Waar is het gebleven?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 14:01

Hmm, ik mag dan wat jaartjes jonger zijn, maar zeker niet "piepjong". Ik kwam uit de polder en vond juist dat vroegah sommige mensen (boeren) wel erg makkelijk met hun paard omsprongen. Rijden wanneer ze tijd hadden (regelmatig niet) en les bij de club (altijd ongeacht of het paard training had gehad) , die kwalitatief nou niet erg goed was. En net zoals Electra63 aan gaf. Paste het zadel gewoon (of niet :(:) ) en keek men er verder niet naar. Ook de kennis was imo slecht voor handen en had je mazzel wanneer je toevallig wel een goede instructeur had en omgeving die correct met paarden om ging.
Ik heb heel veel tijd doorgebracht met kijken naar mijn buurjongens op hun pensionstal, die op Z niveau reden en ook naar het weiland met paarden waar ik onbewust wat communicatie tussen paarden heb geleerd.
Heb lang,lang,lang gedroomd van een eigen paardje. Gelukkig wel verzorgpony's gehad en zodoende wat meer opgepakt dan wanneer ik was blijven plakken op de manege. Nee, vond het vroegah slechter.
Wat betreft normen, waarden (waardering ook) en disipline van kinderen was dat imo wel beter.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 14:53

murphy102 schreef:
Electra, .... álles is relatief!
We hoeven het niet te romantiseren. Dat was mijn punt ook niet en mijn bedoeling ook niet.
Er was vroeger genoeg wat helemaal niet goed was en of dat nu om arbeidsvoorwaarden ging of wat anders, maar daar ging het even niet om.

En laten wel wezen: hoeveel jongelui doen het wél goed, zijn heel beleefd, doen het goed in het leven.
Daarom: relativeren!

Wat ik bedoel te zeggen met discipline (en ik hoor dat ook terug bij Andafries) is, dat het al zou helpen als men tegenwoordig wat vaker 2 belangrijke woordjes zou gaan gebruiken, nl.: IK en NEE.
Geef een IK-boodschap (Ik zou willen dat ...) en het kan m.i. geen kwaad als vooral veel jeugd eens wat vaker het woordje NEE zou horen.
Wat zal dat al schelen vwb de normen en waarden.

Oh, en ga eens -als het binnen je macht en vermogen ligt en je bent nog jong- een poos naar het buitenland om daar te werken in de paarden.

Ik heb mijn dochters geadviseerd op een goede (beroeps-)opleiding te volgen en vooral de paarden als hobby te houden. :D

murphy102

Re: Waar is het gebleven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 14:55

Heel verstandig, ... ik de mijne ook!

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 15:17

murphy102 schreef:
Heel verstandig, ... ik de mijne ook!

En ik de mijne ook! Maar ze vind het zooo moeilijk want paardrijden is toch haar passie. En ik zie haar wel, na haar studie toch in de paarden belanden. Maar dan heeft ze wel iets achter de hand. Ha ha kan eindelijk ook eens mee praten ipv alleen maar lezen...

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 15:34

Kopje thee dames? Koekje d'r bij ;)

*grijns*

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 16:11

Ik vraag me af hoe je pas na een studie in de paarden kan belanden? Tenzij als stalknecht. Ben je dan niet te oud om nog op de eerste trede van de paardenwereld te staan?

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 16:13

murphy102 schreef:
Eén van die zaken is al langs gekomen: het vervagen van normen en waarden, maar ook de daaruit volgende discipline. Discipline geeft duidelijkheid.
Nu worden we getutoyeerd door alle snotapen, het gezin is niet langer de hoeksteen van de samenleving en zo is ook de dressuur niet langer de "hoeksteen" van de opleiding van het paard.
Maar niet alleen de dressuur, in de gehele omgang met onze paarden zien we die normvervaging.
En dát was vroeger absoluut beter: het ontbreekt nu aan discipline.

Dat ben ik deels wel met je eens, alleen zie je nu toch wel weer een kentering daarin vind ik. We lijken met zijn allen hufterigheid wel steeds minder acceptabel te vinden. Ook nu zal je, als je echt ergens wilt komen, gedisciplineerd moeten zijn, doorzettingsvermogen hebben, anderen moeten respecteren. Ik ben dan nu wel geen top GP amazone (maar we blijven dromen ;) ), maar ik heb inmiddels wel een leuke carrière opgebouwd. Ik was nooit zover gekomen als ik een eigenwijze ongedisciplineerde hufter was. Ik ben nu op zoek naar een basisschool voor mijn dochter. We hebben er 3 bezocht en hoewel de lesmethoden overal gelijk zijn, kiezen wij voor de school waarvan wij vonden dat daar de meeste rust, orde en regelmaat heerst. Wij leren onze kinderen ook dat ze U tegen ouderen moeten zeggen.

Maar vroeger had je ook uitschot, asocialen. De paardensport is de afgelopen jaren enorm gegroeid. Het is geen elite-sport meer en wat je de afgelopen jaren zag is dat alle lagen van de bevolking zich met paardensport bezig hielden. Aan de ene kant is dat mooi, dat de sport toegankelijker is geworden, maar het heeft ook nadelen.

murphy102 schreef:
Dat iedereen een paard kon aanschaffen in de ons achterliggende jaren vind ik geen goede ontwikkeling.
Nu staan vele paarden en pony's te verpieteren.

Helaas waar.

Electra63 schreef:
Goh wat worden er weer veel zaken geromantiseerd en in het algemene getrokken.
Ik ben ook nog van de oudere generatie. Ik kreeg als stadsmeisje mijn eerste pony op mijn 13e, nadat ik vanaf mijn 7e manegelessen had gevolgd. Ik ben nog van de tijd met zijn allen heel de dag op concours met de vrachtauto, van caprille en vier- of achttal rijden en de parade aan het einde van de dag. Op de vereniging had ik les van een oude militair en was er inderdaad discipline, maar daardoor durfde je ook niet door of verder te vragen, als je het met iets niet eens was of als je iets niet (goed) begreep. Zijn wil was wet. Het was jaknikken en amen. Ik heb ook nog les gehad van Annemarie Sanders-Keijzer en springles van Piet Mooij.
Maar ook in die tijd waren er misstanden, stonden paarden bijv. in stands. Mijn eerste pony kocht ik inclusief zadel en daar werd nooit meer naar gekeken, pony had ook nooit wat, nooit kreupel, geen drukplekken enz.. Maar ook stonden in de winter de paarden/pony's dag en nacht binnen, was er geen welzijnswet. Toen haalde je de informatie uit boeken, wat tijdschriften en van je instructeur en kon je je moeilijk verder oriënteren. En natuurlijk waren er toen ook misstanden, maar deze kwamen niet in de publiciteit, door gebrek aan communicatie, zoals met de moderne media van tegenwoordig.

Ik vind het ook wel wat over-geromantiseerd hoor. Ik ken een soortgelijke achtergrond als die van jou, incl. met zijn allen op wedstrijd, militaire instructeur etc. Ook ik heb nog caprilliproeven gereden en deed aan alles mee. Alleen reed ik op pony's/paarden van een boer, die een oogje op mijn alleenstaande moeder had. Ik mocht ponyrijden als ik hem vertelde wat mijn moeder met andere mannen uitspookte. Aangezien het mijn enige mogelijkheid was om te kunnen rijden (ik mocht niet op manegeles van mijn moeder) vertelde ik hem braaf alles. Dan moest ik vaak nog een paar stallen uitmesten (niet een paar keutels wippen, maar dikke plakaten scheppen) en dan mocht ik eindelijk rijden. Ook reed ik altijd buiten (er was geen bak) en zonder zadel (was er niet) met een halster met teugels er aan (ik was de tijd ver vooruit met bitloos rijden)

Ik zou nu kunnen pochen over hoeveel dat wel niet over mijn discipline en doorzettingsvermogen zou meten zeggen.... en de boel romantiseren. Maar als ik terug kijk was het vreselijk. En levensgevaarlijk. Toen zag ik nergens het gevaar van in. Ik werd als 12 jarige gewoon op een niet-zadelmakke 3-jarige gezet midden in een weiland en losgelaten. Zonder cap. Toen vond ik dat prachtig. Hoe harden en hoger het ging, hoe mooier. Als ik daar nu aan terugdenk: ik had wel kunnen verongelukken! En zo kan ik nog wel tig van dat soort acties opnoemen. Ik zou woest worden als iemand dat met mijn kind deed! Maar ja, wisten mijn ouders veel... En mijn moeder was allang al blij dat ik de hort op was.

Ik ging ook vaak te voet naar wedstrijden, rustig 20 km verderop en ook in de winter, alleen. Mijn kinderen zouden dat nu echt niet mogen van mij. En dat heeft niets met betutteling te maken. Ik vind het niet verantwoord een kind met een pony in het halfdonker midden in de winter langs de weg te laten gaan. Als ik denk aan hoe er toen op basiswedstrijden gereden werd, dan was het ook allemaal niet zo veel soeps. Er was wel meer respect voor officials, dat wel. Maar qua officials en juryleden was het wereldje ook veel kleiner dan nu, en veel meer ons-kent-ons. Dit alles was zo'n 20-25 jaar geleden (ik ben nu 34)

andafries schreef:
Rechten had je niet veel, maar dat was niet erg want je wilde leren, leren, leren.
Zo ben ik ook opgevoed en ook al ben ik gediplomeerd, dat wil ik nog steeds leren,leren en leren.

Maar dat wil men tegenwoordig niet meer ,we moeten het al kunnen voordat we eraan beginnen. Tenminste dat zie ik nog vaak om mij heen. Hier in de buurt staan meisjes van 15 /16 jaar les te geven want zij rijden wedstrijden en dan kan dat ????

Ik ben het er wel deels mee eens hoor, maar de manier waarop je dit stelt komt zo vreselijk snoeverig over.... Zo van: jezelf op de borst slaan over hoe gemotiveerd jij wel niet was en dat niemand nu meer gemotiveerd is of zo. Daar hou ik niet zo van, sorry.

Ik vind ook dat een 15 jarige niet les hoor te geven. En dat je ook geen les moet geven als je nog nooit door de L of de M bent gekomen, of anders gezegd: nauwelijks noemenswaardige ervaring hebt. Maar ik geloof er ook in dat het kaf zichzelf van het koren scheidt. Want wie gaat er nou les nemen van een 16 jarige? Ze zijn er hoor... Ze zullen hun redenen er wel voor hebben. Lekker laten grutten denk ik dan. Verbeter de wereld, begin bij jezelf. Lesgeven lijkt mij hartstikke leuk. Maar ik vind mijn eigen ervaring en ontwikkeling nu nog steeds belangrijker. Het enige wat je kan doen is voor jezelf andere normen en waarden/principes te hanteren en die uitdragen. En dan wel graag zonder een soort 'zendelingendrang'. Dus vooral door anders te DOEN, ipv door het vooral/alleen maar te ROEPEN.

murphy102 schreef:
En laten wel wezen: hoeveel jongelui doen het wél goed, zijn heel beleefd, doen het goed in het leven.

Ze zijn er zeker, maar het is soms ook wat je wil zien.

Electra63 schreef:
Ik heb mijn dochters geadviseerd op een goede (beroeps-)opleiding te volgen en vooral de paarden als hobby te houden.

Dat is de route die ik voor mijzelf ook gekozen heb. Ik kon toen voor een jaar op een stage bij een duitse dressuurstal, maar ik heb er toen toch voor gekozen om een HBO-opleiding te gaan doen. En nu kan ik gewoon wekelijks een fatsoenlijke priveles nemen. er een knap paard op nahouden en met fatsoenlijk vervoer naar de wedstrijd. :)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 16:30

Sinds kort heb ik het boek in huis van Gerd Heuschmann , dressuur onder vuur van de uitgeverij Tirion Natuur (€ 28,-- inclusief verzend kosten). Dr Gerd Heuschmann probeert in dit boek de ruiter kennis te geven zodat hij of zij weet hoe zijn paard gezond te houden met op de juiste manier dressuur rijden.

Ik heb het nog lang niet uit, maar wat ik tot nu toe heb gelezen vind ik het een zeer waardevol boek (soms ook taai als het om de anatomische en fysiologische kennis gaat) en toch meestal goed leesbaar. Het boek is al eens vaker op BOKT langs gekomen in een van de topics maar omdat dit topic toch ook een flink lezers publiek heeft dat niet post maar graag wil leren noem ik het nog een keer.

Mijn eerste indruk is dat dit een zeer interessant en leerzaam boek is voor alle ruiters die bewust, met kennis zo goed mogelijk zijn of haar paard wil rijden. Het past ook in dit thema: "waar is het gebleven", want in het voorwoord richt Dr Gerd Heuschmann zich tot Duitse Ruitersportbond, Fei, Duitse Jury vereniging met een zeer kritische brief waarin de vraag centraal staat: "waar gaat het met de tegenwoordige dressuur naar toe?"

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 16:35

Het boek is mij te gekleurd/propaganda richting LDR. Mijn voorkeur gaat toch uit naar meer objectievere info.

Bovendien vind ik zo'n hele vraagstelling als:' Waar gaat het heen met de dressuur van tegenwoordig?' al stemmingmakend en tenenkrommend. Daarmee geeft de schrijver eigenlijk al aan dat er nu niks meer goed gaat. Dan ben ik al uitgelezen. Niet iedereen die een boek schrijft heeft de wijsheid in pacht. En al wat in een boek staat is ook niet perse waarheid. Het is dan gewoon de visie van een enkeling.

Zoals eerder gezegd: de sport ontwikkelt zich. Daar kleven voor en nadelen uit en het slechte zal vanzelf wel weer naar de achtergrond verdwijnen. Dat is altijd al zo geweest. En de dressuursport ligt qua niveau gewoon een heel eind hoger dan 30 jaar geleden. Kijk alleen maar naar die oude beelden. Daar zou ik nu geen kaartje meer voor kopen hoor, om zulke proeven te zien. Dus in grote lijn gaat het heus de goede kant uit, al blijven er altijd misstanden en uitwassen. Dat was vroeger zo, en nu ook.

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 17:08

Gini schreef:
Ik vraag me af hoe je pas na een studie in de paarden kan belanden? Tenzij als stalknecht. Ben je dan niet te oud om nog op de eerste trede van de paardenwereld te staan?

Het is toch niet zo dat als je studeert je niets met paarden doet, alleen je er volledig op storten naast een studie lukt niet. En niet voor niets adviseren een heel aantal moeders hier hun kinderen 'een beroep' te leren. Omdat in/met paarden werken voor velen keihard werken en weinig verdienen betekend.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 17:11

jasmijn78 schreef:
Het boek is mij te gekleurd/propaganda richting LDR. Mijn voorkeur gaat toch uit naar meer objectievere info.

Bovendien vind ik zo'n hele vraagstelling als:' Waar gaat het heen met de dressuur van tegenwoordig?' al stemmingmakend en tenenkrommend. Daarmee geeft de schrijver eigenlijk al aan dat er nu niks meer goed gaat. Dan ben ik al uitgelezen. Niet iedereen die een boek schrijft heeft de wijsheid in pacht. En al wat in een boek staat is ook niet perse waarheid. Het is dan gewoon de visie van een enkeling.

Heb je het zelf gelezen Jasmijn?

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 17:14

Hier ook een dochter die de paarden in wilde.
Heb haar het afgeraden.
Eerst een fatsoenlijke opleiding waar je op terug kan vallen,dan mag je doen waar je zin in hebt.
Ze doet de kappersopleiding.Hierna heeft ze nog tijd genoeg om wat anders te gaan doen.
Tussen de bedrijven door rijdt ze toch Z2 met allebei haar pony`s.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 17:15

Dat boek waar pien_2010 het over heeft heb ik ook al een aantal jaren.
Ik vind het JUIST het interessantste onderdeel waar die anatomische/biologische werkingen van het bewegingsapparaat worden uitgelegd.
Dat specifieke onderdeel is echter inderdaad taaie materie, ik heb het dan ook heel wat keren opnieuw gelezen.
Ik vind overigens zelf helemaal niet dat LDR daarin wordt gepropagandeerd.

Meer "leesbaar"/toepasbaar vind ik toch: "Klassieke Dressuur" van Stefan M. Radke, heb ik ook al een tijdje, maar steeds weer haal ik er weer in de praktijk direct bruikbare info uit. Ook grijp ik er steeds wel even naar terug als je weer een stukje verder bent of wilt gaan.
Vooral in een "overgangsfase": je kunt wel hebben dat je zo ingespannen bezig bent dat je maar als het ware half hoort /absorbeert wat je instructeur zegt, dan vind ik dit wel een helder boek om eea nog eens rustig in te kunnen nalezen.

Het is geen boekentopic natuurlijk, maar in de rust van je eigen home kun je toch vaak dmv een boek op zaken terugpakken, en de hele les/sessie nog eens de revue laten passeren.
En meenemen naar je volgende rit.

Theorie en praktijk kunnen elkaar zo goed aanvullen (het een zonder het ander vind ik persoonlijk niks).
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 11-01-13 17:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 17:16

pizza64 schreef:
Gini schreef:

Het is toch niet zo dat als je studeert je niets met paarden doet, alleen je er volledig op storten naast een studie lukt niet. En niet voor niets adviseren een heel aantal moeders hier hun kinderen 'een beroep' te leren. Omdat in/met paarden werken voor velen keihard werken en weinig verdienen betekend.

Bwa, ik heb mijn paardenbezigheden toch flink moeten terugschroeven. Zeker nu in mijn afstudeerjaar.
Het lijkt me dat als je voor en tijdens de studie nog niets wezenlijks bereikt hebt in de paarden of geen ouders hebt die zelf in de paarden zitten, dat dit na de studie zeker niet meer lukt. Misschien ben ik mis, maar ik heb daar nog geen bewijs van gezien.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 17:30

terpentijn schreef:
.

Meer "leesbaar"/toepasbaar vind ik toch: "Klassieke Dressuur" van Stefan M. Radke, heb ik ook al een tijdje, maar steeds weer haal ik er weer in de praktijk direct bruikbare info uit. Ook grijp ik er steeds wel even naar terug als je weer een stukje verder bent of wilt gaan.
Vooral in een "overgangsfase": je kunt wel hebben dat je zo ingespannen bezig bent dat je maar als het ware half hoort /absorbeert wat je instructeur zegt, dan vind ik dit wel een helder boek om eea nog eens rustig in te kunnen nalezen.

:D Dit boek is ook besteld en verwacht ik morgen in de brieven bus Terpetijn.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 18:05

Het boek van Radke was voor mij bijv. weer een prachtige, en voor de hand liggende vraagbaak ivm met de eerder door mij niet begrepen "halve ophouding", zoals die in dit topic voorbij is gekomen, en die ik dus niet gebruik vanwege "geen idee".
Daar verhelderde dit boek mij toch klip en klaar (en met illustraties), waar dat (HO) dan exact om ging.

De praktijk er van moet ik nu nog BEWUST zien te kunnen toepassen.

Uit zo'n boek (een GOED en helder boek: ik heb talloze paarden en paardrijdboeken "voor de aardigheid" in mijn kasten staan, waarvan meerdere voor mij onbegrijpelijk, wazig, te generaliserend, te theoretisch of gewoon voor de leuk) kun je veel opdoen: het is ook echt een uitleg-boek: niet van: zo moet het per se, maar ook waarom en hoe zo: er is niet altijd tijd of gelegenheid dat a la minute in een praktijkinstructie of les te verwerken, noch door instructeur, noch door ruiter.
Dat lukt gewoon niet altijd ter plekke, ook al heb je nog zo'n beste instructie.
Zal ook weer voor ieder verschillend zijn, zo werkt het bij mij weer niet om iets (nieuws) VOORAF te gaan bestuderen of lezen, om "goed voorbereid" of "goed beslagen ten ijs" de eerstvolgende sessie in te gaan.
Dan heb ik alsnog geen idee waar het om gaat en wat ik zou moeten voelen.
Dat lukt pas daarna, als het eenmaal in de praktijk is geprobeerd, dan kan ik het daarna nalezen en proberen zelf na te rijden.

Boeken blijven voor mij echter steeds een aanvulling achteraf, niet een "leer" of een streven bij voorbaat.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 18:17

Ook hier een groot liefhebber van paardenboeken,met name natuurlijk de theoretische kennis.
Groot nadeel vind ik de toepasbaarheid,het lijkt een zeldzaamheid om de juiste instructie te vinden met verstand van de biomechanica en het ruitergevoel.
Ik vind het een hele lastige om te selecteren welke instructie voldoet.Tuurlijk kan ik wat kaf van het koren scheiden,alleen hoe vind je nu juist net de 'goede '.Plus het feit dat zogenoemde 'goede 'soms onbetaalbaar lijken te zijn waarop je misschien weer terug kunt naar de elite sport.
Helaas val ik niet onder de elite,heb ook geen sportpaarden.Maar dat maakt het voor mij niet minder belangrijk om mijn pony's en paarden (en mezelf) op een correcte manier op te leiden.
Lastige hoor! Geloof ook dat ze dun bezaait zijn of de juiste wegen moeilijk te bewandelen zijn.

Ik kijk en luister graag als mensen aan het rijden zijn,van enkel observeren valt zoveel te leren.Helaas ken ik geen enkele ruiter bij wie ik hier zou willen meekijken in hun training,wel genoeg waarvan de training niet is wat ik zoek..

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 08:31

timokyana schreef:
Ik kijk en luister graag als mensen aan het rijden zijn,van enkel observeren valt zoveel te leren.Helaas ken ik geen enkele ruiter bij wie ik hier zou willen meekijken in hun training,wel genoeg waarvan de training niet is wat ik zoek..

Ook van het kijken naar ruiters die fouten maken kun je soms veel leren. Je kunt zien hoe het paard reageerd. Zeker wanneer je naar lessen kijkt, zie je verschillen. Maar natuurlijk moet het wel een beetje in de buurt komen hoe je zelf wil rijden. Er lopen idd een hoop slechte instructeurs rond.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-13 15:18

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 15:23

nombrado schreef:
filmpje van een spaans olympisch ruiter
http://www.youtube.com/watch?v=UH77jzS2zug

Wat is in godsnaam het nut van dit filmpje? Het gros van de bokkers spreekt geen Spaans en er is amper iets te zien :?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-13 15:31

Electra63 schreef:
nombrado schreef:

Wat is in godsnaam het nut van dit filmpje? Het gros van de bokkers spreekt geen Spaans en er is amper iets te zien :?

is gewoon uitleg van de basis, maar dat kan je toch wel op het filmpje zien bij het jonge paard die aangereden wordt? Of vind je dit niet goed? (overigens denk ik niet dat jij voor het gros van de bokkers kan spreken)
dat je zelf geen spaans spreekt? oke, je zou ook kunnen vragen of ik de vertaling zou willen toelichten?

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 15:33

Electra63 schreef:
nombrado schreef:

Dan moet je denk ik toch eens langs bij een opticien.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-13 15:35

wat vind jij ervan Aillil?
in vergelijk met de eerdere net zadelmakke paarden die hier door nederlandse ruiters werden aangereden?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 15:37

Je ziet van de 3,5 minuut nog geen 1 minuut een paard/ruiter in beeld. Alleen een Spaans sprekende man.
Wie zegt dat IK geen Spaans spreek/versta? Als jij denkt, dat het gros van de bokkers Spaans spreekt, dan leef je zeker onder een steen. ;) Maar ik zie graag cijfers van Spaansprekende bokkers.
Maar ik denk, dat Aillil wel blij is met deze bijdrage. :D

Edit: ik ken Aillil, hij is inderdaad blij *\o/*

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-13 15:39

Electra63 schreef:
Je ziet van de 3,5 minuut nog geen 1 minuut een paard/ruiter in beeld. Alleen een Spaans sprekende man.
Wie zegt dat IK geen Spaans spreek/versta? Als jij denkt, dat het gros van de bokkers Spaans spreekt, dan leef je zeker onder een steen. ;) Maar ik zie graag cijfers van Spaansprekende bokkers.
Maar ik denk, dat Aillil wel blij is met deze bijdrage. :D

Edit: ik ken Aillil, hij is inderdaad blij *\o/*

kan je misschien inhoudelijker op hetgeen je ziet ingaan ipv je verwijten niet onder stoelen of banken te steken?
vooral als je spaans spreekt?
graag ontopic
ipv gewauwel waarom iemand wat post.