Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

maralyn

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 17:59

Okeey... vandaar dat ze haar handen zo draagt denk ik?

Mwoah... met je benen kun je groeien.
Dit je wel lekker in het zadel?
Zadels kunnen ook funest zijn voor de zit namelijk.

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 18:03

Nice Horseware!! Dat ziet er goed uit. Heerlijk ontspannen en los. Zelfs zijn hele hoofd deint op en neer tijdens het stretchen. Als ik jou was zou ik net als wat maralyn zegt, je meer focussen op je benen. Moeilijk!! Ik begin altijd met 2 rondjes beide kanten instappen zonder beugels. En dan je benen volledig ontspannen. Daarna de beugels indoen, dan lijkt het net alsof je beugels veel te kort zijn. Maar dan zit je wel stevig, omdat je benen ontspannen zijn. Misschien een idee?

Starbreeze: Wat een verschil he? Hoe meer bevestiging heb je nodig dat dit de goede weg is? Blije ruiter, blij paard :)

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 18:03

Met de handen naar voren en omhoog vragen wij de paarden te zakken. Ik heb het Timo ook zo geleerd :)

Ik zit heerlijk in dit zadel maar heb altijd al moeite gehad met goed zitten en benen stil houden. Vroeger zat ik met vreselijk kromme rug en hakken helemaal opgetrokken dus het is al behoorlijk verbeterd :+

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 18:04

Dank je Milkberry dat ga ik de volgende keer meteen proberen :D

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 18:09

Horseware schreef:
Met de handen naar voren en omhoog vragen wij de paarden te zakken. Ik heb het Timo ook zo geleerd :)

Ik zit heerlijk in dit zadel maar heb altijd al moeite gehad met goed zitten en benen stil houden. Vroeger zat ik met vreselijk kromme rug en hakken helemaal opgetrokken dus het is al behoorlijk verbeterd :+

Okeeeey vandaar! Dan is me dat duidelijk :D

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 18:42

Mooi filmpje.. maar veel minder werkhouding dan ik na het laatste filmpje van jullie had verwacht, daarin geeft WF aan dat jullie daar echt aan toe zijn... en zie dat je dat echt maar heel even probeert. Daag je jezelf en je paard wel genoeg uit? De 'stretch' is echt super goed maar dit filmpje is toch voor WF om te laten zien en dan tips te krijgen hoe je verder kan... Als je daar alleen ideale stretch laat zien en niet je mogelijke problemen in werkhouding, is dat dan niet zonde?
De wat rommelige beenhulpen zijn jammer, maar vond vooral zonde dat je op gegeven moment ook met je heupen gaat duwen... denk juist dat je wat minder moet doen... dus niet gaan focussen op je benen...leidt tot spanning en dan ga je zeker klapperen. Ik verwacht eigenlijk dat als je hem iets gaat begrenzen dat je paard makkelijker in gevraagde tempo kan blijven en dus dat dat duwerige van heupen en benen overbodig wordt... Bij het filmpje dacht ik iig steeds daag jezelf en je paard wat meer uit!

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 18:55

Horseware schreef:

Ik zou mijn handen niet zo ver terug, omhoog en uit elkaar doen, als hij in de stretch zit. Het hoofd zou voor mij stiller moeten en je handen dus ook. Verder ziet het er al heel bevestigd uit. Waarom niet al wat meer in een werkhouding?

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 19:07

Oh vandaar die beschermers :)

Mooi filmpje weer Horseware het valt me ten opzichte van je vorige filmpje op dat hij in stap veel soepeler geworden is, dat de draf na de galop actiever is en dat hij ook in galop lekker wil zakken! Super dus!

Ik zou net als al gezegd is veel meer in werkhouding gaan rijden en wanneer dat even moeilijk wordt een paar pasjes terug naar beneden vragen en vervolgens weer terug naar werkhouding. Echt het volgende station gaan bevestigen met meer afwisseling.

Probeer in galop iets meer vaart te houden, hij loopt wel in takt maar hij mag wat meer sprong.

Tja en die benen he :D ik heb het ook, ik zie dat Timo, net als die van mij best veel beweging in draf heeft, automatisch dein je dan mee (vooral met lichtrijden). Het lijkt alsof je iedere pas drijft maar dat is niet bewust denk ik. Niet de hele tijd in ieder geval. Ik ben zelf echt met de fitnessbal en balance board aan de slag gegaan om mijn core stability te verbeteren.

Bedankt weer voor het delen en ik ben benieuwd baar het commentaar van Will :)

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 19:13

Milkberry schreef:
Starbreeze: Wat een verschil he? Hoe meer bevestiging heb je nodig dat dit de goede weg is? Blije ruiter, blij paard :)

Ja toch! :D
Schiet me eigenlijk ook te binnen dat ik vandaag voorwaarts kon zonder spanning! Eerder deze week dacht ik nog dat ik het weer fout deed (ben aan de impuls aan het werken) want hij werd soms wat vluchterig weer (kon ik wel weer herstellen). Vandaag was hij super voorwaarts zónder vluchtgedrag (nouja 1 keertje nam hij een diagonaal van me over) heel nageeflijk en volgens mijn gevoel met heel grote passen.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 19:14

Niet wat meer werkhouding omdat je sowieso begint met alles in de stretch uitvoeren en je maar een half uurtje hebt om in te sturen. Ik heb gewoon een volledige training opgenomen, niet specifiek de moeilijke stukken. Ik wil weten of ik mijn training zo goed opbouw. Normaal rij ik 45 minuten dus 15 minuten meer om aan de werkhouding te werken.

Nog een reden waarom nog niet zoveel werkhouding: ik wil eerst weten of ik het goed doe door het op deze manier te vragen. Vindt hij de opbouw goed en vindt hij de werkhouding goed, dan ga ik nog meer oefenen op deze manier, maar ik wil hem niets verkeerd aanleren dus eerst maar kijken of Will nog op- of aanmerkingen heeft voordat ik de verkeerde dingen bevestig. Ik voel namelijk dat zodra ik werkhouding vraag hij liefst net wat achter het bit kruipt. Ik weet niet wat ik daar aan moet doen dus dat heb ik ook gevraagd aan Will.

Of ik mezelf en m'n paard genoeg uitdaag? Misschien niet, maar dat is ook mijn doel niet. Ik bouw liever langzaam op vanuit datgene wat bevestigd is. Misschien doe ik er daardoor langer over, so be it. Is voor mij geen probleem. Hier voel ik mij goed bij. Zonde vind ik het dus ook niet.

Voor mij hoeft het hoofd nog niet stiller. Ik vind het fijn dat hij wat meebeweegt met zijn hoofd. Hij krijgt alle vrijheid.

Met handen hoog heb je meer contact met de mondhoeken dan met de lagen en dat is wat ik wil. Dat is dus ook bewust. Wel kan ik inmiddels proberen mijn handen wat meer bij elkaar te doen.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 19:17

Die beentip ga ik ook uitproberen Milkberry. Ben eigenlijk geen fan van zonder beugels rijden want meneer is soms nog steeds vlug :')

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 19:19

vur schreef:
Horseware schreef:

Ik zou mijn handen niet zo ver terug, omhoog en uit elkaar doen, als hij in de stretch zit. Het hoofd zou voor mij stiller moeten en je handen dus ook. Verder ziet het er al heel bevestigd uit. Waarom niet al wat meer in een werkhouding?

Met bovenstaande eens.
Paard loopt er heerlijk bij, waarom dan zo blijven 'dirigeren'? Als hij zo fijn aan het sjouwen is kun je ook rustig je hand laag en ontspannen houden.

Vanuit deze bevestiging zou ik ook wat schijnovergangen maken waarbij het paard zich wat meer moet oprichten.

Maar hoe dan ook een fijn filmpje :)

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 19:19

Om je houding zou ik me niet druk maken HW, dat komt straks wel als Timo ook verder is :) (dezelfde opmerking kreeg ik ook van Simpelman ;) )

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 19:22

Mijn zit is en blijft een aandachtspuntje Starbreeze :j Inderdaad heeft hij heel veel beweging in zijn rug en door het meedeinen bewegen mijn benen ook. In galop is het makkelijker om ze stiller te houden. Maar in stap drijf ik wel echt teveel. Is ook moeilijker om hem actief te houden.
Leuk dat je ziet dat de stap soepeler geworden is :) Ik vind zelf de draf ook alweer wat verbeterd, maar dat is al zijn beste gang. En inderdaad begint hij in galop steeds verder te zakken dus dat is ook een mooie vooruitgang :D Ik ben het met je eens (zag het ook) dat ik hem in galop actiever moet houden voor meer sprong; hij spring niet goed genoeg door. Galop is zijn slechtste gang.

Leuk om te lezen dat je je oude trainingsverslagen tegenkwam en wat een verschil *\o/* Hoe lekker moet dat ook voor de paarden zijn heh :D

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 19:24

Ik zou me wel druk maken over mijn houding. Ik doe niet anders. Fouten heb je er zo in, ook bij jezelf. En je stoort je paard eerder met een minder goede houding voordat je erg in hebt. Minder doen met je handen lijkt mij dan in deze bevestigde fase ook zeker goed.
Ben benieuwd wat WF er van vindt.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 19:26

Dat hij wat achter het bit kruipt viel me idd ook op, nouja meer dat hij op de verticaal ging lopen. Wat gebeurt er als je op dat moment met je zit gaat drijven?

Ik rij zelf regelmatig nog met de chambon, helemaal toen ik de werkhouding ging introduceren (mijn paard is namelijk iets minder onverstoorbaar dan Timo en is veel sneller afgeleid). Ik heb het idee dat ondanks deze weinig inwerkt, het mijn paard uitnodigde de neus echt eruit te steken. Wanneer ik dan goed contact houdt en voorwaarts drijf, komt hij in een hele mooie houding met de neus voor de ll.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 19:29

Jullie willen wel dat ik snel ga hoor :oo Natuurlijk moet hij steeds meer in de werkhouding, moeten mijn benen stiller, mijn handen dichter bij elkaar, lager en meer naar voren maar vergeet niet: ook ik ben pas net begonnen met rijden op deze manier en ik moet het grotendeels zelf uitvinden hoe het werkt allemaal in de praktijk (theorie genoeg hier gelukkig :) ) Ik kom van zon andere manier van rijden, het is een hele omschakeling al met al en dat kost gewoon tijd.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 19:31

Starbreeze: dat is het probleem als ik meer ga drijven kruipt hij er nog meer achter en gooit z'n benen eruit. Dat is zijn gewoonte door mijn eerdere manier van rijden en kan ik hem niet kwalijk nemen. Ik weet alleen niet hoe ik dat op moet lossen. Vandaar dat ik dat gevraagd heb aan Will voordat ik veel meer werkhouding ga vragen dan dit.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 19:32

Dat hij zo rond wordt komt juist door de hoge handen.
Handen lager en niet meer zo wijd dan zal hij meer ruimte durven nemen.

Overigens, volgens mij wil niemand je pushen, het zijn enkel goedbedoelde tips die je mee kunt nemen :)

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 19:37

Wat ik wel eens in galop doe wanneer mijn paard even in zijn oude gewoonte vervalt, is even het hoofd letterlijk (zachtjes) optillen. Even 'uit de krul' begeleiden. Voorzichtig laten voelen wat de bedoeling is en dan weer los.

Volgens mij is er ook een filmpje van Will waar een paard die heel erg opkrult in gecorrigeerd wordt. Zal eens zoeken.

Edit: deze http://youtu.be/zGVXSW0L7WA
Laatst bijgewerkt door Starbreeze op 04-09-15 19:44, in het totaal 1 keer bewerkt

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 19:38

Zeker goed bedoelde tips van deze kant. :j

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 19:43

Ik weet dat de tips goed bedoeld zijn, dank daarvoor en ze zijn ook zeer welkom. We hebben nog veel te leren maar dat kost tijd en ik doe heel hard mn best :)

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 19:46

M'n handen wat hoger en breder leidde juist tot een betere aanleuning. Dan kan ik hem het beste uit de krul begeleiden, want hij deed het erger dan nu. Maar ik kan het best eens proberen om ze weer wat lager en bij elkaar te houden en alleen eventjes omhoog te doen als hij er teveel achter kruipt. Wie weet werkt dat nu beter

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 19:49

Dat is ook hoe westernruiters vaak de houding corrigeren.
Hand laag, maar als het paard wat te horizontaal wordt, even de hand omhoog en het paard weer omlaag begeleiden.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 19:51

Ik ga het gewoon proberen. Ik ben wel benieuwd hoe hij daar nu op reageert