[FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Michelleee

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 20:09

Of zou ik haar beter op training zetten? Heb gevoel dat ik haar zelf er nooit door ga kunnen rijden..

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 20:11

Weet je Michelle... 1 jaar is niks... je paard heeft verkeerde basis..er zijn alleen maar trukjes ... dus heel veel geduld... veel lang en laag... je blijft eeuwig bezig met de basis... en dan ... dan krijg je opeens waar je van droomde... (en dan niet te gretig zijn en gewoon weer basis oefenen).
Ik zie je in de foto's ook niet echt netjes zitten... misschien kan je daar wel zelf meer aan doen... dus je verdiepen in houding en zit... en net als Adelinde dat naast je paard gaan trainen zodat je iig zelf goede lichaamscontrole hebt. Qua pony heb je niet de makkelijkste een pony die van nature snel vlucht en rennerig is met een valse knik dat is heel veel trainen en nog meer geduld. Met frustratie kom je nergens.

_Michelleee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 20:15

Evelijn schreef:
Weet je Michelle... 1 jaar is niks... je paard heeft verkeerde basis..er zijn alleen maar trukjes ... dus heel veel geduld... veel lang en laag... je blijft eeuwig bezig met de basis... en dan ... dan krijg je opeens waar je van droomde... (en dan niet te gretig zijn en gewoon weer basis oefenen).
Ik zie je in de foto's ook niet echt netjes zitten... misschien kan je daar wel zelf meer aan doen... dus je verdiepen in houding en zit... en net als Adelinde dat naast je paard gaan trainen zodat je iig zelf goede lichaamscontrole hebt. Qua pony heb je niet de makkelijkste een pony die van nature snel vlucht en rennerig is met een valse knik dat is heel veel trainen en nog meer geduld. Met frustratie kom je nergens.

Ja kan ik inderdaad wel eens gaan proberen. Mijn houding ben ik nog erg zoekende naar... Tijdje geleden zat ik voorovergebogen, dus dat is al beter. Heb ook nog altijd gevoel dat zadel mij niet echt lekker zit, maar is gekozen omdat paste voor Elina.
Wij zijn beide nog zo lerende, is gewoon niet makkelijk. :) had mijn paard verkocht en wou graag eentje waar ik van kon leren. Maar was opslag verliefd op Elina. Mss niet de beste keuze geweest... Maar buiten rijden op sommige momenten, heb ik daar nog geen spijt van!

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 20:25

Michelle, ik vind het eigenlijk allemaal zo dramatisch niet. Ik denk dat je wat teveel van jezelf verwacht en daardoor erg veel druk neerlegt bij jezelf en daardoor ook de pony. Ik zie echter weliswaar een pony die niet volledig loslaat en zich omhoog drukt, maar volgens mij is ze wel goed te bewerken en kan je er heel prima mee overweg. Wat jullie imo vooral nodig hebben is les van iemand waarmee het klikt. Iemand die jou kan leren voelen en je kan begeleiden. Iemand die jou gaat helpen te begrijpen wat er gebeurt, waarom dat gebeurt en hoe je dat kunt oplossen. Ik denk dat die oplossing vooral zal blijken te bestaan uit het juist minder doen, meer rust erin brengen, kleinere hulpen en consequenter zijn. Dat is een educated guess hoor nav de foto's, altijd lastig zo natuurlijk.
Oja, ik vind het trouwens wel een heule gave pony!

_Michelleee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 20:31

0000 schreef:
Michelle, ik vind het eigenlijk allemaal zo dramatisch niet. Ik denk dat je wat teveel van jezelf verwacht en daardoor erg veel druk neerlegt bij jezelf en daardoor ook de pony. Ik zie echter weliswaar een pony die niet volledig loslaat en zich omhoog drukt, maar volgens mij is ze wel goed te bewerken en kan je er heel prima mee overweg. Wat jullie imo vooral nodig hebben is les van iemand waarmee het klikt. Iemand die jou kan leren voelen en je kan begeleiden. Iemand die jou gaat helpen te begrijpen wat er gebeurt, waarom dat gebeurt en hoe je dat kunt oplossen. Ik denk dat die oplossing vooral zal blijken te bestaan uit het juist minder doen, meer rust erin brengen, kleinere hulpen en consequenter zijn. Dat is een educated guess hoor nav de foto's, altijd lastig zo natuurlijk.
Oja, ik vind het trouwens wel een heule gave pony!

Dank je! :) dat gevoel heb ik ook ja.. De dingen die jij beschrijft, dat zij die nodig heeft. Toch vind ik het zo raar, dat ik haar nu echt redelijk goed kan beheersen en dat het dan uiteindelijk vanaf de grond zeg maar toch niet goed uitziet. Ik blijf het raar vinden.

Het jammere is, dat er ik belgie moeilijk zon lesgevers te vinden zijn die echt precies kunnen vertellen waarom ze het doet en het op te lossen. Echt iemand die kijkt naar probleem en oplost ipv symptomen op te lossen. Ik zelf ken er te weinig van.

Als ik zou iemand wil gaan vinden die daar echt op gaat werken, dan ben je hier al snel bij mensen van Naturalis horsemanship fzo. En dat wil ik niet. Ik wil nog altijd met het oog om later een nette proef te rijden, leuke oefeningen te rijden... Zelfs een kür op muziek is echt mijn doel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 20:33

Maar Dar is voor een later doel. Het doel nu is ontspanning en vertrouwen. Kijk in stapjes, ook in de zoektocht naar een trainer en vooral in je doel. Houd je doelen klein anders kun je alleen maar teleurstelt worden.

PaardjesFan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 20:33

het is een foto topic maar ik zie geen enkele foto

_Michelleee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 20:38

Joolien schreef:
Maar Dar is voor een later doel. Het doel nu is ontspanning en vertrouwen. Kijk in stapjes, ook in de zoektocht naar een trainer en vooral in je doel. Houd je doelen klein anders kun je alleen maar teleurstelt worden.

Ja dat bedoel ik daar niet mee. Maar het is echt zo. Hier in belgie is gewoon niet zo makkelijk om mensen te vinden die daar echt naar kijken. Waarom doet je pony dat en hoe kan je het gaan oplossen. Als ik echt op paardvriendelijke manier en echt iemand wil gaan zoeken, kom je terecht bij zon alternatieve ruiters, met geheel andere kijk. Snap je?

Zoals je weet uit vorige topic, sta ik open voor alle tips etc en ik probeer ze ook toe te passen.

Als ik vraag aan iemand hier ik belgie aan ruiter fzo: loopt ze niet te opgekropt. Nee hoor, zo moet ze lopen op wedstrijd.

Snap je? Ik sta open om te leren, maar als ze je zeggen dat ze goed loopt, ga je op de duur ook geloven! Ik weet niet beter..

En je mag toch dromen hebben? Waarom niet?

Chelinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 20:55

wou me hier graag eens 'aanmelden' (aangeraden door Michelle :D)

kort waar ik door ben met Rico;
3 jaar geleden kon ik er zowizo al niet veel mee aanvangen (toen 7jaar) vast, geen rem, geen stuur
al een geluk was dat er al wat beter op begin dit jaar, maar nog altijd niet wat het moest zijn (9jaar)
hij heeft altijd geweten dat buitenrijden zijn 'werk' was. hij was keihard in zijn mond, en overal vast/stijf.
cirkels kon ik met hem niet rijden, want dan ging hij gewoon de andere kant op (en hij is sterk.. :')) laat staan andere figuren.
heb dan vaak les genomen, en ook vaak naar verkeerde mensen geluisterd, om weer verkeerde dingen te gaan proberen.
sinds deze zomer begint het de goeie kant op te gaan, en begint hij veel losser en meewerkender te worden, maar er zijn nog momenten dat hij het niet eens is met mij (zeker linksom) maar na een paar x rijden gingen we altijd weer naar beneden
sinds hij verhuisd is (en niet meer als 2paar met een dominantie merrie) gaat hij met sprongen vooruit!
ik wacht nog vol spanning op een volgende terugval, zoals ik altijd had, maar hoop dat die er niet komt ^^

dit bit is een 12.5, en hij heeft denk ik een 13 nodig. heb er nu een 13.5 inzitten en hij loopt er heel fijn op, ik weet niet in hoeverre dit kwaad kan?
dus begin dit jaar;
Afbeelding

vandaag; maaarr, het probleem dat ik dus nu nog heb;
voor mij niet een groot probleem, ik ben al blij dat hij ontspant, maar na een paar passen gaat zijn hoofd weer normaal (geen giraf, gewoon zijn neusje eruit zegmaar) is dit gewoon kwestie van oefenen? :)
en, zijn achterhand natuurlijk ^^ valt enorm vaak op zijn voorhand, maar tempo zit er wel voldoende in.
Afbeelding

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 21:00

_Michelleee schreef:
Ik snap dat je zegt dat ik te veel wil, maar mijn geduld raakt gewoon ook echt op. Ik heb haar nu al meer dan 1 jaar. Ik kan toch niet blijven rondjes draven met lange hals? Ik ben zelfs nog altijd niet bezig met galop of dergelijke. Ik wil gewoon graag verder... :(

Ik ben een meelezer en ik heb ook totaal niks nuttigs toe te voegen, maar verlies alsjeblieft je moed niet! Je hebt geloof ik nog een aardig jong paardje en 't zou tof zijn als je daar lang van kan genieten. Lekker even terug naar de basis, en ik weet niet of je 't doet of de mogelijkheid er voor hebt, maar je zou eens regelmatig een lekker buitenritje kunnen maken. Dit heeft bij mij en mijn pony in ieder geval enorm veel geholpen, even beiden onze koppies leeg maken. En ja, na drie jaar loopt mijn pony nog steeds in draf en galop met z'n kop in de lucht, maar we hebben wel enorm veel plezier en genieten ontzettend veel, en dat is imo toch altijd waar paardrijden om draait. Veel succes nog met je enorme knappe pony :(:)

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 21:08

Tuurlijk mag je dromen, Joolien waarschuwd alleen dat je dit in kleine stapjes moet doen, om teleurstellingen te voorkomen. Want zeg eerlijk: je bent nu teleurgesteld door wat je ziet toch? Maar zo erg is het helemaal niet! Je hebt iets gevoeld, maar ziet het nog niet terug: wat moet je wel niet voelen als je het wél terug ziet? Dat is echt mega dan! Jullie zijn echt goed op weg hoor, maar verwacht geen reuze sprongen.
Weet je wat mij met de neus op de feiten drukte? Toen ik hoorde dat het vaak andersom werkt: als het voelt dat het helemaal niet lekker ging, dan heb je hoogstwaarschijnlijk meer gedaan/bereikt, dan wanneer het rijden super voelde. Ik snapte hem eerst niet, maar achteraf: als het zo goed voelde, dan koste het je paard ook veel minder inspanning, en ging het (te?) makkelijk. Je hebt dus juist minder getraind. Maar ben je goed bezig, dan bewerk je zijn spieren ook, en zal er ook juist wat meer 'verzet' komen..

Ik vergelijk het altijd maar met een andere sport, zoals atletiek: Wil je hordelopen en gaat het lekker en relaxed, dan zul je een slechtere tijd hebben gehaald dan wanneer je bezweet en uitgeput aan de finish komt. Dan kun je wel denken dat het zo slecht ging omdat je a) moe en bezweet bent, b) spierpijn hebt, maar je hebt je prestatie wel verbeterd. En écht getraind.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 22:14

_Michelleee schreef:
Wat denken jullie? Niet goed he? :n
Kunnen jullie mijn fouten aanhalen en wat ik beter moet doen?

Wat ik zie. Paard dat taktmatig uit ritme is, geen duidelijk zweefmoment heeft. Paard loopt met een holle rug in een absolute oprichting, opengesperde mond, gespannen kaak, valse knik en slechte spieren. Ik zie een ruiter die heel erg controleren naar beneden kijkt, die op veel foto's d'r ellebogen strak heeft en strakke handen heeft.

In de eerste plaats. Als je geduld opraakt met een paard, dan ligt dat aan jou. Geen ruiter heeft het recht om ongeduldig naar zijn paard te zijn. Jij bent verantwoordelijk voor zijn leerproces. Of dat nu 1 jaar duurt of 10 jaar. Hij verdiend het geduld om te groeien. Zeker een paard dat pas 2,5 jaar geleden onder het zadel is. Verspil geen tijd aan frustraties of ongeduld.
Het verdiend geen pas om terug te verwijzen naar het verleden in dit geval. Je paard heeft nog een heel leven voor zich en kan zich echt wel herstellen. Paarden zijn veerkrachtig en willen graag leren. Maar wij moeten wel open staan om het ze te leren. Als jij geestelijk vasthoud aan 'hij zal dat altijd houden' zal je nooit vooruit gaan. Dat is een dal waar je niet uit kunt klimmen.

Wat betreft het rijden. Jij houd je paard in een absolute oprichting. Daar is z'n lichaam niet aan toe. Die laatste foto, zo moet je hem rijden. Als je hem daar kunt houden, dan kun je al die extra oefeningen gaan rijden. Je paard loopt heel erg op z'n voorhand, het lijkt niet zo. Maar dat is wel zo, jou opgerichte hand zorgt er voor dat hij daardoor z'n achterbeen en rug verkeerd gebruikt. Natuurlijk krijg je hem dan wel terug in tempo. Maar niet op de goede manier. Ook terug rijden begint van achter naar voren. Maar op zo'n manier terug rijden kan je alleen als je paard ook netjes van achter naar voren loopt. En daar moet jij hem brengen.

Zoek op je teugels de stopjes op. De stopjes die je vast had op die laatste foto. En daar ga je de nek en hals van je paard naar toe rijden. Niet korter pakken, niet langer laten worden. Elke keer als je paard er achter kruipt, daar drijf je hem naar toe. Draag je handen zelf en houdt je ellebogen gebogen. Trekt hij er aan, dan veer je mee vanuit je elleboog. Vervolgens ga je hem weer rijden met je been, hij zal vanzelf weer in de juiste houding komen.

Maak geregeld foto's en filmpjes (of kijk in een spiegel). Als je paard z'n hoofd recht voor z'n boeg kan houden, weer een beetje takt heeft... Ja dan kun je gaan terugrijden en dan kan je de oefeningen er weer bij pakken. Nu is jou enige prioriteit voorwaarts, krachtig en zeker. (En niet ophol)

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 22:25

Chelinka schreef:
wou me hier graag eens 'aanmelden' (aangeraden door Michelle :D)

kort waar ik door ben met Rico;
3 jaar geleden kon ik er zowizo al niet veel mee aanvangen (toen 7jaar) vast, geen rem, geen stuur
al een geluk was dat er al wat beter op begin dit jaar, maar nog altijd niet wat het moest zijn (9jaar)
hij heeft altijd geweten dat buitenrijden zijn 'werk' was. hij was keihard in zijn mond, en overal vast/stijf.
cirkels kon ik met hem niet rijden, want dan ging hij gewoon de andere kant op (en hij is sterk.. :')) laat staan andere figuren.
heb dan vaak les genomen, en ook vaak naar verkeerde mensen geluisterd, om weer verkeerde dingen te gaan proberen.
sinds deze zomer begint het de goeie kant op te gaan, en begint hij veel losser en meewerkender te worden, maar er zijn nog momenten dat hij het niet eens is met mij (zeker linksom) maar na een paar x rijden gingen we altijd weer naar beneden
sinds hij verhuisd is (en niet meer als 2paar met een dominantie merrie) gaat hij met sprongen vooruit!
ik wacht nog vol spanning op een volgende terugval, zoals ik altijd had, maar hoop dat die er niet komt ^^

dit bit is een 12.5, en hij heeft denk ik een 13 nodig. heb er nu een 13.5 inzitten en hij loopt er heel fijn op, ik weet niet in hoeverre dit kwaad kan?
dus begin dit jaar;
[ Afbeelding ]

vandaag; maaarr, het probleem dat ik dus nu nog heb;
voor mij niet een groot probleem, ik ben al blij dat hij ontspant, maar na een paar passen gaat zijn hoofd weer normaal (geen giraf, gewoon zijn neusje eruit zegmaar) is dit gewoon kwestie van oefenen? :)
en, zijn achterhand natuurlijk ^^ valt enorm vaak op zijn voorhand, maar tempo zit er wel voldoende in.
[ Afbeelding ]

Ik ben een fel voorstander van caps. En in dit topic hanteren we meestal de regel, zonder cap geen commentaar.
Maar ik ben in een milde bui :) Dus ik geef je even een zetje. Op beide foto's doet je paard eigenlijk het zelfde. Hij gebruikt z'n hoofdhoudingen om niet op z'n achterbeen te hoeven gaan. Op beide foto's hangt het meeste gewicht op z'n voorbenen.
Rij hem voorwaarts (of consequenter voorwaarts, misschien wisselt ie wat in tempo. Kan ik niet zien op een foto). Probeer hem daarnaast een beetje te verleiden tot buiging. Je zegt zelf als dat hij eigenlijk altijd stijf is geweest. Waarschijnlijk houd hij daar wat aan vast. Denk eens aan stelling op de rechte lijn. Dat maakt hem losser in z'n lijf. Probeer ook eens wat schoudervoor op de hoefslag (beide handen). Hij moet dan wat meer gewicht gaan dragen op z'n achterhand.

_Michelleee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 22:29

Veulen84 schreef:
_Michelleee schreef:
Wat denken jullie? Niet goed he? :n
Kunnen jullie mijn fouten aanhalen en wat ik beter moet doen?

Wat ik zie. Paard dat taktmatig uit ritme is, geen duidelijk zweefmoment heeft. Paard loopt met een holle rug in een absolute oprichting, opengesperde mond, gespannen kaak, valse knik en slechte spieren. Ik zie een ruiter die heel erg controleren naar beneden kijkt, die op veel foto's d'r ellebogen strak heeft en strakke handen heeft.

In de eerste plaats. Als je geduld opraakt met een paard, dan ligt dat aan jou. Geen ruiter heeft het recht om ongeduldig naar zijn paard te zijn. Jij bent verantwoordelijk voor zijn leerproces. Of dat nu 1 jaar duurt of 10 jaar. Hij verdiend het geduld om te groeien. Zeker een paard dat pas 2,5 jaar geleden onder het zadel is. Verspil geen tijd aan frustraties of ongeduld.
Het verdiend geen pas om terug te verwijzen naar het verleden in dit geval. Je paard heeft nog een heel leven voor zich en kan zich echt wel herstellen. Paarden zijn veerkrachtig en willen graag leren. Maar wij moeten wel open staan om het ze te leren. Als jij geestelijk vasthoud aan 'hij zal dat altijd houden' zal je nooit vooruit gaan. Dat is een dal waar je niet uit kunt klimmen.

Wat betreft het rijden. Jij houd je paard in een absolute oprichting. Daar is z'n lichaam niet aan toe. Die laatste foto, zo moet je hem rijden. Als je hem daar kunt houden, dan kun je al die extra oefeningen gaan rijden. Je paard loopt heel erg op z'n voorhand, het lijkt niet zo. Maar dat is wel zo, jou opgerichte hand zorgt er voor dat hij daardoor z'n achterbeen en rug verkeerd gebruikt. Natuurlijk krijg je hem dan wel terug in tempo. Maar niet op de goede manier. Ook terug rijden begint van achter naar voren. Maar op zo'n manier terug rijden kan je alleen als je paard ook netjes van achter naar voren loopt. En daar moet jij hem brengen.

Zoek op je teugels de stopjes op. De stopjes die je vast had op die laatste foto. En daar ga je de nek en hals van je paard naar toe rijden. Niet korter pakken, niet langer laten worden. Elke keer als je paard er achter kruipt, daar drijf je hem naar toe. Draag je handen zelf en houdt je ellebogen gebogen. Trekt hij er aan, dan veer je mee vanuit je elleboog. Vervolgens ga je hem weer rijden met je been, hij zal vanzelf weer in de juiste houding komen.

Maak geregeld foto's en filmpjes (of kijk in een spiegel). Als je paard z'n hoofd recht voor z'n boeg kan houden, weer een beetje takt heeft... Ja dan kun je gaan terugrijden en dan kan je de oefeningen er weer bij pakken. Nu is jou enige prioriteit voorwaarts, krachtig en zeker. (En niet ophol)

Pfoe dat klink hard, maar is wel de waarheid.

Nu heb ik 2 weken examens , dus heeft ze even rust. Daarna ga ik een trainingsveld opstellen voor een maand, waarbij ik enkel op ontspanning ga werken en ook waarbij ik het longe werk ga bijnemen zodat ze krachtiger wordt en mss daar ook wat meer leert te ontspannen en haar balans te vinden.

Maar wrm mag ik geen temporegeling doen? Ik vind da da heel goed werkt bij haar, zeker omdat zij gemakkelijk haar eigen tempo wil gaan bepalen en dan drukt ze zich onder mij uit..

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 23:19

Zet je geen tijd op je doel! Je zegt nu 1 maand voor ontspanning, maar dat doel mag geen tijd kennen, anders stel je jezelf alleen maar teleur. Kijk niet op een jaar of op 2. Je hebt jaaaaren voor je om de tijd te nemen die jij en je paard nodig hebben.

Het is nu dat je moet genieten van elk leer moment dat je samen doormaakt en je moet niet denken van, aah snel zien dat die goed loopt, dan kan ik echt genieten. Nee, samen leren is samen genieten. De kleinste verbetering voelen kan je zo euforisch maken als je je er niet aan verwacht.

Iedereen komt er wel, op zijn eigen ritme ;)

_Michelleee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 23:24

SheeNegro schreef:
Zet je geen tijd op je doel! Je zegt nu 1 maand voor ontspanning, maar dat doel mag geen tijd kennen, anders stel je jezelf alleen maar teleur. Kijk niet op een jaar of op 2. Je hebt jaaaaren voor je om de tijd te nemen die jij en je paard nodig hebben.

Het is nu dat je moet genieten van elk leer moment dat je samen doormaakt en je moet niet denken van, aah snel zien dat die goed loopt, dan kan ik echt genieten. Nee, samen leren is samen genieten. De kleinste verbetering voelen kan je zo euforisch maken als je je er niet aan verwacht.

Iedereen komt er wel, op zijn eigen ritme ;)

Ja ik bedoelde maar, daarna ga ik 3 maanden op stage. :) Dan zie ik haar in de week niet!

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 23:33

Dan zou ik sws de doelen sterk naar beneden schroeven, en dan na je stage oppakken.

Sunshinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 23:35

Veulen84 schreef:

Hier ben ik dus zo slecht in, maar is dit écht de juiste manier om je paard in de goede houding te krijgen?
en hoe weetje welke stopjes je moet gebruiken?

_Michelleee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 23:40

Snackie schreef:
Dan zou ik sws de doelen sterk naar beneden schroeven, en dan na je stage oppakken.

Waarom pas erna? :) kan toch nooit kwaad om op ontspanning te gaan werken?

_Michelleee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 23:44

Vind alleen wel moeilijk op teugel echt heel los te laten bij het rijden. Pony is nogal schrikachtig en ziet soms spoken. :) ze is gewoon ook zo snel afgeleid altijd... En dan steekt ze haar hoofd in de lucht en dan heb je niets meer te zeggen..

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 23:46

loveulla94 schreef:
Hier ben ik dus zo slecht in, maar is dit écht de juiste manier om je paard in de goede houding te krijgen?
en hoe weetje welke stopjes je moet gebruiken?

Kijken en voelen. Aan de hand van de foto kon ik het bij michelle wel makkelijk zeggen. Hij ging daar niet te diep, maar z'n achterbeen kon nog wel doorkomen.

Het is niet de beste manier om je paard in een houding te krijgen. Maar wel de beste manier om je paard te leren om zich te verlengen. Op een bepaald punt merk je dat er paarden zijn die dan lengte nemen, maar op de voorhand gaan. Soms moet je dan gaan variëren. Instructeurs weten als het goed is vaak wel hoeveel ruimte je zou moeten geven.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 12:59

_Michelleee schreef:
Snackie schreef:

Waarom pas erna? :) kan toch nooit kwaad om op ontspanning te gaan werken?

Ik doelde niet op ontspanning. Maar juist op de oprichting etc. Eerst ontspannen en dan na de stage verder kijken.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 13:00

_Michelleee schreef:
Vind alleen wel moeilijk op teugel echt heel los te laten bij het rijden. Pony is nogal schrikachtig en ziet soms spoken. :) ze is gewoon ook zo snel afgeleid altijd... En dan steekt ze haar hoofd in de lucht en dan heb je niets meer te zeggen..

Dus hou je haar van te voren maar strak, voor het geval ze wat zou doen? Je mag pas corrigeren als ze de fout maken. En niet er voor.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 13:13

_Michelleee schreef:
_Marinke_ schreef:

Dit is niet helemaal wat we onder het zadel willen gaan zien.. ;)
Prachtige buiging in het achterbeen dat wel en je ziet ook dat het paard vanuit de achterhand vertrekt. Maar, als we verder kijken.. Wat zie je aan de staarthouding? En wat betekent dit voor het gebruik van de rug? En welk gevolg heeft dat weer voor de halshouding?

En daarbij, waar we het enkele bladzijdes terug nog over hebben gehad.. Is dit paard juist stuwend of dragend? ;)

Ik denk idd nu je het zegt dat zij stuwend is? :)
En kan je uitleggen wat je bedoeld met de straat? :p en daarop volgende halshouding?

Even de foto weer:
Afbeelding

Als je kijkt naar de staart zie je dat deze strak en hoog word gedragen. Vaak te zien bij paarden die flink worden 'opgefokt' daardoor gespannen lopen maar wel een flink show laten zien (het ziet er heel mooi uit vaak :P ).

Maar doordat je ziet dat de staart gespannen is, geeft je dat ook een extra teken van hé de rug is dan ook gespannen! Wanneer een paard ontspannen maar actief over de rug loopt zie je de staart ook altijd mooi afhangen, niet extreem opgetrokken en ook niet tussen de billen geknepen (teken van angst), beide zijn overigens een teken van spanning.

Dit paard loopt hier op deze foto, gespannen, een holle rug en is stuwend. De hals wordt ook (voortvloeiend uit de spanning in het lichaam) daardoor hoog gedragen en spant zich aan (onderhals).

Correct me if i'm wrong.
Doe ook maar mijn best en moet ook nog veel leren. ;)

juliedo24

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 15:30

(gave foto hierboven). ik zie ook een stuwende pony, gespannen en met een beetje onderhalsspier erop. verder vind ik het erg moeilijk om er wat over te zeggen, en ik wil geen verkeerde info geven.
hoe zit het dan met deze foto? :o
http://imageshack.us/f/707/hejm.jpg/

ik zie een pony die volgens mij best een goed achterbeen heeft (op dit moment). ze lijkt tenminste best bergopwaarts. verder wel een onderhalsspier. ze heeft weinig bespiering, maar dat kuiltje in haar flank, zijn dat wel spieren?
over de staart, dat vind ik altijd moeilijk, van hierboven zie je duidelijk een gespannen/gedragen staart, maar bij deze foto weet ik het niet... hij wordt niet helemaal omhoog gedragen, hangt hij dan lekker af? volgens mij niet... ik weet het niet.

ik wil/moet nog veel leren, jullie kunnen me corrigeren op wat ik fout zeg/waar ik overheen heb gekeken (graag zelfs). ik lees alles mee maar heb zo nu en dan een vraag :).