Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 18:14

SinneJ schreef:
oji schreef:
Nou een paard zal niet zeggen...jottum baasje gaan we rijden... Maar ik denk serieus dat een paard dat in de kracht van zijn leven is (dus geen baby en ook geen bejaarde) wel graag iets doet. Dat de postzegelweidjes die wij in NL hebben zonder afleiding puur geestdodend zijn.

Uiteraard, maar dan gaat het om het doorbreken van de verveling en niet om de activiteit zelf. Paarden hebben geen doelen... ze geven zich niet 'edelmoedig' over, ze geven zich over. Dat edelmoedige deel slaat OF op het overgeven zelf, wat het woord dus overbodig maakt, OF op een insinuatie dat het paard zich inzet voor hetzelfde doel, wat eerder richting hallucinaties lijkt te gaan. Zo kan een paard gewoon niet denken.

Ik vind het woord edelmoedige overgave ook niet perse bijdragen, omdat je er inderdaad wat aparte ideeën bij kan krijgen. Ik vind vooral het woord overgave niet zo lekker.

Ik vind trouwens manipuleren ook niet een super lekker woord, maar uiteindelijk manipuleer je natuurlijk alles en iedereen om te doen wat jij wilt, dus ook je paard. En druk gebruik ik ook al :D :D

Het gaat er gewoon om dat je paard door juist uitgekiende beloningen het leuk vind om mee te werken en dat je daar zo min mogelijk druk bij nodig hebt. Druk is ook gewoon normale communicatie, zonder druk zal niet lukken en lijkt me ook niet nodig, maar je hebt dat punt waar druk omslaat in dwang en dat is iets anders.

Voor mezelf is het streven dat ik alles (omgang en rijden) zo harmonieus mogelijk wil doen, met zo veel mogelijk beloning en zo min mogelijk druk. Dit om het voor m'n paarden en mijzelf zo gezellig en leuk mogelijk te houden.

Of een paard het leuk vind, verschilt nogal per paard. Ik heb er nu één die staat te trappelen bij het hek als ze je aan hoort komen, je bijna omver rent de trailer in en naar het opstapkrukje toe komt voor het opstappen en het is mijn taak om dat nooit te verliezen. Andere paarden zijn helemaal happy in de comfort van hun postzegelweitje en je hoogste doel is dan om ook het werk comfortabel en leuk te maken.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 19:38

sanne83 schreef:
*knip*

Voor mezelf is het streven dat ik alles (omgang en rijden) zo harmonieus mogelijk wil doen, met zo veel mogelijk beloning en zo min mogelijk druk. Dit om het voor m'n paarden en mijzelf zo gezellig en leuk mogelijk te houden.

*knip*

Kijk maar nu doe je alsof dat niet het doel is van iedereen... sorry maar dat is niet wat je een goede ruiter maakt, dat willen. We willen allemaal (of toch zeker de goede hartjes hier in het topic) werken met veel beloningen en weinig druk. De discussie gaat hem niet om het einddoel, daarover zijn we het wel ongeveer eens, maar over hoe je komt aan een paard dat reageert op weinig druk.

En ik ga het even heel simpel zeggen, de snelste en duidelijkste manier om dat te bekomen is:
Een vraag stellen (dus een hulp geven), zo licht als je weet dat waarneembaar is op dat moment --> geen reactie --> de vraag zo duidelijk stellen dat het eigenlijk een correctie is en dus onaangenaam --> reactie --> meteen belonen. Na slechts enkele keren gaat het paard bij de eerste vraag al reageren om de correctie voor te zijn (ook dat beloon je) en heb je vanaf dan een paard wat heel aangenaam reageert op die lichte hulp.

Dat gaat bij mij ALTIJD voor deze versie:
vraag stellen --> geen reactie --> een klein beetje harder vragen --> geen reactie --> nog een beetje harder vragen --> het paard reageert minimaal --> je haalt de druk weg en het paard gaat misschien na enkele keren achterhalen met welke reactie die vraag te maken had (want de eerste keer draaide hij toevallig ook een oor toen de druk wegviel, dus misschien was het dat). Vervolgens gaat hij telkens die derde keer dat je de vraag stelt reageren, want op die druk hadden jullie afgesproken dat de reactie zou komen.

Ik denk dat het wel duidelijk is wat ik aangenamer vind. Dat mag je dwang noemen hoor, ik slaap er prima mee.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 19:47

SinneJ schreef:
Kijk maar nu doe je alsof dat niet het doel is van iedereen...

Nu neem je het echt heel negatief op, want dat doe ik helemaal niet. Ik geef echt alleen voor mezelf aan hoe ik erin sta. Voor mij is het trouwens zeker geen einddoel, het is juist iets van begin tot eind.

Ik ben er trouwens van overtuigd dat iedereen (zeker in dit topic) datzelfde doel heeft, maar in de praktijk komt de theorie helaas vaak niet overeen met de praktijk. Ik heb ondertussen heel wat teugeldrukmetingen gezien en daar komt toch vaak een 10-20 kg druk op de teugels. Dan kunnen die mensen echt hele goede bedoelingen hebben, maar op een gegeven moment moet je toch zeggen waar het op staat, namelijk: dit is niet paardvriendelijk.

Aan de hand van je voorbeeld, sta ik er precies tussenin ;) Ik vraag duidelijk en ik vraag ook zeker door, maar als ik daarbij niet vriendelijk kan blijven, dan stel ik de vraag op een makkelijkere manier.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 19:57

sanne83 schreef:
Aan de hand van je voorbeeld, sta ik er precies tussenin ;) Ik vraag duidelijk en ik vraag ook zeker door, maar als ik daarbij niet vriendelijk kan blijven, dan stel ik de vraag op een makkelijkere manier.

Even voor mijn beeldvorming zou ik dat wel eens willen zien. Wat vind jij vriendelijk blijven en wat vind jij niet vriendelijk blijven en hoe stel jij dan je vraag (dezelfde neem ik aan) op een makkelijke manier om te bereiken dat je paard toch datgene doet wat jij wil. En waarom gebruik je dan niet meteen de makkelijke manier?

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 20:00

sanne83 schreef:
SinneJ schreef:
Kijk maar nu doe je alsof dat niet het doel is van iedereen...

Nu neem je het echt heel negatief op, want dat doe ik helemaal niet. Ik geef echt alleen voor mezelf aan hoe ik erin sta. Voor mij is het trouwens zeker geen einddoel, het is juist iets van begin tot eind.

Ik ben er trouwens van overtuigd dat iedereen (zeker in dit topic) datzelfde doel heeft, maar in de praktijk komt de theorie helaas vaak niet overeen met de praktijk. Ik heb ondertussen heel wat teugeldrukmetingen gezien en daar komt toch vaak een 10-20 kg druk op de teugels. Dan kunnen die mensen echt hele goede bedoelingen hebben, maar op een gegeven moment moet je toch zeggen waar het op staat, namelijk: dit is niet paardvriendelijk.

Ja die mensen met 10-20 kg hebben hun paard dus niet reactief gemaakt op teugelhulpen en hebben dus geen nageeflijk paard, wat betekent dat andere hulpen ook nauwelijks doorkomen en die zitten er dus permanent aan te zagen terwijl ze beter eens echt duidelijk zouden zijn. Dat zou veel paarden én ruiterleed besparen.

Wat het vetgedrukte betreft; het paard vindt je hoe dan ook niet vriendelijk op het moment dat jij druk geeft, of dat nu veel druk is of weinig, het is vervelend en dat is juist de bedoeling. Vriendelijk vragen is ook nooit makkelijker want dat is minder duidelijk.

Daarbij zie ik niet hoe je een specifieke hulp die je wilt aanleren makkelijker kan vragen? Als je wilt dat je paard reageert op teugeldruk ga je hem toch niet stilzetten door hem aan zijn oren te trekken? Dat haalt de focus af van de teugelhulp en het resultaat is een langere periode vriendelijk vragen in de mond tot eindelijk zijn muntje valt, wat ik eigenlijk niet vriendelijker vind. Dat kan erg lang aanslepen, tot in het oneindige.

marjans

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 20:01

sanne83 schreef:
Ik heb soms het idee dat de discussie eigenlijk precies andersom zou moeten zijn: waarom zou je je paard eigenlijk achter de loodlijn rijden?

Volgens mij is het in de meeste gevallen eerder een kwestie van het paard niet voor de loodlijn kunnen rijden. De meest mensen rijden achter de loodlijn,
..doordat ze eigenlijk anders geen controle hebben
..omdat ze niet weten hoe ze anders ontspanning moeten verkrijgen
.. omdat eigenlijk iedereen altijd teveel met de hand inwerkt

Dat zijn meestal de redenen om achter de loodlijn te werken. En dan lijkt het altijd alsof mensen zich makkelijk kunnen verschuilen achter: maar dit is goed voor het paard, want zo gymnastiseer ik hem. Onzin natuurlijk.

Ik zie zelf geen enkele reden om mijn paard achter de loodlijn te rijden, ik kan gewoon echt geen enkele reden bedenken.

Kan ik me in vinden!

marjans

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 20:02

Murosch schreef:
Achter de teugel = geen aanleuning en dat is sowieso een eerste vereiste dus daarover geen twijfel
Achter de loodlijn beperkt het paard in mijn optiek wel degelijk is zijn maximale lichaamsgebruik. Ik begrijp best dat het per ongeluk kan gebeuren voor een moment en dat het paard daar niet minder van wordt, maar ik begrijp niet, zoals hierboven ergens werd genoemd, dat je het paard bewust achter de loodlijn werk om het rond te maken om een oefening als piaffe te verbeteren. Omdat je het paard daarmee, nogmaals in mijn optiek, bewust beperkt en niet verbetert.

Mee eens!

marjans

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 20:09

Citaat:
En nog een mooi voorbeeld (hoewel hij er soms ook even achter komt): https://www.youtube.com/watch?v=zyVEDX6 ... OhvQ#t=157

Ik vind dit dus helemaal geen mooi beeld: er word hier contant met de hand terug ingewerkt (niet gesproken over het drijvende beenwerk) Is toch niet gek dat het paard achter de loodlijn kruipt; hij loop constant tegen een terug inwerkende hand aan?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 20:12

marjans schreef:
En nog een mooi voorbeeld (hoewel hij er soms ook even achter komt): https://www.youtube.com/watch?v=zyVEDX6 ... OhvQ#t=157

Citaat:
Ik vind dit dus helemaal geen mooi beeld: er word hier contant met de hand terug ingewerkt (niet gesproken over het drijvende beenwerk) Is toch niet gek dat het paard achter de loodlijn kruipt; hij loop constant tegen een terug inwerkende hand aan?

Eerlijk? Je hebt echt geen idee he?

marjans

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 20:12

Murosch schreef:
Nee hoor, helemaal niet zelfs. Geduld wordt snel genoeg beloond. We hebben dat punt reeds bereikt. Ik zie ook niet helemaal in waarom mijn bericht als lachwekkend zou moeten worden ervaren.

Ik kan me goed in je woorden vinden Murosch

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 20:15

SinneJ schreef:
Ja die mensen met 10-20 kg hebben hun paard dus niet reactief gemaakt op teugelhulpen en hebben dus geen nageeflijk paard, wat betekent dat andere hulpen ook nauwelijks doorkomen en die zitten er dus permanent aan te zagen terwijl ze beter eens echt duidelijk zouden zijn. Dat zou veel paarden én ruiterleed besparen.

Wat het vetgedrukte betreft; het paard vindt je hoe dan ook niet vriendelijk op het moment dat jij druk geeft, of dat nu veel druk is of weinig, het is vervelend en dat is juist de bedoeling. Vriendelijk vragen is ook nooit makkelijker want dat is minder duidelijk.

Daarbij zie ik niet hoe je een specifieke hulp die je wilt aanleren makkelijker kan vragen? Als je wilt dat je paard reageert op teugeldruk ga je hem toch niet stilzetten door hem aan zijn oren te trekken? Dat haalt de focus af van de teugelhulp en het resultaat is een langere periode vriendelijk vragen in de mond tot eindelijk zijn muntje valt, wat ik eigenlijk niet vriendelijker vind. Dat kan erg lang aanslepen, tot in het oneindige.

Die ruiters hadden meer problemen met loslaten en tevreden zijn met kleine dingen, dan dat ze problemen hadden met "duidelijk" zijn :\

Als we het even heel simpel houden: denk je niet dat een paard liever 2kg dan 10kg krijgt? 2kg is in dat geval vriendelijker dan 10kg. Duidelijkheid heeft echt niets met hardheid te maken. Als ik iets met 2kg kan vragen, heeft dat altijd mijn voorkeur boven 10kg.

Iets makkelijker vragen kan op veel verschillende manieren. Tevreden zijn met minder, de vraag makkelijker maken, één vraag tegelijk stellen in plaats van meerdere tegelijk, zorgen dat de vraag die je stelt op dat moment de makkelijkst optie is voor je paard. Lijken misschien allemaal wat open deuren, maar dit zijn bij vrijwel alle mensen die ik zie longeren of rijden het probleem.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 20:15

Babootje schreef:
marjans schreef:

Citaat:

Dit soort opmerkingen zijn nou precies de reden waarom ik jou zo graag soms een spiegel wil voorhouden ;)

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 20:17

sanne83 schreef:
SinneJ schreef:

Die ruiters hadden meer problemen met loslaten en tevreden zijn met kleine dingen, dan dat ze problemen hadden met "duidelijk" zijn :\

Als we het even heel simpel houden: denk je niet dat een paard liever 2kg dan 10kg krijgt? 2kg is in dat geval vriendelijker dan 10kg. Duidelijkheid heeft echt niets met hardheid te maken. Als ik iets met 2kg kan vragen, heeft dat altijd mijn voorkeur boven 10kg.

Iets makkelijker vragen kan op veel verschillende manieren. Tevreden zijn met minder, de vraag makkelijker maken, één vraag tegelijk stellen in plaats van meerdere tegelijk, zorgen dat de vraag die je stelt op dat moment de makkelijkst optie is voor je paard. Lijken misschien allemaal wat open deuren, maar dit zijn bij vrijwel alle mensen die ik zie longeren of rijden het probleem.

ah kijk, daar verschillend we in. Ik ben niet tevreden met minder. Ik wil meteen een afspraak maken. En ik geloof echt dat dat vriendelijker is.

Mijn paard moet het verschil kennen tussen een vraag van 2kg en een vraag van 10kg en daar evenredig op reageren.

marjans

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 20:23

Babootje schreef:
marjans schreef:
Ik hoor wat je zegt maar ik kan er niets aan doen dat ik deze beredenering gewoonweg niet begrijp. ;) Hoe kan mijn paard nu niet in een aangespannen ontspanning lopen als hij al deze oefeningen zonder een hapering laat zien, zelfs in de overgang tussen het appuyement en de sb? Dat is dan toch helemaal niet mogelijk? En aanspanning komt toch niet alleen voort uit impuls (= stuwkracht) maar uit een algehele vormspanning in het lijf? Als mijn paardje deze vormspanning en impuls nu zou missen dan zou je dat terugzien in de uitvoering van de oefeningen en in mijn balans maar dat is toch niet het geval? Allemaal vragen die jouw reactie weer bij mij oproepen. :D
Is het wellicht de uitdrukking van het paard wat je mist, het voorkomen,het expressieve? Daar kan ik me namelijk wel wat bij voorstellen. Dan komt het, zoals eerder gezegd, wat gezapig over, wellicht saai. Maar ik kan niet uit mijn paard halen wat er niet in zit. Zijn karakter is terughoudend en in zichzelf gekeerd. Hij is enorm geconcentreerd en laat de omgeving links liggen en is alleen gefocussed op mij. Ook in zijn gangwerk zit niet die expressie die in het huidige "dressuurpaard" graag gezien wordt maar hij is dan ook geen "dressuurpaard" maar een doodnormale jongen, een x Fries. :D

Ik ben ook nieuwsgierig naar hoe het komt dat je het een houdinkje vind in plaats van echte nageeflijkheid en losheid in de kaak, wat is het waar jij dat aan ziet cq bepaalt?

Dat kan zeker wel en dat zie bij de academische rijkunst ook heel veel. Ik zei dan ook niet voor niets dat deze manier van rijden voor mij neigt naar het academische. Gelukkig iets meer voorwaarts (voegde ik er nog aan toe).
Neemt niet weg dat het paard in niet 1 oefening "aan elkaar" is. Ik zie geen aangespannen buikspieren terugvertaald in de bovenlijn (aangespannen ontspanning) en de achterbenen grijpen ook niet verder onder de massa. Geen nageeflijkheid vanuit aanspanning (het aan elkaar zijn, brug dicht of hoe je het ook noemen wil) en daardoor geen losheid in de kaak.
Paard loopt met regelmaat op de voorhand. In de oefeningen komt het dan iets meer aan elkaar maar drukt zich er daarna weer uit als gevolg van het (te) losse contact. Op momenten dat je je paard wat meer in horizontaal evenwicht wil brengen zie je ook meteen het wegdrukken van de rug. De teugels zijn te los dan om een goede verbinding tot stand te kunnen brengen.
Ook een doodnormaal "huis-tuin-en-keukenpaard" kan aan elkaar lopen.
Volgens mij hebben we geen van allen in dit topic een paard van boven de 40.000, maar heus ook die paarden kennen hun beperkingen.

marjans schreef:
Ook begrijp ik "het boogje" niet zo goed, wat bedoel je daarmee? Ik denk dat ik een idee heb van wat je bedoelt maar check even voor de zekerheid ;-)

Het boogje in de lineaal, ofwel brug dicht, of wel verbinding van achteren naar voren, oftewel het ruggebruik.

Je paard loopt (vind ik) grotendeels uit elkaar en op de voorhand in een houding die voor hem comfortabel is.

Die "legerete" wil je naar toe, maar kan in mijn optiek alleen maar als aan de andere voorwaarden is voldaan, met als eerste een juiste verbinding.

Hè?? Sorry maar hier kan ik werkelijk niets mee, met niets wat hierboven geschreven is. Ik heb zowat het idee van een andere planeet te komen
Ik merk dat mijn mening en zicht zó anders is dat het denk ik geen meerwaarde heeft om hier nog verder op in te gaan.
Ik respecteer je mening Babootje en dank je voor je uitleg

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 20:26

Babootje schreef:
marjans schreef:

Citaat:

sanne83 schreef:
Dit soort opmerkingen zijn nou precies de reden waarom ik jou zo graag soms een spiegel wil voorhouden ;)

Nou ik vind het heel wat dat je dat van Ingrid Klimke zegt terwijl je zelf nog heel veel moet leren. Jij niet?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 20:28

marjans schreef:
Hè?? Sorry maar hier kan ik werkelijk niets mee, met niets wat hierboven geschreven is. Ik heb zowat het idee van een andere planeet te komen
Ik merk dat mijn mening en zicht zó anders is dat het denk ik geen meerwaarde heeft om hier nog verder op in te gaan.
Ik respecteer je mening Babootje en dank je voor je uitleg

Ik ben van planeet aarde. :D Met de voeten op de grond.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 20:41

SinneJ schreef:
ah kijk, daar verschillend we in. Ik ben niet tevreden met minder. Ik wil meteen een afspraak maken. En ik geloof echt dat dat vriendelijker is.

Mijn paard moet het verschil kennen tussen een vraag van 2kg en een vraag van 10kg en daar evenredig op reageren.

Zou je dit kunnen uitleggen met een voorbeeld? Ik kan me namelijk niet voorstellen dat je dit zo bedoelt zoals ik het nu interpreteer? Volgens mij begrijpen we elkaar volledig verkeerd?

Babootje schreef:
Nou ik vind het heel wat dat je dat van Ingrid Klimke zegt terwijl je zelf nog heel veel moet leren. Jij niet?

Ik vind Ingrid Klimke geen heilige ofzo, dus als Marjans daar een visie op heeft dan vind ik dat wel interessant. Wat ze zegt herken ik opzich wel als een onderscheid tussen meer de duitse manier en de meer Philippe Karl-stroming. Die laatste maakt namelijk meer opwaartse ophoudingen en dan krijg je inderdaad een ander beeld.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 20:46

Nou sorry Sanne, maar een constante terugwerkende hand kan ik met de beste wil van de wereld niet ontdekken in het filmpje. Zelfs geen terugwerkende hand. Helemaal niets van dat. Dus inderdaad "andere planeet" blijkbaar.
Dat heeft niets te maken met Duits of Frans. Dat heeft te maken met niet snappen wat er gebeurt.
Kijk je eigen commentaar even terug. Ik heb jou niet over een "terugwerkende hand" gehoord. Ik vind het een beetje vreemd dat je nu ineens een draai gaat maken. Dus wat zie jij en wat zie jij niet?
Laatst bijgewerkt door Babootje op 19-01-17 20:49, in het totaal 1 keer bewerkt

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 20:48

sanne83 schreef:
SinneJ schreef:

Zou je dit kunnen uitleggen met een voorbeeld? Ik kan me namelijk niet voorstellen dat je dit zo bedoelt zoals ik het nu interpreteer? Volgens mij begrijpen we elkaar volledig verkeerd?

Dat wil ik zeker!

Alleen werk ik niet met teugelhulpen voor vertragen, ik werk met bügeltritt, dus ik zal het even toepassen op beenhulpen voor voorwaarts (die gebruik ik ook niet, ik trek mijn kruis aan, maar ik wil even duidelijk kunnen zijn).

Wanneer ik mijn been aanleg om van halt naar stap te gaan wil ik daar dus een minimale reactie op, maar wel onmiddelijk exact die reactie die ik wens en dus zal ik mijn zachte hulp voor stap geven en bij te weinig reactie zal ik onmiddelijk even mijn hak erin zetten (en hand geven). Ik wil namelijk niet dat de hulp die stap oplevert moet veranderen in de hulp die ik eigenlijk gebruiken wil voor draf, want dan moet ik constant toegevingen doen die uiteindelijk enkel maar vervelend zijn voor het paard en leiden naar een afstomping van mijn hulpen. En dus moet mijn paard het verschil in gradaties van hulpen kennen.

In realiteit pas ik dus andere, minder conventionele hulpen toe, dit is een voorbeeld van het principe.
Laatst bijgewerkt door SinneJ op 19-01-17 20:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 20:49

En wat is er mis met een ophouding van de hand? Zolang je maar weer loslaat... Paard in het filmpje (Klimke) loopt lekker fris en los door de baan, wat mij betreft op geen enkele manier gestoord door Klimke.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 20:56

De ene zegt dat ze hem er per ongeluk achter rijdt dus niet om hem te verbeteren hoewel die wel ziet dat dat gebeurt, de andere zegt dat ze het bewust doet maar geeft niet toe dat het wel degelijk een positief effect heeft op het paard.
Wat is het nu dames?

Gezien de hand elke keer ook weer naar voren geplaatst wordt kan het geen constant terugwerkende hand zijn. Een constant terug werkende hand gaat nl. niet naar voren. Dan zou je geen beweging zien in de hand.

Anoniem

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 20:59

Wat mij betreft komt het paard van Klimke er per ongeluk achter en is dat niet haar doel op zich. Maar dat is mijn interpretatie. Denk dat het doel vooral is: los en fris door de baan. Ik zie een blij paard, maar ja, ben al vaker beschuldigd van blonT zijn hier door deze en gene, dus zal er wel weer naast zitten...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 21:02

Klimke weet heus wel als ze even inwerkt met die hand dat hij gaat inknikken en dat de kans dan reëel is dat die er achter komt, in die zin geloof ik niet dat zij dat per ongeluk doet. Ik geloof dat zij het niet erg vind dat hij er achter komt omdat ze weet dat dat een "bijwerking" is van de hulp die nodig is om hem correcter te krijgen.
Je ziet in galop en ook een stukje in draf heel duidelijk dat ze hem ook op een bepaalt moment een paar stukken duidelijk ronder in stelt om hem vervolgens weer er uit te rijden waarna hij een stuk soepeler door beweegt.
Daardoor geloof ik niet dat het "per ongeluk" is.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 21:11

Babootje schreef:
Nou sorry Sanne, maar een constante terugwerkende hand kan ik met de beste wil van de wereld niet ontdekken in het filmpje. Zelfs geen terugwerkende hand. Helemaal niets van dat. Dus inderdaad "andere planeet" blijkbaar.
Dat heeft niets te maken met Duits of Frans. Dat heeft te maken met niet snappen wat er gebeurt.
Kijk je eigen commentaar even terug. Ik heb jou niet over een "terugwerkende hand" gehoord. Ik vind het een beetje vreemd dat je nu ineens een draai gaat maken. Dus wat zie jij en wat zie jij niet?

Dat is exact wat ik eerder schreef. Ze maakt een ophouding (in terugwerkende richting, namelijk naar achter) en het paard knikt wat in, dan geeft ze elke keer weer ruimte om te verlengen.

Wat ik gezien heb van Philippe Karl, geven zij meer opwaartse ophoudingen. Dan heb je dit effect van afknikken naar achter niet. Ik ben dus wel benieuwd naar hoe Marjans de meer opwaartse ophouding toepast en of ze bijv. ook wel eens een terugwerkende ophouding geeft en welke ze wanneer geeft bijv.?

ik vind zelf Klimke heel fijn om naar te kijken. Ik stoor me niet aan de ophoudingen. De ophoudingen zijn licht en dan maakt het mij niet zoveel uit in welke richting die ophouding gemaakt wordt, plus dat ze elke keer na de ophouding gelijk weer ruimte geven. Ik vind Philippe Karl ook prettig om naar te kijken. Ik ben vooral geïnteresseerd in de onderbouwing die beide stromingen hebben om te doen wat ze doen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 21:14

Wat dat betreft sluit ik me helemaal bij Ayasha aan. Ze doet dat bewust en om een reden die ik goed kan zien. Maar is direct weer met de hand toe. Het gaat erom - zoals Oji zei - om hoe het paard door het lijf blijft bewegen. Meer dan waar het op momenten met zn neus is.