SinneJ schreef:oji schreef:Nou een paard zal niet zeggen...jottum baasje gaan we rijden... Maar ik denk serieus dat een paard dat in de kracht van zijn leven is (dus geen baby en ook geen bejaarde) wel graag iets doet. Dat de postzegelweidjes die wij in NL hebben zonder afleiding puur geestdodend zijn.
Uiteraard, maar dan gaat het om het doorbreken van de verveling en niet om de activiteit zelf. Paarden hebben geen doelen... ze geven zich niet 'edelmoedig' over, ze geven zich over. Dat edelmoedige deel slaat OF op het overgeven zelf, wat het woord dus overbodig maakt, OF op een insinuatie dat het paard zich inzet voor hetzelfde doel, wat eerder richting hallucinaties lijkt te gaan. Zo kan een paard gewoon niet denken.
Ik vind het woord edelmoedige overgave ook niet perse bijdragen, omdat je er inderdaad wat aparte ideeën bij kan krijgen. Ik vind vooral het woord overgave niet zo lekker.
Ik vind trouwens manipuleren ook niet een super lekker woord, maar uiteindelijk manipuleer je natuurlijk alles en iedereen om te doen wat jij wilt, dus ook je paard. En druk gebruik ik ook al

Het gaat er gewoon om dat je paard door juist uitgekiende beloningen het leuk vind om mee te werken en dat je daar zo min mogelijk druk bij nodig hebt. Druk is ook gewoon normale communicatie, zonder druk zal niet lukken en lijkt me ook niet nodig, maar je hebt dat punt waar druk omslaat in dwang en dat is iets anders.
Voor mezelf is het streven dat ik alles (omgang en rijden) zo harmonieus mogelijk wil doen, met zo veel mogelijk beloning en zo min mogelijk druk. Dit om het voor m'n paarden en mijzelf zo gezellig en leuk mogelijk te houden.
Of een paard het leuk vind, verschilt nogal per paard. Ik heb er nu één die staat te trappelen bij het hek als ze je aan hoort komen, je bijna omver rent de trailer in en naar het opstapkrukje toe komt voor het opstappen en het is mijn taak om dat nooit te verliezen. Andere paarden zijn helemaal happy in de comfort van hun postzegelweitje en je hoogste doel is dan om ook het werk comfortabel en leuk te maken.