Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Wyb_ster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 12:14

Jaaah, inderdaad heel fijn. Ik had zelf namelijk het idee dat we 2 à 3 dagen stil stonden in de training en dat we daar nu weer doorheen zijn gebroken.

Simpelman schreef:
Recht maken = recht richten, =buigen.
Wanneer hij naar beide zijden even goed kan buigen dan is hij recht.
Recht stellen is je paard zo recht mogelijk plaatsen op de rechte lijn, dat kan pas echt goed gedaan worden als hij aan beide zijden even goed kan buigen.
:)

Dankuwel voor de uitleg Simpelman

Wat ik mij nog afvroeg, ik zie dat veel mensen bij het longeren gebruik maken van de chambon, maar hoe beïnvloed de chambon de stretch?

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 15:36

Sizzle schreef:
Simpelman, dat probeer ik ook, ik nodig uit met de hand naar voren, en vraag met de stem. Iedere bijna poging beloon ik dan. Eigenlijk gewoon weer alsof ik er voor het eerst op zou zitten.
Uiteindelijk komt ze er dan uit en dan is alles weer goed.
Zolang ze dan aanspanning heeft is er geen probleem.
Ik heb echter nog nooit meegemaakt dat het zo lang blijft.
Zolang ze dit doet kan ik namelijk niet alleen naar buiten, dat is gevaarlijk.

Starbreeze, een been galophulp kan ik niet geven, dan ga ik meteen op de rem en de lucht in. Met een stemhulp reageerd ze direct en fijntjes.
Daarom weet ik ook eigenlijk vrij zeker dat het een reflex is waaruit ze reageerd en niet lichamelijk.

Ik zou het voorwaarts volledig aanleren op zweephulp, zodat je geen been hoeft te geven (bijv. in noodsituatie buiten). Als dat goed gaat, kan je langzaam het been weer introduceren door alleen heel licht been te geven en dan gelijk over te gaan naar zweephulp.

Kan je je paard aaien met je been als je erop zit? of zorgt dat ook voor irritatie?

Als je een beetje thuis bent in clickertraining, is dat ook een goede optie. Alleen is voorwaarts gaan nu juist een van de moeilijkere dingen om goed te doen met de clicker, dus ik zou er niet mee beginnen om dit op te lossen :D

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-15 16:00

Wyb_ster schreef:
Jaaah, inderdaad heel fijn. Ik had zelf namelijk het idee dat we 2 à 3 dagen stil stonden in de training en dat we daar nu weer doorheen zijn gebroken.

Simpelman schreef:
Recht maken = recht richten, =buigen.
Wanneer hij naar beide zijden even goed kan buigen dan is hij recht.
Recht stellen is je paard zo recht mogelijk plaatsen op de rechte lijn, dat kan pas echt goed gedaan worden als hij aan beide zijden even goed kan buigen.
:)

Dankuwel voor de uitleg Simpelman

Wat ik mij nog afvroeg, ik zie dat veel mensen bij het longeren gebruik maken van de chambon, maar hoe beïnvloed de chambon de stretch?

Bij omhoogkomen (rug vastzetten) komt er druk op de mondhoeken en de nek, bij loslaten heeft hij de vrijheid over zijn hele hals en hoofd.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 16:33

Ik durf geen chambon te gebruiken die los genoeg staat om het hoofd nog wel horizontaal te kunnen doen.
Ik weet niet of het met ruinen anders is, maar mijn ervaring met merries is dat ze net even te vaak een kattenbeweging maken met het voorbeen (naar lastige vliegen of gewoon uit joligheid) om geen 1000 beren op de weg te zien.
Ik heb er wel 1 liggen die ik 10 jaar geleden gekocht heb toen een paard een spier in de rug gescheurd had na idioot bokken bij -10 buitentemperatuur.
Die mocht 6 weken alleen in een slakketempo in een vwnw houding bewegen. Daarna heb ik hem nooit meer gebruikt.
Jonge paarden zet ik niet bij. Pas als ze goed en wel onder het zadel zijn gebruik in nog wel regelmatig touwtjes. Moet daarbij opmerken dat ik bij het longeren vaak naast het paard loop zoals aan de lange teugel.
Verder alleen kaptoom.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-15 16:59

Afbeelding

maralyn

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 20:03

Jaaaaaa helemaal blij!
Vandaag lang en laag aan de longe door de bak...
En wel door de hele bak!!

Stappen neus aan de grond. Draven op borsthoogste. Toen ze even in galop moest sprong ze verkeerd aan en werd ze boos.
Wég ontspanning.
Na veel stappen weer ontspanning en direct gestopt. Zoo blij weer!

Morgen n knuffel dag!

Kesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 20:35

Hier ook lekker lang en laag longeren de laatste tijd :) Ik zette er vandaag ook wat cavaletti bij en zodra ze er overheen gedraafd was, ging haar hoofd weer naar de grond *\o/* Ze heeft het goed door hoor, dat ze lekker haar hoofd mag laten hangen tijdens het longeren. Ik gebruik alleen een kaptoom en longeerlijn + zweep. Geen bijzet. Ik merk wel dat ze linksom wat meer moeite heeft, dan valt ze naar binnen en loopt ze niet met haar neus op de grond.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 20:42

Kesje wat goed.

Ik gebruik n chambon. Als fries kan ze haar koppie bijna geheel omhoog gooien. Maar net dat laatste stukje gaat drukken achter haar oren zodat t ontmoedigd wordt.

Valt ook niet mee... een tuiger lang en laag hahaha

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 20:47

Wat bij mijn tuiger geweldig hielp was om vooraf de borst en onderhals spieren los te masseren, dan ging het rijden veel beter.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 20:52

Klopt en ze vinden het heerlijk.

Eerder was het met elk geluid... kop achterover en gaan. Liefst mer n ruige bok.

Nu is het... schrik... oh... niks... en weer door.

Heerlijk! En ze vind het leuk. Je merkt aant het enthousiastme. Wordt opnieuw verliefd op mn paard.

Blij bezig zijn scheelt ook de helft.

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 20:56

Sizzle schreef:
Wat bij mijn tuiger geweldig hielp was om vooraf de borst en onderhals spieren los te masseren, dan ging het rijden veel beter.

Dat heb ik hier laatst ook gedaan, vooral die onderhalsspier. Geen idee of t verschil maakte met rijden, maar vraag me wel af waar het volgende verschijnsel vandaan kan komen
Ik was toen tijdens het rijden erg bezig om haar laag te rijden. Lekker los en ontspannen. Stretch redde ze niet, maar ze volgde wel netjes m'n hand en liep heerlijk ontspannen. Maar sindsdien had ze dus dat ze erg gevoelig werd op die onderhalsspier. Merkte met poetsen reactie en dat elke keer wat gemasseerd. Maar waar komt dat vandaan?
Lijkt me juist dat als ze die ontspant, ze daar dus juist minder gevoelig op zou moeten worden. Of denk ik nu heel scheef?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 21:12

Spierpijn.
Tuigers zijn zo gefokt dat die spieren vrij kort zijn, daar komt de knieactie ten dele vandaan.
Mijn tuiger beet als ik haar op de borst wilde aanraken.
Gelukkig ging dat vrij snel weg.
Ik bouwde vaak lage maar brede sprongen aan de longe, dan moest ze zich lang maken.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 21:26

Goede berichten hier! :)

Wij hadden vandaag rust en speeldag; de jambette ging hoger dan ooit en de Spaanse pas wordt ook steeds mooier! Daarna nog lekker vrij rondjes laten draven en galopperen in de cirkel.

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 21:44

Sizzle schreef:
Spierpijn.
Tuigers zijn zo gefokt dat die spieren vrij kort zijn, daar komt de knieactie ten dele vandaan.
Mijn tuiger beet als ik haar op de borst wilde aanraken.
Gelukkig ging dat vrij snel weg.
Ik bouwde vaak lage maar brede sprongen aan de longe, dan moest ze zich lang maken.

Dus als ik het goed begrijp zijn de spieren eigenlijk aan de korte kant voor de lage halshouding? Hiervoor heb ik dit namelijk nooit gemerkt, maargoed ik was ook niet veel bezig in zo'n houding. Ik pakte haar eigenlijk direct al op zodra ik er op zat.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 11:37

Hoihoi,

Sorry voor het onderbreken maar ik ben opnieuw begonnen meer lezen. Vanaf de 1e pagina.
Voorheen actief geweest in het adt topic. Maar deze is ook zeer intressant.

Wie kan mij het grote verschil uitleggen tussen de chambon en de gogue. Vanaf t plaatje lijken ze nogal op elkaar. Want zoals het lijkt, nodigs de chambon uit voor stretchen, maar de gogue dwingt meer

En wat zijn de gebieden die ze aanpakken?

Nu vraag ik mij af. Of het handig is om bijv. De chambon te gebruiken voor het stretchen van de hals.

Mijn tinker vind het lekker om achter de teugel te kruipen. Hand volgen vind hij heel lastig. Dat is ook iets waar ik al heel lang aan werk. Met verschillende intructrices, maar nog steeds niet bereikt heb, wat ik wil.

Hij wil wel stretchen. Maar niet zoals ik het wil. Op contact naar beneden vragen is namelijk wel naar beneden gaan. Maar niet de neus eruit. Losse teugel werkt prima. Dan loopt hij de neus er wel uit. Maar met contact. Hoe licht het ook is. Is hij op de ll of er net achter.

Nu vraag ik me ook af. Of een chambon daar in kan helpen, hem dat vertrouwen een beetje te kunnen geven dat hij en mag zakken en de snuit er uit mag lopen.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-15 11:44

Als je de teugel even wegdenkt dan zie je dat de Chambon geen invloed uitoefent op de verticale lijn van het hoofd, de Gogue doet dat wel.
Een Gogue is een pittige hulpteugel.

Probeer de Chambon :)

Afbeelding

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 12:15

Vaak verkopen ze de combinatie ervan.
Die van mij kan als beide gebruikt worden met een koppelstukje.

Maar hebben anderen dan niet dat als ze de neus helemaal naar beneden doen dat ze de teugel dan (bijna) met de benen raken?
Idem met de longeerhulp. Ik vind het eng.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 12:21

Dat vind ik ook wel eng idd!

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 12:42

Valt wel mee vind ik, ik rij er nog regelmatig mee. Dat vind ik met zo'n longeerhulp erger omdat die echt aan de onderkant van het hoofd vast zit.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 17:19

Ik kwam toen straks een oud 'trainingslogboekje' tegen van onze trainingen vorig jaar. Er waren veel rood gemarkeerde dagen met notities als 'spanning, drammerig, duwerig' en een enkele 'groene dag' waarop we eens lekker reden.

Nu hebben we eigenlijk alleen maar 'groene dagen' :)

Zelfs als ik denk (zoals vandaag was ik een beetje moe en mn paard leek ook weinig zin te hebben), dat wordt vandaag niks, eindigen we toch heel fijn. Eigenlijk was ik van plan om alleen maar te stappen, maar juist omdat er geen druk meer is, lijkt het dan juist toch weer te lukken. De galop ging wel zo ontzettend fijn, volgens mij heb ik nog nooit eerder zo'n fijn elastisch paard onder me gevoeld met een heerlijke aanleuning (voor de loodlijn!!). De draf ging daarna ook top en schouderbinnenwaarts ging ook mooi. Ik had hem eindelijk écht voor elkaar en ik kon gewoon zitten en mn handen voor me houden! Het leek wel of we één waren.

*happy :)F

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 17:38

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 17:44

Ben aan het kijken hoor :) waarom heb je die beenbeschermers zo om gedaan?

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 17:45

Hij heeft vasculitis en daarom moeten zijn 2 witte benen volledig ingepakt worden tegen elke vorm van UV straling, hoe minimaal ook. Vandaar dat zijn 2 witte benen ingepakt zijn; de springschoenen zijn om de kroonranden af te dekken.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 17:53

Wauw, super netjes horseware.

Ik vraag me wel af, waarom je bij elke pas drijft? Of lijkt dit zo?

(En wat je mede ruiter aan het doen is in de bak... de andere ruiter)

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 17:56

Oude gewoonte helaas Maralyn. Het lukt me nog niet mijn benen stiller te houden dan dit. Daarnaast is hij nog niet scherp genoeg aan mijn been, maar dat verbetert zo natuurlijk ook niet. Work in progress :o

Mijn mederuiter heeft een flink getraumatiseerd paard wat je met fluwelen handschoentjes moet benaderen/rijden. Lang verhaal maar het paard is van heel ver gekomen.