmpje van. Hiermee beweer ik net zo min dat het algemeen is dat een merrie dekt dan dat het algemeen is dat er paarden zijn die soortgenoten of andere dieren bejagen of vermoorden. Maar ja.............tzalwelnietwaarzijn.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-08 19:08

Weer een aparte vraag, wie is de primaire bron, onderzoeksvraag, conclusie, gepubliceerd... ? Huh ?

Zijn de paarden op het filmpje jouw paarden, en mag ik vragen wat je hier precies mee bedoelt pf wil zeggen?
Ik zocht naar een hooiberg, maar die vond ik niet, en toch heet het filmpje hooibergwijsheid?
En wat tzalwelnietwaarzijn ?
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Paardentango op 07-10-08 19:11, in het totaal 1 keer bewerkt

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 19:11

Dekkende merries is een fenomeen waar volgens mij vrij weinig over bekend is, er zijn wel meerdere waarnemingen.

Onze dominante merrie 'dekt' ook als een van de merries net onder de hengst geweest is.

Verder houd ik deze discussie voor gezien. Met alle respect voor de discussiepartners die met zinvolle bijdragen komen die ik met plezier lees, maar ik vind dat ook op deze pagina weer gereageerd wordt op een manier die niets toevoegt aan de discussie en mijn plezier erin vergalt.
Laatst bijgewerkt door randalinpony op 07-10-08 19:13, in het totaal 1 keer bewerkt

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 19:12

Paardentango schreef:
Weer een aparte vraag, wie is de primaire bron, onderzoeksvraag, conclusie, gepubliceerd... ? Huh ?

Zijn de paarden op het filmpje jouw paarden, en mag ik vragen wat je hier precies mee bedoelt pf wil zeggen?
Ik zocht naar een hooiberg, maar die vond ik niet, en toch heet het filmpje hooibergwijsheid?
En wat tzalwelnietwaarzijn ?
Afbeelding

Ik haak af. Jammer van alle wel mensen die wel zinvolle bijdragen hebben en de bal spelen en niet de man.
Als je de context niet snapt.................................