Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
SinneJ schreef:Wanneer ik mijn been aanleg om van halt naar stap te gaan wil ik daar dus een minimale reactie op, maar wel onmiddelijk exact die reactie die ik wens en dus zal ik mijn zachte hulp voor stap geven en bij te weinig reactie zal ik onmiddelijk even mijn hak erin zetten (en hand geven). Ik wil namelijk niet dat de hulp die stap oplevert moet veranderen in de hulp die ik eigenlijk gebruiken wil voor draf, want dan moet ik constant toegevingen doen die uiteindelijk enkel maar vervelend zijn voor het paard en leiden naar een afstomping van mijn hulpen. En dus moet mijn paard het verschil in gradaties van hulpen kennen.
In realiteit pas ik dus andere, minder conventionele hulpen toe, dit is een voorbeeld van het principe.
sanne83 schreef:SinneJ schreef:Wanneer ik mijn been aanleg om van halt naar stap te gaan wil ik daar dus een minimale reactie op, maar wel onmiddelijk exact die reactie die ik wens en dus zal ik mijn zachte hulp voor stap geven en bij te weinig reactie zal ik onmiddelijk even mijn hak erin zetten (en hand geven). Ik wil namelijk niet dat de hulp die stap oplevert moet veranderen in de hulp die ik eigenlijk gebruiken wil voor draf, want dan moet ik constant toegevingen doen die uiteindelijk enkel maar vervelend zijn voor het paard en leiden naar een afstomping van mijn hulpen. En dus moet mijn paard het verschil in gradaties van hulpen kennen.
In realiteit pas ik dus andere, minder conventionele hulpen toe, dit is een voorbeeld van het principe.
Zo doe ik het ook, maar het verschilt nogal wat mijn wens is bij bijv. een jong paard of een verder opgeleid paard. Met een jong paard ben ik met veel minder exacte uitvoering tevreden.
De vraag is meer: wat doe je als je paard niet op die hulp reageert? Ga je dan door tot 5kg, 10 kg of zelfs 20 kg of heb je ergens een grens liggen hoeveel druk je je paard aan wil doen? Hoe hoog ligt die grens dan?
Met een simpele vraag, zoals van halt naar stap zal je niet zo snel veel druk nodig hebben, maar als de vragen ingewikkelder worden: kan je van stap naar galop op de volte, terwijl je nageeflijk blijft en lengtebuiging behoudt etc etc. dan zie je nog wel eens heel veel druk gebruikt worden in plaats van gewoon weer even terug naar af als het niet lukt en je overgang stap-draf beter krijgen of gewoon even je beenhulp herbevestigen en dan je nageeflijkheid even loslaten.
knollentuin schreef:Ik heb de hele reut doorgelezen, hele dag op pad geweest en wat Picasso post is in mijn ogen hetzelfde als wat oji post en wat ik zeg. Het is niet het doel, maar als het in je rijden gebeurd dat je paard een stukje ronder loopt (en als dat met ruggebruik, zonder valse knik en impuls gebeurd dat er dan niet zoveel aan de hand is en het ook nog eens bijdraagt aan de gedragehheid, losheid, schoftlift etc etc.
Dat er een aantal daar faliekant tegen is en het als vloeken in de kerk beschouwen is duidelijk ondertussen. Ik snap ondertussen jullie gedachtengang en en kan alleen maar zeggen niet geschoten is altijd mis, ik heb gemerkt dat ik er fijn losse en sterke paarden van krijg die heel licht in de aanleuning en zacht in de mond zijn. En Met veel balans lopen.
Als ik dan van sommige mensen hier het beeldmateriaal bekijk denk ik eerlijk, er mag wel wat meer balans, losheid impuls en lichtheid bij...
Citaat:Ik vind dit dus helemaal geen mooi beeld: er word hier contant met de hand terug ingewerkt (niet gesproken over het drijvende beenwerk) Is toch niet gek dat het paard achter de loodlijn kruipt; hij loop constant tegen een terug inwerkende hand aan?
sanne83 schreef:Dit soort opmerkingen zijn nou precies de reden waarom ik jou zo graag soms een spiegel wil voorhouden
Ayasha schreef:Hoe gaan we van 'ik vind achter de loodlijn geen drama' naar LDR
Daar zit nog wat grijs gebied Tussen hoor.
sanne83 schreef:Ayasha schreef:Hoe gaan we van 'ik vind achter de loodlijn geen drama' naar LDR
Daar zit nog wat grijs gebied Tussen hoor.
Wat is precies het grijze gebied?
Ik zie twee opties: je doel is de neus naar voren rijden. Daarin maak je soms fouten of komt de neus soms per ongeluk iets te diep.
LDR is bewust je paard (als doel) dieper instellen om een bepaald effect te verkrijgen. Dat kan natuurlijk diep, dieper, diepst zijn. Daar zitten veel gradaties in. Er zitten ook gradaties in hoeveel druk (of zelfs geweld, zie rollkur) je hierbij nodig hebt, maar dat is niet perse gerelateerd aan hoe diep het paard loopt.
sanne83 schreef:LDR is bewust je paard (als doel) dieper instellen om een bepaald effect te verkrijgen. Dat kan natuurlijk diep, dieper, diepst zijn. Daar zitten veel gradaties in. Er zitten ook gradaties in hoeveel druk (of zelfs geweld, zie rollkur) je hierbij nodig hebt, maar dat is niet perse gerelateerd aan hoe diep het paard loopt.