Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 21:16

Ik wilde zeggen dat het niet het doel op zich lijkt van Klimke om het paard met de neus achter de loodlijn te rijden. Ik zie vragen en loslaten en ja ze zal daarbij het effect van die hulp (het even achter de loodlijn komen) prima kunnen inschatten. Vind dit iets heel anders dan doelbewust het paard steeds achter de loodlijn vragen (LDR). Dit bedoel ik dus: ben niet zo goed met woorden en het verwoorden van... Ben van mening dat het ook helemaal niet erg is dat het paard er af en toe even achter komt, maar dat het voor mij persoonlijk ook niet het doel is om een paard achter de loodlijn te trainen. Ik focus me op het voorwaarts gaan, los door het lijf bewegen en wissel weldegelijk in hoofdhouding zo nu en dan. En dan zal mijn paard er af en toe best achter komen, ik maak me daar niet druk om, hij is er ook zo weer voor of op.

sanne83

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 21:17

Helemaal eens Picasso!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 21:25

Hoe gaan we van 'ik vind achter de loodlijn geen drama' naar LDR :?
Daar zit nog wat grijs gebied Tussen hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 21:31

Jemig Ayasha, sorry hoor... Ik bedoelde nog ronder instellen als trainingsdoel ipv dat het paard er af en toe even achter komt.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 21:33

SinneJ schreef:
Wanneer ik mijn been aanleg om van halt naar stap te gaan wil ik daar dus een minimale reactie op, maar wel onmiddelijk exact die reactie die ik wens en dus zal ik mijn zachte hulp voor stap geven en bij te weinig reactie zal ik onmiddelijk even mijn hak erin zetten (en hand geven). Ik wil namelijk niet dat de hulp die stap oplevert moet veranderen in de hulp die ik eigenlijk gebruiken wil voor draf, want dan moet ik constant toegevingen doen die uiteindelijk enkel maar vervelend zijn voor het paard en leiden naar een afstomping van mijn hulpen. En dus moet mijn paard het verschil in gradaties van hulpen kennen.

In realiteit pas ik dus andere, minder conventionele hulpen toe, dit is een voorbeeld van het principe.

Zo doe ik het ook, maar het verschilt nogal wat mijn wens is bij bijv. een jong paard of een verder opgeleid paard. Met een jong paard ben ik met veel minder exacte uitvoering tevreden.

De vraag is meer: wat doe je als je paard niet op die hulp reageert? Ga je dan door tot 5kg, 10 kg of zelfs 20 kg of heb je ergens een grens liggen hoeveel druk je je paard aan wil doen? Hoe hoog ligt die grens dan?

Met een simpele vraag, zoals van halt naar stap zal je niet zo snel veel druk nodig hebben, maar als de vragen ingewikkelder worden: kan je van stap naar galop op de volte, terwijl je nageeflijk blijft en lengtebuiging behoudt etc etc. dan zie je nog wel eens heel veel druk gebruikt worden in plaats van gewoon weer even terug naar af als het niet lukt en je overgang stap-draf beter krijgen of gewoon even je beenhulp herbevestigen en dan je nageeflijkheid even loslaten.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 21:37

Ik heb de hele reut doorgelezen, hele dag op pad geweest en wat Picasso post is in mijn ogen hetzelfde als wat oji post en wat ik zeg. Het is niet het doel, maar als het in je rijden gebeurd dat je paard een stukje ronder loopt (en als dat met ruggebruik, zonder valse knik en impuls gebeurd dat er dan niet zoveel aan de hand is en het ook nog eens bijdraagt aan de gedragehheid, losheid, schoftlift etc etc.
Dat er een aantal daar faliekant tegen is en het als vloeken in de kerk beschouwen is duidelijk ondertussen. Ik snap ondertussen jullie gedachtengang en en kan alleen maar zeggen niet geschoten is altijd mis, ik heb gemerkt dat ik er fijn losse en sterke paarden van krijg die heel licht in de aanleuning en zacht in de mond zijn. En Met veel balans lopen.
Als ik dan van sommige mensen hier het beeldmateriaal bekijk denk ik eerlijk, er mag wel wat meer balans, losheid impuls en lichtheid bij...

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 21:38

sanne83 schreef:
SinneJ schreef:
Wanneer ik mijn been aanleg om van halt naar stap te gaan wil ik daar dus een minimale reactie op, maar wel onmiddelijk exact die reactie die ik wens en dus zal ik mijn zachte hulp voor stap geven en bij te weinig reactie zal ik onmiddelijk even mijn hak erin zetten (en hand geven). Ik wil namelijk niet dat de hulp die stap oplevert moet veranderen in de hulp die ik eigenlijk gebruiken wil voor draf, want dan moet ik constant toegevingen doen die uiteindelijk enkel maar vervelend zijn voor het paard en leiden naar een afstomping van mijn hulpen. En dus moet mijn paard het verschil in gradaties van hulpen kennen.

In realiteit pas ik dus andere, minder conventionele hulpen toe, dit is een voorbeeld van het principe.

Zo doe ik het ook, maar het verschilt nogal wat mijn wens is bij bijv. een jong paard of een verder opgeleid paard. Met een jong paard ben ik met veel minder exacte uitvoering tevreden.

De vraag is meer: wat doe je als je paard niet op die hulp reageert? Ga je dan door tot 5kg, 10 kg of zelfs 20 kg of heb je ergens een grens liggen hoeveel druk je je paard aan wil doen? Hoe hoog ligt die grens dan?

Met een simpele vraag, zoals van halt naar stap zal je niet zo snel veel druk nodig hebben, maar als de vragen ingewikkelder worden: kan je van stap naar galop op de volte, terwijl je nageeflijk blijft en lengtebuiging behoudt etc etc. dan zie je nog wel eens heel veel druk gebruikt worden in plaats van gewoon weer even terug naar af als het niet lukt en je overgang stap-draf beter krijgen of gewoon even je beenhulp herbevestigen en dan je nageeflijkheid even loslaten.

Dat is mijns inzien gewoon kennis over de trainingsopbouw... als je paard dat nog niet kan, dan vraag je dat ook niet. Punt.

edit: en dus zitten we daar op dezelfde lijn ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 21:40

knollentuin schreef:
Ik heb de hele reut doorgelezen, hele dag op pad geweest en wat Picasso post is in mijn ogen hetzelfde als wat oji post en wat ik zeg. Het is niet het doel, maar als het in je rijden gebeurd dat je paard een stukje ronder loopt (en als dat met ruggebruik, zonder valse knik en impuls gebeurd dat er dan niet zoveel aan de hand is en het ook nog eens bijdraagt aan de gedragehheid, losheid, schoftlift etc etc.
Dat er een aantal daar faliekant tegen is en het als vloeken in de kerk beschouwen is duidelijk ondertussen. Ik snap ondertussen jullie gedachtengang en en kan alleen maar zeggen niet geschoten is altijd mis, ik heb gemerkt dat ik er fijn losse en sterke paarden van krijg die heel licht in de aanleuning en zacht in de mond zijn. En Met veel balans lopen.
Als ik dan van sommige mensen hier het beeldmateriaal bekijk denk ik eerlijk, er mag wel wat meer balans, losheid impuls en lichtheid bij...

Dank Knollentuin, dat was wat ik bedoelde inderdaad.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 21:41

Picasso schreef:
Jemig Ayasha, sorry hoor... Ik bedoelde nog ronder instellen als trainingsdoel ipv dat het paard er af en toe even achter komt.

Neem het niet zo heftig op. Is beter voor je hart.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 21:43

Ayasha schreef:
Picasso schreef:

Neem het niet zo heftig op. Is beter voor je hart.

Dus...

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 21:45

sanne83 schreef:
Babootje schreef:

Die stond er al een paar posts eerder Sanne

Volgens mij was dit bedoeld als een voorbeeld van voor de loodlijn :D Zo zie ik dit filmpje zelf ook. Paard duikt er zelf af en toe een heel klein beetje achter, geen probleem :)

Yep, zo was 'ie inderdaad bedoeld :)

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 21:50

SinneJ schreef:
Dat is mijns inzien gewoon kennis over de trainingsopbouw... als je paard dat nog niet kan, dan vraag je dat ook niet. Punt.

edit: en dus zitten we daar op dezelfde lijn ;)

Top :D

marjans

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 21:52

Citaat:
Ik vind dit dus helemaal geen mooi beeld: er word hier contant met de hand terug ingewerkt (niet gesproken over het drijvende beenwerk) Is toch niet gek dat het paard achter de loodlijn kruipt; hij loop constant tegen een terug inwerkende hand aan?

Eerlijk? Je hebt echt geen idee he?[/quote]

sanne83 schreef:
Dit soort opmerkingen zijn nou precies de reden waarom ik jou zo graag soms een spiegel wil voorhouden ;)

Nou ik vind het heel wat dat je dat van Ingrid Klimke zegt terwijl je zelf nog heel veel moet leren. Jij niet?[/quote]

Ik vind je houding onprettig Babootje en eerlijk gezegd laatdunkend. Ben ik niet zo van gediend
Ik blijf bij mijn standpunt, ook al gaat het hier over Ingrid Klimke, ik heb gewoon een andere visie/mening, ook al betreft het een ruiter van top niveau. Dat ik een andere mening ben toegedaan betekent overigens niet dat ik pretendeer op top niveau te functioneren.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 22:11

Ayasha schreef:

Ik vind dit een goede vraag en zeer de moeite waard om te beantwoorden. Want wat is ldr en waar ligt dan weer de grens tissen ldr en rollkur?

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 22:27

Laag diep en rond is ldr, en dat is oa op de foto die ik postte te zien,en met de bijbehorende uitleg een ronde hals rug en schoft omhoog rolkur is naar mijn idee veel meer het doorbuigen, kin op de borst verhaal, Met rolkur buig je alleen de hals extreem, bovenlijn van het lichaam doet hier naar mijn idee niet mee.
Met rolkur heb ik altijd heel erg het gevoel van afstraffen en volledige onderwerping, paardonwaardig!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 22:55

Rollkur is m.i afgedwongen. Ldr hoeft dat niet te zijn. Maar er is zeker een grijs gebied.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 23:33

Klimke is niet heilig nee, maar toch denk ik wel een van de meest getalenteerde, correct opgeleidde en fijne amazones op deze aardkloot.
Ook dit filmpje is een trainingfilmpje, dus ook dit is work in progress. Niet alles is en hoeft perfect. Dan kun je fouten gaan zitten kijken, maar dit paard sjouwt als 1 brok lust for life door de bak, een en al lossigheid, impuls en spieren in all the right places. Als dit nog geen voorbeeld is van een Happy Athlete, dan weet ik het niet meer. Als je hierin niet herkent dat je in je trainingwijze en opbouw iets verschrikkelijk goed doet om hier te kunnen komen, dan weet ik het niet meer. Voor iedere aanhanger van welke stijl dan ook, moet het toch een genot zijn om naar een dier te kijken dat zo rondgaat.
Als ik heel eerlijk ben, iemand die niet weet te waarderen hoe lekker dit paard in zijn velletje zit, daarmee kan ik gewoon niet eye to eye zien op paarden gebied. Daarmee kan ik discusieren tot ik een ons weeg, maar dan hebben we duidelijk niet 1 gemeenschappelijk doel.
Laatst bijgewerkt door oji op 19-01-17 23:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 23:34

Eens hoor Oji.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 23:57

Ayasha schreef:

Wat is precies het grijze gebied?
Ik zie twee opties: je doel is de neus naar voren rijden. Daarin maak je soms fouten of komt de neus soms per ongeluk iets te diep.

LDR is bewust je paard (als doel) dieper instellen om een bepaald effect te verkrijgen. Dat kan natuurlijk diep, dieper, diepst zijn. Daar zitten veel gradaties in. Er zitten ook gradaties in hoeveel druk (of zelfs geweld, zie rollkur) je hierbij nodig hebt, maar dat is niet perse gerelateerd aan hoe diep het paard loopt.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 00:02

sanne83 schreef:
Ayasha schreef:

Wat is precies het grijze gebied?
Ik zie twee opties: je doel is de neus naar voren rijden. Daarin maak je soms fouten of komt de neus soms per ongeluk iets te diep.

LDR is bewust je paard (als doel) dieper instellen om een bepaald effect te verkrijgen. Dat kan natuurlijk diep, dieper, diepst zijn. Daar zitten veel gradaties in. Er zitten ook gradaties in hoeveel druk (of zelfs geweld, zie rollkur) je hierbij nodig hebt, maar dat is niet perse gerelateerd aan hoe diep het paard loopt.

Wacht... dit moet ik echt een aantal keren lezen...

nope, nog steeds beledigd.

Je beschrijving van LDR en rollkür ga ik niet bespreken.. maar dat er maar 2 opties zijn :o?

Dus eigenlijk rijden wij allemaal LDR omdat we niet zitten te neuzen op de loodlijn. Fijn dat ik dat eindelijk weet. Ik vroeg me al af wat ik nu eigenlijk aan het doen was.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 00:04

sanne83 schreef:

Het ontgaat mij volledig wat je met deze zin wilt zeggen Sanne. Dat LDR gelijk is aan Rollkur? dat LDR geweld is?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 00:05

Ik vind het knap dat je LDR kunt beschrijven terwijl de FEI daar de handen al niet aan wil branden. :D :D

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 00:15

Wauw, wat voelt iedereen zich aangevallen. Als je niet begrijpt wat er staat, kan je het ook gewoon even vragen hè?

LDR betekent gewoon letterlijk laag-diep-rond, dus als je bewust je paard achter de loodlijn instelt is dat toch LDR. Ik begrijp niet helemaal wat daar het probleem van is?

LDR kan in verschillende houdingen gereden worden, diep of minder diep, rond of minder rond en met meer of minder druk. Die druk en die mate van diep of rond gaan, staan an sich los van elkaar. De hoeveelheid druk kan ook hoog zijn als je voor de loodlijn rijdt.

De FEI heeft ook beschreven dat rollkur wordt gedefinieerd als laag-diep-rond verkregen met geweld.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 00:21

Uhhmmm...aangevallen...ik weet van niets. Ik vraag het toch ook gewoon?

Volgens mij staat Rollkur niet voor laag-diep-rond, maar voor diep-rond, vaak juist hoog. Tevens heeft de FEI volgens mij gesteld (maar ken de reglementen niet uit mijn hoofd) dat de LDR houding niet door druk verkregen mag worden.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 00:22

Wat is een foto van LDR volgens jou Sanne?