duidelijke foto paard die goed 'door de rug' loopt

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Pansy_

Re: duidelijke foto paard die goed 'door de rug' loopt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 16:48

qua aanspanning van de schouders:
ik weet dat het bij iedereen anders is, maar bij mij hielp het om erg bezig te zijn met een onafhankelijke houding. hierdoor ben ik enorm vooruit gegaan qua rijden, en kan ik mezelf ook corrigeren. Ik heb nog niet een helemaal onafhankelijke zit, maar het wordt nu langzamerhand beter en ik krijg steeds meer controle.
Als ik dus mijn schouders span, kan ik, als ik er bijvoorbeeld zelf aan denk of erop gewezen wordt, mijn schouders ontspannen.

Ook hielp (helpt) het bij mij als ik doe alsof ik een touwtje aan mijn hoofd heb. hierdoor maak je jezelf langer in je bovenlijf en laat je je schouders ontspannen hangen.
Dit werkt niet bij iedereen, bij mij wel.

Een aanrader: het boek 'Bewuster paardrijden' van Tineke en Joep Bartels.

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 17:03

Dank je wel voor de tip LoveLeandro! Wat voor mij ook steeds beter werkt is bewuster ademhalen en om me heen kijken.

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 18:15

Wat bij sommigen ook kan werken is je inbeelden dat je onder een warme douche staat en alle zorgen van je afspoelen, dit helpt je ook vaak je schouders te ontspannen.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 21:07

Hierbij een snelle schets van de richting aanduiding van het zitten.
De uren staan aangegeven, aanzicht is van boven naar beneden.
Voorbeeld: de richting van de as van de knie.

Afbeelding

De zwarte ruiter heeft de benen op 10.00 uur en 14.00 uur.
De rode ruiter heeft de benen op 11.00 uur en 13.00 uur.
Elk uur meer of minder is 30 graden meer of minder.

Dit kan je ook op de kuitligging en voetligging toepassen.
Evenwijdig aan het paard is dus 12.00 uur.

Andre van Duin noemt 10.00 uur / 14.00 uur wijdbeens. Pling

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 21:42

Ik snap het niet zo goed Blond
Je zult toch je benen om de romp van je paard heen moeten doen. In een minder grote hoek, moet je óf je benen door je paard heen halen Nagelbijten / Gniffelen óf blijven je benen boven je paard hangen Nagelbijten / Gniffelen

_Pansy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 21:45

dat vraag ik me eigenlijk ook af. de houding van je benen zou dus liggen aan de 'dikte' van het paard? Lachen

wat heb je dat paard trouwens mooi getekend Goofy *LOL*

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 21:59

Misschien helpt het: stel je voor dat je met de bekende 'kapstokvoeten' rijdt en met je knieen naar buiten gericht. Hoe dichter jouw knie en teen naar je paard houdt hoe meer je in de richting van 12 uur komt. Als je naar mijn twee foto's kijkt zie je ook wat Goofy bedoelt. Mijn linkerbeen ligt op 12 uur (uiteraard hoort mijn linkeronderbeen nu ook nog naar voren te liggen.. Bloos ) en mijn rechterbeen ligt op 10 voor 2. Kijk vooral naar het verschil in mijn knieligging.
Afbeelding

Afbeelding

Corrigeer me als ik het mis heb, Goofy.

_Pansy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 22:02

heb ik mijn benen dan op 5 voor 1?
11:00 - 13:00 ? (zie profiel en foto's pagina 118)

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 22:06

Bij Rhodos kan ik het verschil duidelijk zien. Maar op de onderste foto zie ik klemmende bovenbenen, niet correct liggende bovenbenen. Het is juist de bedoeling dat je knie wat naar buiten draait, zodat je onderbeen goed om je paard heen kan.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 22:06

Ik ben trouwens jaloers op je vestje Bloos Haha!

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 22:08

@ LoveLeandro: vanuit jouw profiel: ik zou zeggen dat jij aardig in de buurt van 12.00 uur komt, 11:58 - 12:02? Haha! Knipoog

Thanks Aimee.. ik heb hemel en aarde bewogen om dat vestje te pakken te krijgen!

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 22:09

@Aimee: waar basseer je mijn klemmende bovenbenen op? Ik heb een ontspanningsprobleem, dus zeg niet dat je geen gelijk hebt maar ben wel benieuwd hoe jij het van de foto afleest, ik zie het zo 1,2,3 niet.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 22:11

LoveLeandro schreef:
heb ik mijn benen dan op 5 voor 1?
11:00 - 13:00 ? (zie profiel en foto's pagina 118)

Op de foto zie je alleen je rechterbeen, als je linkerbeen net zo
ligt dan ligt het linkerbeen op 11.00 uur en je rechterbeen op 13:00
uur. We zeggen dan ook wel de benen liggen op 5 voor 1. De grote
wijzer staat dan op 11 en de kleine wijzer op 1.
===> antwoord: JA

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 22:20

Rhodos schreef:
@Aimee: waar basseer je mijn klemmende bovenbenen op? Ik heb een ontspanningsprobleem, dus zeg niet dat je geen gelijk hebt maar ben wel benieuwd hoe jij het van de foto afleest, ik zie het zo 1,2,3 niet.

Het gaat vooral om je linkerbeen (rechts op de foto) Lachen
Om je knie zo tegen je paard te krijgen, moet je de spieren aan de binnenkant van je bovenbeen aantrekken. Zodoende klem je met je bovenbenen. Het is ook te zien aan de spierspanning aan de buitenkant van je linkerbovenbeen.
Als je je knie een tik naar buiten draait, ontspan je de binnenkant van je bovenbenen, waardoor het klemmen direct verholpen is. Je maakt als het ware O benen om je paard heen, met vervolgens je voeten op 12 uur. Als je je onderbenen op die manier langs je paard legt, kun je veel makkelijker je benen stil en lang houden en haalt je paard bovendien vanzelf voorwaartse drang.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 22:23

Rhodos schreef:
Corrigeer me als ik het mis heb, Goofy.

- linkerbeen ligt op: 11:00 uur a 12:00 uur.
- rechterbeen ligt op: 14:00 uur.
Je kan ook zeggen: (andere manier)
Je zit op 5 voor 2 (wijzers op 11:00 en 14:00 uur) of je zit op 2 uur (wijzers op 12:00 en 14:00 uur).

Elke cirkel doorloopt 360 graden, een volle cirkel is 12 uur, per uur heb je dus 30 graden draaiing van boven af in een plat vlak gezien.

De breedte van je paard beinvloed in grote mate hoe je op een paard zit en hoe de kuitligging is....
Als je op een smal paard rijdt, is bij dezelfde hoeveelheid opgooien het blijven zitten anders als op een breed paard. Pling

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 22:25

Ja Goofy, maar je doet nu net alsof het op een smal paard makkelijker zitten is Clown

_Pansy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 22:28

haha, en leandro vind ik echt breed (al is het een pony).
ik ging er laatst zonder zadel opzitten, en liet mijn benen hangen, ik kon met mijn onderbenen echt niet bij zijn buik komen!
ik heb nog nooit op zo'n dikkerd zonder zadel gereden Clown
zit echt voor geen meter, ga ik niet vaak meer doen.

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 22:44

@Aimee: Ik ben het niet met je eens. Ik span nml mijn rechterbeen veel meer omdat ik die ook graag in dezelfde houding wil hebben als mijn linkerbeen, die ligt nml vanzelf zo.

Misschien nog een extra toevoeging die wellicht niet op de foto te zien is. Ik heb de 'kromheid' dat ik mijn rechterheup naar achter draai (ofwel mijn linker naar voor). Ik krijg het ook nog niet voor elkaar om mijn heupen gelijk te krijgen. Dit is iets heeeel frusterends in mijn houding. In mijn beleving zit daar het verschil in mijn beenligging.

_Pansy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 22:47

toch zie ik de spanning ook.
misschien komt het doordat je je rechterbeen spant, dat je dan ongemerkt ook je linkerbeen gaat spannen?

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 22:53

Hmm.. ik baal ervan dat ik het niet zie. Wat zie ik niet?

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 23:36

Rhodos schreef:
@Aimee: Ik ben het niet met je eens. Ik span nml mijn rechterbeen veel meer omdat ik die ook graag in dezelfde houding wil hebben als mijn linkerbeen, die ligt nml vanzelf zo.

Misschien nog een extra toevoeging die wellicht niet op de foto te zien is. Ik heb de 'kromheid' dat ik mijn rechterheup naar achter draai (ofwel mijn linker naar voor). Ik krijg het ook nog niet voor elkaar om mijn heupen gelijk te krijgen. Dit is iets heeeel frusterends in mijn houding. In mijn beleving zit daar het verschil in mijn beenligging.

Ik denk dat je in je rechterbeen een andere spanning hebt dan in je linkerbeen. Je Linkerbovenbeen klemt, terwijl je linkeronderbeen naar achteren steekt, maar van je paard af in een X-been-houding. Je rechterbovenbeen hangt meer naar beneden, maar je steekt je onderbeen naar voren weg terwijl je je kuit naar je paard toe draait. Dit verraad inderdaad ook een klemmend bovenbeen, maar de buitenste spieren hebben minder spanning dan links.
Ik denk dat als je je X-been-houding omvormt in een O-been-houding, terwijl je voor je gevoel je beenligging omdraait: linkeronderbeen meer naar voren en naar je paard, rechteronderbeen meer naar achteren en teen naar je paard. Dat je dan al fijner kunt zitten Lachen

Je heupprobleem ken ik helaas Bloos Verdrietig Het kan maar al te goed dat daar je verschillende beenligging vandaan komt Ja

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 02:55

LoveLeandro schreef:
haha, en leandro vind ik echt breed (al is het een pony).
ik ging er laatst zonder zadel opzitten, en liet mijn benen hangen, ik kon met mijn onderbenen echt niet bij zijn buik komen!
ik heb nog nooit op zo'n dikkerd zonder zadel gereden Clown
zit echt voor geen meter, ga ik niet vaak meer doen.

Bij een dun paard heb je dat probleem ook hoor Clown Als ik op Garinka mijn been los laat hangen zit er ook enorm veel ruimte tussen mijn kuit en haar buik.

jacqp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 03:20

wil graag topic weer blijven volgen en berichten waren weg, sorry

_Pansy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 09:52

Qimm schreef:
Bij een dun paard heb je dat probleem ook hoor Clown Als ik op Garinka mijn been los laat hangen zit er ook enorm veel ruimte tussen mijn kuit en haar buik.

Clown ik heb het nog nooit eerder zo erg gehad, op mijn vorige pony ging ik ook wel springen zonder zadel, nou, ik moet er met leandro niet aan denken Nagelbijten / Gniffelen

Jitske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 10:39

Aimee, ik ben het absoluut niet met je eens dat je je knieeen naar buiten moet draaien! Dit is in dit topic al eerder aan de orde geweest, maar volgens mij zit je daar echt verkeerd mee.

Binnenkant bovenbeen aan je paard, knie wijst naar voren, onderbeen hangt met de binnenkant tegen je paard aan.

Zoals jij het zegt, knie naar buiten draaien, dan kom je met de achterkant van je onderbeen tegen je paard aan en dat is nu net niet de bedoeling.

De kunst is om de binnenzijde van je hele been langs je paard te leggen zonder spanning.