[FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sunshinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 15:51

Hmm ik vind loslopende paarden heel moeilijk te beoordelen en ben dan ook benieuwd naar de verschillen tussen deze 2 loslopende paardjes

KarmaWitch

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 19:29

Ik kom mij (weer) melden.
Zodra ik de foto's binnen heb zal ik gaan beoordelen :D

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 20:13

juliedo24 schreef:
(gave foto hierboven). ik zie ook een stuwende pony, gespannen en met een beetje onderhalsspier erop. verder vind ik het erg moeilijk om er wat over te zeggen, en ik wil geen verkeerde info geven.
hoe zit het dan met deze foto? :o
http://imageshack.us/f/707/hejm.jpg/

ik zie een pony die volgens mij best een goed achterbeen heeft (op dit moment). ze lijkt tenminste best bergopwaarts. verder wel een onderhalsspier. ze heeft weinig bespiering, maar dat kuiltje in haar flank, zijn dat wel spieren?
over de staart, dat vind ik altijd moeilijk, van hierboven zie je duidelijk een gespannen/gedragen staart, maar bij deze foto weet ik het niet... hij wordt niet helemaal omhoog gedragen, hangt hij dan lekker af? volgens mij niet... ik weet het niet.

ik wil/moet nog veel leren, jullie kunnen me corrigeren op wat ik fout zeg/waar ik overheen heb gekeken (graag zelfs). ik lees alles mee maar heb zo nu en dan een vraag :).

Deze pony is nog net niet helemaal door heen, loopt best lekker hoor! Maar nog wel ietwat spanning..

Je zegt het zelf dat je de staart hier moeilijk vind, echt helemaal afhangend is ie ook niet maar ook niet zo enorm gespannen en gedragen dat ze hem echt op de rug neer leggen. Dit zie je ook weer terug in het lichaam van de pony, loopt best al netjes richting de ontspanning maar toch ook nog wel wat spanning (vooral alert).

Het zou bij deze pony allemaal nog nét even iets meer mogen, iets meer ontspanning en iets meer activiteit. Maar goed dat is natuurlijk lastig bij los lopende paarden. :P

Maar toch ben ik er van overtuigd dat de manier van rijden ook invloed heeft...
Onze training, lag vooral in het eerste jaar, heel erg op ontspannen en het iig willen zakken aan de voorkant. Dat was erg moeilijk.

Nog niet ohz: https://scontent-b-ams.xx.fbcdn.net/hph ... 1205_n.jpg

Net ohz: https://scontent-b-ams.xx.fbcdn.net/hph ... 9353_n.jpg

Klein jaartje ohz: https://scontent-b-ams.xx.fbcdn.net/hph ... 0897_n.jpg
(hij is vlak hier voor overigens ziekjes geweest en kreeg te weinig (ruw)voer, was net na de winter)

Zal hem binnenkort weer is even los gooien en wat opjagen. Die laatste foto is alweer bijna een jaar geleden..

Sunshinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 21:29

wauw wat een prachtige verschillen laat je daar zien!!

zo beweegt mijn merrie los:
Afbeelding

als ik die van _Marinke_ niet meereken

maar die van juliedo24 en die er voor,
lijkt het net alsof de 1e gespannen is de 2e ontspannender en die van mij nog wat ontspannerder.
voor het oog in ieder geval.
3 paarden die heel verschillend lopen, maar toch kan ik niet zeggen wat welke pony nou goed doet, en welk paard de juiste spieren ontspant/aanspant.

Iemand die de verschillen tussen deze 3 met mij kan bespreken?

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 22:03

Ik heb ook nog wel een leuke ter vergelijking... Moet hier wel even bij zeggen: na bijna een jaar vrij was ik hier pas sinds een week of twee weer bezig met opbouwen, oftewel een heel zwakke bespiering. Hij loopt overigens niet altijd zo los, maar wel redelijk snel en vrij vaak dat hij met zijn neusje zo over de grond wandelt. Ook wel eens stukken hoger... Dit was aan de longe trouwens, longe is weggewerkt. Ben benieuwd wat jullie hier dan over zeggen in vergelijking met de andere, gezien dit weer totaal anders is. Zal van de week nog eens een foto maken ter vergelijking, hij is namelijk net naar de osteopaat geweest, en ben benieuwd of hij nu los anders loopt dan voorheen. Deze foto is van november. Hij was niet drukker op het strand dan normaal aan de bak, te veel op mij gefocust als ik hem aan de longe heb om het rumoer op het strand door te hebben... :D

Afbeelding

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 10:19

Michelle , kijk anders eens naar een dubbel gebroken bitje met rubber of met appel smaak , niet te dik mondje is klein zo te zien. Ik zou toch weer naar het begin gaan en eerst gaan stappen. Minder stelling nemen en teugels langzaam langer laten en mocht ze de teugel volgen goed belonen. Ze moet ook leren dat ze die ruimte moet aannemen.

_Michelleee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 11:18

Dank je voor de tips... :) En ga er mee aan de slag na examens.
Waarom zou een dubbelgebroken eventueel beter kunnen zijn?

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-14 11:22

Enkel gebroken werkt harder in de mond. Dubbelgebroken is zachter.

Laatst bijgewerkt door LoveUggs op 07-01-14 11:24, in het totaal 1 keer bewerkt

juliedo24

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 11:24

met dubbelgebroken komt het bit toch ook niet tegen het gehemelte aan?

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-14 11:25

juliedo24 schreef:
met dubbelgebroken komt het bit toch ook niet tegen het gehemelte aan?

Heb even filmpje opgezocht die ik ooit bekeken heb. :)
En in mn vorige post gezet.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 11:36

Hmz, toch is het zo simpel niet. In theorie mag een dubbelgebroken bit wel zachter zijn, in de praktijk heb ik gemerkt dat de meeste jonge paarden dit toch echt te veel onrust vinden in de mond, wat weer leidt tot een onrustige aanleuning en mindere acceptatie van het bit. Ik begin eigenlijk altijd gewoon met een enkelgebroken, niet al te dik bustrensje. Meestal gaat dit goed, af en toe heb ik er eentje waar ik niet zo tevreden over ben en dan ga ik wat uitproberen. Op dit moment lopen alle vier paarden die ik rijd op een enkelgebroken bustrens (drie jonge dieren, één oudere maar met een lastig mondje. Die laatste doet het eigenlijk beter op een watertrens maar door een wat scheve mond krijgt hij daar altijd velletjes tussen de ringen dus dat werkt ook niet). Dan heb ik nog een gepensioneerde staan, die had ik op een enkelgebroken appelbitje want die was echt niet fijn anders. Daarmee heb ik ook bv dubbelgebroken geprobeerd maar dat was voor hem in ieder geval de oplossing niet.

Reden voor bovenstaande verhaal: Op bokt wordt enorm geroepen over dubbelgebroken bitjes, maar naar mijn mening is dit een bit dat vaak ook vooral fijn is voor de ruiter ipv het paard. Het wordt namelijk iets minder snel scherp als je onrustig bent in je hand. Er zijn uiteraard paarden die hier wel baat bij hebben hoor dus het proberen is het zeker waard. Maar als je rijdt met een dubbelgebroken bit en je paard is onrustig in de mond of aanleuning, kijk dan ook eens verder. Voor de minder ervaren ruiters, zet ook eens een zeer ervaren ruiter met een stille hand op je paard en kijk dan eens eerlijk of dat bit nou echt het probleem is, of dat de ruiterhand misschien zorgt voor de onrust.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 11:37

Met dubbelgebroken komt bit ook wel tegen gehemelte aan... maar prikt minder in het gehemelte. Er is gewoon niet zoveel ruimte in die mond. Ook met ongebroken en tongboog komt tegen gehemelte aan... alles wat je in de mond stopt moet paard ergens voelen en als je er hard aan trekt zal het altijd pijn doen. Maar als je hard trekt aan bitloos hoofdstel doet het ook pijn.

_Michelleee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 11:44

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-14 11:48

Ik las het gewoon en reageerde daarop. :+
Filmpje is wat dat betreft wel heel duidelijk en laat zien hoe t bit werkt. Daar heb ik zelf gewoon veel van geleerd.
Gaspard en Amira lopen allebei op een enkelgebroken bitje. Gas had toen ik hem net deed een dubbelgebroken bit, en na aanleiding van dit filmpje hebben we een enkelgebroken bit gekocht omdat hij soms echt veranderde in een racepaard. Hij loopt er nu nog heel lekker mee, maar het liefst rijd ik hem lekker bitloos. Tenslotte ben ik met hem niet meer bezig met dressuur of wat dan ook.

Volgens eigenaresse van Amira loopt ze overal wel lekker mee, maar daar heb ik uiteraard geen ervaring mee met haar. Wat me wel opvalt is dat enkelgebroken bitjes ZO veel voorkomen, dat ik me afvraag hoeveel mensen zich daar in 'verdiepen'. Welk bit wat doet, en wat voor effect ze hebben, en vraag ik me af hoeveel mensen niet maar gewoon een bit kopen omdat ze er een moeten hebben (Laat staan de juiste maat).

0000, misschien dat dit komt omdat vooral jonge paarden echt nog veel steun nodig hebben. Maar idd ook rust. Maar als je op een jong paard een groene ruiter zet, met enkelgebroken bit, met onrustige hand vraag ik me af of ze het daar dan nog zo goed mee doen. En daarbij heb ik het idee dat paarden naar maten ze langer ohz lopen, ze ook weer veranderen qua voorkeur aan bitjes. Verzorgpaard van mijn vriendin liep eerst totaal niet op een enkelgebroken bitje. Die heeft zo'n bit met rolletjes gekregen, en daar deed ze het goed op. Inmiddels is ze ouder, en loopt ze weer heel lekker op een enkelgebroken bit.

donnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 11:50

Je kunt ook een ongebroken trens gebruiken, dat is heel stabiel en heeft geen hefboomwerking. Als Dublin niet zo goed gereageerd had op een dubbelgebroken had ik een ongebroken geprobeerd.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-14 11:51

_Michelleee schreef:
Misschien toch eens kijken naar een bitloos hoofdstel dan? :)
Vinden jullie dat ze hier beter en ontspannender loopt dan?

http://www.youtube.com/watch?v=zYvs5fjU7fQ

Heb dit filmpje al eens gezien!
Vind haar hier meer ontspannen lopen, maar ook bitloos moet je contact houden met de 'mond'. Anders mis je die verbinding weer waardoor ze 'nooit' aan de teugel zal lopen.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 11:53

@michelle... vind vooral dat op het filmpje... jijzelf ook veel ontspannender bezig bent... het maakt echt niet uit wat je erin of eraan hangt... het gaat erom hoe jij ermee omgaat... ja sommige paarden vinden dubbelgebroken onrustig (die losse stukjes bewegen best veel vond mijn senior ook) ... en ja enkelgebroken kan naar prikken in het gehemelte als je er kracht op uitoefent... maar het is allemaal de hand van de ruiter... als jij hard gaat trekken aan een touwhalster krijgt een paard ook wonden aan zijn hoofd... het gaat niet om de spullen het gaat erom hoe vriendelijk je ermee rijdt.

_Michelleee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 11:54

LoveUggs schreef:
_Michelleee schreef:
Misschien toch eens kijken naar een bitloos hoofdstel dan? :)
Vinden jullie dat ze hier beter en ontspannender loopt dan?

http://www.youtube.com/watch?v=zYvs5fjU7fQ

Vind haar hier meer ontspannen lopen, maar ook bitloos moet je contact houden met de 'mond'. Anders mis je die verbinding weer waardoor ze 'nooit' aan de teugel zal lopen.

Ja, dat deed ik inderdaad fout. :) Teugels zouden in contact moeten blijven.
Maar hier had ik ook helemaal niet de intentie om haar aan teugel te rijden. Hier had ik de intentie om te kijken of ze onder mij vandaan zou gaan lopen nu ik zeg maar "niks" in mijn handen had. :D En dat deed ze gelukkig niet...

_Michelleee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 12:04

Evelijn schreef:
@michelle... vind vooral dat op het filmpje... jijzelf ook veel ontspannender bezig bent... het maakt echt niet uit wat je erin of eraan hangt... het gaat erom hoe jij ermee omgaat... ja sommige paarden vinden dubbelgebroken onrustig (die losse stukjes bewegen best veel vond mijn senior ook) ... en ja enkelgebroken kan naar prikken in het gehemelte als je er kracht op uitoefent... maar het is allemaal de hand van de ruiter... als jij hard gaat trekken aan een touwhalster krijgt een paard ook wonden aan zijn hoofd... het gaat niet om de spullen het gaat erom hoe vriendelijk je ermee rijdt.

Ja weet ik, maar zou ze er zelf gewoon niet rustig van worden dan zo'n bit in haar mond?
Heb eens een tijdje naar de glucksrad gekeken, maar is duur om te kopen terwijl je niet weet of het gaat werken. :)

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 12:22

_Michelleee schreef:
LoveUggs schreef:

Ja, dat deed ik inderdaad fout. :) Teugels zouden in contact moeten blijven.
Maar hier had ik ook helemaal niet de intentie om haar aan teugel te rijden. Hier had ik de intentie om te kijken of ze onder mij vandaan zou gaan lopen nu ik zeg maar "niks" in mijn handen had. :D En dat deed ze gelukkig niet...

Dit is je sleutel....

Lekker rijden, een fijn licht contact.. (geen boogjes), maar niet die focus op het aan de teugel rijden.

donnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 12:32

Ik heb mijn moeder gisteren gevraagd foto's te maken van het rijden, helaas moest zij weg en heeft ze alleen foto's in het begin kunnen maken waarbij ik nog een beetje bezig ben met een goed tempo en ontspanning. Er zit wel een foto bij waar hij netjes ontspannen loopt en ook een goed tempo heeft. In het begin wil hij namelijk altijd onder mij uit rennen en loopt hij met weggedrukte rug te dribbelen. Gelukkig kan hij steeds sneller ontspannen, deze foto is een van de laatste foto's die ze genomen heeft waar hij dus begint met ontspannen. Hij is helaas niet zo scherp dus ik hoop dat jullie er wel wat mee kunnen. Ik ben erg benieuwd wat jullie er van vinden.

Afbeelding

Sunshinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 13:33

Ik vind de foto te onduidelijk om over te beoordelen. En helemaal ik als onervaring beoordelaar. Of hoe je dat zegt haha.

Wat betreft het bit,
Ik ben het helemaal eens met : maakt niet uit hoe scherp of zacht een bit is, het ligt aan de ruiter zijn hand ,hoe scherp of zacht hij voor het paard is.
Mijn paard had juist een redelijk dikke 18-20mm bustrens enkelgebroken.klein mondje heeft ze iig niet. Daar liep ze totaal niet fijn op en heel onrustig in de aanleuning.
Na ervaring te hebben gehad met kk dubbelgebroken bitten, maar mij dat te duur is, overgestapt naar een hh dubbelgebroken watertrens van argentaan.
Hier loopt ze veel fijner op en is de aanleuning al veel beter.
Maar toch wil ik nog overstappen naar het bit dat ik nu heb, maar dan in bustrens vorm. Ben meer te spreken over bustrens dan watertrensjes.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 13:37

Ik zeg altijd bij twijfel over ene bit, vraag het je paardentandarts. Die weet waar die naar moet kijken.

Rosa is wat bitten betreft erg lastig. Enkel gebroken kan niet ivm d'r lage gehemelte. Dubbel gebroken vind ze te veel gerommel in d'r mond. Dus dan klemt ze d'r kaken af en blaast d'r wangen op.
Ongebroken geeft weer het probleem dat ze daarmee bijna niet kan slikken en dus echt mega kwijlt. Dus rij ik haar op een kimblewick met tongboog. Dat vind ze fijn. Probleem daarvan is dat je er niet mee mag starten. Resultaat op wedstrijd valt dus op dit moment nogal tegen.

Sunshinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 13:38

Ah jakk. Dat lijkt me heel vervelend!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 13:46

interessant filmpje!
(al heeft die man wel een verschrikkelijke stem :+ )
wist niet dat het zo werkte, rij zelf met dubbelgebroken omdat ik wist dat dit "beter" was, maar wist niet waarom, nu wel ;)