Sizzle schreef:Simpelman, dat probeer ik ook, ik nodig uit met de hand naar voren, en vraag met de stem. Iedere bijna poging beloon ik dan. Eigenlijk gewoon weer alsof ik er voor het eerst op zou zitten.
Uiteindelijk komt ze er dan uit en dan is alles weer goed.
Zolang ze dan aanspanning heeft is er geen probleem.
Ik heb echter nog nooit meegemaakt dat het zo lang blijft.
Zolang ze dit doet kan ik namelijk niet alleen naar buiten, dat is gevaarlijk.
Starbreeze, een been galophulp kan ik niet geven, dan ga ik meteen op de rem en de lucht in. Met een stemhulp reageerd ze direct en fijntjes.
Daarom weet ik ook eigenlijk vrij zeker dat het een reflex is waaruit ze reageerd en niet lichamelijk.
Ik zou het voorwaarts volledig aanleren op zweephulp, zodat je geen been hoeft te geven (bijv. in noodsituatie buiten). Als dat goed gaat, kan je langzaam het been weer introduceren door alleen heel licht been te geven en dan gelijk over te gaan naar zweephulp.
Kan je je paard aaien met je been als je erop zit? of zorgt dat ook voor irritatie?
Als je een beetje thuis bent in clickertraining, is dat ook een goede optie. Alleen is voorwaarts gaan nu juist een van de moeilijkere dingen om goed te doen met de clicker, dus ik zou er niet mee beginnen om dit op te lossen