Waar is het gebleven?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Waar is het gebleven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 00:02

Goede post Hermelien.
Spaanse paarden gebruiken hun rug nauwelijks. Daardoor zitten ze makkelijk.
Ligt dit aan het ras of aan de manier van opleiden? Ik denk zelf aan het ras.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-13 00:52

Lijkt me lastig
zonder ruggebruik kan je namelijk niet bewegen
De rug hoort los te zijn en te veren
niet vastgezet en strak (zoals ik veel tegenkom in de nederlandse paarden, alhoewel ik dit veelal ook wijd aan een "verkeerd" rijden. )
De PRE is vroeguh gefokt voor oa oorlogen en koningshuizen. Op comfort, snelheid, wendbaarheid en lenigheid en kracht en balans. Eigenlijk alles wat je nodig hebt als huidig dressuurpaard.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 09:57

En Hermelientje moet niet steeds dingen uit het verband halen, en mensen dingen in de mond leggen, en doen of ze de moeder van dit forum is amen. *\o/*

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 10:20

Hermelien heeft anders duidelijke, goed onderbouwde berichten. Zij is duidelijk een "fan" van de britse dressuurruiters, zonder daarbij andere internationale dressuurruiters af te katten. Ik weet dat zij een Spaans paard heeft, maar toch kat zij niet de KWPN-ers af. Ik, en vele andere meelezers lezen graag de fijne berichten van Hermelien. In tegenstelling tot de brrichten van sommige andere posters. Ik wilde dat meer bokkers zo "open-minded" waren als Hermelien. Dat zou de sfeer en de discussies ten goede komen!!

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 10:30

Humor mag waarschijnlijk niet?
Ze komt bij mij over als een moedertje wat steeds weer iedereen op de vingers tikt, en dat zo slim (duitse slim) dat niemand het erg vind. Helaas kan ik dat niet en leer dat ook niet meer en wil dat niet.
Onderbouwen tja, weet niet Josef Neckermann had toen geld en dat had John Swaab ook door zijn toenmalige huwelijk, maar Josef Neckermann haalde de top en een John Swaab niet die reed alleen maar mee op paarden die kant en klaar waren.
Dus alles is relatief.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 10:34

Hermelientje schreef:
En als vroeger alles zo goed was dan had Ernest van Loon zijn stukjes niet hoeven schrijven. Over aangesnoerde neusriemen gesproken, die foto in Ruiters en Rechters toont wel een kampioen van het aansnoeren.

Hermelientje, volgens mij suggereert níemand hier dat het vroeger allemaal beter was.
Sterker nog, ikzelf kan een heel boek schrijven over wat er allemaal niet goed ging.

Het ging over discipline.
Het goede van vroeger zit hem in de gedisciplineerde opleiding van paard en ruiter en in de gehele omgang met het paard. Iets waar je je hele leven profijt van hebt. En dát mis ik nu tot op het hoogste niveau.
Dát was de kern van míjn boodschap.
Discipline betekent ook WACHTEN tot een paard ergens (aan de volgende stap) aan toe is en ook dát mis ik hedentendage.
In mijn optiek is het zo dat het paard nl. het tempo van zijn opleiding bepaalt en niet de ruiter, zoals dat nu gebeurt.

Vwb de "aansnoer"-foto's van Ernest v. Loon, dat zijn foto's van willekeurige wedstrijdruiters van vroeger, waarin dus zeker ook weer blijkt dat alles vroeger óók niet goed ging.
Het trieste nú is dat de "aansnoer"-kampioenen zich tegenwoordig veelal begeven op top- en subtopniveau.
De Hengstenkeuring komt er weer aan eind van de maand. Ik zou zeggen ga eens kijken bij de losrijbaan en "geniet"...
Laatst bijgewerkt door murphy102 op 13-01-13 10:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 10:39

Professor schreef:
Humor mag waarschijnlijk niet?
Ze komt bij mij over als een moedertje wat steeds weer iedereen op de vingers tikt, en dat zo slim (duitse slim) dat niemand het erg vind. Helaas kan ik dat niet en leer dat ook niet meer en wil dat niet.
Onderbouwen tja, weet niet Josef Neckermann had toen geld en dat had John Swaab ook door zijn toenmalige huwelijk, maar Josef Neckermann haalde de top en een John Swaab niet die reed alleen maar mee op paarden die kant en klaar waren.
Dus alles is relatief.

Humor mag inderdaad niet op Bokt, maar heb ik sowieso niet kunnen ontdekken in dit topic.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 10:54

Electra63 schreef:
Hermelien heeft anders duidelijke, goed onderbouwde berichten. Zij is duidelijk een "fan" van de britse dressuurruiters, zonder daarbij andere internationale dressuurruiters af te katten. Ik weet dat zij een Spaans paard heeft, maar toch kat zij niet de KWPN-ers af. Ik, en vele andere meelezers lezen graag de fijne berichten van Hermelien. In tegenstelling tot de brrichten van sommige andere posters. Ik wilde dat meer bokkers zo "open-minded" waren als Hermelien. Dat zou de sfeer en de discussies ten goede komen!!

Amen!!

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 11:15

Maar als ik bij iemand in dit topic een 'op de vingers tikken' gevoel krijg is het wel bij u professor. Ik vind het ook niet aardig om te stellen dat Hermelientje dingen uit zijn verband trekt. Zij legt andere verbanden dan dat u doet. Heeft een andere achtergrond. Ikzelf vind het juist fijn als zaken van verschillende kanten belicht worden en ik dus zelf kan beslissen wat mij het meeste aanspreekt. En humor, zou wel leuk zijn ja...maar professor, ik denk dat uw humor dan te subtiel voor mij is, want ik zie het niet :-(
De discipline zoals Murphy die beschrijft en ophemelt...sorry, daar krijg ik helemaal de kriebels van. Ik geloof niet in 'van boven af' opgelegde discipline toepassen op de groep, zoals het dragen van uniformen, strak in de rij gaan staan voordat de klas betreden mag worden en vooral geen weerwoord of eigen mening kunnen uiten. Ik zie ook totaal geen toegevoegde waarde voor de paardensport eerlijk gezegd. Volgens mij is dit killing voor het individu en leidt het ook vaak tot volgzame niet voor zichzelf nadenkende mensen, of juist totaal ontspoorde mensen, zodra ze de vrijheid wel krijgen. Tuurlijk, voor types die aan het ontsporen zijn, kan een van buitenaf opgelegde structuur om ze even op rit te krijgen helpen, maar om dit rucksichtloss toe te passen op de gehele jeugd...brrrrrrr. Ik geloof veel meer in het bijbrengen van respect voor mens en dier, dan volgt de eigen discipline en verantwoordelijkheidsgevoel vanzelf.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 11:25

Hermelien bezit de kunst van het retorisch spreken. Zij heeft de lezer op haar hand. Je kan daar dan tegenin gaan door persoonlijk te worden en lacherig te doen over de persoon in kwestie of je kan ook je sprekerstalent naar boven halen en goede onderbouwde, duidelijke teksten neertypen.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 11:25

Denk dat men tegenwoordig niet rechtuit zijn eigen mening schrijft en wat men geleerd heeft mag schrijven, dat met vele kronkels en wolkjes eromheen moet schrijven dus een omweg van hier tot Tokio, dat is misschien leuk voor vrouwen, maar ik ben nog van gewoon recht voor zijn raap, ben ik misschien te veel Westerling kom daarvoor te nuchter over.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 11:31

Gini schreef:
Hermelien bezit de kunst van het retorisch spreken. Zij heeft de lezer op haar hand. Je kan daar dan tegenin gaan door persoonlijk te worden en lacherig te doen over de persoon in kwestie of je kan ook je sprekerstalent naar boven halen en goede onderbouwde, duidelijke teksten neertypen.

Twijvel de onderbouwing aan, dat is discussie, en dat weet Hermelientje leuk te verkappen.
Deelt steken onder water uit en niemand leest dat? Dat is dat versluieren en verkappen en over Tokio de mensen in hun ban houden zonder werkelijk direct iets behoorlijkst open en eerlijk zijn eigen mening naar voren te brengen, altijd in dekking blijvend.
Snap niet dat bijna niemand dat door heeft, het is gewoon zo dat Hermelientje dat zgn diplomatisch doet zodat niet iedereen leest wat zij bedoeld, dat is knap heel knap alleen ik houd daar niet van.

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 11:42

Mensen mensen......jullie zitten wel heel erg ver weg van het onderwerp van dit topic.
Erg leerzaam is dit allemaal niet.
Dochter heeft een paar dagen geleden voor het eerst een wissel met de E pony gesprongen.Pony pikte het best wel goed op.
Zal volgende week proberen om het te filmen.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 11:54

loriene schreef:
Mensen mensen......jullie zitten wel heel erg ver weg van het onderwerp van dit topic.
Erg leerzaam is dit allemaal niet.
Dochter heeft een paar dagen geleden voor het eerst een wissel met de E pony gesprongen.Pony pikte het best wel goed op.
Zal volgende week proberen om het te filmen.

Kijk en daar valt iedereen mij over aan, juist over dat ik dan vraag een changement bedoelde u waarschijnlijk???????????
Wanneer ik deze vraag in het buitenland stel dan begrijpt iedereen waarom ik hem stel.
Omdat het een verbastering is uitdrukkingen een wissel gesprongen, is geen Duits en geen Nederlands.
In het Duits heet het Fliegende wechsel en in Nederland hoort het te heten een changement.
Daarom begrijp ik vaak niet waarom men mij daarover aanvalt, wanneer ik schrijf 1 taal verduidelijkt meer als alles door elkaar te halen.
Natuurlijk gaan nu weer meerdere van u schrijven maar wij begrijpen elkaar toch?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 12:24

Een vliegende wissel is synoniem voor changement.
Net zoals penalty voor strafschop.
Een goal voor een doelpunt.

Of bij tennis, breekpunt voor break point.
Of misschien liever basketbal waar double-dribble en second dribble synoniemen zijn.

Mag ik vragen waarom u dat in de paardensport anders ziet?

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 12:54

Gini schreef:
Een vliegende wissel is synoniem voor changement.

En volgens de huidige Nederlandse dressuurproeven wordt er inderdaad een "vliegende wissel" gevraagd. Zou best kunnen dat dat historisch gezien niet correct is maar het is nu gewoon een feit dat het zo genoemd wordt. Hoe noemt men het changement in België eigenlijk, waarschijnlijk geen changement want dat klinkt Frans en zoals ik de Vlamingen ken houden ze daar niet van. En dat is een observatie van mij en geen steek onder water. ;)

Maar ik blijf bij mijn mening dat je een slechte vliegende wissel echt niet verbetert door hem changement te noemen.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 12:57

Belgische proeven: vliegende galopwissel.

Het is doodnormaal Nederlands en het wordt tijd dat iemand die zich Professor durft te noemen zich inspant voor die titel en zichzelf bijschoolt in de meer recente terminologie.....

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 13:11

Idd vliegende galopwissel in proeven. Instructeurs zeggen galopswissels, wissels rijden etc.

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 13:16

Correctie...Ze heeft een vliegende galopwisseling gesprongen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 13:17

Aaaah, zeg dat dan eerder, ik begreep echt niet wat je dochter nou gedaan had. :D

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 13:19

loriene schreef:
Correctie...Ze heeft een vliegende galopwisseling gesprongen.

Fijn dat het gelukt is. Ben benieuwd naar nieuw beeldmateriaal. Ik denk dat jouw dochter heel goed is in proeven rijden als ik het beeldmateriaal zo zie. Dat is een kunst op zich om op een wedstrijd hetzelfde te doen als thuis.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 13:26

Dit had een erg interessant topic kunnen zijn, als het niet zo goed als onleesbaar was gemaakt door het kinderachtige afkammen van de "deskundigen" hier onderling.
Kom hier zo nu en dan eens bijlezen, maar geef het steeds weer op vanwege verzanden in gekat, jammer.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 13:28

horseyfries schreef:
Belgische proeven: vliegende galopwissel.

Het is doodnormaal Nederlands en het wordt tijd dat iemand die zich Professor durft te noemen zich inspant voor die titel en zichzelf bijschoolt in de meer recente terminologie.....

Vlaams is geen Nederlands.
De terminologie in Nederland en daar doelde ik op is weg en door elkaar gehaald.
Een voorbeeld:
Arbeits stap, wat gewone stap betekend.
Vreemd dat het woord arbeit uit het Duits komt waar zij deze stap geheel niet kennen.
Die kennen verzamelde-, midden- en uitgestrektestap. Nee in Nederland maken ze nog een stapvorm erbij de Arbeitsstap?
En Humor is dat ik door mijn naam hier en door mijn doelbewust door te provoceren de mensen aan het denken wil zetten. En humor is ook dat een horseyfries daardoor weer terug is op dit forum, waarvan ze eigenlijk al afscheid van genomen hadt, ach dat is vaker bij Artiesten hebben wij in Nederland, met velen Artiesten meegemaakt maar ik vind dat echt humor. :j :o
Laatst bijgewerkt door Professor op 13-01-13 13:29, in het totaal 1 keer bewerkt

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-13 13:29

gaan we weer
Professor, zorg wel de volgende keer dat je je zweep in de "goede hand" houd

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 13:29

Had niet verwacht dat de pony het zo vlug zou oppakken.
Die van rechts naar links snapt ze wel, andersom nog niet.