Waar is het gebleven?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 15:44

Ik vind het een reclamespotje. Minder dan 1 minuut een paard/ruiter in beeld. Niets meer dan dat.
:D

Ik ga weer verder met nuttige zaken met dit mooie weer. ;)

elize2310

Re: Waar is het gebleven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 15:45

ik vind het een beetje krampachtig eruit zien... heel streng in de teugels en mond af en toe open, ook 2 bitten volgns mij... ik weet het niet hoor? ik rijd toch liever wat vrijer

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-13 15:50

Electra63 schreef:
Ik vind het een reclamespotje. Minder dan 1 minuut een paard/ruiter in beeld. Niets meer dan dat.
:D

Ik ga weer verder met nuttige zaken met dit mooie weer. ;)

bedankt voor je "nuttige inhoudelijke" bijdrage aan dit topic *D

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 15:53

nombrado schreef:
wat vind jij ervan Aillil?
in vergelijk met de eerdere net zadelmakke paarden die hier door nederlandse ruiters werden aangereden?

Ik zie plus en minpunten. . . ik zie sowieso een paard wat er echt aan toe is om aan het werk te gaan, paard is er i.i.g. fysiek klaar voor. Daarnaast zegt meneer ook dat het om een paard gaat met heel veel drive, waar je in feite niet meer hoeft te doen dan begeleiden. Dat zie je de ruiter ook doen, jongeman zit er rustig op met een ondersteunende zit.

Waar ik me wel aan stoor is het teugelgebruik van met name zijn rechter/buitenhand. Die zie ik echt veel te veel naar links en rechts schieten, dat is echt niet nodig. Zeker niet bij een jong paard.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-13 15:54

hoe vind je het tempo?

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 18:23

Snap 1 ding niet, dat hij de zweep niet in de binnenhand neemt, juist om het paard te leren te reageren op het binnenbeen. Men ziet duidelijk op de linkerhand dat het paard kijkt naar de zijde van de zweep, dat vind ik niet logisch, neem die zweep aan de binnen zijde ter ondersteuning van het binnenbeen. Daardoor moet de ruiter te veel corrigeren met de rechterhand wat eigenlijk onnodig is wanneer men de zweep aan de binnenzijde heeft.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 18:40

Professor schreef:
Snap 1 ding niet, dat hij de zweep niet in de binnenhand neemt, juist om het paard te leren te reageren op het binnenbeen. Men ziet duidelijk op de linkerhand dat het paard kijkt naar de zijde van de zweep, dat vind ik niet logisch, neem die zweep aan de binnen zijde ter ondersteuning van het binnenbeen. Daardoor moet de ruiter te veel corrigeren met de rechterhand wat eigenlijk onnodig is wanneer men de zweep aan de binnenzijde heeft.

Is dit nou werkelijk het hoofdpunt waar jij je aan stoort?

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 18:42

nombrado schreef:
hoe vind je het tempo?

Van het paard los in de bak? Vliegend :P

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 18:52

Ailill schreef:
Professor schreef:

O wacht, zo staat het natuurlijk in de boeken ;)

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 18:57

Ailill schreef:

Meneer Ailill, sorry maar waar haalt u die wijsheid vandaan? Denkt u nu echt dat ik zulke dingen grappig vind, denk toch wel dat ik echt vele paarden aangereden heb en verder getraind heb, waarom steeds deze niet relevante opmerkingen, wij discussiëren hopelijk en gaan niet steeds dingen schrijven die u verondersteld, hoop dat u eens begrijpt dat ik meer in de praktijk doe en gedaan heb als menigeen.
aub houdt u het bij het thema.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-13 19:58

Professor schreef:

die reactie van het paard is niet op de zweep, maar op iets heel anders.
kmoet wel Aillil gelijk geven, dat dat het enige is wat je opvalt?
Laatst bijgewerkt door nombrado op 12-01-13 20:00, in het totaal 1 keer bewerkt

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-13 19:59

Ailill schreef:
nombrado schreef:
hoe vind je het tempo?

neejoh, van die onder het zadel.... -O-
die los, vind ik ook wel gaaf! (alleen zou ik het niet doen met mijn mooie zadel, als de dood dat ze even lekker gaan rollen)

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 20:03

Professor schreef:
Ailill schreef:

Meneer Ailill, sorry maar waar haalt u die wijsheid vandaan? Denkt u nu echt dat ik zulke dingen grappig vind, denk toch wel dat ik echt vele paarden aangereden heb en verder getraind heb, waarom steeds deze niet relevante opmerkingen, wij discussiëren hopelijk en gaan niet steeds dingen schrijven die u verondersteld, hoop dat u eens begrijpt dat ik meer in de praktijk doe en gedaan heb als menigeen.
aub houdt u het bij het thema.

Ik haal deze wijsheid uit jouw berichten, ik reageer letterlijk op jouw reactie. Of jij dit grappig vindt kan me vrij weinig boeien

Heel fijn dat jij al vele paarden hebt aangereden en zelfs hebt doorgereden, helemaal super. Uit je reactie's blijkt iets anders, de meeste reactie's komen op mij over als muggenziften. Nou kan je wel heel hoog van de toren blazen dat jij al zoveel ervaring hebt, ik heb er nog niks van gezien.

Of ik mij bij het thema wil houden of niet is mijn keuze, daar heb jij vrij weinig over te zeggen. Maar goed, dit is natuurlijk mijn mening ;)

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 20:06

nombrado schreef:
Ailill schreef:

neejoh, van die onder het zadel.... -O-
die los, vind ik ook wel gaaf! (alleen zou ik het niet doen met mijn mooie zadel, als de dood dat ze even lekker gaan rollen)

Het tempo is goed, ik zie i.i.g. geen ruiter die z'n paard aan het opjagen is, fijn beeld!

Wat betreft het zadel, dat zou ik zelf ook niet doen _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 20:54

Ik vind die spaanse paarden toch vaak anders lopen dan een warmbloed.
Weinig afdruk en ik mis het zweefmoment. En vaak stamperig in het voorbeen.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 20:56

burl schreef:

Burl, het paard in het filmpje is geen PRE volgens mij. Ik denk dat het een warmbloed is, of i.i.g. een kruising.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 20:58

Ailill schreef:
Burl, het paard in het filmpje is geen PRE volgens mij. Ik denk dat het een warmbloed is, of i.i.g. een kruising.

:oo
Dan is het vast een geit. := :D

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-13 20:59

Ailill schreef:
burl schreef:

haha, klopt
warmbloed....echt geen PRE

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 21:00

Het zijn sowieso 2 verschillende paarden onder die jongeman :D Warmbloeden waarschijnlijk.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-13 21:00

burl schreef:
Ailill schreef:

:oo
Dan is het vast een geit. := :D

in dat geval ben jij een naar mens.
beetje weinig gevoel van respect voor een paard
bah...
denigrerend hoor

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 21:02

setteke schreef:
Het zijn sowieso 2 verschillende paarden onder die jongeman :D Warmbloeden waarschijnlijk.

Ik bedoel het jonge paard op 1.40 min.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-13 21:14

burl schreef:
setteke schreef:

Ik bedoel het jonge paard op 1.40 min.

niks stamperigs aan de hand met dat paard
jong en nog een beetje balans zoekend over 4 benen gaand.
zo hoort de basis gereden te worden
natuurlijk kan je wel (ook bij deze warmbloed) de eenpootsvoorbeenhefdraf er zo in rijden hoor
kwestie van LDR , zodat ie lekker "loskomt" voor en zijn in 2 of 3 stukken mag gaan bewegen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 21:19

Ik heb het niet over hoe het paard mogelijk gereden kan worden of nu gereden wordt.
Ik heb het over de draf van het paard. Ik zie deze draf vaak vaak bij spaanse paarden.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-13 21:25

burl schreef:
Ik heb het niet over hoe het paard mogelijk gereden kan worden of nu gereden wordt.
Ik heb het over de draf van het paard. Ik zie deze draf vaak vaak bij spaanse paarden.

...het is geen spaans paard.
Een pre heeft vaak meer voorbeen hef, soms zelfs met campaneo (maaien) er ooit zo ingefokt.
om de lastige tegenstanders van je af te houden :+
wat je veelal bij de huidige warmbloeds ziet is meer gewicht op de voorhand, terwijl dit bij de pre vaak meer verdeeld is over 4 benen.

Vroeguh een warmbloed gehad, die had een veel evenwichtigere bouw dan de meeste huidige kwpn er.
teveel race paardenbloed in gefokt.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 23:03

Ik denk dat Burl iets anders bedoelt, ik heb het zelf ook al een paar keer aangegeven en vur ook al eens.

Jij hebt zelf steeds bezwaar tegen de plaatjes waar het paard teveel stuwt in de (uitgestrekte) draf en de beenafwikkeling niet perfect diagonaal is. Jij verbindt daar dan altijd automatisch de conclusie aan dat het paard niet goed is opgeleid en dat er van voor naar achteren wordt gereden.
Bij veel (al dan niet Spaanse) paarden is juist het omgekeerde aan de hand. Het achterbeen van paard loopt iets voor op het voorbeen. Vaak in combinatie met wat kort/traag gaan achter. Dan heb je dus net zo goed geen diagonale afwikkeling en heb je in plaats van te veel juist te weinig stuwkracht en treedt het paard ook niet goed onder. Op één of andere manier zijn veel Spaanse ruiters (en/of hun paarden) erg goed in dit effect denk ik want ik zag het veelvuldig op de Sicab. Jij vind het misschien niet erg maar het is net zo incorrect als de plaatjes waar jij steeds over valt, als we het dan toch hebben over "waar is het gebleven" en op elke slak zout gaan leggen. Ditzelfde effect geeft in de galop vaak een galop die naar viertact neigt. Dus ik denk dat Burl dat ziet.

Ik persoonlijk hou niet zo van dat gepeuter naar verkeerde momenten en ik weet dat het moeilijk is om die mix van stuwkracht en draagkracht precies goed te krijgen. Als ik er dan toch iets in zijn algemeenheid over moet zeggen dan vind ik dat de Duitse ruiters er vaak het beste in zijn in die juiste mix. Ik denk dat het kennisniveau in Duitsland in de breedte veel groter is dan hier.

Ik vond ook al die jeugdverhalen van jullie leuk maar eerlijk gezegd moest je toen ik een kind was al uit een zeer gegoed milieu komen als je wilde paardrijden (of je woonde op de boerderij). Voor een kind van een gewone loonslaaf was paardrijden echt niet weggelegd, mijn moeder heeft wel eens geïnformeerd voor mij, maar een uurtje groepsles op de sjieke manege (de enige in de buurt en nog steeds meer dan een uur fietsen bij ons vandaan) kostte toen ik een kind was bijna evenveel als een week huur om het eventjes in perspectief te zetten. Dus hoe graag ik ook wilde en hoezeer mijn moeder het me gunde het was echt niet aan de orde voor mij.

Veel zaken die jullie vertellen hebben te maken met de militaire traditie van het rijden. Uiteindelijk moest je al die mannen bezig houden in vredestijd, dus liet je ze maar lekker veel poetsen enz. En al die training voor paarden die zogenaamd voor het slagveld was, was denk ik meer om de mannen bezig te houden en om rijke vorsten te entertainen. In oorlogstijd op het slagveld was het gewoon een slachting waar echt geen tijd was om te poetsen of fijn dressuur te rijden. Maar wat meer discipline bij de jeugd daar ben ik voor, al hoeft al dat gepoets niet van mij, het heeft niets met rijkunst te maken.

En professor zei wel ergens dat succes met paarden niet te koop is maar volgens mij was Neckermann ook niet geheel onbemiddeld, en bij ons thuis was behalve geen geld voor paard en lessen ook geen geld voor een bediende die er nog eens met een zweep achteraan liep. ;) Ik denk inderdaad ook niet dat succes zomaar te koop is, maar het helpt zeker wel om geld te hebben in de dressuursport. Edward Gal heeft ook wel eens gezegd dat hij natuurlijk liever op een andere manier begonnen zou zijn dan op zijn veertiende in een manege. Ieder kind dat ouders heeft met kennis van paarden en van africhting en genoeg geld om goede paarden en instructie te betalen heeft het gemakkelijker.

Omdat er maar zo weinig mensen reden in Nederland en wij geen echte paardrijtraditie hebben en omdat de dressuursport zo enorm gegroeid is kunnen de opleidingen het niet bijhouden. Wat ik heel veel zag toen mijn oudste dochter ging rijden was dat er door de instrukteurs nog net werd gedaan alsof ze sergeant-majoor waren, maar dat er ook maar weinig kennis werd overgedragen. Zoals mijn natuurlijk perfect opgevoede ;) dochter altijd zei: waarom schreeuwen ze zo tegen me ik ben toch helemaal niet stout? Om nog maar te zwijgen over de vreselijke taferelen waar paarden met een lange zweep werden gemept omdat ze een hindernis weigerden enz. Ik wil niet zeggen dat dat nu nooit meer gebeurd maar je loopt nu wel kans dat mensen ingrijpen en/of je melden bij de dierenbescherming. Dus dat vroeger alles beter was zou ik zeker niet willen zeggen. Ik ben toch een paar keer vertrokken van een manege vanwege de dingen die ik daar zag. Al wist ik niets van paarden het leek mij niet dat een paard met wonden op zijn rug een zadel en een ruiter hoorde te dragen. Dus wat mij betreft mag iedereen die goede oude tijd houden. Ik mag hopen dat zulke dingen niet meer voorkomen. En als vroeger alles zo goed was dan had Ernest van Loon zijn stukjes niet hoeven schrijven. Over aangesnoerde neusriemen gesproken, die foto in Ruiters en Rechters toont wel een kampioen van het aansnoeren.

Als je ooit begonnen bent op een stal waar veel kennis was heb je geluk gehad denk ik en dat geldt helaas nu nog steeds. Maar er is wel iets veranderd, je hebt tegenwoordig internet en je kunt dingen opzoeken. *\o/*