Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 20:43

Starbreeze schreef:
Die beentip ga ik ook uitproberen Milkberry. Ben eigenlijk geen fan van zonder beugels rijden want meneer is soms nog steeds vlug :')

Je kunt het ook stilstaand doen als dat prettiger voelt. Voordat je je beugels in doet, laat je je benen afhangen. Een paar minuutjes. Niets aanspannen, lekker laten hangen. En daarna de beugels weer indoen. Even voelen. Staan voor jou gevoel je voeten op plankjes? En dan wegstappen.
Helpt mij echt enorm! Ik heb CPS en omdat ik bang ben om pijn te krijgen, span ik onbewust steeds mijn benen aan. Ik let er meer op, en als ik door krijg dat ik weer ga wiebelen, zet ik mijn paard weer stil en ontspan ik weer bewust.

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 20:45

Horseware schreef:
Niet wat meer werkhouding omdat je sowieso begint met alles in de stretch uitvoeren en je maar een half uurtje hebt om in te sturen. Ik heb gewoon een volledige training opgenomen, niet specifiek de moeilijke stukken. Ik wil weten of ik mijn training zo goed opbouw. Normaal rij ik 45 minuten dus 15 minuten meer om aan de werkhouding te werken.

Nog een reden waarom nog niet zoveel werkhouding: ik wil eerst weten of ik het goed doe door het op deze manier te vragen. Vindt hij de opbouw goed en vindt hij de werkhouding goed, dan ga ik nog meer oefenen op deze manier, maar ik wil hem niets verkeerd aanleren dus eerst maar kijken of Will nog op- of aanmerkingen heeft voordat ik de verkeerde dingen bevestig. Ik voel namelijk dat zodra ik werkhouding vraag hij liefst net wat achter het bit kruipt. Ik weet niet wat ik daar aan moet doen dus dat heb ik ook gevraagd aan Will.

Of ik mezelf en m'n paard genoeg uitdaag? Misschien niet, maar dat is ook mijn doel niet. Ik bouw liever langzaam op vanuit datgene wat bevestigd is. Misschien doe ik er daardoor langer over, so be it. Is voor mij geen probleem. Hier voel ik mij goed bij. Zonde vind ik het dus ook niet.

Voor mij hoeft het hoofd nog niet stiller. Ik vind het fijn dat hij wat meebeweegt met zijn hoofd. Hij krijgt alle vrijheid.

Met handen hoog heb je meer contact met de mondhoeken dan met de lagen en dat is wat ik wil. Dat is dus ook bewust. Wel kan ik inmiddels proberen mijn handen wat meer bij elkaar te doen.

Als je er zelf niet aan toe bent, moet je het niet doen. Je hebt alle tijd. Haastige spoed is zelden goed. Ik denk dat je er goed aan doet om eerst aan WF te vragen of je op de goede weg zit. Anders moet je jezelf straks weer dingen afleren.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 20:59

Milkberry schreef:
Starbreeze schreef:
Die beentip ga ik ook uitproberen Milkberry. Ben eigenlijk geen fan van zonder beugels rijden want meneer is soms nog steeds vlug :')

Je kunt het ook stilstaand doen als dat prettiger voelt. Voordat je je beugels in doet, laat je je benen afhangen. Een paar minuutjes. Niets aanspannen, lekker laten hangen. En daarna de beugels weer indoen. Even voelen. Staan voor jou gevoel je voeten op plankjes? En dan wegstappen.
Helpt mij echt enorm! Ik heb CPS en omdat ik bang ben om pijn te krijgen, span ik onbewust steeds mijn benen aan. Ik let er meer op, en als ik door krijg dat ik weer ga wiebelen, zet ik mijn paard weer stil en ontspan ik weer bewust.

Ehm stilstaan als ik er net op zit is er *kuch* niet bij :)) maar ik ga het gewoon in stap doen als hij al wat losgereden is, of dan even stilstaan :)

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-15 21:00

Horseware schreef:
https://www.youtube.com/watch?v=-tKldEn-cYI

Benieuwd wat jullie er van vinden :)

Voorwaarts rijden!

Je sporen afdoen, dan heeft het geen zin meer om met je hakken te frummelen en je paard voortdurend te proberen in de buik te prikken.
Er blijft dan niets anders meer over dan drijven zoals het hoort, vanuit je knieën, met je volle kuiten, op de flanken van je paard.
Dat zal een verademing worden voor jou en je paard zijn.
Laatst bijgewerkt door Simpelman op 04-09-15 21:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 21:02

Ik probeer hem echt niet voortdurend met mijn sporen in zijn buik te prikken hoor :')

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-15 21:03

Horseware schreef:
Ik probeer hem echt niet voortdurend met mijn sporen in zijn buik te prikken hoor :')

Je doet niet anders..... :(

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 21:03

En bedankt voor het commentaar Simpelman...

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 21:06

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 21:07

Haha ja mijn verloofde filmt inderdaad met een camera op een statief :j

Anne_mieke88

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 21:08

Ja echt netjes gefilmt haha ik dacht al heb je zo'n cameravolg systeem :')

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 21:09

Ja die heb ik, dat systeem heet Willem-Jan :')

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 21:30

Wat betreft klapperbenen, ik heb er zelf ook erg last van. Ik had gisteren rijles op een prachtige PRE hengst ( *\%/* ) en mijn instructrice is zowel klassiek geschoold als centered riding instructrice. Ik kreeg een geweldige tip. Klapperbenen komen hoofdzakelijk doordat er geen vering in de enkels zit, dus de beweging stopt bij de knieën. Het is nogal lastig om te omschrijven wat je moet doen, ik zal het proberen, maar je moet met het lichtrijden niet zozeer recht boven je been naar boven gaan als wel je been naar achteren denken het moment dat je uit je zadel gaat, een ietwat schuine lijn. Ik zei voor de grap zoiets als de richting als Superman die door de lucht vliegt, die lijn moet je meer maken dan een verticale lijn. Dan ga je ook meer mee in de voorwaartse energie van het paard. Poe ik hoop dat ik het genoeg beeldend heb omschreven, nogal lastig in woorden..... In ieder geval hielp het bij mij heel goed, mijn been lag veel stiller, en het lichtrijden was meteen veel effectiever.

Zoiets
Afbeelding

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 21:35

Bedankt voor de tip Fransje_70!
Hakken dus iets meer terug zeg maar toch?

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 21:45

Starbreeze schreef:
Bedankt voor de tip Fransje_70!
Hakken dus iets meer terug zeg maar toch?

Het hele onderbeen :j . Het is niet zozeer een hakkenprobleem, het is én de positie van het onderbeen én de energierichting van je beweging. Vanaf je enkel via je been schuin naar boven en zo neem je ook je bekken mee (maar geen holle rug trekken, navel intrekken, je core stabiliteit, holle rug is mijn andere issue :D ).

Mocht je echt n keer een goede houding workout willen doen te paard, ga dan rijden met fitnesselastieken. Je stalgenootjes zullen gegarandeerd raar opkijken maar nodig ze dan eens uit het zelf te proberen. Zit je scheef of heb je een raar uitstekend been: ploink voor straf schiet het elastiek rond je oren. Gegarandeerd spierpijn, dus niet te lang doen. Uitermate geschikt voor een goede core stability workout!
Artikel:

http://www.paardvisie.nl/2015/07/monya-spijkhoven-paardrijden-met-fitnesselastieken/

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 22:11

+:)+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 23:38

Ik heb Bos gisteren gelongeerd, en dat ging toch beter dan ik dacht. Eerste paar min in draf ging ie er tegenin maar toen ik m wat actiever maakte zakte hij vanzelf. Ik heb gekozen voor deze optoming omdat ik niet wil dat hij erin kan gaan hangen, hij moet zichzelf gaan dragen, maar ik ben er nog niet helemaal tevreden mee. In stap vind ik m erg fijn, dat stapt hij ook goed actief en gebruikt hij het achterbeen goed, in draf merk ik dat ie er dus vanaf wil komen. Hij sleept ook het rechterachterbeen nog wat en is er ook wat traag mee.
Ik wil m zo nog een paar keer gaan longeren en met rijden enkel stappen, aangezien draf nu alleen maar een gevecht is.

Tijdens het filmen was ie overigens een stuk minder overtuigd van mijn stem :')

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 23:52

Wat is er dan met zijn ra been? Vind m in stap daarmee niet fijn lopen. Heup? Knie? Daar ergens niet lekker. Al wel eens naar gekeken?
Hij krijgt zo met elke stap een rukje in zijn mond, ik zou m zelf zo niet bijzetten.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 07:18

Ik zou ook niet met touwtjes longeren om dezelfde reden die Fransje aangeeft. Wanneer je daar een bepaalde reden voor hebt, dan zou ik er een stuk stiek tussen zetten.

Volgens mij heeft je paard een lange trage stap, ik denk dat Franje dat ziet.

Bos wil best zakken Joolien :) probeer hem te belonen op het moment dat hij dat doet (de oekiepoekiestem opzetten: braaaaaaffffff).

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 07:32

Hij lijkt zijn spronggewricht niet te gebruiken.
Je hebt m nu aan het halster toch? Super.
Ook ik zou er een elastiek tussen zetten. Dan veert hij nog iets mee.
Doe ik ook áls ik op deze manier longeer.

Wyb_ster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 09:26

Starbreeze schreef:
Bos wil best zakken Joolien :) probeer hem te belonen op het moment dat hij dat doet (de oekiepoekiestem opzetten: braaaaaaffffff).

Dat ja _/-\o_
En goed zooooo met zo'n kinderstemmetje :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 10:55

Doe ik normaal ook wel belonen hoor, maar vnd t zo raar als ik aan het filmen was :P
Ik vind m idd wat stijf in het spronggewricht, niet kreupel ofzo. Hij heeft een buigproef gehad en daar was hij goed op. Met springen gebruikt hij het spronggewricht wel goed en buigt ie m wel goed in.

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 11:33

Voor wie het interesseert: hier een link met een beschrijving van alle soorten teugels en hulpteugels etc en mede een analyse wat het wel of niet bewerkstelligt in het paardenlijf/hoofd. Chambon wordt ook beschreven. http://www.sustainabledressage.net/tack/gadgets.php

Ok fijn Joolien dat ie in orde is. Het ziet er uit alsof hij zijn been iets langer aan de grond wil houden, zoiets.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 11:39

Horseware schreef:
https://www.youtube.com/watch?v=-tKldEn-cYI

Benieuwd wat jullie er van vinden :)

Ik ben benieuwd wat precies je doel is met deze sessie? Ziet er verder heerlijk ontspannen uit hoor, niet negatief bedoeld :) Ik heb nu het idee dat je allerlei hulpen aan het geven bent, maar ik zie niet precies aan de reactie van je paard wat je ermee wilt vragen. Vandaar mijn vraag, misschien weet ik gewoon niet wat je precies vraagt :D

Ik zie bijv. je paard nu vaker achter de loodlijn komen dan eerst. Je vraagt iets, maar je paard duikt er gelijk achter, maar ik weet niet of je nu lager of hoger vraagt? Ik vraag namelijk omhoog met handen hoog, maar volgens mij vraag je naar beneden? :D

Wat is je doel om zo laag te blijven rijden nu? Ik ben zelf niet zo van het constante neus over de grond, dus mijn gevoel zegt heel erg: hals strekken is duidelijk bevestigd, ik zou me nu op de andere kwaliteiten gaan focussen (bijv voorwaartse hulp beter bevestigen).

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 13:19

Horseware, mooi filmpje. Maar ik vind hem niet zo verschillen met je andere twee filmpjes. De stretch is nu meer dan bevestigd, dus ik zou meer de werkhouding gaan ontwikkelen.Maar ik kan me voorstellen dat je eerst bevestiging wil hebben of je het goed doet. Ik zou zelf de teugels iets korter maken want ik zie ze in de werkhouding wat klapperen. In het begin wilde die van mij in de werkhouding ook wat achter de ll komen. Maar voorwaards rijden en het contact houden deed het voor mij. En sporen draag ik ook niet meer ;)

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 17:22

Ik heb even op t kanaal van Art2ride gekeken en een aantal filmpjes bekeken. Wat mij betreft prima werk, maar waar ik wel een kanttekening bij wil maken is de enorme stretch waarin Will het paard laat lopen (heb niet alles gezien, maar bijv t vosmerrietje wat in slechte staat bij hem kwam en hij aan t revalideren is). Voor een KWPN achtig paard is dat best ok, vooral als het voorheen gewoon bagger is getraind, en als start van een nieuwe manier van trainen.
Maar ik zou mijn Lusitano nooit zo diep vragen, dat is qua bouw gewoon een andere kwestie. Mijn Tinker loopt het liefst alleen maar zo diep als Will t graag ziet, maar voor haar is het gewoon een manier om uit elkaar te lopen en zo min mogelijk spieren te hoeven aanspannen. Haar trainen is juist haar hoger vragen zodat ze meer moet gaan dragen. Waarmee ik maar wil zeggen, dat niet 1 manier van trainen zaligmakend is, en er ook naar de bouw van het paard moet worden gekeken.
Ik wil graag zien bij die Will wat de vervolgstappen zijn is daar ook materiaal van?

Ik kwam vandaag een foto tegen van Manolo Mendez over longeren en op die foto loopt t paard exact zo als ik zelf graag zie. En het commentaar erbij klopt ook wat mij betreft.

Afbeelding