DVD met discussie over LDR uitgebracht door Ulhrike Tiel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mireille1970

Re: DVD met discussie over LDR uitgebracht door Ulhrike Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 09:22

janderegelaa schreef:
Achter de loodlijn kan in rijkunstige zin nog steeds met aanleuning zijn immers het paard zoekt je hand op. Rijtechnisch is het dan weer niet goed maar als je rijkunstig gezien het paard daar ook weer weg kunt rijden........

Helemaal mee eens...!
[/quote]

Achter de loodlijn is helemaal geen aanleuning, het is onttrekken aan je hand. Volgens mij is dat les 1. Ik kan niet begrijpen dat jullie hier nog over discusseren.

Het heeft zelfs niets met LDR te maken alhoewel ze het paard in de training wel achter de loodlijn trekken alleen met een andere motivatie.
[/quote]

En IK kan niet begrijpen dat je als je helemaal GEEN verstand van zaken hebt, hetgeen uit bovenstaande blijkt voor meer dan 200%, je dan nog steeds mee-discussieert!!

Les 1 : In aanleuning de neus meer terug heeft niets te maken met aan je hand onttrekken, dat laatste is als je paard niet aan je hand met de drang naar voren blijft, maar zich verstopt door zich op te rollen en je niets in je hand hebt... verzet als het ware maar dan gecamoufleert. Een klein beetje ruiter herkent dit MEGA verschil.

Les 2 : LDR en Trekken hebben niets met elkaar te maken!

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 09:32

janderegelaa schreef:
Achter de loodlijn kan in rijkunstige zin nog steeds met aanleuning zijn immers het paard zoekt je hand op. Rijtechnisch is het dan weer niet goed maar als je rijkunstig gezien het paard daar ook weer weg kunt rijden........

Helemaal mee eens...!
[/quote]

Achter de loodlijn is helemaal geen aanleuning, het is onttrekken aan je hand. Volgens mij is dat les 1. Ik kan niet begrijpen dat jullie hier nog over discusseren.

Het heeft zelfs niets met LDR te maken alhoewel ze het paard in de training wel achter de loodlijn trekken alleen met een andere motivatie.
[/quote]

Ik kan niet begrijpen dat je na heel deze discussie écht nog niet wijzer bent geworden dan dat je hier schrijft.
Bij Q is het wel duidelijk: hij projecteert het beeld van zijn eigen verreden paard als voorbeeld voor iets heel anders: LDR. Wat is jouw excuus?

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 09:34

Ik zeg niet dat het LDR paard verreden is, ik zeg dat de motivatie om dat bij LDR te doen een heel andere is.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 09:41

En op les 2 terug te komen: als je in beginsel een slof nodig hebt om het paard in de LDR positie te krijgen dan is dat trekken want uit zich zelf gaat het paard niet in deze houding. Als iets of iemand niet in een bepaalde houding wil moet je het dwingen, forceren dus.

Wat ik wel jammer vind is dat bepaalde personen hier direct op de man gaan spelen.

Ik krijg toch sterk de indruk dat ( een enkele uitzondering daar gelaten ) jullie wel de klok hebben horen luiden maar zeker niet weten waar de klepel hangt. En dat blijkt ook wel uit jullie profielen.

Om een hoop geschreeuw te voorkomen, ook ik heb de wijsheid niet in pacht.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 09:59

hoezo een slof nodig om ze LDR in te stellen?

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 10:03

Vraag ik me ook af, alleen Sjef heeft het antwoord.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 10:07

Over de klok en de klepel gesproken...
Ik ken meer LDR gereden paarden die zonder slof worden gereden dan met. De slof is niets meer dan een hulpmiddel en die wordt net zo goed ingezet bij klassiek getrainde paarden als bij LDR getrainde paarden.

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 10:13

Aangezien alle topruiters hun paarden in meer of mindere mate achter de loodlijn stellen in hun training denk ik dat jan en co. nogal ver van de realiteit staan.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 10:14

Toch fijn dat je meteen weet wie zich aangesproken voelen...

En nog prettiger dat jullie erg goed lezen. De opmerking ging erover dat de "aanleuning"achter de loodlijn geen aanleuning is. En dat dat de LDR methode achter de loodlijn een ander doel heeft dan aanleuning. Zonder daar een waardering aan te hangen overigens.
Laatst bijgewerkt door janderegelaa op 30-08-06 10:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 10:15

janderegelaa schreef:

mijn vraag is dus waar je die constatering op baseert.

/en ter overvloede
ik rijd zelden met slof, en ook geen LDR

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 10:18

janderegelaa schreef:
En op les 2 terug te komen: als je in beginsel een slof nodig hebt om het paard in de LDR positie te krijgen dan is dat trekken want uit zich zelf gaat het paard niet in deze houding. Als iets of iemand niet in een bepaalde houding wil moet je het dwingen, forceren dus.

Wat ik wel jammer vind is dat bepaalde personen hier direct op de man gaan spelen.

Ik krijg toch sterk de indruk dat ( een enkele uitzondering daar gelaten ) jullie wel de klok hebben horen luiden maar zeker niet weten waar de klepel hangt. En dat blijkt ook wel uit jullie profielen.

Om een hoop geschreeuw te voorkomen, ook ik heb de wijsheid niet in pacht.

Les 1: slof is NIET nodig

en het tweede: ja jij roept, dus spelen we die op jou terug.
Als ik iets roep word ik erop aangekeken, zou wel lekker makkelijk zijn als dat niet zo was...

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 10:19

janderegelaa schreef:

*zucht* LDR was er al voor Sjef geboren was man...

janderegelaa

Ik weet niet of je in de Brabanthallen hengstenkeuring 2005 geweest bent. Onze landelijke helden waren de jonge hengsten zo erg met de slof aan het bewerken dat de omstanders er schande van spraken.

Mireille1970

horseyfries schreef:
Over de klok en de klepel gesproken...
Ik ken meer LDR gereden paarden die zonder slof worden gereden dan met. De slof is niets meer dan een hulpmiddel en die wordt net zo goed ingezet bij klassiek getrainde paarden als bij LDR getrainde paarden.

Precies!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 10:20

en dat is dus LDR?

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 10:20

SuperPepeijn schreef:
Aangezien alle topruiters hun paarden in meer of mindere mate achter de loodlijn stellen in hun training denk ik dat jan en co. nogal ver van de realiteit staan.

Daar lijkt het wel op ja, als je het verschil nog niet kent tussen achter de loodlijn en achter de teugel kruipen dan heeft het weinig zin zo iemand de essentie van LDR trainen uit te leggen.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 10:21

Mireille1970 schreef:
janderegelaa schreef:

*zucht* LDR was er al voor Sjef geboren was man...

Niet op de manier die hij praktiseert, jouw opmerking staaft mijn bewering dus maar weer.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 10:21

janderegelaa schreef:
Ik weet niet of je in de Brabanthallen hengstenkeuring 2005 geweest bent. Onze landelijke helden waren de jonge hengsten zo erg met de slof aan het bewerken dat de omstanders er schande van spraken.

En dat had alles met LDR te maken? Of misschien met het feit dat het JONGE HENGSTEN waren???

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 10:22

janderegelaa schreef:

Nou EN? Is dat een maatstaf????????

Wel eens geholpen op een jonge paarden veiling op Stal SHockemohle???????????

Wel eens een renpaard over de finish geslagen zien worden?

Wel eens........

DAT zijn geen maatstaven!

Wij hebben het hier over het algemeen, niet over de leken omstanders en de prof omstanders die jaloers zijn, ik heb ze ook gehoord...

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 10:24

janderegelaa schreef:
Niet op de manier die hij praktiseert, jouw opmerking staaft mijn bewering dus maar weer.

OOK op zijn manier, maarrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr niet zo open en eerlijk als sjef het doet!!

Wat nu als LDR wordt bestempeld werd al jaren gedaan.

Maar om de hetze te voorkomen deed iedereen dat thuis... behalve sjef, want die heeft niets te verbergen gehad... en nog niet.

Geloof me, de meeste ellende gebeurt thuis en bij mensen die je niet verwacht!! en dat heeft NIETS met LDR te maken!

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 10:26

horseyfries schreef:
janderegelaa schreef:

En dat had alles met LDR te maken? Of misschien met het feit dat het JONGE HENGSTEN waren???

Precies, in hun 1e of 1e volle dekseizoen, met allemaal concurrenten en veel te zien en doen om zich heen, veel geuren van alle paarden die er overdag lopen.

Ga nou niet net doen of je dan met een 4 jarige hengst gewoon lang teugeltje ,moet kunnen rijden of je thuis bent...

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 10:27

Ja hoor, Jan zou dat wel doen. Daarom zie je hem ook op geeneen paard zitten in zijn profiel..... Knipoog

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 10:33

Het zijn allemaal ruiters uit de Sjef school. Dezelfde Sjef die op het symposium loopt te verkondigen dat LDR niet wordt toegepast bij paarden jonger dan 6 jaar.

En als jij Mireille, denkt dat ze die jonge hengsten thuis met een los teugeltje rijden dan heb je het héél erg mis.

En het heeft niets te maken met hanteren omdat ze jong zijn, want in de ring moet de slof er ook af.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 10:37

En jij ziet geen verschil tussen losrijden met een nog frisse hengst tussen twintig anderen of alleen in de ring zijn met een paard wat al een tijd gelopen heeft?

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 10:41

Als ze gaan dan gaan ze, met of zonder slof.