Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 15:03

Sanne en Murossch: Stap voor stap, hoe rijd je een paard op zo'n manier dat ie zelf contact wíl?
En nu geen theoretisch gedoe. Dat vind ik ook in de bib. Daarvoor hoef ik niet op bokt te komen. Maar praktijk.
Eventueel met beeldmateriaal. Hoeft niet van jullie zelf te zijn. Gewoon goede voorbeelden van wat jullie bedoelen. :)

Kwestie van de discussie even uit die persoonlijke sneren weg te krijgen zonder het onderwerp meteen helemaal te verliezen.

Muronia

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 15:15

Kom ik straks graag met alle plezier op terug. Ik moet eerst een paar stallen mesten en de paarden doen.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 15:27

@babootje: Ik vind het zo bijzonder dat Murosch wel aangesproken mag worden door jou op haar filmpjes, maar jij niet? Je hebt ze toch zelf erop gezet?

Het gaat mij er niet om, om persoonlijk te worden, maar ik ben oprecht geïnteresseerd in hetzelfde gedetailleerde commentaar op jouw eigen filmpjes (of gelijkwaardige filmpjes), zeker in vergelijking met de filmpjes van marjans of murosch. We komen namelijk elke keer weer terug op een cruciaal punt namelijk: ontspanning vs. activiteit

Ik kan trouwens helemaal niet goed rijden, ik reageer hier al zeker niet vanuit de visie dat ik het allemaal zelf goed kan, dat heb ik al vaker aangegeven.

Ik heb nog geen enkele keer in deze twee topics filmpjes gezien van mensen die graag "achter de loodlijn rijden". Die mensen in het topic geven eigenlijk alleen commentaar op de mensen die wel graag "voor de loodlijn rijden". Om het maar even te generaliseren :D

Het lijkt wel een beetje op dikke vs. dunne mensen :D Dikke mensen kunnen wel tegen dunne mensen zeggen dat ze eens een stuk taart moeten eten, maar andersom is dat echt niet geaccepteerd.

Hetzelfde zie je hier gebeuren. Je mag wel zeggen dat iemand activiteit mist, op de voorhand klettert, geen aanspanning heeft, maar je mag niet zeggen dat iemand geen ontspanning heeft, geen harmonie of in de mond trekt.

En dat snap ik trouwens heel goed hoor, ik heb daar in de praktijk ook veel meer moeite mee om dat te zeggen, want dat klinkt echt heel onaardig. Aan de andere kant blijft je er omheen draaien, als je het niet gewoon zegt.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 15:37

ik wordt zo moe Sanne van maar keer op keer te roepen...graag achter de loodlijn rijden...bewust achter de loodlijn rijden.... Je manipuleert daarbij keer op keer de discussie naar iets negatiefs.

Wat ik al zei, het gaat mij er niet om dat ik graag achter de loodlijn rij, bewust achter de loodlijn rij...het gaat mij erom dat mijn focus niet op die loodlijn ligt. Wat mij intereseert is hoe het paard in zijn geheel beweegt, niet die paar centimeter voor of achter centimeterje loodlijn.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 15:41

Sanne: Dat mes snijd aan twee kanten, behalve tekeningetjes heb ik ook nog geen filmpjes gezien van jullie methode tot op heden terwijl jullie wel standvastig het achter de loodlijn af breken. :)
Waar degene die achter de loodlijn niet zo erg vinden wel al fimpjes (voorbeelden) gepost hebben.
Wel zie ik net als Oji woorden verdraait worden. Het gaat niet om bewust achter de loodlijn rijden, het gaat er om dat die personen (waaronder ik ook trouwens) het geen ramp vinden als ie eens wat ronder wordt indien dat het gevolg is van een hulp die het dier vervolgens (beter doet bewegen.)
Het gaat er om niet kost wat het kost die neus vóór de loodlijn te willen houden of dat nu op dat moment enig voordeel op levert of niet.
Is het doel de loodlijn? Ja, ik denk dat dat voor iedereen het ideaal plaatje is. Maar om dat te bereiken kom je ook in stappen en fases die daar niet aan vol doen. En nee, ik maak dan geen drama van een paard dat achter de loodlijn komt zo lang dat ie niet achter de teugel komt (twee heel verschillende dingen.)

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 15:44

Ayasha schreef:
Sanne en Murossch: Stap voor stap, hoe rijd je een paard op zo'n manier dat ie zelf contact wíl?
En nu geen theoretisch gedoe. Dat vind ik ook in de bib. Daarvoor hoef ik niet op bokt te komen. Maar praktijk.
Eventueel met beeldmateriaal. Hoeft niet van jullie zelf te zijn. Gewoon goede voorbeelden van wat jullie bedoelen. :)

Kwestie van de discussie even uit die persoonlijke sneren weg te krijgen zonder het onderwerp meteen helemaal te verliezen.

Deze discussie komt niet van mij uit, maar ik wil wel antwoorden vanuit mijn visie.

Eerst zorg ik dat een paard ontspannen is en dat het de hulpen goed snapt. Met goed snappen, bedoel ik dat het paard niet alleen reageert op de hulpen, maar ook dat hij niet meer spanning krijgt door het geven van een hulp.

In dit proces gaat een paard steeds meer z'n hals proberen te strekken, rustiger ademen, z'n spieren ontspannen etc. etc. Een paard wil zelf graag met z'n neus naar de grond, dat is fijn en ontspannen.

Pas als je dit redelijk consistent hebt, dan ga je zelf contact nemen. Gewoon alleen contact, je volgt het hoofd van het paard en je vraagt niets. Het paard wordt op die manier comfortabel met een constant gevoel van contact.

Volgende stap is dat je je paard aanleert een beetje te "trekken" aan je hand. Dit is een combinatie van het paard dat het contact neemt en het feit dat het paard zelf graag met z'n neus naar voren en naar beneden wil. Het paard neemt dan het contact en jij bent dan de grens die aangeeft: tot hier mag je naar voren strekken.

Bij al deze stappen zijn er ontzettend veel variaties voor verschillende paarden, verschillende problemen door eerder aanleren etc. dus moeilijk om echt heel specifiek te zijn qua hulpen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 15:48

Je zegt letterlijk 'ga je zelf contact nemen'... Dus jij vráagt net zozeer eerst zelf contact... :? En dat is gewoon de meest basic "wet" die er bestaat; 'iets kan niet voort komen uit niets'. Indien jij geen contact néémt zal hij dat ook niet doen. Een paard dat nooit geleerd heeft contact te nemen doordat de ruiter daarmee begon zal dat niet doen. Die zal van nature druk proberen te ontwijken. En om hem duidelijk te maken dat contact geen onaangename druk is maar gewoon een vorm van communicatie op een zachte manier, zal je toch eerst contact moeten némen. Omdat dat onze enige manier is om een paard dat duidelijk te maken.

Of ben ik nu echt zo lomp dat ik nu de hele discussie niet meer snap?
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 19-01-17 15:53, in het totaal 1 keer bewerkt

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 15:53

Ayasha schreef:
Sanne: Dat mes snijd aan twee kanten, behalve tekeningetjes heb ik ook nog geen filmpjes gezien van jullie methode tot op heden terwijl jullie wel standvastig het achter de loodlijn af breken. :)
Waar degene die achter de loodlijn niet zo erg vinden wel al fimpjes (voorbeelden) gepost hebben.
Wel zie ik net als Oji woorden verdraait worden. Het gaat niet om bewust achter de loodlijn rijden, het gaat er om dat die personen (waaronder ik ook trouwens) het geen ramp vinden als ie eens wat ronder wordt indien dat het gevolg is van een hulp die het dier vervolgens (beter doet bewegen.)
Het gaat er om niet kost wat het kost die neus vóór de loodlijn te willen houden of dat nu op dat moment enig voordeel op levert of niet.
Is het doel de loodlijn? Ja, ik denk dat dat voor iedereen het ideaal plaatje is. Maar om dat te bereiken kom je ook in stappen en fases die daar niet aan vol doen. En nee, ik maak dan geen drama van een paard dat achter de loodlijn komt zo lang dat ie niet achter de teugel komt (twee heel verschillende dingen.)

Ik heb het idee dat er al het hele topic filmpjes worden geplaatst van (verschillende) manieren van "voor de loodlijn". Murosch is daarin heel open geweest en heeft haar hele omschakelingsproces gedeeld. Afgelopen paar pagina's heb ik het filmpje van marjans gezien en filmpjes van Klimke.

Ik zet het bewust even tussen aanhalingstekens, omdat het daar inderdaad niet om gaat. Ik zie een duidelijker onderscheid in ontspanning vs. activiteit. De ene groep wil geen concessies doen op activiteit en de andere groep wil geen concessies doen op ontspanning.

Het gaat mij wel om bewust achter de loodlijn rijden ;) Daar zie ik namelijk het nut niet van in.
Af en toe per ongeluk erachter komen, zoals op het filmpje van Klimke is geen probleem, daar is geloof ik iedereen het mee eens.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 15:54

Maar dat is volgens mij niet per ongeluk. Een ruiter als Klimke doet zulke dingen niet per ongeluk. :) Ze gebrúikt het.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 15:55

Ayasha schreef:
Je zegt letterlijk 'ga je zelf contact nemen'... Dus jij vráagt net zozeer eerst zelf contact... :? En dat is gewoon de meest basic "wet" die er bestaat; 'iets kan niet voort komen uit niets'. Indien jij geen contact néémt zal hij dat ook niet doen. Een paard dat nooit geleerd heeft contact te nemen doordat de ruiter daarmee begon zal dat niet doen. Die zal van nature druk proberen te ontwijken. En om hem duidelijk te maken dat contact geen onaangename druk is maar gewoon een vorm van communicatie op een zachte manier, zal je toch eerst contact moeten némen. Omdat dat onze enige manier is om een paard dat duidelijk te maken.

Of ben ik nu echt zo lomp dat ik nu de hele discussie niet meer snap?

Ik was ook niet degene die zei dat het paard zelf contact neemt ;)

Het ene paard ontwijkt druk en het andere paard duwt er graag tegenin. Bij beide paarden werk je naar een happy middle.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 15:56

Waarom reageer je dan op de vraag die ging over het paard dat zelf contact moet willen? :?
Het staat letterlijk in de vraag....

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 15:57

sanne83 schreef:
@babootje: Ik vind het zo bijzonder dat Murosch wel aangesproken mag worden door jou op haar filmpjes, maar jij niet? Je hebt ze toch zelf erop gezet?

Murosch schreef:
Nee hoor, helemaal niet zelfs. Geduld wordt snel genoeg beloond. We hebben dat punt reeds bereikt. Ik zie ook niet helemaal in waarom mijn bericht als lachwekkend zou moeten worden ervaren.

Ik reageerde alleen op de reactie van Murosch die vond dat ze "het punt heeft bereikt". Dat kan ik niet zien in haar beeldmateriaal in topics die ik geruime tijd (meer dan een jaar) heb gevolgd.

Ik vind het dan wel vaag dat je er gelijk beeldmateriaal van mij bijhalen en ik vraag me dan af wat jouw intentie is om dat te doen.
Ik wil best ons beeldmateriaal opnieuw plaatsen; kun jij commentaar geven en kan ik uitleggen in welke trainingsfase het paard zit. Dan heb je ook de context erbij.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 16:02

Ayasha schreef:
Maar dat is volgens mij niet per ongeluk. Een ruiter als Klimke doet zulke dingen niet per ongeluk. :) Ze gebrúikt het.

Als je een ophouding maakt, dan komt je paard altijd in z'n geheel terug waarbij ook het hoofd iets terugkomt. Vandaar dat je ook constant weer die neus eruit moet leggen, anders eindig je met een opgekruld paard. Je ziet bij haar heel mooi die constante balans, dat je elke vraag die je stelt weer moet uitbalanceren met extra ruimte.

Wat klimke heel bewust doet, is het paard juist elke keer weer, na elke ophouding, de ruimte geven om de hals weer te strekken. Dat is de reden dat ze uiteindelijk eindigt met een paard met veel halsvrijheid (en voor de loodlijn ;) ) en niet met een opgekruld paard zoals je zoveel ziet. Omdat ze elke keer nadat ze een klein stukje neemt, gelijk weer geeft.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 16:02

Ayasha schreef:
Waarom reageer je dan op de vraag die ging over het paard dat zelf contact moet willen? :?
Het staat letterlijk in de vraag....

Je noemde mij specifiek bij de naam :D

Nee, ik snap wel wat er gezegd wordt, maar je paard wil natuurlijk alleen graag contact omdat hij daarvoor beloont wordt, dus je moet eerst aanleren dat er daarop een beloning volgt. Ik snap eigenlijk wel wat jullie beide willen zeggen :D

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 16:07

Ayasha schreef:

Precies, net zoals een eerder filmpje van Reiner Klimke, die zelfs een langere periode achter de loodlijn rijdt, die gebruikt het ook om zijn paard losser te krijgen.
Ikzelf gebruik het niet, Ik zoek gewoon een fijn contact en aanleuning, waar het paard goed door zijn lijf kan lopen. Is dat iets achter de loodlijn, dan zit ik daar niet mee. Ik doe geen consessies op activiteit. Ik doe ook geen consessies op ontspanning, met mijn eigen verotte rug betaal ik een grote prijs als ik consessies doe op ontspanning, dus daar werk ik altijd aan. Ik doe dus indien nodig consessies op de loodlijn omdat ik de positie van de neus van ondergeschikt belang vind tov de andere voorwaarden.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 16:10

sanne83 schreef:
Nee, ik snap wel wat er gezegd wordt, maar je paard wil natuurlijk alleen graag contact omdat hij daarvoor beloont wordt, dus je moet eerst aanleren dat er daarop een beloning volgt. Ik snap eigenlijk wel wat jullie beide willen zeggen :D

Is dat zo. Een jong paard net onder het zadel wil ook graag contact omdat hem dat helpt zijn evenwicht te hervinden. Ik vind als je bij een jong paard de teugels losgooit dat je je paard in de steek laat. De kunst is om het vertrouwen dat het paard in de hand zoekt, niet te beschadigen,

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 16:14

Daar zit m de "kneep" Oji ;)

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 16:25

@oji: Dan wordt hij toch beloont met evenwicht en duidelijkheid? Als dat een fijn gevoel geeft, zal het paard graag het contact krijgen. Mooie aan jonge paarden is dat ze nog geen negatieve ervaring hebben met contact, dus je kan ze makkelijk een positieve ervaring geven.

Ik neem wel een beetje contact aan de zijkant in het begin, dus ik help wel wat met het evenwicht van de schouders op de volte. Ik neem nog geen contact aan de voorkant, ik vind dat een jong paard z'n neus redelijk onbeperkt naar boven en naar beneden moet kunnen bewegen om evenwicht te kunnen vinden.
Het is voornamelijk het sturen en bochten nemen waar een jong paard z'n evenwicht door verliest. Op buitenrit achter een ander paard, hoef je weinig te stabiliseren :D
Ik werk wel snel toe naar kunnen "losgooien", want ik wil niet een paard die niet zelf snapt hoe hij een volte moet draaien zonder over de schouder te vallen.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 16:48

Als je elke positieve ervaring als beloning ziet, ja dan is het belonen. Ik zie belonen als iets dat ik actief doe om het paard te laten weten dat ie iets goed doet, dus een kriebel door de manen, braaf paard roepen of gewoon het wegnemen van druk. Overigens roep ik sowieso heel vaak braaf paard als ik gewoon tevreden ben over hoe mijn paard zijn werk doet, maar ik ben een prutsmuts die niet makkelijk haar mond dicht houdt.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 16:58

Over de vraag of de ruiter danwel het paard aanleuning neemt. Zo zie ik het:
Aanleuning ontstaat niet vanzelf door de teugel in contact te nemen en dan maar af te wachten tot het paard ontspant. Je moet het hem uitleggen. Dat doe je door het paard in het contact voorwaarts te rijden en dan vanuit je vingers lichte weerstand te geven. Eventueel daarbij het bit iets in de mond bewegen door je met je ringvinger de teugel licht te vibreren. Als het paard dan afkauwt, ontspan je je vingers en geef je met je handen iets mee in de richting van de mond van het paard. Het afkauwen zorgt voor ontspanning van kaak en nek gewricht, en deze ontspanning zet zich voort in de hals- en rugspieren. Het paard geeft na. Dan kun je hem naar het bit laten zakken en tegen het bit aan laten leunen, en in de aanleuning voorwaarts rijden zodat hij leert te bewegen met een veerkrachtig verlengde, deinende bovenlijn en zijn buikspieren aan te trekken. Dus de ruiter vraagt aanleuning door het paard te laten nageven, en het paard neemt vervolgens aanleuning, waarbij het aan de ruiter is om de randvoorwaarden voor een fijne aanleuning te creëren en te onderhouden.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 17:03

oji schreef:
Als je elke positieve ervaring als beloning ziet, ja dan is het belonen. Ik zie belonen als iets dat ik actief doe om het paard te laten weten dat ie iets goed doet, dus een kriebel door de manen, braaf paard roepen of gewoon het wegnemen van druk. Overigens roep ik sowieso heel vaak braaf paard als ik gewoon tevreden ben over hoe mijn paard zijn werk doet, maar ik ben een prutsmuts die niet makkelijk haar mond dicht houdt.

Ik zie eigenlijk alles als beloning wat het gedrag wat ik graag wil, doet toenemen. Soms is een positieve ervaring opdoen, iets wat per ongeluk gebeurt, maar meestal zet je de situatie zelf precies zo neer dat je paard er een positieve ervaring aan over houdt. Ik zie het meer als bewuste en onbewuste beloning :D

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 17:14

Ik werk ook sterk met beloningen: voedselbeloningen en beloningen in de vorm van wegnemen van druk.

Maar voor je druk kan wegnemen, moet je toch echt wel even druk zetten ;) ...

Hoewel ik het niet zeker KAN weten, zie ik niet in hoe een paard graag contact wil. Enkel als je het alternatief erg onaantrekkelijk maakt. Net als graag willen rijden :? Graag uit de stal? Ja. Graag voedselbeloningen krijgen? Ja. Maar graag rijden? Nee, dat geloof ik echt niet.

Dat is volgens mij gewoon een excuus om je schuldgevoel weg te werken. Als je echt je paard niet wil manipuleren om tot een doel te komen (want jullie huiveren duidelijk van iedere insinuatie in die richting, het is hier goochelen met taal) dan kan je beter je paard laten staan op de weide.

Die dieren hebben erg weinig aan ongefundeerd geduld. Geduld voor spieropbouw uiteraard. Maar als hij vandaag de vraag kan snappen, dan zorg ik dat hij ze snapt in plaats van ze 1000x op dezelfde manier te stellen:
"Insanity: doing the same thing over and over again and expecting different results." - Albert Einstein

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 17:23

Nou een paard zal niet zeggen...jottum baasje gaan we rijden... Maar ik denk serieus dat een paard dat in de kracht van zijn leven is (dus geen baby en ook geen bejaarde) wel graag iets doet. Dat de postzegelweidjes die wij in NL hebben zonder afleiding puur geestdodend zijn.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 17:26

oji schreef:
Nou een paard zal niet zeggen...jottum baasje gaan we rijden... Maar ik denk serieus dat een paard dat in de kracht van zijn leven is (dus geen baby en ook geen bejaarde) wel graag iets doet. Dat de postzegelweidjes die wij in NL hebben zonder afleiding puur geestdodend zijn.

Uiteraard, maar dan gaat het om het doorbreken van de verveling en niet om de activiteit zelf. Paarden hebben geen doelen... ze geven zich niet 'edelmoedig' over, ze geven zich over. Dat edelmoedige deel slaat OF op het overgeven zelf, wat het woord dus overbodig maakt, OF op een insinuatie dat het paard zich inzet voor hetzelfde doel, wat eerder richting hallucinaties lijkt te gaan. Zo kan een paard gewoon niet denken.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 18:13

Als voorbeeld, even terug te komend op het paard van Marinke dat qua bouw (recht kruis, steil achterbeen en halsaanzet) neigt naar het type tuiger: zo'n paard dat door zijn bouw al de neiging heeft om zich bovenin vast te zetten zou ik juist rond en over de rug trainen.