DVD met discussie over LDR uitgebracht door Ulhrike Tiel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Iriscope

Re: DVD met discussie over LDR uitgebracht door Ulhrike Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 14:05

Waarschijnlijk Q, bedoelt Jippie meer dat zij de niet harmonische aanleuning niet onder aanleuning vindt vallen en dat alleen de harmonische aanleuning echt onder aanleuning wordt verstaan, of begrijp ik je verkeerd Jippie?

Foogul

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 14:30

oeps weer eens.... Boos!

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 14:31

MissVicky schreef:
Waarschijnlijk Q, bedoelt Jippie meer dat zij de niet harmonische aanleuning niet onder aanleuning vindt vallen en dat alleen de harmonische aanleuning echt onder aanleuning wordt verstaan, of begrijp ik je verkeerd Jippie?
Ik denk het niet, want Jippie is voorstander van LDR en dit kan dus enkel met niet-harmonische aanleuning, of harmonische aanleuning met veel gewicht in de hand. Aangezien LDR-voorstanders altijd verkondigen dat er bij LDR niet veel gewicht in de hand ligt, zou dit dus een niet-harmonische aanleuning zijn.
Ik vermoed eerder dat Jippie het verschil dat ik probeer aan te geven tussen wel/niet harmonische aanleuning niet kan volgen.
(als ik dit verkeerd zie, hoor ik het natuurlijk graag Jippie Knipoog )

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 14:50

Vanuit anatomie, biomechanica en rijkunst is het onmogelijk om van correcte aanleuning te kunnen spreken als het paard met het hoofd achter de loodlijn komt. Nog minder kan dat als de hals opgerold en rond is en de keelgang gesloten. Als je technieken toepast waarbij in deze houding contact met de paardenmond wordt onderhouden, dan wordt dat in de moderne dressuur vaak aanleuning genoemd. Men durft dan zelfs nog van aanleuning te spreken. Het wordt aanleuning genoemd, het is dan ook niet meer dan dat. KISS (Keep It Simple and Stupid) is een veel gevolgde methode die resultaat oplevert. Bij LDR kan in deze houding misschien van aanleuning gesproken worden, het is geen aanleuning, wat je voelt wordt aanleuning genoemd. Aanleuning is heel wat anders.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 15:28

Goofy44 schreef:
Vanuit anatomie, biomechanica en rijkunst is het onmogelijk om van correcte aanleuning te kunnen spreken als het paard met het hoofd achter de loodlijn komt. Nog minder kan dat als de hals opgerold en rond is en de keelgang gesloten. Als je technieken toepast waarbij in deze houding contact met de paardenmond wordt onderhouden, dan wordt dat in de moderne dressuur vaak aanleuning genoemd. Men durft dan zelfs nog van aanleuning te spreken. Het wordt aanleuning genoemd, het is dan ook niet meer dan dat. KISS (Keep It Simple and Stupid) is een veel gevolgde methode die resultaat oplevert. Bij LDR kan in deze houding misschien van aanleuning gesproken worden, het is geen aanleuning, wat je voelt wordt aanleuning genoemd. Aanleuning is heel wat anders.

Exact, en in die zin heeft Jippie dan wel gelijk: Er is eigenlijk maar één soort aanleuning.
Er zijn echter meerdere zaken die aanleuning genoemd worden.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 16:16

Nou dan zou ik zeggen: lang leve iedereen die het paard op de loodlijn heeft en 9 van de 10x GEEN aanleuning...

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 16:35

Een paard met de neus voor de loodlijn kan goede aanleuning geven. Het is niet zo dat je kan stellen dat een paard dat met het neusje voor de loodlijn loopt goed loopt. Daar komt meer voor kijken en daar gaat het ook vaak fout. (dat is in de praktijk van het rijden wel een issue, binnen dit topic niet).

Een paard met het neusje achter de loodlijn, zoals je ook vaak ziet, kan geen aanleuning geven. Hoe je het noemt, noem je het, het is misschien wat anders, maar nooit aanleuning. Ik begrijp wel waarom het zo genoemd wordt.
Laatst bijgewerkt door Goofy44 op 29-08-06 16:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 16:35

als ik mijn pony zelf achter de loodlijn instel heb ik net zo goed nog een goede aanleuning en dat kun je onderbouwen of onderuithalen maar ik weet echt wel wanneer ik een goede aanleuning met mn pony heb en op dit moment gaat dat even beter als ik m te diep instel ( denk nou niet dat ik een of andere penny ben omdat ik een pony heb! Ben gewoon al 20 en heb paardenhouderij en management gedaan)

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 16:39

Helemaal juist Goofy. Neus vóór de loodlijn is geen garantie voor goede aanleuning. Neus achter de loodlijn is echter wel garantie voor "onharmonische" aanleuning.

De waarde van de aanleuning bij een paard met de neus voor de loodlijn kan alleen goed worden ingeschat door een ruiter die bekent is met de verschillen of iemand van de grond met een hierop goed getraind oog.

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 16:41

dus jij denkt serieus dat Anky en Sjef het helemaal fout doen en daar toch alles mee hebben bereikt ( trouwens niet alleen Anky en Sjef, er rijden echt heel erg veel ruiters op deze manier )
Niet aanvallend bedoeld maar dat vind ik toch apart

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 16:42

MissVicky schreef:
als ik mijn pony zelf achter de loodlijn instel heb ik net zo goed nog een goede aanleuning en dat kun je onderbouwen of onderuithalen maar ik weet echt wel wanneer ik een goede aanleuning met mn pony heb en op dit moment gaat dat even beter als ik m te diep instel ( denk nou niet dat ik een of andere penny ben omdat ik een pony heb! Ben gewoon al 20 en heb paardenhouderij en management gedaan)
Probeer je eens te verdiepen in onze argumenten, die hiervoor en ook een fiks aantal pagina's terug uiteen zijn gezet. Bij dieper ingesteld paard is geen aanleuning mogelijk die van beide kanten (ruiter & paard) echt "los" en harmonisch te noemen is.
Wil niet zeggen dat ie volledig fout is, maar het is niet "dezelfde" aanleuning. En als het goed is streven we allemaal naar die harmonische aanleuning.

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 16:45

ik heb t topic gevolgd maar nog niet zoveel gereageerd dus heb me er zeker in verdiept. Verder kan ik het niet zo goed verwoorden ben niet zo'n uitleg en beredeneer talent als jij bent maar ik heb het hier met een zeer goede dressuurruiter over gehad en die heeft me ook alles laten zien en uitgelegd waardoor ik compleet begrijp wat het doel is en de uiteindelijke resultaten als je een paard LDR rijd

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 16:46

Ze hebben heel veel bereikt, klasse. Dat bereik je niet alleen door het neusje achter de loodlijn te houden. Er komt iets meer voor kijken.

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 16:48

zeker weten!

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 16:50

Maar dat is dan ook niet het punt van deze discussie.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 18:23

Jippie schreef:
QQQQ schreef:
Als het paard het hoofd achter de loodlijn heeft, en niet zwaar in de hand is, dan houdt het 't hoofd daar zelf d.m.v. spierinzet. Het kan die hand wellicht heel netjes volgen, maar het is een heel andere soort aanleuning. Door de snelle reactie van het paard ziet het er nog vrij soepel uit, wat het moeilijk maakt dit te onderscheiden, maar feitelijk is het veel minder harmonieus - het is geen "hand-in-hand lopen" meer.

Hier ontgaat me echt iedere logica. IMO is er maar 1 soort aanleuning: wel of niet.

Ik heb jou een uur lang met je paard Bas in de les van David aan de slag gezien. Kun je mij vertellen of daar enig moment van aanleunig was en hoe zich dat uitte?

Haha!

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 22:56

horseyfries schreef:
Ik zou haar een stuk minder geloofwaardiger hebben gevonden als ze niet de hele zomervakantie elke morgen drie kwartier op de fiets naar mij kwam en de handen beter uit de mouwen kon steken dan menige vent, wat ze vooral bij het stro en hooi lossen heeft bewezen. Dit was dus die uitzondering!

Heerlijk zon uitzondering. Maar moet je eerlijk bekennen dat ik ook wel eens een heel slecht stagebedrijf hebt getroffen terwijl ik niet pietluttig ben. Soms klikt het en soms niet. Ik heb van bepaalde hele beroemde ruiters ook wel eens hele slechte maar ook hele goede verhalen gehoord. Ga dus meestal eerst effe zelf kijken.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 22:58

QQQQ schreef:
Maar dat is dan ook niet het punt van deze discussie.

Of juist wel Haha!

Ze heeft het namelijk wel bereikt door LDR in haar training toe te passen.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 23:07

Maar QQQQQals jouw paard problemen heeft met de voorwaartse drang kun je niet eens verder in de training en kun je al helemaal niet denken in de richting van LDR.
Voorwaarts gaan dus voor jouw been zijn is de essentieelste voorwaarde in het gereden zijn van het paard. Je kunt namelijk niet eens een aanleuning van je paard verlangen als hij niet voorwaarts is, want was het niet zo dat je een paard van achter naar voren rijd. Als je de motor niet aan de gang krijgt om wat voor reden dan ook is dt het eerste waar je aan moet gaan sleutelen.#

Over het LDR instellen ofzo om het paard te trainen in spieren, lossigheid en dergelijke dat kan pas als je van achter naar voren kunt rijden over de rug heen. Lukt je dat niet dan moet je weer terug naar de basisvoorwaarde been is voorwaarts. Luisteren consequentheid. En het instellen in verschillende hoofd halshoudingen moet om een paard te trainen.
Sommige paarden moet je echter niet diep en rond instellen.
Paarden die bang zijn voor het bit moet je juist recht toe recht aan voorwaarts drijven naar de vriendelijke hand.
En ja daar kan best eens een rondje iets ronder bij zijn om het paard te helpen los te worden. Trekken is uit den boze.
Jij hebt gewoon pecht met een verreden angstig paard, maar ik heb zo het gevoel dat die bij jou in goede handen is.

Achter de loodlijn kan in rijkunstige zin nog steeds met aanleuning zijn immers het paard zoekt je hand op. Rijtechnisch is het dan weer niet goed maar als je rijkunstig gezien het paard daar ook weer weg kunt rijden........

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 23:28

MissVicky schreef:

Je hebt anders wél een profiel op sugababes Nagelbijten / Gniffelen

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 08:07

Kafue schreef:
horseyfries schreef:
Ik zou haar een stuk minder geloofwaardiger hebben gevonden als ze niet de hele zomervakantie elke morgen drie kwartier op de fiets naar mij kwam en de handen beter uit de mouwen kon steken dan menige vent, wat ze vooral bij het stro en hooi lossen heeft bewezen. Dit was dus die uitzondering!

Heerlijk zon uitzondering. Maar moet je eerlijk bekennen dat ik ook wel eens een heel slecht stagebedrijf hebt getroffen terwijl ik niet pietluttig ben. Soms klikt het en soms niet. Ik heb van bepaalde hele beroemde ruiters ook wel eens hele slechte maar ook hele goede verhalen gehoord. Ga dus meestal eerst effe zelf kijken.

Helemaal mijn idee!
Ik heb ook op stallen gewerkt waarvan de meest vreemde verhalen de ronde doen. Toch kon ik het altijd super met iedereen vinden, en heb er super tijden beleeft. Kwestie van aanpoten en goed kijken en luisteren en overal het beste uit halen en observeren...

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 08:10

Kafue schreef:
Maar QQQQQals jouw paard problemen heeft met de voorwaartse drang kun je niet eens verder in de training en kun je al helemaal niet denken in de richting van LDR.
Voorwaarts gaan dus voor jouw been zijn is de essentieelste voorwaarde in het gereden zijn van het paard. Je kunt namelijk niet eens een aanleuning van je paard verlangen als hij niet voorwaarts is, want was het niet zo dat je een paard van achter naar voren rijd. Als je de motor niet aan de gang krijgt om wat voor reden dan ook is dt het eerste waar je aan moet gaan sleutelen.#

Over het LDR instellen ofzo om het paard te trainen in spieren, lossigheid en dergelijke dat kan pas als je van achter naar voren kunt rijden over de rug heen. Lukt je dat niet dan moet je weer terug naar de basisvoorwaarde been is voorwaarts. Luisteren consequentheid. En het instellen in verschillende hoofd halshoudingen moet om een paard te trainen.
Sommige paarden moet je echter niet diep en rond instellen.
Paarden die bang zijn voor het bit moet je juist recht toe recht aan voorwaarts drijven naar de vriendelijke hand.
En ja daar kan best eens een rondje iets ronder bij zijn om het paard te helpen los te worden. Trekken is uit den boze.
Jij hebt gewoon pecht met een verreden angstig paard, maar ik heb zo het gevoel dat die bij jou in goede handen is.

Achter de loodlijn kan in rijkunstige zin nog steeds met aanleuning zijn immers het paard zoekt je hand op. Rijtechnisch is het dan weer niet goed maar als je rijkunstig gezien het paard daar ook weer weg kunt rijden........

Helemaal mee eens...!

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 08:20

QQQQ schreef:
Neus achter de loodlijn is echter wel garantie voor "onharmonische" aanleuning.
Je maakt hier de denkfout door dit te betrekken op jouw eigen ervaring. Nu kan iedereen wel tegen je zeggen dat je het hier fout hebt en dat je moet stoppen met het theoretische gereutel, maar we zullen je er niet van overtuigen, je zult het zelf moeten ervaren. Misschien niet met Bas, want hij is kennelijk daarvoor niet het paard. Maar dan, net als bijvoorbeeld bij Kafue, gaat er een wereld voor je open.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 09:04

QQQQ schreef:
Als je goed heb opgelet, heb je beide typen aanleuning (de echt harmonische vaak slechts voor korte momenten) kunnen ontdekken. Hoe dit zich uit, zou je weten als je mijn uitleg zou kunnen volgen.

Er zijn momenten geweest waarbij je paard aan de LL liep, er zijn momenten [fracties van seconden]geweest dat je paard ver achter de LL liep en er waren ook momenten waarbij je paard aan het sterrenkijken was. Ik heb geen moment van aanleuning gezien, waarschijnlijk verwar jij aan de LL lopen met aanleuning hebben. Echter, aanleuning was in dat geval ook onmogelijk omdat je paard absoluut iedere drang naar voren miste, daar waren wij beiden na de les toch over eens [meen ik me te herinneren].

Citaat:
Heel simpel: Als je paard een aardig stuk achter de loodlijn is, en je hebt niet heel veel gewicht in de hand, dan heb je de "niet-harmonische" aanleuning. Zelfde geldt voor vóór de loodlijn met wèl veel gewicht in de hand. Dat zijn de duidelijke gevallen. Als je kunt snappen waarom dit zo is, kun je ook de rest van mijn verhaal volgen en erachter komen wat de verschillen zijn in de minder duidelijke gevallen.

Nee dit begrijp ik niet,.... sorry
Wat ik inmiddels wel begrijp is dat jij en ik heel anders tegen een aantal elementaire begrippen van het dressuurrijden aankijken. Dat werd pas echt duidelijk toen mijn man je vroeg een oordeel te geven over de ruiter die op dat moment les had van David. De enige bemerking die jij had was dat de neus er iets verder uit mocht. Dat het paard de rug niet losliet, strak in de kaak was en bij iedere opdracht van David trager in de benen werd en duidelijk impuls verloor, ontging jou.
Zo lang de beoordeling van een paard bij de schouder ophoudt valt er niet meer over aanleuning te discussieren omdat aanleuning het resultaat is van een paard dat zichzelf kan dragen door een actief achterbeen.

De beoordeling van aanleuning begint aan de achterkant en resulteerd in nageeflijkheid. Jij benadert het juist precies andersom [dat bleek uit de praktijk], van voor naar achter en daarom blijf je ook zo vasthouden aan die LL.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 09:16

[/quote]

Helemaal mee eens...![/quote]

Achter de loodlijn is helemaal geen aanleuning, het is onttrekken aan je hand. Volgens mij is dat les 1. Ik kan niet begrijpen dat jullie hier nog over discusseren.

Het heeft zelfs niets met LDR te maken alhoewel ze het paard in de training wel achter de loodlijn trekken alleen met een andere motivatie.