duidelijke foto paard die goed 'door de rug' loopt

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

merel90

Re: duidelijke foto paard die goed 'door de rug' loopt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 17:40

ik ga helemaal met Paradiso mee, Goofy44, ik ben elke keer blij met je posts, zeer leerzaam! Wat weet jij ongelooflijk veel zeg!

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 18:45

Paradiso schreef:
Of de hals komt te ver omhoog, of hij versneld...
Heb je hier een handige tip voor?

Je kan een paard op de grote volte (20 meter) bij versnellen op een wat kleinere cirkel zetten. Het paard heeft meestal de neiging om dan langzamer te willen. Een paard dat versneld zal dan ook weer wat vertragen.... Dus op een wat kleinere cirkel zetten. De grootte van de cirkel is afhankelijk van het tempo wat het paard maakt en het tempo waarin jij wilt dat het paard gaat. Gaat dat goed dan kan je de cirkel weer vergroten naar de grote volte en kijken of het tempo constant blijft. Die grote volte is een beloning tov van de kleinere cirkel. In het extreme geval kan je zelfs verkleinen naar een volte halve baan (10m) of een volte (6m). Het paard zal langzamer gaan, je kan dan de volte vergroten tot het tempo waarin je het paard wilt hebben.

Zonder hulpteugels maar alleen met een longeerlijn, zou ik controleren of het paard op stelling vragen met stelling geven reageert. Reageert het paard op halve ophoudingen via de longeerlijn, dan zal elk paard wat correct op halve ophoudingen reageert (net als bij rijden) geneigd zijn om de hals te laten zakken. Die halve ophoudingen zijn signalen die je geeft, die bij het longeren heel snel tot gevolg hebben dat een paard stelling geeft en reageert met laten zakken van de hals. Niet meteen het onderste uit de kan vragen. Belonen..... ook op andere hand. Je kan het als je balkjes ter beschikking hebt ook bereiken, door de balkjes in waairervorm op de grote volte te leggen, omdat het paard alerter moet zijn, ivm paslengte en optillen van de benen.

Zelf werk ik met longeren veel om een arbeidscirkel of arbeidsvolte van rond de 15 meter. Met volte 15m kan je verkleinen en vertraag je, met volte 15m vergroten versnel je of controleer je of het tempo constant blijft zoals je het hebben wil.

Het voordeel is dat het paard het zelf uitvindt en dat je met halve ophoudingen dezelfde hulpen gebruikt als bij het rijden. Als de betekenis van de hulpen bij het longeren en rijden hetzelfde zijn en passen bij het reactiepatroon van een paard, dan heb je een reactie patroon dat past bij de aard van het paard. M.a.w. je hoeft het paard niet te conditioneren, tegen de eigen natuur van reageren in.

Met hulpteugels of touwtjes kan je ook gaan werken, maar feitelijk conditioneer je een paard mentaal op een andere manier. Dat zijn oplossingen die gebruikt worden uit het uitsluitend spieren denken.

Paradiso

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 18:50

Dank voor de weer uitgebreide reactie. Slim om volte verkleinen / vergroten te gebruiken om het paard het versnellen / actiever van achteren aan te leren. De halveophoudingen met longeerlijn gebruik ik veel. Paard is sinds ik hem heb (nu 3 maanden) zeer veranderd door duidelijkheid en ontspanning. Erg indrukwekkend! Balkjes zijn zeer zeker een leuke uitkomst. Gebruik ze ook op galopafstand. Hulpteugels / touwtjes vind ik niet fijn werken (in ieder geval niet bij dit paard), voor mijn gevoel ontspant hij dan niet volledig...

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 19:19

Laat maar eens horen of het werkt. Vanachter een toetsenbord zie je niet wat er in werkelijkheid gebeurt.

Paradiso

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 19:28

Ga er mee aan de slag! Thnx! Inderdaad, vanaf toetsenbord is het lastig... Misschien moet je een keer een clinic organiseren Knipoog Ik kom hoor!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 19:30

De halve ophouding die goofy hier aanhaalt is echt super Ja
Werkt echt zo.

Met longeren gebruik ik om de een of andere rare reden niet de techniek om ze op een kleinere volte te zetten bij hard gaan, maar bij rijden wel. Wat raar van mezelf Verward

Melody21

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 19:49

als goofy een clinic geeft kom ik ook Clown Haha!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 19:54

Ja

Melody21

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 19:59

goofy for president! Clown

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 20:00

waha, die komt de eerste week niet weer in dit topic!

Paradiso

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 20:02

Niet wegblijven hoor Goof, we bedoelen 't goed!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 22:07

Yep, dan kom ik ook Ja

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 22:21

Ik zou mijn foto ook wel beoordeeld willen hebben door Goofy. Ik ben ervan overtuigd dat mijn paard hier super door zijn lijf loopt. Ben benieuwd of die mening gedeeld wordt. Er valt op de foto nog genoeg aan te merken op mijn eigen houding. Zoals mijn handen die veel te hoog gedragen zijn, mijn been die te ver naar achter ligt en van zijn lijf afsteekt. Brand maar los.

Afbeelding

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 00:35

door het moment en de hoek van de foto is het wel een hele moeilijke om te beoordelen (vind ik dan)

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 10:46

Moderatoropmerking:
De discussie wijkt af van de oorspronkelijke vraag. Het staat jullie vrij om hierover een apart topic te openen. Bij deze het verzoek om on-topic te blijven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 11:00

? dat waren toch al weer een pagina lang?

Ik vind deze foto ook uit een moeilijke hoek, maar misschien kan goofy er wel meer mee Lachen

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 11:10

Is het niet zo dat als je handen te hoog zijn en dus de lijn onderbroken wordt, dat je dan teveel druk heb op het bit, waardoor de kans groot is dat de keelgang dicht is?

_Pansy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 11:32

Qimm schreef:
door het moment en de hoek van de foto is het wel een hele moeilijke om te beoordelen (vind ik dan)

vind ik ook. Ik heb het idee dat de paslengte voor groter is dan achter.

wat vinden jullie van deze foto's?
ik zou het fijn vinden om het namelijk ook eens van mensen uit dit topic te horen.

bij deze foto heb ik het idee dat de paslengte voor groter is dan achter, hij valt een beetje uit elkaar.
de bak was wat zwaar, kan je ook wel zien aan de foto's.
Afbeelding

Afbeelding

Jitske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 11:38

@rhodos, ik ben Goofy niet, maar ik vind het wel een bijzonder plezierig plaatje. Het hoofd van het paard, de stand van zijn oren, de staart is mooi rustig; het straalt ontspanning en lichtheid uit.
De achterhand lijkt mooi te zakken.

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 11:39

Ik wacht nog even op Goofy en anders heb ik pech.. Haha!

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 11:50

Mooi paard LoveLeandro, misschien moet je in het topic de stukken van Goofy lezen over het verschil tussen halsstrekken en stofzuigeren.
Ik heb wel het idee dat je teveel druk op rechts heb. Je werkt iets terug met je binnenhand.

_Pansy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 11:52

het klopt dat ik iets terugwerk met rechts op deze foto's.
hij hield iets vast, en ik hield dus even wat vaster, om reactie te krijgen. deze foto's zijn vlak achter elkaar gemaakt.

heb je ook enig idee waar Goofy er over heeft geschreven? want ik volg dit topic al best lang en heb al veel gelezen, maar over halsstrekken nog niet zoveel. en hoe je dat op een foto goed kan zien.

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 11:57

Dank je wel Jitske! Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 11:59

Wat je op de foto van rhodos wel goed kunt zien is dat de nek niet het hoogste punt is.

Dat van LoveLeandro geeft mij ook een prettig beeld, al lijkt de verbinding van voor wel wat zwaar, toch vind ik het algemene beeld erg fijn Ja

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 12:01

Ik zag trouwens dat je pas B met hem bent, volgens mij doe je het op dat nivo fantastisch. Zou niet veel meer van hem vragen, dan je nu doet. Zorgen dat hij wat rechter wordt in z'n lichaam, nog wat sterker in z'n lichaam, dan kan hij nog makkelijker over z'n rug gaan. Dan wordt de aanleuning ook beter. Ook al maakt hij zich sterker, jij niet mag terugwerken met je hand. Vooruit blijven denken.
(Stuk van Goofy staat op pag. 117 je eerste foto heeft dus nog wel gymnastische waarde, je tweede foto niet, maar wel goed voor ontspanning! dus zeker wel zo laten lopen.)